Selasa, 13 November 2012

Agama Bukan Pedoman Mati


Syed Mahadzir Syed Ibrahim

DUA orang pelajar agama lelaki berjalan kaki menuju sekolah agama mereka sehabis cuti panjang. Tiba di pinggir sungai, mereka mendapati seorang gadis cantik yang sedang kebingungan. Dia tidak berani menyeberangi sungai yang cukup deras itu. Lalu dia minta si pelajar agama senior agar bersedia menggendongnya untuk menyeberang. Yang diminta tolong menolehkan wajah, pura-pura tidak mendengar, dan menyeberang sendirian. Tanpa diminta, pelajar agama junior mendukung gadis tersebut, dan menyeberangkannya sampai di tebing sungai.
Kedua pelajar agama pun meneruskan perjalanan. Menjelang tiba di gerbang sekolah agama, pelajar agama senior bertanya dengan keras, ‘Kenapa kau dukung perempuan yang bukan muhrim tu tadi? Bukankah guru kita dan kitab-kitab dah mengajar supaya kita tidak boleh bersentuhan dengan perempuan bukan muhrim?’
Pelajar agama junior berhenti melangkah dan menyahut, ‘Rupanya kamu masih menggendong perempuan itu? Saya sudah meninggalkannya di tepi sungai tadi...’
Si pelajar agama senior menganggap ajaran agama adalah harga mati yang berlaku di segala tempat, di semua situasi, tanpa kompromi. Dia tidak sudi menolong orang yang sangat memerlukan sekalipun. Sepanjang pertolongan itu dia pandang sebagai melanggar harga mati tersebut. Dia pun risau memikirkan perbuatan saudaranya yang dia anggap sebagai dosa itu.
Pelajar agama junior memperlakukan agama sebagai pedoman hidup yang kontekstual, yang penerapannya harus disesuaikan dengan situasi dan keadaan. Ringkasnya: agama harus sejalan dengan kemanusiaan dan perkembangan sejarah umat manusia. Alasannya sederhana: agama adalah untuk manusia. Bukan sebaliknya.
Dan dengan begitu barulah agama layak disebut sebagai pedoman hidup, bukan ‘pedoman mati’ atau belenggu jiwa. Dia menerima ajaran elementer bahawa ‘menyentuh’ bukan muhrim secara umum tidak dianjurkan, tetapi di hadapannya ada perempuan muda yang gementar, yang perlukan bantuan untuk boleh menyeberangi sungai. Akalnya dengan mudah memutuskan: ajaran agama yang spesifik itu harus ditunda. Ada kepentingan lebih besar dan segera yang perlu bantuannya. Setelah merampungkan tugas kemanusiaan itu, dia kembali mengerjakan hal-hal lain tanpa apa-apa beban pun.
Dan dengan cara itu dia menepiskan ajaran spesifik agama demi mengamalkan ajaran umumnya: berbuat baik kepada sesama, membantu orang yang memerlukan. Si pelajar agama senior sebaliknya. Sudah tidak berbuat apa-apa untuk menolong orang, padahal dia sangat mampu untuk itu, fikirannya tentang apa yang dipandangnya sebagai dosa terus mencekam dirinya.
Ada peristiwa dramatis dalam kisah nyata kerana kes menterjemahkan agama sebagai ‘pedoman mati’ tersebut. Para ulama petugas di sebuah sekolah puteri di Arab Saudi persis si pelajar agama senior - malah jauh lebih buruk. Sekolah yang mereka jaga terbakar, murid-murid berusaha menyelamatkan diri tetapi dihalang dan digiring kembali masuk kerana gadis-gadis itu dinilai berpakaian tidak wajar.
Petugas kebakaran yang datang untuk menolong pun dihalang dengan alasan serupa: lelaki bukan muhrim diharamkan, bahkan sekadar untuk melihat perempuan bukan muhrim dalam keadaan tidak berjilbab dan bertudung. Puluhan murid itu pun mati terpanggang. Betapa mahalnya harga agama yang dianut sebagai ‘pedoman mati,’ bukan pedoman hidup.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA