Isnin, 15 Mac 2010

PEMBERONTAK


Pemberontak
SMAHADZIR

(Disiapkan pada 5 hb Mac 2005 dan akan diedit dari masa ke semasa sebelum dihantar ke mana-mana media) 

JENDERAL ALEJENDRO OMARIO membisu seribu bahasa. Mulut terkatup rapat. Mata kering. Dingin. Hati membaja. Tabah tidak tergoyahkan. Keras tidak terpatahkan. Dengan tenang dia melepaskan pemergian anak lelaki tunggalnya, Romez, menuju ke negeri abadi.
Mendung menggelantung tebal di langit kelam. Suasana muram dukacita mengiringi orang ramai, sanak-saudara dan para pengiring menuju Tanah Perkuburan Bukit Batu. Semua khali tercengkam, kecuali Paderi Sondelo yang berkhidmat membaca doa, ketika mayat telah dikebumikan. Jenderal Alejendro Omario menunduk, memandang keranda dengan kosong dan tabah. Terlalu muda dia pergi, bisiknya dalam hati.
Tiba-tiba seorang budak lelaki usia belasan tahun mengejang tubuhnya. Matanya melotot merah. Mulutnya mengeluarkan suara yang bukan suaranya sendiri.
“Bukan! Bukan kemalangan! Bukan dilanggar kereta orang. Dia dibunuh oleh... hap!”
Ayahnya, seorang anggota polis berpangkat Penguasa segera mencekup mulut budak lelaki yang tiba-tiba kerasukan itu dengan tapak tangannya. Dengan segera budak itu dibawa pulang.
Jenderal Alejendro Omario hanya melirik sekilas ke arah budak lelaki belasan tahun yang tiba-tiba kerasukan tersebut. Hatinya tetap kosong. Upacara pengkebumian tetap berjalan dengan pilu, haru, sedih, dan penuh jelu. Petir menyambar seakan-akan mahu merobek lantai langit. Gelegarnya mencambuk seluruh pelosok bumi.
Angin bertiup kencang. Pohon-pohon kemboja bergoyang panik. Upacara pengkebumian selesai. Hujan menjujuh. Lebat membabi-buta tidak kenal siapa. Penghantar jenazah sibuk membuka payung. Ada yang berlarian dan berselerak menyelamatkan diri dari guyuran hujan yang tumpah dari langit. Seorang anak muda memayungi Paderi Sondelo. Tetapi Jenderal Alejendro Omario hanya diam terpaku memandang batu nisan tertulis nama anak lelaki tunggalnya. Angin kencang tidak dihiraukan. Lebat hujan tidak dipedulikan. Terlalu cepat dia pergi, bisiknya dalam hati.
            “Mari kita pulang Jenderal,” ajak Paderi Sondelo.
“Silakan pulang dulu. Biarkan saya di sini,” ujarnya dengan suara berat seolah-olah mahu menghalau gemuruh hujan.
            “Upacara pengkebumian sudah selesai, tuan! Kita pulang,” pujuk pula Sarjan Amoldo, salah seorang pengawalnya.
            “Biarkan saya sendiri di sini, bodoh!” bentak Jenderal Alejendro Omario mulai menyinga.
            “Baik tuan! Saya memang bodoh!” jawab Koperal Amoldo patuh.
“Pergi semua!!” bentaknya lagi kepada lima orang pengawalnya yang masih berdiri di sisi.
“Baik, tuan!!!!” jawab pengawal-pengawal itu hampir serentak.
Tidak ada yang berani membantah lagi. Paderi Sondelo pun pulang bersama beberapa orang anak muda yang datang bersamanya. Para pengawal peribadi Jenderal Alejendro Omario keluar dari kawasan tanah perkuburan dan menunggu ketua mereka di pinggir kereta yang diletakkan di tepi jalan. Tanah perkuburan itu kini sepi. Tinggal dia satu-satunya. Seluruh tubuhnya basah lencun.
Jenderal Alejendro Omario tidak peduli. Lalu dia mencabut pistol dari pinggangnya dan menembak tiga das ke udara.
Hujan makin menggila. Petir menyambar-nyambar. Angin kembali berhembus kencang. Batang kemboja tidak jauh dari tempat Jenderal Alejendro Omario berdiri patah. Dia diam tidak berganjak walau seincipun. “Aku meragui punca kematian anakku,” bisiknya perlahan dan suaranya ditelan bingar hujan. Sejurus kemudian dia melangkah meninggalkan kawasan tanah perkuburan.

* * *

Jenderal Alejendro Omario, ketua tempur divisyen ‘Beruang Hitam’ itu menghisap sebatang curut. Dia duduk tenang di beranda rumahnya. Sudah tiga gelas jus delima diteguknya. Dia lebih banyak diam sembari merenung. Sementara itu, Paderi Sondelo nampak gelisah menemani Jenderal Alejendro Omario.
“Paderi, apa perlunya kita berperang dengan bangsa sendiri?” Sorot mata Jenderal Alejendro Omario berubah sayu seperti tatapan mata seorang humanis kepada pengemis tua. “Korban makin ramai. Rakyat tidak berdosa turut menanggung bahana perang. Apa yang kita cari sebenarnya?”
“Kenapa Jenderal berkata begitu?” Paderi Sondelo balik bertanya. “Apakah tuan ragu-ragu dengan peperangan ini?”
“Saya seorang askar, Paderi! Saya mematuhi segala keputusan Menteri Dalam Negeri dan undang-undang negara ini. Saya seorang ketua yang memimpin pertempuran demi pertempuran yang tidak pernah berakhir. Kerana yang kita perangi adalah diri kita sendiri. Bangsa kita sendiri.” Jenderal Alejendro Omario diam sejenak. Menghisap curutnya. Lalu meneguk sisa jus delima yang tinggal separuh gelas. “Sesungguhnya saya ada fikiran sendiri tentang masa depan negara ini. Saya tidak faham, kenapa kerajaan mahu bergabung dengan negara jiran, membentuk negara sekutu. Dan kita menjadi negara bahagian. Apakah ada jaminan, nasib kita akan lebih baik daripada menjadi negara merdeka berdaulat penuh seperti sebelumnya.”
“Maaf tuan, sebenarnya itu adalah pendirian...,” tukas Paderi Sondelo.
“Benar... itu pendirian kumpulan pemberontak yang tidak menginginkan negara ini bergabung dengan negara jiran,” Jenderal Alejendro Omario gesit mencantas. “Secara peribadi saya setuju dengan pendirian kumpulan pemberontak. Tapi saya hamba pemerintah. Kamu faham tak, Paderi?”
“Saya faham! Saya faham!” Paderi Sondelo mengangguk-angguk.
“Ketika ini saya sedang sakit, Paderi! Mungkin kamu tidak melihatnya. Saya nampak tegar, teguh, tabah, kuat, berhati waja. Tetapi sejak kemalangan yang menimpa keluarga, saya jadi berfikiran lain. Isteri saya belot. Dia berpihak kepada kumpulan pemberontak. Anak tunggal saya dibunuh orang. Saya yakin, dia bukan mati kemalangan, tetapi sengaja dibunuh orang. Saya yakin, bukan kumpulan pemberontak pelakunya, tapi....” Jenderal Alejendro Omario tidak meneruskan kata-katanya. Dia memandang di kejauhan. Dia melihat seorang anak muda sedang berlari seperti orang gila. “Pengawal!”
“Siap, Jenderal!” dua orang pengawal menghadap dengan siaga sempurna.
“Tangkap orang gila itu. Bawa ke mari!” perintah Jenderal Alejendro Omario.
“Baik Jenderal!!” Dua orang pengawal segera menangkap anak muda tersebut dan membawanya ke hadapan Jenderal Alejendro Omario.
            “Memang saya hendak ke mari, Jenderal! Saya ingin memberikan laporan,” kata anak muda yang bernama Ronaldo, anak seorang Penguasa Polis.
            “Siapa kamu?” tanya Jenderal Alejendro Omario.
“Dia anak Penguasa Polis Albeto Lamorez yang semalam kejang-kejang ketika pengkebumian anak lelaki Jenderal,” jawab salah seorang pengawal.
“Diam kamu, bodoh!” bentak Jenderal Alejendro Omario. “Saya bukannya tanya kamu, faham??”
“Baik tuan! Saya memang bodoh!” jawab pengawal tersebut termonyeh-monyeh.
“Bukan! Saya adalah saksi terhadap pembunuhan Romez,” bantah Ronaldo dengan suara yang bukan suaranya sendiri. “Anak lelaki tuan telah dibunuh oleh Penguasa Polis Albeto Lamorez!”
“Albeto Lamorez ayah kamu sendiri?” tanya Jenderal Alejendro Omario seperti kurang percaya.
“Bukan. Dia bukan ayah saya. Dia ayah Ronaldo yang tubuhnya sedang saya rasuki ini,” kata Ronaldo.
“Oh, Tuhan!” Tuan Paderi Sondelo menggeleng-geleng tidak percaya. “Anak muda ini telah kerasukan rupanya! Barangkali roh mendiang anak Jenderal yang merasuki tubuh Ronaldo.”
“Teruskan cerita kamu!” perintah Jenderal Alejendro Omario.
“Anak tuan telah dibunuh kerana secara tidak sengaja mengetahui skandal seks Menteri Dalam Negeri. Penguasa Polis Albeto Lamorez disuruh membunuh anak lelaki tuan oleh Menteri Dalam Negeri,” ujar Ronaldo yang bukan bersuara Ronaldo itu.
“Kalau begitu, baiklah! Kamu boleh pergi!” usir Jenderal Alejendro Omario.
“Oh, Tuhanku,” ujar Paderi Sondelo berwajah kesal.
Jenderal Alejendro Omario masuk ke dalam kamarnya. Sejurus kemudian dia keluar semula dengan lengkap berpakaian tempur. Senjata M-16 ada di genggamannya. Wajahnya garang. Mata merah. Mulut terkatup. Gerah. Keras tidak terpatahkan.
“Pengawal!” panggil Jenderal Alejendro Omario.
“Siap, Jenderal!” Lima orang pengawal sedia menerima apa juga perintah.
“Ayuh ikut!” arah Alejendro Omario.
“Siap!” serentak jawab kelima-lima pengawal setianya.
Malam itu juga Jenderal Alejendro Omario mengepung rumah Penguasa Polis Albeto Lamorez. Seisi rumah dilenyapkan. Penguasa Polis Albeto Lamorez terkorban dengan tujuh butir peluru bersarang di dada, perut dan kepala. Ronaldo sendiri sudah siuman dari ‘kerasukannya’. Tetapi dia tidak luput dari amukan peluru. Jenderal Alejendro Omario seolah-olah belum puas. Dia menyerbu rumah Menteri Dalam Negeri dan menembak kepala menteri tersebut.
“Pengawal!”
“Siap, Jenderal!”
“Kita ke markas dan bawa semua pasukan masuk hutan. Kita bergabung dengan kumpulan pemberontak!” perintah Jenderal Alejendro Omario bernada gerah.
Sarjan Amoldo gesit terperanjat. Dengan keberanian bundar dia menghalakan senapang M-16 ke arah Jenderal Alejendro Omario. “Jenderal sudah gila agaknya! Kita tidak mungkin jadi pemberontak!”
Tetapi pengawal setia lain lebih gesit bertindak. Sarjan Amoldo terkorban oleh peluru rakannya sendiri.
“Sudah tiba masanya kita jadi pemberontak!” kata Jenderal Alejendro Omario bernada gerah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA