Isnin, 15 Mac 2010

MAENAK MENCARI PEMBUNUH


Maenak Mencari Pembunuh
SMAHADZIR

(SIAP DIEDIT PADA 7 FEBRUARI 2005)

MALAM jahanam. Hujan lebat mengguyur tanah. Petir seakan mengoyak-ngoyak langit. Angin berhubub kencang. Pepohonan bergoyang. Rumpun-rumpun buluh menggeliat gelisah. Gemersik suaranya berpadu derai hujan dan petir. Syaitan dan roh jahat menyeruak dari lubang-lubang persembunyian.
            “Koaaak... koaakk... koaaak!” Terdengar jeritan seekor gagak hitam antara gemuruh hujan yang kian menggila. Tiba-tiba gundukan tanah di bawah pohon kemboja merekah. Perlahan-lahan gumpalan demi gumpalan tanah bercampur dedaunan serta air hujan. Di sela-sela tanah merekah, menyeruak sepasang tangan dari dalam tanah. Seekor burung gagak hitam tidak henti-henti berkoak menyaksi peristiwa tersebut.
Kian jelas. Jari-jemari hitam berlumuran lumpur menggapai-gapai, menguak-nguak bongkah-bongkah tanah, sehingga terbentuk lubang menganga. Sekujur tubuh hitam bergerak-gerak perlahan. Dan, “Aaakhhhh!” sebuah raungan nyaring seakan membelah gelap malam dan lebat hujan.
“Koak... koak... koaakkk!” Gagak hitam terus berkoak-koak menyambut sebuah kebangkitan.
“Akhhhh!” raungan itu makin membahana, menggaung, menerobos sela-sela rumpun buluh, melesat jauh kepekatan angkasa raya; seakan ingin mengumumkan kepada seisi jagatraya bahawa telah bangkit sesosok manusia untuk mencari orang yang menyebabkan kematiannya.
Seluruh tubuhnya penuh lumpur. Kedua-dua tangannya menjulur menuding langit malam. Sementara itu, petir tidak henti-henti menggegar angkasa.
Air hujan, sedikit demi sedikit, melunturkan lumpur di sekujur tubuhnya, dan perlahan-lahan nampaklah sosok asalnya. Dia seorang perempuan. Masih muda. Bentuk badannya agak seksi. Berwajah bujur sireh. Kain putih kehitaman, sudah koyak-rabak, melilit tubuhnya.
Atas kuburan yang menganga itu tertancap batu nisan putih, bertuliskan nama: Maenak a/p Samprong, lahir 13 Oktober 1985, meninggal dunia 17 Ogos 2017. Ya, Maenak - itulah nama perempuan Siam yang baru bangkit dari kuburnya. Diikuti seekor burung gagak hitam. Maenak pun melangkah meninggalkan tanah perkuburan.

* * *

“Kooak... koakk!”
Gagak hitam kembali berkoak-koak atas sebuah tembok. Maenak dengan baju lilitan kain putih kehitaman yang koyak-rabak melangkah ke sebuah lorong remang-remang. Ada kelelawar berterbangan dengan mata awas, beberapa ekor tikus berkeliaran, asap mengepul dari sampah terbakar. Maenak terus melangkah.
Sekilas terbayang sebuah peristiwa tragis lagi mengerikan. Seorang lelaki tidak dikenali, dengan sebilah pisau terhunus di tangan, menyerang dan merogol seorang perempuan sewaktu perempuan malang itu pulang dari kerja. Ketika itu pukul 12.30 malam. Selepas maruah dicabul, pisau tajam membenam pula perut perempuan tersebut tanpa belas kasihan. Perempuan Siam itu terkapar sebalik semak-samun dengan seluruh tubuh berlumuran darah.
“Koaak... koaaak!”
Gagak hitam berseru lantang seakan-akan merestui Maenak melakukan pembalasannya. Maenak kemudiannya meloncat ke atas tembok kusam. Lalu, meloncat dari satu atap rumah ke atap rumah lain, dari atas bangunan ke bangunan lain, dari kabel elektrik ke dahan pohon dengan mudah bagai Pontianak Harum Sundal Malam. Gagak hitam mengekor dari belakang.
Maenak menjelajah bandar dan kampung-kampung untuk mencari si pembunuh. Telah disusuri lorong-lorong sempit, kampung-kampung kumuh, sarang-sarang pelacuran, stesen bas, sehingga ke bangunan bertingkat dan kondominium mewah. Juga mendatangi penjara dan tahanan di balai polis. Tetapi, dia tidak menemui orang yang dicari. Akhirnya Maenak terbang ke sebuah pantai, duduk di atas pasir.
Tiba-tiba, bergentayangan kejadian pembunuhan yang terjadi atasnya. Mayatnya terkapar tanpa sehelaipun benang di badan, ditemui suaminya malam itu juga sebaik usaha mencari dilakukan. Ketika itu pukul 5.00 pagi. Kedua-dua anaknya meraung macam orang gila. Suaminya pengsan kala melihat mayatnya terkapar dek angkara kebuasan nafsu manusia durjana.
“Akkhhhh!” Maenak menjerit seolah-olah ingin mencegah orang itu dari merogol dan membunuhnya. Dia dengan tubuh terbungkus kain putih kotor koyak-rabak gesit bangkit dan terbang. Gagak hitam mengekorinya. Namun itu hanyalah sebuah ilusi, lenyap sejurus dia terbang di udara.
Tidak berapa lama kemudian dia sampai di sebuah rumah. Tanpa mengetuk pintu, dia masuk. Dia mengamati seisi rumah. Tidak ada orang. Lalu, duduk atas sebuah kerusi di ruang anjung. Dua kanak-kanak keluar dari bilik tidur, membawa buku tulis dan pensel warna. Maenak memandang kedua-duanya dengan jelu. Kemudian gesit memeluk kanak-kanak itu. Tetapi, dia hanya memeluk angin. Kanak-kanak itu tidak merasakan apa-apa dan tidak melihat ada “tetamu” di rumah mereka.
“Oh, anakku! Kenapa kamu semua diam saja? Ini ibu, nak! Ibu amat rindu kamu berdua,” ujar Maenak lirih.
Kedua-dua kanak-kanak lelaki itu tidak mendengar kata-kata “ibu” mereka. Mereka larut dalam keasyikan melukis. Maenak hanya memandang ke arah kedua-dua anaknya yang telah lama ditinggalkannya itu. Dia merasakan kesedihan, keharuan mendalam, juga penyesalan. Dia tidak lagi mampu mendampingi dan membimbing anak-anaknya. Seorang lelaki, berusia 43 tahun, muncul di ruang tamu lalu mendekati kedua-dua anaknya.
“Oh, suamiku!” ujar Maenak sambil menerkam dan memeluk lelaki tersebut. Tetapi, dia hanya memeluk angin. Lelaki itu tidak merasakan apa-apa, masih tertekan. Wajahnya kusut. Matanya merah sayu. Lelah lahir batin, begitulah kesan yang tertangkap. Dengan kekecewaan mendalam, Maenak mulai hendak pergi.  Tetapi, ketika sampai di pinggir pintu, di hadapan matanya muncul satu bayangan aneh: penganiayaan dan kekejaman! Seorang lelaki berhati syaitan, dengan sebilah pisau belati tajam berkilat merogol dan meradak perut suri keluarga di rumah itu. Maenak menjerit kesakitan. Dia menyaksikan bahawa perempuan yang dirogol dan dibunuh oleh lelaki berhati syaitan itu adalah dirinya sendiri.
“Kooak... koaaak!”
Seiring jeritan gagak hitam, Maenak melesat bagai angin. Meluncur dari satu atap rumah ke satu atap rumah yang lain. Dari dahan pokok ke dahan pokok yang lain. Gerakannya gesit. Arahnya tidak menentu. Bagaikan tidak sabar lagi mahu mencari lelaki berhati syaitan itu.
Pada pagi hari dia berada di tengah-tengah orang awam yang sedang berpusu-pusu di stesen LRT, stesen bas dan juga komuter. Masing-masing kelihatan tergesa-gesa hendak ke tempat kerja.
“Itu rakan-rakanku,” kata Maenak menunjuk ke arah beberapa orang pekerja kilang di sebuah stesen bas. Dia menyapa bekas rakan-rakan sejawatnya. Bahkan, memeluk mereka dengan penuh keharuan. Tetapi, tidak seorangpun membalas sapaan dan pelukannya. Dia kecewa.
“Kooakk... koaak!” gagak hitam memberikan isyarat. Perempuan dengan kain putih koyak-rabak itu meloncat ke atas bangunan bertingkat lima. Dia memandang ke bawah. Kabus pagi masih mengepul di sesetengah tempat. Pelbagai kenderaan sesak di tengah jalan. Bunyi lengking hon memekakkan anak telinga.
“Kooakkk!” seiring suara gagak hitam, perempuan itu meloncat dari atap rumah atau bangunan ke atap bangunan yang lain. Dia meninggalkan kesesakan dan kesibukan orang ramai. Tujuannya hanya satu: bangunan mahkamah.
Sementara itu, di ruang mahkamah pengadilan, seorang lelaki terdakwa warga Bangladesh duduk di kandang pertuduhan. Proses pengadilan dengan terdakwa, pada ketika itu, telah menginjak pembacaan keputusan hakim. Pengunjung membeludak, hingga melimpah ke jalan raya. Pada waktu hakim memulai membacakan keputusan, Maenak tiba. Dia merayap di langit-langit ruang sidang seperti cicak. Tetapi, tidak seorangpun yang melihatnya. Lalu, dia meloncat turun. Berdiri tegap di hadapan hakim dan orang ramai yang ingin mendengar keputusan perbicaraan.
“Berdasarkan keterangan para saksi dan barang bukti, Mujibur Rahman Saleem  didakwa telah terbukti secara sah dan meyakinkan bahawa kamu telah didapati merogol dan membunuh Maenak a/p Samprong, seorang pekerja kilang pada malam tanggal 17 Ogos 2017 di sebuah hutan belukar, lebih kurang 200 meter dari rumah mangsa....” Hakim membacakan keputusannya.
Hening. Semua diam.
“Tidaaaakkkk! Bukan dia pembunuhnya. Bukannnn!!!!” Tiba-tiba Maenak menjerit lantang. Tetapi, tidak seorangpun yang mampu mendengar suaranya. Perempuan itupun mulai mengamuk. Melanggarkan tubuhnya ke arah apa saja - kerusi, meja, orang ramai, juga dinding. Tetapi, tidak ada ertinya.
“Bukan dia yang telah merogol dan membunuh aku. Bukan diaaaaa!!!! Aku tidak pernah bertemu dengan dia sebelum ini! Jangan hukum dia, Tuan Hakim! Jangan!!! Jangannnnnnnnnnnnn!!!!!!!”
Orang ramai kelihatan lega ketika hakim menjatuhkan hukuman gantung sampai mati terhadap Mujibar Rahman Saleem. Maenak terus mengamuk kerana usahanya tidak berjaya. Kemudian perempuan “kebangkitan” itupun terus melesat keluar untuk mencari pembunuh sebenarnya. Sayang sekali, hingga kini Maenak belum berjaya membunuh lelaki berhati syaitan yang telah merogol dan membunuhnya itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA