Isnin, 15 Mac 2010

Bersama Xiulan di Bandar Kambing

(Cerpen ini telah diedit pertama kali pada 26 Julai 2004 dan sentiasa diedit dengan penambahan fakta-fakta baru semasa. Kali terakhir diedit pada 12 Januari 2010)

Bersama Xiulan di Bandar Kambing


SMAHADZIR

“Ni jiao shenme mingzi?” soalku sewaktu diperkenalkan. Bahasa Mandarinku bukannya fasih sangat tapi aku sengaja berbahasa begitu sebagai menghormatinya.
Wo de mingzi shi Chao-Xing Xiulan,” jawabnya sambil tersenyum manis.
Ni jintian hao ma?” tanyaku lagi.                           
Yirujiwang, jiu hao,” jawabnya tenang.
“Err… boleh saya tanya soalan peribadi?” aku sekadar menduga.
“Peribadi? Maksud kamu?” dia mengesip-ngesip matanya.
Ni jiehunle ma?” soalku sedikit berdebar.
“Err… hai meiyou, haishi danshen,” jawabnya sambil tersenyum malu.
Begitulah. Namanya Chao-Xing Xiulan. Demikian aku mendengar ketika dia memperkenalkannya. Nama gadis etnik San Jiang moden, agak panjang. Aku mendengar bunyi sengau ketika dia menyebut Chao-Xing. Namun lebih senang dipanggil Xiulan sahaja. Ini memudahkan aku berkomunikasi.
Dia pemandu pelancong. Dalam makna sebenarnya. Kerana dia menjadi penunjuk jalan dalam beberapa hari terakhir ini aku di Guangzhou. Menurut Xiulan, Guangzhou juga dikenali sebagai Canton atau Kwangchow, sebuah bandar raya sub-wilayah dan ibu kota wilayah Guangdong. Juga salah satu dari lima Pusat Bandar Kebangsaan. Letaknya di tebing Sungai Mutiara, sekitar 120 km barat laut Hong Kong.
Kata Xiulan lagi, Guangzhou didirikan pada 214 SM, berkembang pesat di bawah regim China lama. Lebih-lebih lagi dengan bantuan dan sokongan pedagang Arab dan Hindu. Sempadan bandar diperluas bagi menampung pertumbuhan dan kepadatan penduduk dalam Dinasti Sung (960-1279) dan imigrasi penduduk selatan China untuk menghindari serangan Mongol dari utara abad 13-14. Dinasti Man Chu memerintah 1644-1911, Guangzhou menjadi ibu negeri Guangdong dan Guangxi. 
Aku menjadi rapat dengan Xiulan ketika aku kebingungan melihat peta bandar raya Guangzhou. Maklumlah, ini pertama kali aku sampai ke Guangzhou.
Gerimis menjujai nipis melembabi peta yang aku pegang. Xiulan mendekat. “Saya mahu ke sini,” kataku menuding Masjid Huaisheng. “Saya ke sana semalam, tapi pagi ini saya sesat lagi.”
“Kamu kelihatan lucu!” katanya sembari tertawa. “Berpakaian lengkap di atas tapi bawah hanya pakai sandal. Setahu saya sandal begini cuma dipakai bersama baju Melayu dalam majlis-majlis budaya masyarakat Malaysia.”
“Terima kasih kerana ambil tahu budaya negara saya,”
“Sikit-sikit melalui pembacaan,” Xiulan tersengih.
“Errr, maaf, kalau hari hujan kita pakai kasut, basah. Ibu jari berbau. Lagipun sandal ini bagus, ringan tidak membidas lumpur ke betis seperti pakai selipar Jepun.”
Xiulan membawa aku ke Hong Kong and Shanghai Bank (HSBC) di Liu Hua Road kerana aku mahu mengambil duit dulu. Kebetulan terlalu ramai pelanggan beratur di mesin ATM. Simfoni indah pun bermula. Ketika menunggu giliran, aku memutuskan mengganti sandal dengan kasut. Aku membuka beg dan mengeluarkan kasut lalu mengelap sisa-sisa air becak di tumit. Dengan tapak tangan. Melihat itu, Xiulan buru-buru mengeluarkan tisu dari tasnya dan mengelap kakiku. Tentu saja aku tidak membenarkan. Aku lap sendiri.
Xiè xiè, errni chiguole?” soalku.
Dia gesit menggeleng.
Kami pergi makan di restoran la mian atau restoran mi tarik. Kata Xiulan, peniaga yang mengendalikan kedai ini biasanya berasal dari wilayah Qin Hai di utara China dan majoriti daripada mereka Muslim. Mereka biasanya memakai kopiah putih. Aku pesan wantuo goreng.
Menurut Xiulan, wantuo dibuat menggunakan tepung kacang kuda, sejenis makanan ringan tradisi Chengde yang sejarahnya bermula lebih 200 tahun lalu. Pada zaman Dinasti Qing, ketika Maharaja Qianlong (1711-1799) meninjau ke kawasan Rehe, wantuo goreng ini amat digemari gundik pengiringnya.
Xiulan makan xiang gu gai jiao fan, seperti nasi goreng cendawan. Namun gadis genit itu makan sedikit saja. “Tak hairan kamu langsing, wajah kamupun cantik,” aku memuji. Dia hanya tersengih.
Makan di restoran la mian, pinggannya besar-besar. Beberapa kali aku makan di Restoran Sultan Turkish di tempat penginapanku di Hotel Baiyun tidak jauh dari Stesen Kereta Api Bawah Tanah Taojin. Pinggannya sama saja besarnya.
Yang ketaranya, tempat makan di Guangzhou sangat bersih. Kedai-kedai teratur rapi dan jarak antara meja di ruang makan cukup selesa.
“Saya bakal jadi pensyarah tahun hadapan,” kata Xiulan. “Pensyarah ekonomi. Sekarang saya sudah tamat belajar di Universiti Sun Yat-sen, fakulti ekonomi.”
“Kamu minat bidang ekonomi?”
Dia gesit mengangguk, “Ekonomi dunia yang saya pelajari bermula secara tradisional lebih 5,000 tahun lalu, jauh lebih tua dari sejarah mana-mana negara. Kini ekonomi China ialah ekonomi kedua terbesar dunia mengikut KDNK sama ada dari segi nominal mahupun PPP selepas Amerika Syarikat,” ujarnya penuh yakin.
Aku hanya mengangguk.
“Ia merupakan ekonomi utama dunia yang pesat berkembang, dengan purata pertumbuhan ekonomi 10% untuk 30 tahun lalu,” tambahnya lagi.
“Bagi saya, yang jelas, ekonomi dunia sekarang ini sudah dikuasai China. Peradaban adalah China,” balasku.
Xiulan tersenyum bangga. “Jadi terfikir saya suatu hari nanti akan keluar dari China dan belajar di Amerika Syarikat, mendalami bahasa Inggeris dan cara orang Amerika mengurus ekonomi, pergi jauh dari orang tua, sahabat-handai, rakan-rakan. Rasanya hal-hal begitu tak banyak dibuat orang China.”
Aku mengangguk-angguk lagi, sedikit kagum dengan semangatnya. “Saya suka kamu berfikiran begitu,” ujarku. “Kamu berfikiran jauh sebenarnya,”
Xiulan tersengih dengan pujianku.
“Sekarang ini China sudah mengetuai ekonomi dunia. Pangkalan penting perusahaan pengeluaran China membuatkan negara ini bersambung dalam jalur pelayaran global membentang dari Lautan Pasifik hingga Lautan Hindi,” ujarku lagi.
“Ini membuatkan China memiliki kawalan terhadap jalur pelayaran penting yang menjadi nadi ekonomi dunia,” Xiulan menyambung.
Aku ketawa. “Di bidang ketenteraan, China ada kapal pengangkut pesawat besar yang bererti negara ini kini mampu menjelajahi lautan…”
“China juga sudah membina pulau buatan dan bersedia untuk merebut wilayah di Laut China Selatan,” Xiulan gesit menokok.
“Err… menunjukkan China telah melihat dirinya sebagai negara terkuat di wilayahnya dan berhasrat memperluaskan jangkauannya. Pelaburan di negara saya Malaysia juga sudah seratus peratus dikuasai China,” balasku.
“Maksud kamu?” biji mata Xiulan terkesip-kesip.
Tahun 2016, China melabur AS$2 bilion di Malaysia dan angka itu terus meningkat berasaskan aliran meningkat dalam pelaburan sejak lima tahun berlalu. China adalah rakan dagang terbesar Malaysia pada 2015, kedudukan yang dikekalkan sejak 2009. Jumlah dagangan dua hala pada 2015 sebanyak AS$100 bilion,” jawabku waras.
Xiulan mengangguk-angguk.
“Malaysia dan China telah menandatangani lebih 10 perjanjian termasuk pelaburan dalam pembinaan pelabuhan, pemasangan paip gas dan kilang penyahgaraman air, e-dagang, pengilangan panel solar serta pembinaan,” jelasku lagi. “Putrajaya dan Beijing juga telah menandatangani Perjanjian Rangka Kerja Pembiayaan dan Kejuruteraan, Pemerolehan, Kontrak Pembinaan Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECLR) bernilai AS$13.10 bilion. ECRL adalah pelaburan tunggal terbesar China di Malaysia,”
“Yang saya risaukan, berlaku perang. Saya risau tak sempat belajar di AS kerana perang...”
“Perang?” aku gesit mencantas. Kehairanan.
“Seperti diresahkan ramai orang, China sekarang sedang meningkatkan persiapan untuk berperang dengan AS selepas Donald Trump meluahkan sikap permusuhan. Beijing terpaksa memperkuatkan diri untuk kemungkinan terburuk dalam hubungan China-Amerika dengan penekanan khusus pada keselamatan maritim,” Xiulan nampak bimbang. “Entahlah... amat menakutkan.”
“Kalau begitu, kamu perlu berdoa supaya jangan berlaku perang,” kataku sebagai jawapan untuk meredakan keresahan hati Xiulan.
“Dalam situasi ini sangat tidak mungkin China akan berkompromi berkaitan tuntutan kedaulatannya dalam menghadapi tekanan AS, saya yakin sengketa akan semakin mengarah pada titik berisiko antara Beijing dan Washington,” tegas Xiulan.
 “Tak mungkin berlaku perang walau South China Morning Post yang saya baca menulis tentera China terus dipersiapkan menghadapi konflik ketenteraan yang mungkin terjadi,” balasku.
Ni rang wo kaixin!” Xiulan ketawa manis.
Lalu cepat-cepat aku sambung “AS pun bukannya berani sangat dengan China. Tapi, apa-apapun kamu perlu juga berdoa, semoga perang tak akan meletus, percayalah! Kamu perlu ke AS untuk menyambung pelajaran dalam bidang yang kamu minat itu.”
“Kamu bergurau ya?”
“Tidak, China sekarang sudah menjadi kuasa dunia... sejarah bakal tercipta.”
“Eh, kedengarannya macam sejarah kamu yang cipta,” Xiulan mencebik.
“Sama seperti kamu, saya cuma orang yang belajar sejarah. Saya mempelajari sejarah masa hadapan,” balasku sembari tersengih.
Petang hari aku kembali ke hotel. Yang pertama kali aku lakukan adalah memanjangkan tanggal check-out. Lalu hari berikutnya aku memanjangkan lagi masa tinggalku di Guangzhou. Kemudian berhenti. Suatu ketika aku mendapati diriku menyusuri Panggung Opera Guangzhou, salah sebuah tempat persembahan terbesar dan unik di China bersama Xiulan. Menurut gadis itu, panggung opera ini direkabentuk oleh arkitek Zaha Hadid. Gabungan panel-panel kaca melingkung disamakan dengan batu-batu kecil yang terdampar dari Sungai Pearl berdekatan.
Sebatang trek jalan kaki yang sesuai untuk aktiviti riadah kami redahi. Hujan gerimis. “Saya suka hujan gerimis,” kataku. Xiulan tidak percaya dan memaksa aku masuk ke bawah payung yang dipegangnya.
Suatu ketika kami makan lempeng mengfeng, sejenis makanan ringan Shanxi. Menurut Xiulan, lempeng mengfeng ini merupakan makanan tradisional terkenal dari perkampungan Mengfeng, Qingxu wilayah Shanxi. Lempeng ini berbau wangi, rasanya sedap, lembut dan manis.
Makan mengfeng ini mengingatkan aku kepada shou zhua bing, makanan kegemaranku sewaktu berdarmawisata di Hong Kong suatu ketika dulu. Shou zhua bing berasal dari Taiwan, rupanya seperti roti canai. Cuma bezanya, dijadikan seperti sandwich yang dalamnya berisi daging, ayam, sosej, telur bersama sos cili dan mayonis. Boleh dikatakan setiap pagi aku bersarapan dengan makanan ini di Shim Tsa Shui.
Aku ceritakan kepada Xiulan. Di rumahku di Kedah, sewaktu kecil dulu aku amat gemar makan lempeng. Di kampungku disebut ‘peknga’ bermaksud tempek dalam belanga. Tepung dicampur air, bersama sedikit nasi atau kelapa parut, digaul sebati sebelum ditempekkan ke dalam kuali. Tunggu lebih kurang lima minit, biar garing sedikit dan pesta makanpun bermula. “Peknga’ adalah makanan setiap pagiku sebelum ke sekolah.
Akhirnya sampailah di hujung cerita. Pagi-pagi aku harus meninggalkan Guangzhou. Sebab pesawatku akan berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Baiyun, tengah hari. Aku diminta meninggalkan kereta yang aku sewa di tempat letak kereta lapangan terbang. Dan sebuah lubang hampir memenuhi sebahagian jalan raya, sesuatu yang terlambat aku menyedarinya. Nasib baik tidak ada sebarang kemalangan yang berlaku.
Tiba di balai menunggu sebelum berlepas, aku buka whatsApp dan kutulis kepada Xiulan.
“Sekarang saya harus pulang. Terima kasih atas beberapa hari terakhir ini. Saya fikir saya tak akan lupa kamu, Xiulan!”
“Bu yong xie,” dia membalas. “Kamal, saya tak boleh tidur semalaman. Mungkin saya terlalu banyak bekerja. Namun saya ingin kamu pulang ke Kuala Lumpur dengan selamat.”
Well, begini Xiulan...” Aku mencari-cari aksara yang sesuai. “Cuba kamu bayangkan kamu sedang belajar di AS. Semua ilmu ekonomi AS tergenggam erat di tangan kamu. Pastinya Negara Tembok Besar China akan berbangga dengan kamu. Orang tua kamu pasti menunggu-nunggu hari kepulangan kamu. Lalu mempersiapkan bilik yang sesuai di rumah, serapi yang mereka mampu: ‘Ini untuk kamu yang bakal menjadi seorang pensyarah ekonomi...”
Xie xie,”
“Kamu akan jadi seorang pensyarah ekonomi yang hebat. Saya percaya itu,”
Feichang ganxie ni,”
“Cuba lihat mata pelajar-pelajar kamu ketika kamu bercerita... ni de weilai shi guangming de, Xiulan. Ceritakan AS tak akan berperang dengan China. Katakan juga bahawa seluruh dunia adalah China, seperti kamu katakan kepada saya. Saya percaya kerana sebentar lagi China bakal jadi adikuasa. Napoleon dulu pernah berkata bahawa China adalah raksasa yang sedang tidur. Biarkan ia tidur, kerana ketika bangun, ia akan menggegarkan dunia. Kata-kata Napoleon ini bakal jadi kenyataan. Ketika Barat mulai bergantung kepada produk China, negara ini telah menjadi pusat pengeluar dunia sehingga membuatnya sebagai calon untuk menjadi negara berstatus kuasa besar. Okey, women zai jianmian, Xiulan!”
Kereta yang aku sewa sudah diambil pemiliknya. Kulihat sedang bergerak perlahan meninggalkan kawasan lapangan terbang. Masuk ke dalam perut kapal terbang MAS menuju Kuala Lumpur, entah kenapa aku tiba-tiba saja teringatkan Xiulan juga Guangzhou, bandar kambing yang telah merakamkan banyak nostalgia.

Glosari:

bu yong xie                                         = terima kasih kembali
feichang ganxie ni                             = terima kasih lagi sekali
hai meiyou, haishi danshen            = belum lagi, masih bujang
ni chiguole?                                       = kamu sudah makan? 
ni de weilai shi guangming de         = masa depan kamu cerah
ni jiao shenme mingzi?                    = siapa nama kamu? 
ni jiehunle ma?                                  = kamu sudah kahwinkah? 
ni jintian hao ma?                             = apa khabar hari ini? 
ni rang wo kaixin                 = kamu buat saya gembira
wo de mingzi shi...                             = nama saya... 
women zai jianmian                          = kita akan jumpa lagi
xie xie                                                  = terima kasih
yirujiwang, jiu hao                             = seperti biasa, baik-baik saja


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA