KAMI MASIH MENGUMPUL AKSARA UNTUK MENGEJA
Ini bukan persoalan
biasa,
kami masih mengumpul
aksara untuk mengeja,
dan menyebutnya
sebelum tiba ke puncak makna,
manakala tiada siapa
berani lagi bertanya.
Mari pandang cermin
diri dan lihat,
kala menoleh ke
belakang,
tidak ada falsafah
mungkar,
sewaktu mentafsir
kebenaran,
bukankah kebenaran
jadi jambatan,
tingkah laku dan
tingkah kata.
Meski cermin dalam
diri,
tidak siapa tahu,
bila kita
mengakidahkan kata-kata ini,
tetapi janganlah
berkata,
dan melakukan tingkah
durja,
lalu membunuh setiap
persoalan.
Jangan ucapkan terima
kasih,
kala terpegun melihat
cermin,
tidak ada wajah dalam
kaca itu,
tidak ada apa-apa
melainkan sebuah pembohongan,
kecuali memandang
jauh ke dalamnya,
kala menemui
ketelusan suci hati.
Di sini katakanlah
apa saja,
dan ucapkan syukur
kepada-Nya.
Banting, Selangor
12-3-2003
TUMPAHAN KASIH ANAK YANG RINDU
‘Aku merindukanmu, ibu!’
Si Tanggang menyeru,
kau tahu, kasihmu tidak mungkin,
menyulapku menjadi batu,
‘nak, mana cintamu padaku?’
ibu menatap wajah Si Tanggang,
mata Si Tanggang jelu, menatap ragu:
‘sayang?’
Sangkuriang, Sangkuriang ke mana ibu?
Malin Kundang, Malin Kundang ke mana ibu?
Oeudipus, Oeudipus ke mana ibu?
mereka menyebutnya sebagai ibu,
telaga, tumpahan kisah anak yang rindu.
Banting, Selangor
23-4-2003
PATUNG KENCANA
Patung kayu itu,
mahu jadi manusia,
patung kencana, gadis jelita,
padahal jadi manusia susah sekali,
sudahlah,
jadi patung kayu saja,
biar ditimang,
biar dielus,
biar menangis,
asalkan kau bukan manusia,
yang punya banyak impian,
dan masalah,
‘dan berbunuhan,’
kata malaikat kepada Tuhan,
sebelum dicipta Adam.
Banting, Selangor
5-8-2003
BASUHKAN
JEMARI KEARIFAN
Basuhkanlah jemari
kearifan,
antara aku dengan batas,
membukakan mata,
batas silau kemilau,
rebahkan As-Syiir pada
altar,
telanjang badan,
tidak pada lingkar suci,
rayu sukmaku menciummu,
ingkar pada batas,
kuatkan dakapanmu,
ajak aku mencumbuinya,
di tapal batas,
bukan engkau yang
memaksaku,
aku yang lupa,
tidak membeza batas,
silauan atau kilauan,
sayup senandung
membimbing,
basuhkan hati pada
batas,
namun bukan batas akhir.
Banting, Selangor
7-10-2003
SEPASANG
SAYAP UNTUKMU
Jika aku seorang
pelukis,
akan aku tambahkan
sepasang sayap,
pada tubuhmu di atas
kanvas,
agar engkau dapat
terbang,
menjangkau batas-batas
ruang,
melihat dunia dari sisi
nan luas,
agar hatimu melihat
seluas lautan,
kemudian terbang tinggi
dengan nurani bersih,
bebas melihat
kemanusiaan yang terus hidup,
dan menjadi inspirasi
setiap gerak kehidupan,
agar sayap-sayap itu
membebaskanmu,
dari belenggu ruang dan
waktu yang terasa mapan,
dan selalu membodohimu,
semoga dengan
sayap-sayap yang kulukis,
engkau dapat terbang
dari dunia mimpi,
yang penuh rasa takut,
kepalsuan,
dalam langit tinggi,
semoga engkau jelang
hening alam,
bersatu dalam dirimu
yang fana.
Banting, Selangor
9-6-2003
GELOMBANG BARA
Apa yang diimpi
dari duri yang dijejaki,
ialah
gelombang-gelombang bara:
Kemurnian pasti
dibentangkan,
tiang setia pasti
ditegakkan,
walau mungkin laut
itu tidak bertepi,
ditelusuri jua,
jika tidak
penghujung,
dicari pangkalnya,
jika tidak
berjawab,
dicari tanda
tanyanya,
gelombang ini bara,
biar membara
semangat di dada!
Gelombang resah,
mengasuh tabah,
menceriakan makna,
penantian senja,
jika minda
dihanyutkan,
sangkutkan semula,
di pangkalan hayat,
kembara ini
bermula,
dari rimba ke
rimba,
berbau syurga,
yang melingkari
hari-hari hadapan,
tidak kira
gelombang duri,
diharungi seampuh
tabah diri.
Laut kasih membiru
sebenarnya,
di dalam kalbu,
di dalam kalbu
membara,
gelombang bara,
menghimbau citra
senja.
Siapakah yang tahu?
Banting, Selangor
26-5-2003
IBU MENANGIS DI NEGERI DUKA
Duka juga kiranya,
yang dikembangkan bunga realiti,
sebagai berita,
dari sebuah negeri duka,
lidah ibu diragut kasar,
kanak-kanak tidak bijak lagi di sekolah,
kerana pedagogi bertukar bahasa,
“harga-harga semakin mahal,” kata ibu,
sambil membahagi nasi ke pinggan kami,
“mengapa petaka menimpa tanah kami?”
kata ayah sembari menyeka kedua matanya,
siapa yang tidak menangis,
jenayah bermaharajalela,
tanah dipokah huru-hara,
siapa yang tidak berduka,
perasuah kaya-raya sesuka hati saja,
jelu, ke mana akan dilampiaskan?
luka, ke mana akan dialirkan darah?
Banting, Selangor
4-10-2003
ZIKIR TELEVISYEN
Waktu petang
mengapung,
apa yang dipanggil?
muzik berdentangan di
televisyen,
selewat azan,
bersambung nyanyi,
pada kabel dizikirkan
syahwat,
mencuat pada skrin,
didawamkan tipu daya,
pada Engkau?
begitu penat lidahku,
seminit saja,
inikah hamba,
yang mengharap
syurga?
inikah manusia,
yang tidak mahu
dijilat api neraka,
Allah, betapa mudah,
kutipu diri sendiri.
SMAHADZIR
12-5-2003
PELUKIS BAHASA
Wajah bahasa dilukis,
berona redup,
tetapi wajah kita sendiri,
menyeringai,
mungkin malu,
atau kesangsian,
sungguh, teramat sangsi,
untuk berkata jujur,
ketika keraguan mengepung,
di mana-mana,
ada seorang pelukis,
dengan jemarinya,
melukis wajah bahasa di situ.
Banting, Selangor
4-11-2003
JATUH DI PELUKAN HAWA
Di pasir putih;
pantai yang lengang,
aku berdiri
telanjang,
menatap longlai,
hamparan samudera
tanpa ombak,
tidak lagi biru,
kerana langit telah
merah,
semesta telah
menyusut,
waktu telah berbalik
arah,
bumi telah
dikosongkan,
oleh gempa terakhir:
graviti telah
berbalik,
sepi, tanpa suara
kesunyian,
kosong, tanpa
pantulan suara,
dari lautan nan bisu,
tiba-tiba melesat
sepasukan kuda putih bersayap,
menyambar tubuhku,
terbang
melingkar-lingkar,
melemparku dalam
ruang vakum hitam,
jauh, jauh teramat
dalam,
hingga ketakterhinggaan,
jatuh di pelukan
Hawa,
‘Adam, ketikanya
telah tiba masuklah dalam rahimku!’
Taman Damai, Banting,
Selangor
28=5=2003
SENANDUNG PENGEMBARA
Jarum dan benang di
tangan bonda,
sedang menjahit baju
anaknya yang akan pergi jauh,
ketika menjelang si
anak berangkat,
jahitannya dirapat
dan dikuatkan,
dalam hatinya,
dia was-was anaknya
tidak cepat kembali.
Oh, siapa kata
secubit warna hijau dari rumput kecil,
boleh membalas budi,
cahaya mentari
sepanjang musim semi?
Taman
Damai, Banting,
Selangor
7-12-2003
WAKTU YANG
MENGAKRABKAN
Hari-hari putih ini
mengurung insaf,
memapah dera alpa
ke pesisir maaf,
menakluk rumah
rapuh,
didakap seutuh
tubuh,
memanjang lafaz
seluruh malam berlabuh.
Ketika kubelah
malam dengan ratib,
isak yang
menghampiri,
menghulur keyakinan
arus menyusur,
adalah ketika
mengakrabkan,
aku didakap
ketenangan,
aku didakap
kebahagiaan,
tidak putus memaut
hidup ketika ini!
Kalbu seharusnya
padu,
menatang iman,
menyirat waktu,
esok dan usia yang
matang,
siapakah yang
berdiri menentu liku usia,
yang dikedutkan
oleh amal,
oleh kebebasan azab
yang dinoktahkan,
kemudian oleh
Tuhan.
Tibalah malam-malam
putih lagi suci,
mubarak yang
menyemarak warak,
rimbun pohon-pohon
meneduhi pedoman,
walaupun ada goda
menduga keyakinan,
ketika ini
akrab-Nya jua,
terasa sasa
menyambut imbauan makna,
menggamit makmur
takbir,
tasbih dan tawakal,
mengharungi
samudera sesal.
Taman Damai,
Banting,
Selangor
8-7-2003
PEREMPUAN
TENGGELAM
Perempuan yang tenggelam di perigi senja,
ia haus, ia bersenandung dengan lidah sakit,
dan bernanah hingga di hujung jantung hati,
yang parah hingga terobek sukma,
sehinggakan rokib dan atid tak tergamak
mencatat,
setiap ketar suara,
setiap gigil kata,
yang bertingkah dari sepinya,
izrail pun terkaku terjelu,
lalu berdoa ditugasan terakhir,
jangan biarkan ia tenggelam.
Gebar-gebar bahagia mengintai,
lalu bersembunyi di sebalik dinding harap,
selimut-selimut cinta mengepung,
namun sirna di ambang masa,
menidurinya dengan kelembutan dan manis kata,
janji semalam; usah bimbang, usah curiga,
bergema suara menyambut,
kosong, lampung,
tidak pernah bersahut.
Taman Damai, Simpang Morib,
Banting, Selangor
19-9-2003
LANGKAH-LANGKAH YANG MELAKAR
(sajak ni
perlu dicantikkan lagi...............)
berita baru diterima, rasa berbagai warna rasa -
terpesona, benak bicara,
enam bulan lamanya, menjadi tetamu di lembah sana,
gagah gedung ilmu, semegah mahligai dalam kisah
lipur lara.
Langkah mula melakar cerita, senyum mula terukir -
bersua pertama,
membuah rasa naïf kita sebangsa seagama,
‘tak kenal maka tak cinta’, mesra tanpa diduga,
kini langkah telah bermula, dalam perjalanan, meredah
lautan ilmu,
antara kisah pedoman, Malim Deman menawan Puteri
Bungsu,
dalam dakapan Si Kembang Cina, jadi lelaki bila diri diterjah malu,
sama Rama, benturan nilai antara Rama-Rawana,
Sita penentu, kasih cinta suci.
Rakus Rawana musnah, Ramayana jadi iktibar,
walau lain percaya, iktibar terus lebar,
Pandawa Korawa – manusia berlainan cita,
Kurukshetra jadi tanda, Krishna memacu kuda,
kualiti kuantiti, pemisah antara dua.
kuat akal budi, lilitan ampuh,
Pandawa berjaya merungkai penyakit jiwa,
bahagia jadi bunga iktibar,
cinta antara Inu Galuh - memagar cinta,
merentas halangan, cinta negara,
akal budi perkasa, Tuah wira, ‘takkan Melayu hilang
di dunia!’,
sumpah taat setia, menjunjung maruah bangsa,
melakar indah, jalin percaya,
dalam warkah lama, Sastera Hikayat, Sastera Sejarah,
menyatu namun berbeza.
Langkah-langkah di penghujung, warkah lama - bersua
lagi,
untuk mengenal diri, menghirup warisan,
menghidup rongga fikir bangsa.
SMAHADZIR
18-3-2003
LELAKI
TUA TENGAH KOTA
Langkah longlai tanpa
tujuan,
berpeluh cacat busuk tidak dihiraukan,
pedih dengan lapar kosong perutnya,
sekitar kemewahan,
lalu-lalang kesibukan,
tidak siapa nan melihat,
hanya tatapan kecil melirik orang tua tiada harga nan nanar,
berpeluh cacat busuk tidak dihiraukan,
pedih dengan lapar kosong perutnya,
sekitar kemewahan,
lalu-lalang kesibukan,
tidak siapa nan melihat,
hanya tatapan kecil melirik orang tua tiada harga nan nanar,
lelaki tua merayu
nasibnya,
tak siapa peduli hanya andal memujuk lewat lugu paras,
kota ini bukan untukmu,
kota ini tidak perlukan manusia miskin sepertimu,
terkulai hapak dengan warna buruk membalut tubuh,
tak berwarna seperti longkang itu,
tak siapa peduli hanya andal memujuk lewat lugu paras,
kota ini bukan untukmu,
kota ini tidak perlukan manusia miskin sepertimu,
terkulai hapak dengan warna buruk membalut tubuh,
tak berwarna seperti longkang itu,
Banting,
Selangor
6-9-2003
WAKTU
Bagi
pesakit, ia adalah musuh yang mereka tipu saban hari, dengan harapan, namun, di
sana, sebalik jeruji dingin, waktu menjadi paduka raja, tidak pernah
dikalahkan.
Bagi
para politikus dan olahragawan, ia adalah kesempatan singkat, ganas, dan mahal.
Para
seniman melihat ia seperti angin, hantu, bahan kimia, seorang anak perempuan,
payung, seuntai tasbih, atau sebuah rejim.
Salvador
Dali melihat ia boleh meleleh.
Bagi
para ilmuwan, ia umpama garis, yang ingin dilipat dan diputar-putar, atau
lorong, melemparkan manusia dari masa ke masa, maju atau mundur.
Bagi
yang terbaring sakit, tergolek lemah tanpa harapan, ia dipanggil-panggil. tidak
datang-datang.
Bagi
para petani, ia menjadi raja, mereka tunduk patuh, Bila menanam, bila menyiram,
bila menuai, ia adalah titah dari waktu yang sombong, tidak boleh diajak
berunding, tidak mempan disogok.
Bagi
yang sedang jatuh cinta, ia mengisi relung dada dengan gembira, sekali gus
cemas, kerana teristimewa untuk cinta, waktu menjelma menjadi jerat, semakin
cinta melekat, semakin kuat waktu menjerat, jika cinta yang lama menukik, jerat
itu mencekik.
Bagiku,
ia telah menjadi spekulasi mendebarkan, akankah esok semuanya berubah.
Banting,
Selangor
19-10-2003
MAKNA
Cinta;
instabiliti temporal dari mental,
dimaksudkan untuk menautkan kembali hati,
pada pusat hakikat satu itu,
berbahaya bila ditujukan objek salah.
Kejayaan;
pencapaian semasa hidup mampu membuat
seseorang,
ketika akan menutup mata selama-lamanya,
merasa lega dan bahagia.
Sakit;
rasa tidak nyaman bagi diri,
tumbuh dari bahagian-bahagian tubuh,
menegaskan batas serta perbezaan antara jasad
dan roh.
Musuh;
orang paling dibenci,
kerana paling mirip denganku;
saingan terdekat,
dalam kejahatan dan keburukan serupa.
Seri Manjung, Perak
5-12-2003
GADIS YANG MENANGIS
(sajak ini perlu diedit lagi.......)
Malam itu seorang gadis memandikan tubuhnya,
di bawah air terjun setelah perkahwinannya
terburu-buru,
sebalik pohon kayu tua, pada petang melelahkan,
takut dan nafsu berlalu dibawa angin ke daun-daun,
tapi tak mahu pergi dari tubuhnya,
berkali-kali digosok dan sabun.
Malam tak terasa dingin sebab sesal dari susunya,
masih membawa bibir laki-laki, menciumnya tiada
henti,
membisik cinta dengan dengus nafas,
“Hidup ini hanya untukmu!”
Seorang gadis membiarkan tubuhnya, disiram air dari
belahan bukit,
air matanya dalam gelap malam,
hanya bisik insaf menggema.
“Ibu, maafkan anakmu ini!”
ibu tua itu menciumnya,
sehabis sembahyang subuh tadi,
malaikat turut berduka,
pilu di hati mengalahkan pedih di kelangkangan,
“Jika kau menangis dunia turut menangis, amakku.”
Kg
Kota Bukit, Sik, Kedah
21-6-2003
SEORANG
PENULIS
Apa yang dapat diberikan
seorang penulis,
ketika tak ada sesuatu
nan dapat mengilhami,
ketika realiti tak cukup
untuk menginspirasi,
matikah ia,
bersama tulisan-tulisan
lama nan telah lapuk,
dan kehilangan pembaca?
apakah harus dilakukan
seorang penulis?
ketika kosong memenuhi
imaginasi,
ketika sendiri juga tak
cukup berikan ruang,
untuk kehadiran sebuah
tulisan,
tak wajar lagikah ia,
tetap disebut penulis,
walaupun tak lagi mampu,
untuk menulis?
Banting,
Selangor
19-9-2003
KEPADA ZULAIKHA
Zulaikha; kemerduan suara senandung itu
mengalun,
setiap malam menjelang dan ambang senja
berlalu,
roh dan jiwa kami berbiak cemas-cinta dan
tiupan doa di ubun-ubun,
kami ingin redakan kata-kata menjadi bisikan
lembut pengantar tidur,
agar pupus isak tangis dalam lelap seiring
pupuk subur,
kami
bacakan dalam lubuk dada,
kami tak hafal tembang purba ini,
hanya larik-larik kata kami kais dari ingatan
usang,
namun kami tahu engkau mengerti,
betapa kami tak mampu menanggung tangis.
Zulaikha; bacalah, seperti kau sibuk mengeja
nama-nama benda,
merabai tekstur dan ulir,
menganyam warna dan matra,
bacalah mantera dalam kata-katamu sendiri,
kau pinjam dari bahasa langit,
sebagaimana kami mengeja hujan mematuk-matuk
jendela,
seperti morse isyarat rahsia,
sebab kami tak ingin berhenti inginkan doa
darimu,
mengaji setiap helai detik,
terjilid rapi dalam kalam indah-Nya.
Banting,
Selangor
9-1-2003
SEORANG PENJUAL BURUNG
Dia seorang penjual burung selalu datang ke
kampung kami,
sambil melantunkan kata-kata jualan: “burung
aku pandai menyanyi.”
anak dara tersenyum mendengarnya,
mereka berdiri di depan cermin dan
menyaksikan,
pohon masa sudah mulai berbuah,
banyak burung yang hinggap,
janda-janda muda gembira mendekat,
merasakan betapa pohon cinta hampir gugur,
burung-burung kekenyangan dan terbang,
hanya perempuan-perempuan tua tersenyum marah,
dan kadang-kadang ada yang menangis sambil menggeru:
“aku tak suka burung, habis buah manisku
dimakannya.”
“Ayam ada tak, Bang?” demikian ibu separuh
usia bertanya,
sambil tersenyum penjual burung itu menjawab:
“aku hanya penjual burung!”
“Burung aku pandai menyanyi,”
kata-kata itu diulang meski semua burung
jualan, sudah dibeli orang.
Sudah seminggu daia menutup kedainya,
penjual burung sudah mendapat sangkar burung,
yang cantik lagi menarik,
burungnya belum tentu lagi boleh menyanyi,
mungkin suaranya sudah hilang,
“burungnya tak pandai nyanyi,” ujar seorang anak
dara tua,
sambil membelai seekor burung tiung emas yang merdu suaranya.
Banting,
Selangor
30
Mac 2003
PENULIS
CAHAYA
Dakwat tergurat,
warna hitam merebak,
menuju putih tergambar
pada latar biru,
dan titik-titik hijau,
penulis cahaya hadirkan
pagi,
dalam bentang kertas
beberapa jengkal,
merangkum semesta yang
terbangun dalam permainan aksara,
ketika engkau tergetar,
imaginasi berpacu dengan
peluh penglihatan,
kemudian terbentuk diksi
dan personafikasi kecerahan,
di manakah engkau
sembunyikan malam,
dengan kelamnya jika
dalam benakmu,
selalu terbayang cahaya,
yang menghadirkan segala
sesuatu nampak indah.
Penulis cahaya,
engkau pernah berkata
padaku,
‘gelap adalah bayang dan
kecerahan yang tertunda,’
kerana aku menulis rona
dan citra yang telah dicerahkan oleh cahaya,
aku ingin membawa
mereka,
kepada kenyataan yang
apa adanya,
tanpa selubung bayang,
menulis cahaya adalah
kejujuranku,
pada yang tampak dan
menampakkan watak,
kepada yang menggugah
imaginasiku,
demikian aku menyambut
dengan keindahan daya ciptaanku.
Banting,
Selangor
28-6-2003
SANGAT HAMBAR
Kekadang tak senantiasa mudah,
kita rapuh rangka layangan,
dengan angin dipermainkan,
sudah terlalu panjang,
benang hitam ini kita hulur-hulurkan,
kusut serat cahaya kilat di langit,
tidak lagi boleh kita bezakan,
aku ingin menggulung apa yang tak
terputuskan,
sebelum segalanya jadi rumit,
dan tak dapat dihuraikan.
Hujan itu airmata yang melebat tapi sangat
hambar,
cinta sesaat memang tak selalu sampai,
“aku ingin menangis,” katamu,
aku mungkin akan jadi sabar,
boleh berkali-kali mendengar,
seperti menyemak sajak terakhir,
karya separuh hati,
seorang penyair yang hampir membuang penanya.
Banting,
Selangor
19-10-2003
KHABARKAN PADAKU TENTANG NERAKA
Sudahkah kau khabarkan
pada zamrud,
tentang juntai-juntai
hujan,
perlahan merenda cerita,
membuatmu tak pernah
lagi tertawa,
di tengah musim mulai
melambatkan langkahnya.
Sudahkah kau sampaikan
pada ranum cemara,
tentang langit dan
seluruh hulubalangnya,
tak pernah reda
menghadirkan sengketa,
setiap garis takdir kau
sebut nazak,
dan kau masih saja
meramal.
Sudahkah kau beritakan
pada tali pedati,
pada rerumput hijau,
dan pada senja berbadai
jingga,
tentang rona semakin
mengejarmu,
untuk menutup usia,
seperti pujangga ketakutan,
dikejar akhir kata-kata.
Aku sudah mendengar
khabarmu dari zamrud,
cemara, dan tali pedati,
di hujung bukit tempat
mereka berada,
kata mereka kebelakangan
ini,
kau selalu bercerita
hingga larut,
hingga lupa tentang
sejarahmu,
tentang apa dan siapa,
berakhir seiring
lerainya pendar cahaya.
Maaf sahabat; aku tak
mampu membantumu menisbikan nestapa,
menciptakan anti teori
tentang senyawa duka,
aku cuma mampu
mengkhabarkan pada mereka,
tentang sahabat dengan
tergesa-gesa,
pergi ke baka, nanti,
sesampainya di sana,
khabarkan pula padaku
tentang neraka.
Banting,
Selangor
12-2-2003
WAJAHKU
DI CERMIN RETAK
Tawaku pada cermin
retak,
melihat rupaku yang
berganda,
kecam diri, hati
berbelah,
wajahku berputus dua,
masih kupijak dalam
bayangan,
relung gelap dalam malam
kelam,
kududuk dengan sepi,
terkhali,
bintang di atas penuh
sindiran,
langkah kaki kumantapkan,
bingung menatap
pantulan kaca,
mengapa?
ada apa?
pada cermin aku
bertanya.
Banting,
Selangor
6-3-2003
Tiada ulasan:
Catat Ulasan