SMAHADZIR
Sewaktu puteri ke 4 saya membeli dan membawa pulang buku yang berjudul The Enchantress Of Florence tulisan
Salman Rushdie, saya jadi terfikir betapa generasi remaja sekarang kurang peka
dengan penulis-penulis ‘sampah’ yang dikutuk seluruh dunia Islam kerana
menghina Junjungan Besar kita Rasulullah s.a.w. Walaupun The Enchantress Of Florence tidak menghina Islam dan Salman
Rushdie dikatakan penulis yang kaya dengan diksi dan personafikasi yang menarik
namun karyanya The Satanic Verses yang menghina Islam tidak
boleh diterima oleh fikiran yang waras. Lantaran The Satanic Verses, saya terus menolak beliau kendati beliau
seorang penulis yang hebat. Begitu juga dengan Irshad Manji, rakan baik Salman
Rushdie yang dikatakan ‘hebat’ itu.
Irshad Manji (kiri)
bersama idolanya Salman Rushdi penulis novel haram ‘The Satanic Verses’
Baru-baru ini Irshad Manji dalam rangka lawatan ke Indonesia dan
Malaysia untuk mempromosikan ‘buku sampah’ terbarunya yang diterjemahkan dari
bahasa Inggeris ke bahasa Melayu berjudul Allah,
Liberty And Love: Satu Keberanian
Mendamaikan Iman Dan Kebebasan, telah menjadi satu tajuk yang hangat di
dada media negara kita. Namun yang hairannya, ramai remaja termasuk orang-orang
tertentu yang menerima penulis Irshad Manji ini sebagai ‘hebat’ dan diterima
pula karyanya di tengah masyarakat kita. Selain itu beliau juga telah dijemput
oleh sebuah universiti untuk berbicara dalam sebuah forum ilmiah.
Dalam kerangka worldview
Islam, sangat mudah bagi seorang Muslim untuk memahami dan menangani kes Irshad
Manji. Irshad Manji adalah lesbian, dan dia begitu bangga dalam
mempromosikan kelesbiannya. Beliau juga sangat bersahabat bahkan menyokong
pandangan dan sikap Salman Rushdie, seorang yang sangat biadab dalam melakukan
penghinaan terhadap Nabi Muhammad s.a.w.
Buku Irshad Manji yang
berjudul Allah, Liberty And Love: Satu Keberanian Mendamaikan Iman Dan Kebebasan
Dengan logik sederhana sekali, kita boleh mengatakan bahawa mengundang
seorang lesbian seperti Irshad Manji untuk berbicara di universiti atau
lain-lain forum ilmiah adalah sangat dangkal dan tidak intelek. Kecuali,
jika Irshad Manji berceramah di komuniti lesbian dan rumah-rumah
pelacuran. Mengapa? Di dalam Islam, orang yang melakukan dosa, tetapi
mengakui perbuatannya dosa, masih jauh lebih baik daripada seorang yang menghalalkan,
apatah lagi bangga dengan perbuatan dosanya.
Seorang pelacur atau perasuah masih terbuka pintu taubat baginya jika
dia sedar bahawa yang dia lakukan adalah salah dan dia mahu bertaubat secara bersungguh-sungguh. Tetapi,
ini berbeza sama sekali dengan pelacur atau perasuah yang berbangga dengan
tindakannya; atas dasar kononnya dia telah menyenangkan dan membantu orang
lain.
Dengan kebanggaan sebagai lesbian, Irshad Manji sebenarnya sama
kedudukannya dengan penzina. Bahkan, lebih dari itu, dia bangga berbuat
zina. Dalam buku terbaru yang dipromosikan kali ini, dia banyak
mengungkapkan kebanggaannya sebagai seorang lesbian. Dia juga tak malu
mengatakan siapa pasangan hidupnya (entah sebagai suami atau
isteri). Bahkan, kata-kata yang digunakan beliau dalam pelbagai bahagian
buku ini sangat lucah, jauh dari nuansa akademik.
Di dalam buku ini, misalnya, Irshad Manji menulis, bahawa dia menerima
satu soalan daripada seorang yang tak menyebutkan namanya (tanpa nama): ‘Mantan-saudari
se-Islam, Irshad: Apa agama pasangan lesbian anda? Yahudi?’
Irshad Manji menjawab: ‘Aku bertemu pasanganku di gereja Anglikan,
ketika menghadiri upacara ritual sebagai sebahagian daripada kajianku untuk
program TV baru. Berkaitan pertanyaanmu, aku meminta dia berterus terang
mengenai agamanya. Aku menuntut kebenaran. Jawapan dia, ‘Panggil saja
aku Shlomo.’ Aku masih menyesuaikan diri.’
Ada lagi soalan seorang yang ditulis identitinya oleh Irshad Manji sebagai
‘Mo’. Orang ini bertanya: ‘Kami pasti menendang pantatmu ke neraka, biar
kamu merasakan api neraka membakarmu hidup-hidup. Kau memang sepalsu
neraka, jangan muncul lagi dengan buku-buku bodohmu tentang
Islam. (Mo). Jawab Irshad Manji: ‘Biar aku betulkan, Mo. Aku ini
sepalsu ‘neraka,’ tapi pantatku harus ditendang ‘ke neraka’ - yang menurut
penjelasanmu, adalah tujuan yang ‘palsu’? Mahu cuba lagi?’
Melalui pelbagai bahagian dalam buku ini, Irshad Manji sangat jelas
mempromosikan gagasan lesbiannya. Misalnya, pandangannya tentang pemahaman
terhadap kisah kaum Luth dalam Al-Quran, dia menulis: ‘Nah sekali lagi,
patahkan keyakinan dengan ayat-ayat Al-Quran sederhana yang mendorongmu untuk
tidak terlalu berlebihan dengan ayat-ayat yang tersirat. Kisah Nabi Luth
dalam Islam tergolong dalam perkara yang tersirat. Kau merasa yakin kalau
surah ini mengenai homoseksual, tapi mungkin saja mengenai lelaki ‘lurus’
dirogol oleh lelaki ‘lurus’ lain sebagai gambaran atas kekuasaan dan
kawalan. Tuhan menghukum kaum Nabi Luth kerana memotong jalur perdagangan,
mengumpul kekayaan, dan berlaku tidak hormat terhadap orang
luar. Perkosaan antara lelaki boleh jadi merupakan dosa sengaja (the sin of choice) untuk menimbulkan
ketakutan di kalangan pengembara. Aku tidak tahu apakah aku
benar. Namun demikian, menurut Al-Quran, kau pun tidak boleh pasti sama
ada kau benar. Nah, kalau kau masih beria-ia untuk mengutuk homoseksual,
bukankah kau justeru yang mempunyai agenda gay? Dan sementara kau begitu,
kau tidak menjawab soalan awalku: ‘Ada apa dengan hatimu yang sesat?’
Sukar dinafikan, membaca buku Irshad Manji yang terbaru ini, juga buku
sebelumnya, memang jauh dari kesan dan bahasa akademik. Apakah ini ada
kaitan dengan keadaan kejiwaan seorang lesbian yang banyak mengalami
penderitaan semasa kecilnya?
Wallahua’lam. Yang jelas, seorang beridentiti ‘SR’ menulis surat
kepada Irshad Manji - yang juga dimuatkan di dalam buku Irshad Manji sendiri: ‘Hello
Cik Irshad sang Lesbian Feminis Liberal. Aku seorang Muslim moderat yang
berpendidikan, dan aku rasa kamu ini berkhayal demi kemasyhuran dan ketamakan.
Nah, ini judul yang bagus dan boleh kamu pertimbangkan untuk buku-bukumu
selanjutnya: ‘Bagaimana aku boleh memperbodohkan Barat agar berfikir
homoseksualiti diterima dalam Islam.’ Satu lagi, ‘Bagaimana menjual dirimu pada
syaitan.’
Membaca buku Irshad Manji, juga sikap dan akhlaknya, nampaknya
diperlukan pendekatan - bukan hanya analisis kritis atas isi bukunya tetapi
juga pendekatan mental dan jiwa atau psikologi! Akhirnya kita berdoa agar tidak
ada ORANG MALAYSIA YANG BODOH DAN TERIKUT-IKUT UNTUK MEMPROMOSI DAN MENJUAL ‘BUKU
SAMPAH’ IRSHAD MANJI INI. Kita juga berdoa agar TIADA ORANG MALAYSIA YANG
MENYOKONG LESBIAN DAN HOMOSEKSUAL SEPERTI YANG DIPERJUANGKAN LGBT.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan