Isnin, 19 November 2012

PERCUTIAN DI GOLD COAST SEPANG: MEWAH DAN EKSKLUSIF

SMAHADZIR

Dalam negara kita sendiri masih banyak lagi tempat menarik yang boleh kita lawati dalam usaha kita untuk mendamaikan perasaan bersama sanak-saudara atau ahli keluarga. Negara kita kaya dengan tempat-tempat rekreasi keluarga dan serasa penulis masih belum kita terokai sepenuhnya. Sekitar 50 km dari tempat kediaman penulis iaitu Banting, Selangor terdapat sebuah pantai peranginan yang menarik lagi tersohor sejak sekian lama iaitu Pantai Bagan Lalang, Sepang.


                              Perkhidmatan buggy disediakan kepada para penyewa

Sekitar 10 tahun lalu, tarikan utama Pantai Bagan Lalang ini ialah sekadar keindahan biasa pantai yang juga merupakan antara pantai tercantik di negeri Selangor selain dari Pantai Morib. Pengunjung waktu itu hanya teruja dengan kedamaian pemandangan laut ketika senja di pantai ini. Selain itu, pengunjung juga dapat melihat anak-anak ketam merangkak di persisiran pantai. Paling penting, pengunjung dapat melarikan diri dari hiruk-pikuk kota dan menikmati sepenuhnya percutian mendamaikan di pantai ini bersama keluarga dan insan tersayang.


                                    Penulis bersama isteri di hadapan buggy


Selain itu, pengunjung juga datang ke pantai ini untuk memancing, kelong atau menaiki bot di tengah laut. Mereka menyewa atau menumpang nelayan yang ingin ke laut. Ini semua bergantung kepada permintaan pengunjung tersebut. Ada di antara pengunjung yang gemar mengutip kepah dan pepahat ketika air surut serta ada juga yang berkelah di tepi pantai. Pengunjung yang menggemari makanan laut dan ikan bakar segar yang enak, banyak medan selera tersedia di kawasan persisiran pantai.




             Antara villa penginapan atas laut yang terdapat di Sepang Gold Coast

Itu sekitar 10 tahun yang lalu. Semuanya tidak berubah sehingga kini malah kepelbagaian bentuk rekreasi untuk keluarga semakin bertambah. Kini para pengunjung boleh menikmati pelbagai bentuk kedamaian dan ketenangan dengan wujudnya prasarana moden yang telah diusahakan oleh pihak berwajib. Kalau dulu kurangnya tempat berehat, tandas awam, kedai makan, surau dan sebagainya tetapi kini itu semua tidak menjadi masalah lagi. Para pengunjung boleh menikmati semua prasarana tersebut dengan mudah kerana pihak pentadbir telah menyediakannya di pantai peranginan ini.


                             Spa atas laut yang terdapat di Sepang Gold Coast

Realitinya, Pantai Bagan Lalang kini semakin bertaraf moden apabila lahirnya Sepang Gold Coast yang bertaraf antarabangsa ala-ala resort palma selepas Dubai. Ini adalah calet terapung yang eksklusif dan memperlihatkan ciri-ciri rekabentuk Malaysia yang tersendiri. Pembangunan syurga pesisir pantai terpanjang di Asia ini meliputi kawasan muara Sepang Kecil dan Sepang Besar serta Pantai Bagan Lalang - Tanjung Rhu. Sepang Gold Coast juga menjanjikan sesuatu yang sangat unik dan istimewa merangkumi rumah kelab, kolam mandi, bilik mesyuarat, kedai, pusat perniagaan, restoran, pusat rekreasi, pusat kesihatan, spa dan gimnasium serta tempat penginapan yang menakjubkan di tengah laut Selat Melaka.



Penulis terlalu akrab dengan Pantai Bagan Lalang ini. Sekitar 10 tahun yang lalu, penulis sering ke sini terutama tatkala ingin lari dari kesibukan dan kerenyahan hidup. Kalau dulu serasa dipeluk segar dengan kepurbaannya tetapi kini sudah meriah dengan kemodenannya. Begitulah Pantai Bagan Lalang.


Ini berikutan keindahan semula jadi pantainya yang turut mendorong kewujudan calet dan resort bagai ‘cendawan tumbuh selepas hujan’. Bukan itu sahaja, keenakan ikan bakar di sini juga turut mendorong dan menarik perhatian pengunjung-pengunjung luar untuk menikmati kelazatannya. Sambil menikmati kelazatan hidangan makanan laut, pengunjung juga berpeluang merasai kedinginan dan kesegaran bayu laut pada waktu malam. 


Sementelahan pula, sebagaimana yang penulis telah sebutkan tadi iaitu di sini telah dibina sebuah resort terapung berbentuk pohon palma yang dikenali sebagai Sepang Gold Coast. Justeru, kewujudan resort tersebut bukan sahaja telah menggamit ramai pengunjung asing, malah resort di Pantai Bagan Lalang ini juga telah menjadi antara pusat pelancongan yang popular di Malaysia.


Kebetulan penulis telah diberi kesempatan dan rezeki oleh Allah s.w.t membuat sedikit pelaburan di Sepang Gold Coast ini dengan membeli sebuah unit resort lalu diiktiraf sebagai ahli kepada Iconic Vacation Club yang bertaraf antarabangsa. Jadi dapatlah penulis dan keluarga bercuti di resort ini secara percuma.


Pada tanggal 17 November 2012 penulis sekeluarga pun bercuti di sini dengan menginap di dua buah bilik jenis Canary Palm Villa yang berkeluasan 883 kaki persegi dengan kadar sewaan RM2,400.00 semalam bagi setiap bilik. Memang berbaloi kerana eksklusif dan bertaraf antarabangsa bilik-bilik yang ada di Sepang Gold Coast ini. Apabila menginap di sini kita akan disajikan dengan pemandangan luar yang mendamaikan perasaan. Laut yang terbentang, sesekali mengocak ketenangan resort yang berdiri tegak di dalam air begitu menyemarakkan ketenangan. Serasa hidup bagai diapung kemewahan yang melimpah. 


                    Antara pemandangan yang terdapat di Sepang Gold Coast

Dari tempat letak kereta, penulis dan keluarga dijemput oleh kakitangan Sepang Gold Coast dengan buggy dan dihantar sehingga ke bilik penginapan. Jika sebagai pelawat biasa anda tidak mungkin dapat naik buggy ini apa lagi untuk meronda sekitar kawasan Sepang Gold Coast. Ini kerana kawasan Sepang Gold Coast agak eksklusif dan hanya untuk ahli yang ada membeli unit di sini saja. Justeru jika anda ingin menikmati suasana yang indah di sini, penulis syorkan belilah satu unit dan anda akan menikmati pelbagai kemudahan yang disediakan di sini.

Terdapat tiga jenis villa yang disediakan di sini iaitu Travelers Palm Villa, Canary Palm Villa dan Ivory Palm Villa. Travelers Palm Villa berkeluasan 570 kaki persegi dengan kadar sewaan RM1,200.00 semalam, Canary Palm Villa dengan keluasan 883 kaki persegi dengan kadar sewaan RM2,400.00 semalam manakala Ivory Palm Villa pula berkeluasan 1,345 kaki persegi dengan kadar sewaan RM5,000.00 semalam. Kadar sewaan untuk semua jenis villa ini hanya untuk tahun 2012 sahaja. Untuk tahun 2013 dan seterusnya mungkin berubah. Menurut kajian, kadar sewaannya pasti melambung tinggi dari tahun ke tahun kerana pihak pentadbiran Sepang Gold Coast sedang dalam rancangan untuk membina lagi resort yang hampir sama bersebelahan dengan resort ini dan dijangkakan harga unitnya akan mencecah jutaan ringgit pada masa akan datang. 


               Pemandangan dari bilik penginapan Travelers Palm Villa Sepang Gold Coast

Justeru penulis mencadangkan agar para pembaca artikel ini boleh membuat tempahan untuk memiliki seunit atau dua unit resort di Sepang Gold Coast ini sebagai pelaburan masa depan. 


Sepang Gold Coast menyediakan pelbagai prasarana mewah dan eksklusif untuk para pengunjungnya. Untuk sesiapa yang kuat makan boleh menjamu selera di Bila-Bila Restoren, Hai Sang Lou Poolside Bar, Buloh Bar, Perahu Restoren, Stimnot Restoren, Sepoi Sepoi Cafe dan di Selat Bar. Manakala kemudahan-kemudahan rekreasi lain adalah seperti bicycle tour, gym, kolam mandi, smiley beach sports and activities seperti sailing, kayak, stand up paddle, windsurfing, cart sailing, speed sail, bocce ball, beach football, beach volleyball, sepak takraw, stretching, ping pong, darts dan lain-lain lagi. Disediakan juga yoga, power walk, kids club dan pelbagai entertaiment. Pendek kata, pengunjung atau ahli Iconic Vacation Club tak akan merasa rugi jika bertandang ke sini.


                       Pemandangan vila-vila penginapan di Sepang Gold Coast

Bagi penulis, membuat pelaburan dengan membeli unit resort di Sepang Gold Coast ini bakal memberi pulangan yang baik. Dalam masa 20 tahun setiap individu yang menjadi ahli Iconic Vacation Club bukan saja boleh menyewa di hotel-hotel bertaraf lima bintang di Malaysia tetapi juga di seluruh dunia termasuk di Kota Mekah. Antara hotel bertaraf mewah di seluruh dunia ialah The Pines Resort New Zealand, Streamside Vail-Cedar, USA, Risata Bali Resort, Indonesia, Wyndham Grand Desert, Las Vegas dan di lebih 4,000 getways dan lebih 100 buah negara termasuk Australia dan Pasific Selatan, Asia, Eropah, Amerika Utara, Amerika Selatan dan Afrika.


                                  Villa Travelers Palm Villa Sepang Gold Coast

Setiap ahli diberi 7 hari percuma untuk menginap di mana-mana hotel yang berada di bawah Iconic Vacation Club di seluruh dunia dan sekiranya jumlah 7 hari tersebut telah habis, anda boleh menyewanya dengan harga yang murah berbanding kadar sewa bukan ahli. Ini merupakan antara kelebihan menjadi ahli Iconic Vacation Club. Dan yang lebih menakjubkan lagi ialah harga sewaan hotel bertaraf lima bintang di seluruh dunia adalah harga sekarang iaitu tahun 2012 selama 20 tahun akan datang.



                                   Villa Canary Palm  di Sepang Gold Coast

Dari maklumat yang penulis dapat, kawasan rekreasi Sepang Gold Coast ini sedang diperbesarkan lagi. Khabarnya, melalui plan rancangan yang dipaparkan di majalah IVC Buletin yang dikirimkan kepada penulis selaku ahli Iconic Vacation Club, bagi merangsang industri pelancongan negara, Sepang Goldcoast Sdn. Bhd telah merancang menambah lebih banyak kemudahan berkaitan pelancongan melalui Program ‘Malaysia, Rumah Keduaku’. Sepang Goldcoast bersama Sepang Bay Sdn. Bhd telah diberi kepercayaan membangunkan satu jalur kawasan perdana berhadapan laut sepanjang 22 kilometer dari Bagan Lalang sehingga ke Tanjung Sepat. 

Projek yang diilhamkan oleh Pengerusi Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif Sepang Goldcoast itu melibatkan perancangan pembinaan satu terminal kapal persiaran, satu taman tema air, hotel tiga dan empat bintang, cawangan jualan langsung dari kilang serta rumah peranginan bagi para pesara di bahagian barat daya Selangor. Cadangan itu akan dikemukakan bagi mendapat kelulusan pihak berkuasa sebaik semua butirannya dimuktamadkan.


Selepas berjaya menyiapkan pembangunan fasa pertama yang terdiri daripada 392 villa peranginan dan spa mewah di Golden Palm Tree, pelaksanaan di bawah fasa kedua dan ketiga pembangunan Sepang Goldcoast akan dijalankan. Sebagai permulaan, Sepang Goldcoast dijangka melancarkan rumah-rumah peranginan bagi para pesara pada awal tahun 2013 yang akan menggabungkannya dengan persekitaran semula jadi bersebelahan hutan bakau. Pihak Sepang Goldcoast percaya kemudahan dan aktiviti tersebut akan menarik lebih ramai pelancong ke kawasan berkenaan dan ia telah dibuktikan melalui pembukaan Golden Palm Tree Resort & Spa sebelum ini.



                     Penulis mengambil kesempatan bergambar bersama isteri dan dua orang 
                                               anak di Sepang Gold Coast

Sepang Goldcoast akan turut menjemput para pelabur lain untuk mengambil bahagian di dalam pembangunan hab pelancongan di situ secara perkongsian menang-menang seperti pembinaan hotel-hotel termampu didiami kerana mahu lebih ramai rakyat dapat menikmati keindahan jalur pantai Selangor. Sepang Goldcoast juga akan turut mencadangkan pembinaan lebuh raya dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) ke Sepang Goldcoast yang sekali gus mengurangkan masa perjalanan daripada kira-kira 30 minit kepada 15 minit. 



       Bersarapan pagi di Sepang Gold Coast, pelbagai menu Barat dan Asia disediakan

Seingat penulis, suatu ketika dulu Bagan Lalang merupakan sebuah pantai perangin di negeri Selangor yang kurang dikenali tetapi kini banyak pembangunan telah dijalankan oleh kerajaan negeri Selangor bagi mempromosikan Pantai Bagan Lalang sebagai sebuah pantai peranginan yang terkenal di Selangor. Pantai Bagan Lalang ini lokasinya berhampiran Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan hanya sejam perjalanan dari pusat bandar Kuala Lumpur melalui PLUS Higway menuju arah ke KLIA.




 
 









9 ulasan:

  1. salam,
    nak tanya..ada orang kata susah nak booking bilik..bila kita nak book asyik full je..betul ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Skarang mcm lagi best laaa.. Tak jugak kot nk booking dia ok jer.

      Padam
    2. As salam, sy member kat golden palm tree..if rase nk stay kat sini dgn harga yg murah dr website boleh call sy, abu 0122208140 .tq

      Padam
  2. Beautiful pictures! Bestkan kat sini? Experience it yourself at the Golden Palm Tree Iconic Resort & Spa - with a discount of MORE than 50% – ONLY RM 350 nett!! Visit http://goldenpalmtreediscounts.blogspot.com and drop me a comment! Thank you and sorry for the advertisement! ^_^

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum semua, sorry and thank you blog owner,

    February 2015 Promo!
    We are having room promotions for 13th, 14th and 15th February 2015.

    Type of room:-
    Family Villa (two bedroom villa – also known as Canary Palm Villa) selling at RM 750 nett (without breakfast) – 2 more units left!!!

    *Agoda is currently selling at RM 921 + tax RM 147 = RM 1068 (without breakfast)

    Click here http://goldenpalmtreediscounts.blogspot.com/ for details!
    Or email me right away at goldenpalmspringdiscounts@gmail.com for immediate reply.

    BalasPadam
  4. The best time to go for holiday would be on Sunday, after the weekend crowd has left. Its cheaper and you can get the resort all to yourself most of the time. If your friends want to go, try booking here to get cheaper rates Book Avani Sepang Gold Coast Resort at Discount Rates

    BalasPadam
  5. Wow Terbaiklah Tuan review Resort ni. Terima kasih Tuan. Saya cari sejarah Avani Sepang Gold Coast Resort, jumpa Blog Tuan di first page. Hebat review Tuan. Terima kasih..

    BalasPadam
  6. as salam admin..maaf tumpang iklan, utk sahabat2 yg ingin bercuti di avani resort, 2 bedroom villa rm600, 0122208140

    BalasPadam
  7. Mcm mna nk booking ye,, hrga brp?

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA