Syed Mahadzir Syed Ibrahim
Sesungguhnya antara salah satu pendekatan
gagasan Islam adalah untuk mewujudkan ekonomi yang komprehensif dan seimbang
kepada umat Islam khususnya bagi masyarakat Melayu yang ketinggalan jauh dalam
bidang ekonomi ini. Walaupun bangsa Melayu merupakan golongan bumiputera yang
merupakan penduduk asal tanah ini namun dasar pecah perintah yang diperkenalkan
oleh penjajah telah menghadkan pembangunan ekonomi bangsa Melayu ketika pra dan
pascamerdeka.
Ini jelas terbukti masalah kemiskinan yang masih membelenggu bangsa kita
terutama di pinggir-pinggir desa. Atas kebijaksanaan para pemimpin
pascamerdeka, pelbagai usaha telah terlaksana untuk menjana ekonomi bangsa
Melayu seperti DEB, PNB, dan DPN. Hasil usaha ini telah berjaya sedikit
sebanyak menjana enjin kitaran ekonomi orang Melayu ke tahap yang lebih baik.
Pun begitu, kita masih belum lagi menjadi penguasa ekonomi di bumi sendiri.
Pembangunan Islam
telah didirikan oleh Tun Dr Mahathir khususnya dalam bidang ekonomi seperti
pembinaan Bank Islam, Industri Takaful, Al-Mudharabah dan sebagainya.
Perkembangan mutakhir dunia ekonomi di Malaysia hari ini menunjukkan sistem
ekonomi Islam sudah mampu bersaing dengan sistem konvensional yang telah lama
bertapak dalam sistem kewangan Malaysia.
Bahkan menurut Dr.
Zeti Akhtar, Gabenor Bank Negara, Malaysia akan dijadikan pusat kewangan Islam
serantau berikutan perkembangan yang menarik dalam sektor perbankan Islam dan
Takaful. Realiti ini telah disokong oleh langkah-langkah membangunkan Pusat
Kewangan Pesisir Antarabangsa (IOFC) di Labuan sebagai pusat utama dalam
aktiviti-aktiviti perbankan dan kewangan Islam sedunia. Lebih dari itu, Bank
Negara sendiri telah menubuhkan Jabatan Perbankan Islam dan Takaful pada tahun
2000 untuk mempergiatkan usaha-usaha ke arah pembangunan perbankan Islam.
Namun begitu, apa yang harus difahami oleh masyarakat sekarang ialah mereka
perlu mencipta sebuah tamadun Islam baru sebagai umat pencipta dan bukannya
sebagai umat pengguna. Kedatangan Rasulullah s.a.w sebagai rahmatanlilalamin harus dijadikan asas untuk umat Islam berubah
menjadi masyarakat yang bertamadun berlandaskan konsep kecemerlangan dalam
semua aspek hidup.
Ketamadunan Islam
Ketamadunan
Islam yang berbentuk universal membawa manfaat dan rahmat kepada seluruh umat
dan alam. Selepas keruntuhan kerajaan Islam pada abad kedua belas, imej
masyarakat Islam di kaca mata dunia kini telah banyak dikaitkan dengan
kelemahan, kemiskinan, terorisme, ganas dan kemunduran. Persepsi sebahagian
besar umat Islam kini terhadap agamanya masih terbatas kepada aspek-aspek
ibadah khusus semata-mata.
Walaupun
wujud kefahaman bahawa Islam sebagai suatu cara hidup, namun ia hanya
ditampilkan dalam bentuk slogan dan retorik semata-mata. Majoriti masyarakat
sukar untuk memasukkan agenda pembangunan ummah, peradaban bangsa, dan keutuhan
negara sebagai sebahagian daripada ruang lingkup ‘agama’ sepertimana yang
dikehendaki oleh ajaran Islam.
Realitinya,
Islam adalah ‘al-Din’, iaitu cara hidup dalam konteksnya yang sangat luas,
bukan sekadar suatu kepercayaan, tetapi cara hidup yang lengkap, maju dan
progresif serta mampu menyelesaikan permasalahan semasa kehidupan manusia
sepanjang zaman. Suatu pendekatan dan penilaian semula pemikiran masyarakat
Islam terhadap ajaran agamanya wajar dilakukan. Umat Islam perlu kembali
mengamalkan Islam secara syumul pada peringkat individu, keluarga, masyarakat
dan negara.
Salah satu usaha yang
diperjuangkan oleh Islam bawaan Rasulullah s.a.w ialah membasmi kemiskinan
dengan memberi penekanan kepada aspek pembangunan insan. Selaras dengan itu,
peranan zakat sememangnya tidak boleh diketepikan kerana zakat merupakan salah
satu sumber dana membangunkan ekonomi umat Islam.
Dalam soal ini pihak
pengurusan zakat yang bertauliah perlu merancang dan melaksanakan program
seperti meningkatkan bentuk perikanan, penternakan, memberikan bantuan modal
untuk membangunkan pertanian dan sebagainya. Atas dasar inilah, mereka harus
menggembleng tenaga dan kognitif untuk bertindak secara progresif supaya
menjadi pemangkin dan wadah dalam membawa satu revolusi murni dan peningkatan
pengetahuan tentang zakat kepada seluruh umat Islam. Sejajar dengan itu, ia
juga dapat membuka minda umat Islam supaya mengeluarkan zakat dan bersama
membantu golongan yang memerlukan.
Zakat mempunyai
kedudukan yang sangat penting dalam Islam. Pengamalan zakat adalah merupakan
persoalan pokok dalam Islam. Hakikat ini dapat dilihat melalui kedudukan
sebagai salah satu daripada rukun-rukun Islam sebagaimana yang telah disabdakan
oleh Rasulullah s.a.w dalam hadis baginda yang bermaksud: ‘Islam dibina atas
lima perkara: kesaksian bahawa tiada tuhan selain Allah dan Muhammad pesuruh
Allah, mendirikan solat, mengeluarkan zakat, menunaikan haji, berpuasa dalam
bulan Ramadan.’
Dan jika dilihat
kepada firman Allah s.w.t pula, kita akan dapati bahawa perintah melaksanakan
solat seolah-olah sesuatu yang berkembar. Di antaranya adalah firman Allah s.w.t
dalam surah Al-Baqarah ayat 43 yang bermaksud: ‘Dan dirikanlah solat, dan
tunaikan zakat dan rukuklah bersama orang-orang yang rukuk.’
Persoalannya sekarang
ini ialah, adakah kita juga telah melaksanakan ibadat zakat kita sebagaimana
kita telah melaksanakan ibadat solat? Adakah kita tergolong dalam orang-orang
yang bersolat tetapi mengabaikan zakat walaupun kita telah memenuhi
syarat-syarat wajib zakat?
Zakat
Ibadat Penting
Kedudukan zakat
sebagai salah satu ibadat penting dalam Islam telah ditunjukkan contohnya oleh
Sayyidina Abu Bakar r.a. di mana beliau telah memerintahkan agar golongan yang
ingkar mengeluarkan zakat setelah wafatnya Rasulullah s.a.w diperangi, walaupun
golongan ini tetap mengucapkan dua kalimah syahadah dan melaksanakan ibadah
yang lain.
Kita telah sama-sama
maklum bahawa kegawatan ekonomi pernah melanda negara kita. Akibatnya, ramai di
kalangan saudara-saudara Islam kita telah ditimpa kesusahan kerana kehilangan
pekerjaan mereka. Sebagai seorang Islam, kita bertanggungjawab untuk menolong
mereka menangani kesusahan yang mereka alami sebagaimana hadis Rasulullah s.a.w
yang bermaksud: ‘Tangan di atas (yang memberi) lebih baik daripada tangan di
bawah (yang menerima).’ (Hadis riwayat Bukhari & Muslim)
Institusi zakat
sebenarnya adalah salah satu sumber ekonomi masyarakat Islam yang boleh
disalurkan kepada usaha tersebut. Hasil pungutan zakat boleh diperuntukkan bagi
membantu para pekerja tersebut mengharungi kegelapan ekonomi keluarga mereka.
Zakat telah dapat sedikit sebanyak memberikan cahaya di sebalik kegawatan
ekonomi yang melanda.
Hasil dari pungutan
zakat juga boleh diserahkan kepada badanbadan Islam dan masjid-masjid setempat
bagi kategori fi sabilillah. Natijahnya jelas. Antaranya
kegiatan-kegiatan dakwah semakin giat dijalankan, masalah sosial dapat
ditangani dengan lebih berkesan dan aktiviti-aktiviti belia semakin mendapat
perhatian.
Ini semua akan
melahirkan kesan yang positif kepada masyarakat dan membantu kita mencapai
matlamat Khairu Ummah atau sebaik-baik umat, sebagaimana yang telah
difirmankan oleh Allah s.w.t dalam surah Al-Imran ayat 110 yang bermaksud:
‘Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, kamu menyuruh
kepada yang makruf dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah.
Sekiranya ahli kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka: di antara
mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik.’
Tanpa zakat, mungkin
usaha-usaha tersebut akan terbatas kerana halangan kewangan. Sudah jelas bahawa
zakat memainkan peranan yang amat penting dalam pembangunan ummah, terutama
dalam menjana kekuatan Islam yang kemudian akan dapat melahirkan masyarakat
Islam contoh. Jika kita tinjau sikap masyarakat Islam, kita akan dapati ada
segolongan masyakat kita tidak mengambil berat terhadap ibadat zakat yang
penting ini. Rata-rata, kefahaman masyarakat Islam mengenai zakat masih rendah
jika dibandingkan dengan kewajipan rukun Islam yang lain.
Sering kali, kita
lihat ada di kalangan masyarakat Islam yang menganggap bahawa zakat yang wajib
adalah zakat fitrah sahaja, maka setiap tahun apabila ia mengeluarkan zakat
fitrah dalam bulan Ramadan, ia merasakan bahawa ia telah menunaikan zakat
walaupun hartanya banyak dan telah melebihi kadar nisab zakat.
Pengetahuan mengenai
hukum-hukum zakat masih berada di tahap yang rendah. Ramai di kalangan ahli
masyarakat yang tidak mengetahui harta-harta yang diwajibkan zakat, pengertian
nisab dan haul, kaedah mengira wang yang wajib dikeluarkan zakat dan lain-lain,
sedangkan pengetahuan ini adalah persoalan asas.
Ada juga yang
mengganggap apabila mereka telah memberikan sedekah kepada individu-individu
atau badan-badan tertentu, maka kewajipan mereka terhadap zakat telah selesai.
Mereka mungkin keliru dan menyangka bahawa sedekah sama dengan rukun zakat
walaupun pada hakikatnya kedua-duanya adalah berlainan. Menunaikan zakat lebih
utama dari memberi sedekah kerana zakat ialah suatu ibadat yang wajib menakala
sedekah hanyalah ibadat yang sunnah.
Hari ini, kita
melihat sekelompok masyarakat Islam yang begitu mengambil berat ibadat solat,
puasa dan haji, tetapi penghayatan mereka terhadap zakat tidak sama dan tidak
sehebat penghayatan terhadap ibadat-ibadat tadi. Ada juga mungkin mereka yang
pergi umrah setiap tahun tetapi tidak pernah menunaikan zakat harta seumur
hidup.
Didapati dalam
kalangan masyarakat Islam, ada golongan yang begitu bersungguh-sungguh
mengumpulkan wang agar dapat menunaikan haji tetapi tidak begitu ramai di
kalangan mereka yang sungguh-sungguh mengumpulkan wang agar mereka dapat
menjadi orang yang layak menunaikan kewajipan zakat harta setiap tahun.
Sedangkan haji dan zakat kedua-duanya adalah rukun Islam dan kedua-duanya
adalah wajib. Bahkan jika kita lihat nas-nas hadis dan Al-Quran, kita akan
dapati bahawa zakat sentiasa disebut dahulu dari haji.
Semua yang dinyatakan
di atas merupakan sebahagian dari masalah-masalah yang berkaitan dengan
pengamalan zakat di kalangan masyarakat Islam yang menimbulkan pelbagai kesan
sampingan yang negatif. Pengabaian yang sengaja oleh sebahagian ahli masyarakat
Islam terhadap kewajipan zakat akan menyebabkan kecelakaan di akhirat kelak dan
kemurkaan Allah s.w.t di dunia ini.
Dalam hal ini, Allah s.w.t
telah berfirman yang bermaksud: ‘Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya
sebahagian besar dari orang-orang alim Yahudi dan rahib-rahib Nasrani
benar-benar memakan harta orang dengan yang batil dan mereka menghalang-halangi
(manusia) dari jalan Allah. Dan orang-orang yang menyimpan emas dan perak dan
tidak menafaqahkan pada jalan Allah, maka beritahukanlah kepada mereka, (bahawa
mereka akan mendapat) siksa yang pedih. Pada hari dipanaskan emas perak itu
dalam neraka jahannam, lalu dibakar dengannya dahi mereka, lambung dan punggung
mereka (lalu dikatakan) kepada mereka: ‘Inilah harta bendamu yang kamu simpan
untuk dirimu sendiri, maka rasakanlah sekarang (akibat dari) apa yang kamu
simpan itu.’
Maka bagi mereka yang
memahami isi firman Allah s.w.t ini, seharusnya merasa insaf terhadap bahaya
yang akan menimpa jika mengabaikan perintah Allah. Allah s.w.t akan murka
dengan menurunkan azabnya. Sudah sewajarlah sebagai orang-orang yang beriman,
kita mendalami ibadah zakat ini dan mengambil sikap yang lebih perihatin
terhadapnya.
Pendekatan Islam
Pendekatan
Islam yang digagaskan oleh para pemimpin negara, merupakan usaha untuk
mengembalikan umat Islam kepada asas menurut Al-Quran dan As-Sunnah sebagai
teras pembinaan tamadun Islam. Islam merupakan suatu pendekatan anjakan
paradigma untuk mengubah persepsi ummah terhadap ajaran Islam, sebagaimana yang
telah diajarkan oleh Nabi Muhammad s.a.w.
Islam tidak
sedikit pun mengurangkan prinsip-prinsip akidah, syariat dan akhlak dalam
ajaran Islam, malah menekankan penghayatan Islam yang syumul, menyeluruh dan
realistik bagi menterjemahkan agama dalam kehidupan. Pendekatan Islam akan
membuktikan bahawa ajaran Islam dapat mendorong penganutnya menjadi umat yang
maju bagi mencapai kejayaan di dunia dan akhirat.
Tidak dapat dinafikan
bahawa dalam aspek sosio-ekonomi, setiap individu dan kumpulan masyarakat
bercita-cita mencapai matlamat kesejahteraan dan kebahagiaan di dalam kehidupan
ekonomi masing-masing. Secara umumnya ukuran kepada matlamat kesejahteraan
ekonomi tersebut, dikaitkan dengan pencapaian kecekapan yang maksimum di dalam
proses membuat keputusan dan tindakan, bagi penggunaan sumber-sumber ekonomi
yang tersedia dan terhad demi menjamin keadilan di dalam pengagihan.
Hasil daripada
pencapaian kecekapan sumber dan keadilan pengagihan tersebut, akan dapat
menjamin pencapaian kebebasan ekonomi yang meluas kepada segolongan besar
masyarakat dan seterusnya membolehkannya mencapai kesejahteraan hidup yang
mantap dan berterusan.
Menurut ukuran Islam,
kejayaan sebenar kehidupan ekonomi tidak terbatas kepada ukuran yang bersifat
material. Apa yang lebih diutamakan lagi ialah, sejauh mana manusia dapat
menyelaraskan pencapaian matlamat kehidupan akhirat, yang merupakan matlamat
terakhir dan sebenar kewujudan mereka di dunia ini.
Allah s.w.t telah
berfirman dalam surah al-Humazah, ayat 1-4 yang bermaksud: ‘Kecelakaanlah bagi
setiap pengumpat lagi pencela yang mengumpulkan harta dan menghitung-hitungnya.
Dia mengira bahawa harta itu dapat mengekalkannya, sekali-kali tidak!
Sesungguhnya dia benar-benar akan dilemparkan ke dalam Hutamah.’
Allah s.w.t juga
telah berfirman dalam surah al-Qassas yang bermaksud: ‘Dan carilah pada apa
yang telah dianugerahkan Allah kepadamu kebahagiaan negeri akhirat, dan
janganlah kamu melupakan kebahagiaanmu dari kenikmatan duniawi dan berbuat
baiklah kepada orang lain sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu, dan
janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi. Sesungguhnya Allah tidak menyukai
orang yang berbuat kerosakan.’
Kita pada dasarnya
memahami bahawa sistem ekonomi yang bersifat konvensional memiliki pelbagai
kelemahan dan kekurangan. Apa yang dapat kita perhatikan, anggota-anggota
masyarakat di dalam sistem pembangunan ala-Barat, berlumba-lumba untuk mendapat
keuntungan sebanyak mungkin dari hasil pembangunan yang dijalankan, tanpa
mengira akibatnya kepada manusia lain yang kurang bernasib baik, dan yang tidak
memiliki modal atau harta.
Sistem sosialis dan
komunis pula menganggap manusia sebagai alat semata-mata untuk mengeluarkan
produk demi memajukan dan memakmurkan negara. Di sini, manusia telah dinafikan
hak jasad dan emosinya melainkan hanya tunduk kepada pihak pemerintah.
Walau bagaimanapun,
Islam dapat mengimbangi kedua-dua sistem ini. Konsep pembangunan mengikut
perspektif Islam berpunca daripada konsep tazkiyyah (penyucian). Tazkiyyah
melibatkan pertumbuhan dan pengembangan ke arah kesempurnaan melalui penyucian
atau pembersihan sikap dan hubungan.
Hasil tazkiyyah
adalah falah, iaitu kemajuan di dunia dan akhirat. Ini bererti konsep
pembangunan di dalam Islam adalah luas meliputi moral, rohani dan kebendaan.
Ini juga merangkumi kebajikan dunia yang bersifat fana ini dan kebajikan di
akhirat yang bersifat lebih kekal. Sudut pandangan sebegini tidak terdapat
dalam konsep pembangunan sekular atau Barat.
Oleh yang demikian,
penekanan kepada faktor material semata-mata tidak diterima bulat-bulat oleh
Islam. Islam menumpukan pengimbangan lebih saksama di antara pembangunan
fizikal dan rohani.
Islam adalah agama
akidah dan beriman kepada akidah merupakan faktor dalam pembinaan masyarakat.
Akidah pula menerbitkan ibadah yang mesti dihayati dan ditunaikan selaras
dengan ajaran agama. Ibadah ini pula harus dihiasi dengan akhlak dan tatasusila
yang baik dan indah.
Dengan adanya akhlak
yang diajar oleh Islam, individu Muslim tahu apa yang boleh dan tidak boleh
untuk dilakukan. Sebagaimana tegahan Rasulullah s.a.w dalam sebuah hadis yang
bermaksud: ‘Setiap orang Islam haram mencerobohi hak orang Islam yang lain;
iaitu darahnya, kehormatannya dan harta bendanya.’
Ketiga-tiga faktor
iaitu iman, ibadah dan akhlak merupakan perkara penting dalam pembentukan
individu yang beriman, seterusnya mampu melahirkan satu unit binaan yang layak
menjadi teras sebuah masyarakat yang kukuh dan teguh. Dan di atas faktor-faktor
inilah juga, iman, ibadah dan akhlak, ekonomi Islam ditegakkan, sesuai dengan
setiap keadaan persekitaran dan perubahan semasa.
Berhubung dengan
dasar-dasar ekonomi ini, Allah s.w.t telah berfirman dalam surah al-Baqarah,
ayat 276 yang bermaksud: ‘Allah susutkan (kebaikan harta yang dijalankan dengan
mengambil) riba, dia kembangkan (memberkati harta yang dikeluarkan)
sedekah-sedekah dan zakatnya. Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang
kekal terus dalam kekufuran, serta selalu melakukan dosa.’
Harta adalah dugaan
sebagaimana firman-Nya di dalam surah al-Taghabun, ayat 15 yang bermaksud,
‘Sesungguhnya hartamu dan anak-anakmu hanyalah cubaan (bagimu) dan di sisi
Allahlah pahala yang besar.’
Apabila berlaku
pemilikan ke atas harta, Islam menyarankan supaya harta tersebut digerakkan
secara positif yang antaranya berusaha untuk mendapatkan keuntungan dari jumlah
yang sedia ada. Sekiranya pihak pemerintah mempunyai hak terhadap harta
tersebut atau mempunyai hak menguruskan harta tersebut, maka ia perlulah
dilaksanakan dengan cara yang bijaksana.
Pendekatan
Yang Bijaksana
Tindakan Sayidina
Umar al-Khattab untuk tidak membahagikan ladang-ladang (sawad) di Iraq yang
ditawan di Iraq kepada pihak tentera adalah satu pendekatan yang bijaksana yang
diambil oleh baginda sebagai pihak pemerintah dalam siasah mal, setelah
melihat potensi ekonomi yang lebih besar.
Selain itu wakaf dan
khairat juga adalah sumber-sumber ekonomi kepada umat Islam yang telah dinaskan
secara terang ataupun secara umum. Dengan perubahan sosial yang dialami oleh
masyarakat Islam dan perubahan tersebut semakin kompleks sifatnya, maka
pengurusan dan pentadbiran terhadap sumber-sumber ini seharusnya lebih
sistematik dan applicable untuk menangani perubahan-perubahan tersebut.
Cuma sebelum kita
membincangkan perkara-perkara yang lebih besar tentang zakat, memang sangat
baik sekiranya kita memahami terlebih dahulu konsep-konsep dan asas-asas yang
membina kerangka ekonomi umat Islam. Amanah sebagai elemen yang sangat penting
dalam ekonomi Islam perlu difahami dengan jelas kerana harta atau setiap
pemilikan yang ada pada manusia adalah amanah yang dipertanggungjawabkan oleh
Allah s.w.t untuk diuruskan.
Begitu juga dalam
urusan harta dan kewangan dalam peringkat yang lebih rendah, iaitu keluarga,
perancangan perlu dibuat bagi mengelak kejadian yang tidak diingin pada masa
akan datang, seperti pertelingkahan sesama sendiri. Pengalaman-pengalaman
keluarga Islam yang lain menunjukkan bahawa sekiranya pemilik harta tidak
membuat perancangan terhadap hartanya, dan apabila terdapat ahli yang tidak
mahu bertolak ansur, ia hanya mengakibatkan pecah-belah sehingga anak cucu.
Demi mengelak
daripada mengambil harta yang bukan haknya sebagaimana amaran yang dinyatakan
oleh Rasulullah s.a.w yang bermaksud: ‘Sesiapa yang mengambil sejengkal tanah
orang lain dengan jalan yang zalim, maka akan ditanggung di atas lehernya pada
hari kiamat sedalam tujuh lapis bumi.’
Dalam amalan wakaf
contohnya, nampaknya kita masih belum setanding dengan negara-negara Islam
seperti Mesir, Arab Saudi, Kuwait dan Turki. Wakaf yang begitu banyak
disumbangkan oleh masyarakat Islam di negara-negara ini, diuruskan dengan
begitu efisien sehinggakan mereka memiliki Kementerian Wakaf mereka sendiri.
Dalam soal zakat
pula, sebagai seorang Muslim kita sememangnya maklum bahawa zakat adalah wajib
dikeluarkan oleh setiap orang yang telah memenuhi syara-syarat pengeluaran
zakat, sebagaimana yang telah difirmankan Allah s.w.t dalam surah al-Hajj, ayat
78 yang bermaksud: ‘... maka dirikanlah sembahyang dan tunaikanlah zakat...’
Zakat juga adalah
sumber kewangan yang telah ditentukan golongan yang menerimanya sebagaimana
firman-Nya dalam surah al-Taubah, ayat 60 yang bermaksud: ‘Sesungguhnya
sedekah-sedekah itu hanya diberikan kepada orang-orang fakir, orang-orang
miskin, para amil yang menguruskan zakat, para mualaf (yang baru memeluk
Islam), orang yang berhutang, orang yang berperang kerana membela agama Allah
dan ibnu sabil (musafir yang terlantar di dalam perjalanannya).’
Dari aspek fiqhnya,
kita memang telah maklum tentang perkara-perkara ini, iaitu mengenai hukum
zakat, syarat-syarat pengeluaran zakat dan golongan penerima zakat. Walau
bagaimanapun, dalam aspek pembangunan ekonomi kepada golongan penerimanya, kita
sewajarnya membangunkan terlebih dahulu institusi yang menguruskan sumber ini.
Sekurang-kurangnya,
penerima zakat dapat menerima bahagian mereka, pada waktunya yang tepat. Maka
di sini kita memerlukan sistem pengagihan yang cekap dan berkesan. Selain itu
kita seharusnya menggembelingkan kepakaran kita supaya amalan zakat yang kita
laksanakan itu, menepati konsepnya sendiri sebagai harta yang berkembang.
Jelasnya, bagaimana zakat itu mampu menjana dan memperkembangkan ekonomi umat
Islam di Malaysia harus difikirkan secara efektif.
Saya amat tertarik
dengan produk gadaian Islam atau al-Rahan yang ditawarkan oleh institusi
kewangan yang ada. Walaupun pada dasarnya bank-bank itu beroperasi dengan orientasi
keuntungan, tetapi dengan penawaran produk sebegini, ia menampakkan bagaimana
sistem kewangan Islam berupaya memberikan sumbangan kebajikan kepada masyarakat
sebagai menunaikan tanggungjawab sosial.
Kita perlu memahami
bahawa masyarakat Islam adalah seperti sebuah bangunan dan setiap unit
masyarakat adalah ibarat satu batu yang menjadi bahan binaannya, yang mesti
bertaut antara satu sama lain bagi memperkukuhkan antara satu sama lain. Allah s.w.t
telah berfirman dalam surah al-Baqarah, ayat 177 yang bermaksud:
‘Bukanlah perkara
kebajikan itu hanya kamu menghadapkan muka ke pihak Timur dan Barat, tetapi
kebajikan itu ialah berimannya seseorang kepada Allah, dan Hari Akhirat, dan
segala malaikat, dan segala Kitab, dan sekalian Nabi; dan mendermanya seseorang
akan hartanya - sedang ia menyayanginya, - kepada kaum kerabat, dan anak-anak
yatim, dan orang-orang miskin, dan orang yang terlantar dalam perjalanan, dan
kepada orang-orang yang meminta-minta, dan untuk memerdekakan hamba-hamba abdi;
dan mengerjanya seseorang akan sembahyang serta mengeluarkan zakat; dan
perbuatan orang-orang yang menyempurnakan janjinya apabila mereka membuat
perjanjian; dan ketabahan orang-orang yang sabar dalam masa kesempitan, dan
dalam masa kesakitan, dan juga dalam masa bertempur dalam perjuangan Perang
Sabil. (Orang-orang yang demikian sifatnya), mereka itulah orang-orang yang
benar (beriman dan mengerjakan kebajikan); dan mereka itulah juga orang-orang
yang bertakwa.’
Peranan Zakat Dalam
Krisis
Zakat merupakan rukun
Islam yang ketiga selepas mengucap dua kalimah syahadah dan solat, sehingga
merupakan ajaran yang sangat penting bagi masyarakat Islam. Dewasa ini umat
Islam sudah faham tentang kewajipan solat dan manfaatnya dalam membentuk
kesolehan peribadi.
Namun tidak demikian
pemahamaannya terhadap kewajipan terhadap zakat yang berfungsi untuk membentuk
kesolehan sosial. Implikasi kesolehan sosial ini sangat luas, kalau saja
masyarakat Islam memahami tentang hal tersebut. Pemahaman solat sudah merata di
kalangan masyarakat Islam, namun belum demikian terhadap zakat.
Dalam sejarah
perjalanan masyarakat Islam, ajaran zakat sudah mulai dilupakan dan disempitkan
ertinya. Zakat seolah-olah hanya merupakan kewajipan individu dan dilaksanakan
dalam rangka menggugurkan kewajipan individu terhadap perintah Allah s.w.t ini.
Sehingga zakat menjadi apa yang sering disebut sebagai ibadah mahzhah
individu masyarakat Islam.
Dari suatu ajaran
yang luas dan mendalam yang dikembangkan oleh Rasulullah s.a.w dan para sahabat
di Madinah, zakat menjadi sebuah ajaran yang sempit bersama mundurnya peranan
Islam di panggung politik, ekonomi, ilmu, dan peradaban manusia.
Dalam akhir abad
kedua puluh ini, bersamaan dengan kebangkitan kembali umat Islam di pelbagai
sektor kehidupan, ajaran zakat juga menjadi salah satu sektor yang mulai digali
dari pelbagai dimensinya. Meningkatnya kesejahteraan umat Islam memberikan
harapan baru dalam mengaktualisasikan zakat. Lebih-lebih lagi kebangkitan
ekonomi di dunia Barat khususnya yang didasari pemikiran kapitalis telah
menimbulkan pelbagai masalah dalam kehidupan ini seperti kesenjangan dalam
kehidupan sosial ekonomi.
Tidak terkecuali
negara kita juga mengalami kemajuan ekonomi, namun kita masih berhadapan dengan
ancaman ekonomi Barat dalam kancah dunia globalisasi. Akibatnya mungkin cagun
multi krisis yang tidak dapat dijangkakan. Sewaktu krisis seperti ini
masyarakat Islam masih mampu memberikan sebahagian hartanya melalui zakat,
infaq dan sedekah untuk meringankan penderitaan saudaranya yang lain, baik yang
di daerah krisis, bencana, konflik, mahupun di daerah yang lain.
Zakat bererti tumbuh,
bersih, berkembang dan berkah. Seorang yang membayar zakat kerana keimanannya
nescaya akan memperoleh kebaikan yang banyak. Allah s.w.t berfirman dalam
Al-Quran, surah At-Taubah ayat 103, bermaksud: ‘Pungutlah zakat dari sebahagian
kekayaan mereka, dengan zakat itu kamu membersihkan dan mensucikan mereka.’
Surah Al-Baqaraah 276, pula bermaksud: ‘Allah memusnahkan riba dan
mengembangkan sedekah.’
Disebutkan dalam
hadis Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim, ‘Ada
malaikat yang senantiasa berdoa setiap pagi dan petang: ‘Ya Allah berilah orang
berinfak gantinya.’ Dan berkata malaikat yang lain: ‘Ya Allah jadikanlah orang
yang menahan infak kehancuran.’
Sedangkan menurut
terminologi syari’ah, zakat bererti kewajipan terhadap harta atau kewajipan
atas sejumlah harta tertentu untuk kelompok tertentu dan dalam waktu tertentu.
Kewajipan atas sejumlah harta tertentu, bererti zakat adalah kewajipan atas
harta yang bersifat mengikat dan bukan anjuran. Kewajipan tersebut terkena
kepada setiap orang Islam (baligh atau belum, berakal atau gila) ketika mereka
memiliki sejumlah harta yang sudah memenuhi batas nisabnya. Kelompok tertentu
adalah mustakihin yang terangkum dalam 8 asnhaf.
Dalam pelbagai
kesempatan seringkali dibicarakan tentang beberapa kisah yang terjadi pada
zaman Rasulullah s.a.w. Boleh jadi sebahagian dari kita sudah hafal isi kisah
tersebut namun kesibukan sehari-hari membuatkan kita sering terlupa, boleh jadi
sebahagian dari kita sudah faham betul esensi dari kisah yang akan disampaikan
di bawah ini, namun tidak ada salahnya untuk sedikit merenung kembali
kisah-kisah ini dan berkaca ke lubuk hati kita.
Pada suatu ketika
Rasulullah s.a.w berkumpul bersama para sahabat yang kebanyakannya orang
miskin. Antaranya ialah Salman al-Farisi, Ammar bin Yasir, Bilal, Suhayb Khabab
bin Al-Arat. Pakaian mereka lusuh, berupa jubah bulu yang kasar. Tetapi mereka
adalah para sahabat dan perintis perjuangan Islam. Serombongan bangsawan yang
baru masuk Islam tiba-tiba datang ke majlis tersebut. Ketika melihat
orang-orang di sekitar Rasulullah s.a.w, mereka mencebir dan menunjukkan
kebencian. Lantas Uyainah bin Hishn berkata kepada Rasulullah s.a.w, ‘Kami
mengusulkan kepada kamu agar kamu menyediakan majlis khusus bagi kami.
Orang-orang Arab akan mengenali kemuliaan kita. Para utusan dari pelbagai
kabilah Arab akan datang menemuimu. Kami malu kalau mereka melihat kami duduk
dengan hamba-hamba ini. Apabila kami datang menemui kamu, jauhkanlah mereka
dari kami. Apabila urusan kami sudah selesai, bolehlah kamu duduk bersama
mereka sesuka hati kamu.’
Uyainah bin Hishn
berkata lagi, ‘Bau Salman al-Farisi amat menggangguku (Beliau menyindir bau
jubah bulu yang dipakai oleh sahabat nabi yang miskin itu). Buatlah majlis
khusus bagi kami sehingga kami tidak berkumpul bersama mereka. Buat juga majlis
bagi mereka sehingga mereka tidak berkumpul bersama kami.’
Tiba-tiba turunlah
malaikat Jibril menyampaikan surah al-An’am (6) ayat 52 yang bermaksud: ‘Dan
janganlah kamu mengusir orang-orang yang menyeru Tuhannya pada pagi hari dan
pada petang hari, sedang mereka menghendaki keredhaan-Nya. Kamu tidak memikul
tanggungjawab sedikit pun terhadap perbuatan mereka. Begitu juga mereka tidak
memikul tanggungjawab sedikit pun terhadap perbuatanmu, yang menyebabkan kamu
(berhak) mengusir mereka, sehingga kamu termasuk orang-orang yang zalim.’
Rasulullah s.a.w
segera menyuruh kaum fukara duduk lebih dekat lagi sehingga lutut-lutut
mereka merapat dengan lutut baginda. ‘Salam ‘alaikum,’ kata Rasulullah s.a.w
dengan keras, seakan-akan memberikan jawapan kepada usul para pembesar Quraisy
tersebut.
Selepas itu, turun
lagi surah al-Kahfi (18) ayat 28 yang bermaksud: ‘Dan bersabarlah kamu
bersama-sama dengan orang-orang yang menyeru Tuhannya pada pagi dan senja hari
dengan mengharap keredhaan-Nya; dan janganlah kedua matamu berpaling dari
mereka (kerana) mengharapkan perhiasan kehidupan dunia ini; dan janganlah kamu
mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengingati Kami, serta
menuruti hawa nafsunya dan adalah keadaannya itu melewati batas.’
Sejak itu, apabila
golongan fukara ini berkumpul bersama Rasulullah s.a.w, mereka tidak
meninggalkan tempat sebelum orang-orang miskin itu pergi. Apabila Rasulullah s.a.w
masuk ke majlis, baginda memilih duduk dalam kelompok mereka. Seringkali
baginda berkata, ‘Alhamdulillah, terpuji Allah yang menjadikan di antara umatku
kelompok yang aku diperintahkan bersabar bersama mereka. Bersama kalianlah
hidup dan matiku. Gembirakanlah golongan fukara Muslim dengan cahaya
paripurna pada hari kiamat. Mereka mendahului masuk syurga sebelum orang-orang
kaya setengah hari, yang ukurannya 500 tahun. Mereka bersenang-senang di syurga
sementara orang-orang kaya sedang diperiksa amalnya.’
Sekarang bukalah
cermin di hati kita. Tariklah nafas sejenak untuk berkaca ke dalam cermin itu.
Apakah kita seperti pembesar Quraisy yang terganggu dengan bau tubuh orang
miskin?
Dalam riwayat lain
Rasulullah s.a.w bertemu dengan seorang sahabat, Sa’ad al-Anshari yang
memperlihatkan tangannya yang melepuh kerana kerja keras. Baginda bertanya,
‘Mengapa tanganmu hitam, kasar dan melepuh?’
Sa’ad menjawab,
‘Tangan ini kupergunakan untuk mencari nafkah bagi keluargaku.’
Rasulullah s.a.w
berkata, ‘Ini tangan yang dicintai Allah,’ seraya mencium tangan yang hitam,
kasar dan melepuh itu.
Bayangkanlah,
Rasulullah s.a.w yang tangannya selalu berebut untuk dicium oleh para sahabat,
kini mencium tangan yang hitam, kasar dan melepuh. Bukalah cermin hati kita
lagi. Lihatlah ke bawah. Tengoklah jutaan tangan yang hitam dan melepuh
menunggu uluran kasih sayang kita. Selepas Rasulullah s.a.w, adakah di antara
kita yang mahu mencium tangan orang miskin? Bukankah dengan status yang kita
miliki, gelaran besar yang kita raih, kesejahteraan yang kita nikmati, kita
merasa jauh lebih baik bila orang miskin mencium tangan kita. Bila Rasulullah s.a.w
mahu mencium tangan mereka, mahukah kita untuk paling tidak menyisihkan
sebahagian rezeki yang kita peroleh sebagai rasa sayang kita kepada mereka.
Di atas tadi kita
telah mengutip sejumlah kisah dalam hidup Rasulullah s.a.w. Bukankah sebagai
umatnya kita telah berikrar untuk menjadikan segala perilaku baginda sebagai
contoh teladan (uswatun hasanah). Untuk menguatkan bahawa Islam sangat
menonjolkan kprihatinan sosial, mari kita buka Al-Quran. Bukankah Al-Quran
adalah rujukan kita yang pertama dalam hidup ini?
Surah al-Balad (90)
ayat 10-18, bermaksud: ‘Dan Kami telah menunjukkan kepadanya dua jalan Maka
tidakkah sebaiknya (dengan hartanya itu) ia menempuh jalan yang mendaki lagi
sukar? Tahukah kamu apakah jalan yang mendaki lagi sukar itu? (Iaitu)
melepaskan hamba dari perhambaan, atau memberi makan pada hari kelaparan
(kepada) anak yatim yang ada hubungan kerabat, atau orang miskin yang sangat
fakir. Dan dia termasuk orang-orang beriman dan saling berpesan untuk bersabar
dan saling berpesan untuk berkasih sayang. Mereka (orang-orang yang beriman dan
saling berpesan itu) adalah golongan kanan.’
Ayat ini menjelaskan
bahawa ada dua jalan yang boleh kita gunakan dalam memanfaatkan harta kita.
Al-Quran menyarankan kita untuk mengambil jalan yang sukar dan mendaki, iaitu
memerdekakan hamba atau memberi makan kepada anak yatim atau orang miskin.
Allah s.w.t tidak menjelaskan tentang jalan yang mudah, melainkan memberi
contoh jalan yang sukar.
Mengapa disebut jalan
yang sukar? Kerana kebanyakan manusia enggan atau merasa berat atau merasa
sukar untuk melakukannya. Bila kita mampu mengalahkan rasa berat dan rasa sukar
pada diri kita dalam beramal, maka Allah s.w.t menjanjikan kita termasuk
golongan yang kanan; yakni ahli syurga.
Bukalah cermin hati
kita sekali lagi. Apakah kita merasa sukar untuk beramal kepada orang miskin
dan anak yatim? Hanya cermin hati yang teramat dalam yang mampu menjawabnya
dengan jujur.
Surah al-Ma’arij (70)
ayat 19-25: ‘Sesungguhnya manusia diciptakan bersifat keluh kesah lagi kikir.
Apabila ia ditimpa kesusahan ia berkeluh kesah, dan apabila ia mendapat
kebaikan ia amat kikir, kecuali orang-orang yang mengerjakan solat, yang mereka
itu tetap mengerjakan solatnya, dan orang-orang yang dalam hartanya tersedia
bahagian tertentu, bagi orang (miskin) yang meminta dan orang yang tidak
mempunyai apa-apa (yang tidak mahu meminta).’
Secara tegas Allah s.w.t
menyebutkan bahawa keluh kesah dan kikir itu telah menjadi sifat bawaan manusia
sejak ia diciptakan. Allah s.w.t melukiskan sifat manusia dengan sangat baik.
Bagi saya secara peribadi, ayat di atas telah menelanjangi sifat kita. Bukankah
kalau kita tidak memiliki harta kita sering berkeluh kesah, sebaliknya, kalau
memiliki banyak harta kita cenderung untuk kikir. Lalu bagaimana caranya agar
sifat bawaan (keluh kesah dan kikir) kita tersebut tidak menjelma atau dapat
kita padamkan.
Allah s.w.t
menyebutkan, paling tidak ada dua jalan. Pertama, mengerjakan sembahyang secara
berterusan. Kedua, menyedari bahawa dalam harta yang kita miliki terkandung
bahagian tertentu untuk fakir miskin. Dua resepi ini insya-Allah akan mampu
memadamkan sifat keluh kesah dan sifat kikir yang kita miliki.
Tidak dapat dinafikan
bahawa zakat adalah landasan sistem perekonomian Islam dan menjadi tulang
belakangnya. Kerana sistem perekonomian Islam berdasarkan pengakuan bahawa
Allah s.w.t adalah pemilik asal, maka hanya Dia yang berhak mengatur masalah
pemilikan, hak-hak dan penyaluran serta pengagihan harta. Zakat adalah cerminan
dari semua itu. Kerana ia merupakan salah satu hak terpenting yang dijadikan
Allah s.w.t di dalam pemilikan.
Di samping itu, dalam
harta yang kita miliki, masih ada hak-hak lain di luar zakat. Dalam sebuah
hadis dikatakan: ‘Sesungguhnya di dalam harta itu ada hak selain zakat.’ Tetapi
zakat merupakan hak terpenting di dalam harta. Kerana itu ia menjadi penyerahan
total kepada Allah s.w.t dalam persoalan harta. Sabda Rasulullah s.a.w: ‘Zakat
adalah bukti (penyerahan).’
Dalam masalah modal,
Islam memiliki prinsip-prinsip tertentu, antara lain: Penumpukan dan pembekuan
harta adalah tindakan tidak benar dalam masalah harta. Harta harus dikembangkan
dan zakat merupakan ‘penyerahan’ dalam masalah ini. Sebab, modal yang tidak
dikembangkan, pemilik tetap berkewajipan membayar zakat. Bermakna dia harus
mengurangi bahagian modal itu setiap tahunnya. Akhirnya akan mengakibatkan
semakin menipisnya modal.
Misalnya, seorang
memiliki wang sebanyak lima ribu ringgit yang tidak dikembangkan. Dia akan
membayar zakat wang tersebut setiap tahunnya sebanyak 2.5%. Dalam beberapa
tahun harta sebanyak lima ribu ringgit tersebut, kecuali nishab, pasti
akan habis kesemuanya. Lantaran itu, pemilik modal terpaksa harus mengembangkan
hartanya bila ingin menjaga modal agar tidak habis. Sehingga zakatnya dibayar
dari keuntungan, bukan dari duit poket sendiri.
Dengan demikian,
sistem zakat menjadikan modal selalu dalam perputaran. Dengan ini juga kita
dapat memahami firman Allah s.w.t: ‘Dan orang-orang yang menyimpan emas dan
perak dan tidak menafkahkannya pada jalan Allah, maka beritahukanlah kepada
mereka (bahawa mereka akan mendapat) siksa yang pedih.’ (surah At Taubah:34)
Selama infaq
di jalan Allah ditunaikan, atau sekurang-kurangnya dengan membayar zakat, maka
penimbunan harta benda itu tidak akan pernah terjadi. Rasulullah s.a.w
bersabda: ‘Selama kamu tunaikan zakatnya, maka ia bukan timbunan.’
Jadi, tidak mungkin
terjadi bersama-sama antara penimbunan dengan zakat. Modal, sebagai modal yang
tidak dikembangkan, tidak memiliki keuntungan. Tetapi, di dalamnya ada hak
orang lain, iaitu penerimaan zakat. Modal, berhak mendapatkan keuntungan
setelah dikembangkan sebagai imbalan atas kesediaannya menanggung kerugian.
Misalnya, dalam satu syarikat mudharabah (usaha bagi hasil) pemilik
modal berhak mendapat keuntungan sebagai imbalan kesediaan modal tersebut
menanggung kerugian, bila terjadi kerugian. Ini menunjukan perbezaan asas dalam
memandang persoalan harta sebagai modal antara kapitalisme dan komunisme di
satu pihak dengan sistem Islam di pihak lain.
Islam telah meletakan
masalah ini secara proporsional dan adil melalui semua institusi yang ada
terutama melalui instansi zakat (lembaga pengelola zakat). Harta menurut Islam,
kalau dikembangkan ada hak mendapatkan keuntungan sebagai imbalan atas
kesediannya menanggung risiko rugi. Pemilik modal berhak memperolehi keuntungan
sebagai imbalan pengelolaan dan kesediaannya menanggung risiko kerugian.
Kepada pemilik modal
diwajibkan membayar zakat setiap tahun, bukan saja dari keuntungan, tetapi juga
dari modal itu sendiri. Dengan demikian, ‘kelebihan nilai’ yang digambarkan
oleh Karl Marx tidak akan kembali kepada pemilik modal, kecuali dalam jumlah
kecil yang menjadi haknya. Selebihnya akan kembali kepada pelbagai tingkatan
masyarakat yang berhak menerimanya sebagai usaha mewujudkan jaminan sosial yang
merupakan kewajipan bagi orang yang mampu (aghniya).
Perlu difahami bahawa
ekonomi mempunyai skop yang sangat luas di mana segala aspek bukan sahaja
sistem perbankan, kewangan, tetapi termasuk sistem zakat. Tidak rugi jika sistem
zakat dijadikan platform kepada sistem ekonomi ummah. Yang jelasnya, zakat wajar
menjadi teras kepada sistem ekonomi ummah. Ini kerana, matlamatnya yang dapat
diterima oleh semua, iaitu membangunkan insan dan membasmi kemiskinan secara
holistik. Selain itu, prinsip dan falsafahnya yang bersifat universal, mampu
melangkaui setiap isu dan persoalan secara makro dan mikro. Cuma yang mungkin
berbeza adalah dari segi cara pengurusan dan pelaksanaannya sahaja.
Merealisasikan Matlamat Islam
Masyarakat
Islam di Malaysia harus bekerja keras untuk merealisasikan matlamat Islam tercapai
dengan jayanya. Keperluan bekerja semestinya difahami dari sudut yang lebih
luas iaitu dari perspektif Islam yang menjadi tunjang kepada kehidupan manusia
seluruhnya. Dalam konteks ini, kesibukan dalam mengejar harta atas apa tujuan
sekalipun, tidak sewajarnya kita mengetepikan agama dan segala tuntutannya
sebagai asas kepada kegiatan perekonomian dan keusahawanan.
Allah s.w.t
telah menjelaskan dalam surah al-Nur: 37 yang bermaksud: ‘Ibadat itu dikerjakan
oleh) orang-orang yang kuat imannya yang tidak dilalaikan oleh perniagaan atau
berjual beli daripada menyebut serta mengingati Allah, dan mendirikan solat
serta memberi zakat; mereka takutkan hari (kiamat) yang padanya berbalik-balik
hati dan pandangan.’
Tanpa
mengetepikan peri pentingnya asas-asas Islam dari aspek akidah, akhlak dan
pendidikan, Islam menuntut agar umatnya mempertingkatkan kegiatan ekonominya
yang merupakan salah satu sendi kekuatan ummah. Apatah lagi dengan cabaran dan
tuntutan semasa yang semakin hebat yang menuntut kepada kestabilan dan kekuatan
ekonomi sama ada di peringkat individu, keluarga, ummah dan juga negara.
Sehubungan
itu, syariat Islam mewajibkan seseorang Muslim untuk berusaha mengambil
beberapa pertimbangan. Pertama, seorang Muslim harus bekerja untuk dirinya
sendiri dengan mencari makan dan memenuhi keperluannya secara halal. Dengan
bekerja, dia dapat menjaga maruah dirinya daripada meminta-minta dan memuliakan
tangannya agar tidak selamanya berada di bawah (menerima pemberian).
Oleh
sebab itu, Islam mengharamkan amalan meminta-minta yang bukan didorong oleh
keperluan yang mendesak. Keduanya, seseorang sama ada lelaki atau wanita harus
bekerja untuk memenuhi keperluan keluarganya, sesuai dengan kemampuan
masing-masing.
Di
samping itu, menurut Prof. Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam bukunya yang berjudul Dawru
al-Qiyam wa al-Akhlak fi al-Iqtisad al-Islamiy atau Peranan Nilai dan
Akhlak Dalam Ekonomi Islam, seseorang itu juga harus bekerja untuk
masyarakat di sekeliling, andainya dia merasa tidak perlu bekerja untuk diri
sendiri atau untuk keluarga kerana kekayaan yang melimpah-ruah yang
dimilikinya.
Inilah
salah satu nilai yang menarik perhatian para ulama Islam. Justeru, mereka
berpendapat bahawa jika ditinjau dari sudut pandangan ini, usaha dan bekerja
untuk kepentingan duniawi merupakan kewajipan agama. Ini disebabkan manusia
tidak akan dapat mendirikan ibadah kecuali dengan menyelesaikan
keperluan-keperluan hidupnya terlebih dahulu.
Iman
mendidik seorang Mukmin untuk tidak hanya bekerja atas dorongan peribadi
semata-mata, tetapi yang menjadi perhatiannya adalah bagaimana untuk
meningkatkan kualiti pekerjaannya. Semua itu didasari oleh perasaan yang penuh
yakin dan pasti bahawa Allah s.w.t mengawasi pekerjaan kita dan Allah s.w.t
melihat sama ada kita berada di tengah ladang atau di dalam premis yang
tertutup.
Perkataan
pekerjaan itu sendiri bermaksud apa juga pekerjaan, sama ada pekerjaan yang
bersifat duniawi mahupun ukhrawi. Terdapat pula dua jenis perlakuan yang
menjadi asas kepada kebaikan dalam pekerjaan dan pengeluaran iaitu amanah dan
ikhlas. Kedua-duanya bersatu dalam diri seorang mukmin dalam bentuk yang
sempurna.
Islam
sentiasa mendorong kepada kecemerlangan, kemakmuran dan pembangunan dalam semua
segi kehidupan. Sayangnya dalam bidang inilah kita mengalami kelemahan dan kemunduran.
Dalam pada itu kecemerlangan dan pembangunan tidak juga bermakna jika tanpa
disertai jiwa yang tenang dan perut yang kenyang. Kita juga memerlukan sebuah
masyarakat saintifik dan progresif yang bermoral, adil dan penyayang.
Maka
dalam usaha meningkatkan taraf kehidupan umat Islam mereka mestilah
bersama-sama memainkan peranan membangunkan umat melalui pengertian fardhu
kifayah yang sebenarnya. Mereka tidak sewajarnya menyempitkan fahaman mereka
terhadap fardhu kifayah tentang perkara yang berkaitan dengan kematian sahaja
sedangkan makna tuntutan fardhu kifayah sangat luas.
Umat
Islam dengan ini walau apapun peranan mereka, mereka bertanggungjawab merancang
cara-cara mengukuhkan sumber ekonomi seperti membangunkan tanah wakaf, membeli
dan mendapatkan tanah pertanian, industri, mendirikan pusat-pusat latihan dan
perlindungan untuk golongan yang kurang bernasib baik, menubuhkan koperasi,
menjalankan perniagaan dan banyak lagi.
Dengan
itu, tuntutan fardhu kifayah yang lebih menyeluruh dapat kita laksanakan,
serentak itu juga kita boleh dijadikan model kerana wujudnya keseimbangan
antara pembangunan rohani dengan pembangunan jasmani. Ini sekaligus dapat
membina imej bahawa agama Islam adalah agama yang mementingkan kehidupan
duniawi dan ukhrawi.
Masaalah Yang Dihadapi Umat Islam
Masaalah
terkini yang dihadapi oleh umat Islam dalam konteks pengurusan sumber kekayaan
ini adalah masaalah kita tidak melaksanakan dasar ekonomi Islam sepenuhnya. Maka
dengan gagalnya untuk menjana kekuatan ummah melalui kemajuan ekonomi. Sememangnya
wujud satu kesan yang amat buruk kepada kemajuan umat Islam jika kita
meninggalkan ekonomi perdagangan Islam. Ianya tidak sahaja menguntungkan orang
bukan Islam malahan ekonomi umat Islam sendiri akan lumpuh dan tidak mampu
untuk bersaing dengan ekonomi yang mempunyai unsur-unsur subahat dan yang
jelasnya ada unsur-unsur yang bertentangan dengan hukum Islam seperti riba,
penipuan (gharar) perjudian dan sebagainya.
Maka
di dalam Islam, aktiviti yang dilakukan sebenarnya terkawal dan ada panduan
agar matlamat akhir halal dan mendapat keberkatan Allah s.w.t dapat dicapai.
Berhubung dengan rezeki, ia juga merupakan salah satu dari sumber kekayaan.
Allah s.w.t menegaskan bahawa Dia melebihkan rezeki sebahagian manusia dari
yang lainnya. Tetapi sesetengah orang yang diberikan rezeki berlebihan itu
tidak pula hendak mengagihkan rezeki itu kepada yang sepatutnya. Manakala
sesetengah mereka yang dikurniakan rezeki pula memarahi orang yang diberikan
rezeki lebih, pada hal pada hakikatnya mereka sebenarnya sama. Apakah mereka
hendak menyangkal nikmat Allah?
Allah s.w.t
juga memberi panduan bahawa pemilikan peribadi terhadap harta tidak menghalangi
keharusan memanfaatkannya untuk kepentingan umum iaitu tidak merintangi hak
orang memerlukannya yang kerana satu dan lain sebab tidak memilikinya hak mana
harus diberikan, suka ataupun tidak firman-Nya: ‘Makanlah buahnya bila berbuah
dan bayarlah kewajipannya di hari memetik hasilnya.’ (Al An’aam: 141)
Maka
sebagai panduan untuk menguruskan kekayaan ini jelas bahawa harta merupakan bahagian
yang manfaatnya berserikat antara pemiliknya dengan orang yang memerlukannya.
Firman-Nya: ‘Dan berikanlah kepada kaum kerabat itu hak mereka, begitu juga
kepada orang miskin dan orang dalam perjalanan dan janganlah kamu berlaku boros
atau berlebihan.’ (Al Israa’: 26)
Maka
bagi yang tidak memiliki harta ia diberi hak untuk memanfaatkan harta orang
yang berpunya dan dilarang dari berlaku boros iaitu jangan berlebihan harta
bagi orang-orang yang memerlukannya di sinilah letaknya hikmah sosial. Islam
juga sebenarnya melarang eksploitasi dan pemerasan kaum kapitalis dan sikap
tidak bertanggungjawab di dalam pemilikan bersama atau milik negara.
Maka
di dalam memiliki harta ini, wujudlah perintah ibadahnya iaitu wujud konsep
penghambaan diri kepad Allah dengan jalan berzakat dengan kadar 1/40 atau 2.5%
atas harta yang boleh alih, hasil pertanian – pertanian, perdagangan,
perindustrian, harta simpanan wang, emas/perak, ternakan dan bahan galian dan
yang lain-lain yang cukup syaratnya. Maka orang Islam yang beriman
diperuntukkan dengan kewajipan berzakat kerana melaksanakannya merupakan suatu
keperluan penting bagi berdiri dan bersatu padunya umat Islam.
Sementara
pihak yang menerima zakat pula ditentukan oleh Allah s.w.t melalui surah
At-Taubah: 60, yang bermaksud: ‘Sesungguhnya zakat itu hanyalah bagi fakir,
miskin, amil orang yang mengurus zakat, orang yang jinak hati ke Islam, yang
membebaskan hamba, orang berhutang dan perjwangkan jalan Allah, orang keputusan
dalam perjalanan (ibnu sabil). Ini merupakan satu ketetapan dari Allah.
Allah Maha Mengetahu lagi Maha Bijaksana.’
Maka
di sini kita lihat, terdapatnya tuntutan berbuat kebajikan yang merupakan
prinsip umum terhadap harta akan juga lahir dari sifat kasih sayang dan peri
kemanusiaan sesama manusia dan ada sifat ihsan. ‘Sesungguhnya Allah menentukan
keadilan dan berbuat kebajikan.’
Maka
wujud usaha yang dilakukan di dalam menguruskan sumber kekayaan ini mesti adil
dalam ertikata menunaikan hak-hak yang terdapat di dalam harta kekayaan itu. Dalam
ertikata yang lain jika tidak dilaksanakan ini kita berlaku zalim, dan menyekat
hak milik kepada orang yagn sepatutnya menerimanya. Maka hasil dari melakukan
kebajikan dan keadilan di dalam pengurusan harta kekayaan ini wujudlah:
"
Kerukunan dan hubungan baik di dalam
semua pihak.
"
Membersihkan diri dari rasa dengki
yang terpendam dan sekurang-kurang dapat mengurangi perasaan tersebut.
"
Dan menyedarkan orang yang lemah, yang
bodoh dan yang sakit di kalangan masyarakat bahawa setiap mereka masih lagi
mempunyai harga diri dan nilai kemanusiaan dan bahawa tidak seorang pun di
antara warga masyarakat yang akan tetap berada dalam kemiskinan, kebodohan
penyakit selama dalam masyarakat itu masih terdapat orang-orang yang suka
berbuat kebajikan dan mempertahankan kemulian diri mereka sebagai manusia.
Sememangnya
di dalam Al-Quran terdapat ayat-ayat yang menganjurkan infaq fisabilillah
ini. Orang Islam diberitahu oleh Al-Quran tentang sifat orang-orang kafir dan
penyangkal atas harta ini ialah mereka yang bersifat bakhil, suka menahan
harta, sedangkan orang-orang yang beriman sebagai orang yang mengakui bahawa di
dalam harta kekayaannya ada hak orang lain yakni orang tidak berpunya dan
terdesak dan memerlukannya kemudian terdapat pula orang bertakwa yang sifat
utamanya mereka mengakui hak orang lain dari golongan yang meminta dan yang
tidak berpunya pada harta mereka. Dan tidak jadi kebajikan jika mereka anggap
apa yang mereka berikan sebagai sesuatu beban atau keharusan tetapi hendaklah
hal itu menyenangkan hati dan menjadi kegembiraannya.
Allah s.w.t
kiaskan dengan orang Arab dusun yang menganggap apa yang dinafkahkan sebagai
paksaan dan mereka menunggu giliran bencana menimpa mereka dan mereka akan
mendapat ganjaran yang buruk. Sebaliknya orang Arab dusun yang beriman kepada
Allah s.w.t dan hari akhirat memandang apa yang dinafkahkan sebagai pendekatan
dirinya kepada Allah dan doa Rasul. Mereka benar-benar mendekati diri mereka,
maka Allah s.w.t akan memasukkan mereka ke dalam rahmat-Nya kerana Allah Maha
Pengampun lagi Maha Penyayang.
Maka
di sini kita lihat kewajipan atas harta ialah zakat sedangkan sunatnya ialah
ihsan. Islam menuntut hal yang tidak boleh tidak atau wajib iaitu zakat yakni
setelah itu ia menuntut lagi hal-hal tambahan dari yang wajib yang hanya timbul
dari kemahuan manusia semata-mata iaitu ihsan. Begitu juga solat itu wajib dan
ada yang sunnah, puasa, ibadat haji dan seterusnya berjihad yang wajib dan yang
sunnah. Dan penilaian terhadap sunnah ini tidak kurang penghargaannya terhadap
yang wajib, bahkan kewajipannya lebih berlipat ganda daripada terhadap ganjaran
wajib.
Sesiapa
yang bersedia memberikan pinjaman kepada Allah s.w.t berupa pinjaman yang baik
nanti akan diberinya ganjaran secara berlipat ganda. Dan Allah s.w.t membatasi
dan melapangkan rezeki dan kepadanya manusia nanti akan kembali. Barangsiapa
membawa kebaikan iaitu kelebihan dari barang wajib dan fardhu dalam ibadah atau
muamalah atau di dalam perilaku atau tindakan maka ia akan beroleh
sepuluh kali ganda, sedangkan barangsiapa yang membawa kejahatan, maka ia kan
beroleh balasan seperti yang dilakukannya itu, dan ia tidaklah akan dirugikan.
Maka
selepas dari bayaran zakat yang wajib itu masih ada lagi ihsan kerana ini
merupakan lebihan kepada manfaat umum. Menyentuh tentang zakat sebagai alat
penghubung di antara golongan yang berada atau kaya dengan ashnaf yang
lapan yang memerlukannya. Maka di dalam konteks ini pengurusan sumber kekayaan
ini boleh dilihat di dalam 2 peringkat iaitu:
1. Pengurusan
sumber di peringkat pemilik harta.
2. Pengurusan
tabung zakat itu sendiri iaitu pengurusan agihan kutipan zakat yang berpunca
dan kekayaan masyarakat.
Di
peringkat pemilik harta, jelas tanggungjawabnya ialah menunaikan zakat bila
cukup syaratnya di atas harta yang dimilikinya. Ini merupakan satu fardhu dan
merupakan salah satu rukun Islam yang menjadi asas binaan Islam. Sementara
peringkat kedua ialah pengurusan untuk pengagihan wang zakat kepada ashnaf
yang layak sebagaimana yang diperintahkan oleh syarak. Wang zakat adalah tabung
khas untuk kumpulan 8 ashnaf yang telah ditetapkan matlamat asal adalah
untuk membantu fakir dan miskin untuk supaya keluar dari zon kemiskinan mereka.
Dapat membangunkan mereka dan dapat membantu mereka dari segi:
"
Tempat tinggal
"
Pakaian
"
Pelajaran
"
Kesihatan
"
Makan minum
"
Pengangkutan
Supaya
mereka dimudahkan untuk kembali beribadat kepada Allah s.w.t. Maka konsep di
dalam usaha untuk melaksanakan agihan ini secara adil dan berkesan, pihak
pengurusan zakat perlulah mengamalkan prinsip-prinsip berikut:
"
Prinsip istilab (menyeluruh) -
Wang zakat diagihkan kepada semua ashnaf .
"
Had al-kifayah - Memberi zakat
atas kadar yang mencukupi kepada setiap individu di dalam ashnaf
berkenaan.
"
Prinsip khususiah - Hasil
kutipan zakat adalah bagi golongan yang tertentu sahaja sebagaimana yang
ditentukan oleh syarat iaitu 8 ashnaf.
"
Prinsip istiqlal - Harta zakat
hendaklah diasingkan dari harta lain dan harta umum.
"
Prinsip iqtisad - Segala
perbelanjaan hendaklah dengan berhati-hati.
"
Prinsip maskyat al-amil - Amil
hendaklah bertanggungjawab terhadap harta yang dipungut olehnya.
"
Prinsip al-riabah - Hendaklah
diadakan pengawasan yang rapi.
Di
samping itu pengurusan juga perlu mengambil kira perkara-perkara berikut
sebagai panduan iaitu:
"
Hasil kutilpan zakat tidak harus
diperuntukkan bagi mana-mana perbelanjaan umum.
"
Hasil kutipan zakat tidak harus
digunakkan untuk menampung kekurangan perbelanjaan Baitulmal / Majlis.
"
Hasil kutipan zakat hendaklah
diasingkan dari harta baitulmal.
"
Hasil kutipan zakat tidak boleh
digunakan untuk membina masjid, jabatan, jalan, mengorek sungai, sekolah,
rumah, wakaf dan sebagainya yang tidak diperuntukkan di bawah ashnaf
yang lapan.
Cabaran
yang paling besar ialah bagaimana kisahnya orang Islam yang menjalankan urusan
yang mengamalkan sistem kapitalis sedangkan dia beragama Islam. Penglibatannya
dengan bank-bank, konvensional dengan amal ribanya, tidak menunaikan kewajipan
berzakat dan pelbagai lagi yang terlarang.
Maka
adalah menjadi tanggungjawab semua orang Islam dari pelbagai peringkat untuk
membetulkan keadaan dan menyediakan sistem melalui dakwah bil hal bagi
menyelamatkan umat Islam dari terjebak di dalam perkara yang menjadi larangan
Allah s.w.t. Ia menjadi satu kewajipan bagi kita semua, ia bukan hanya satu
kajian atau satu teori, malahan fardhu kifayah dan fardhu ain untuk kita
mengembalikan kekuatan ekonomi melalui sumber kekayaan penduduk Islam dan
dimanfaatkan untuk negara kita juga.
Perancangan
dan tindakan yang baik, di samping penyandang, penjawat dan pelaksana yang
berakhlak mulia dan sayangkan Islam, insya-Allah kita akan kembali cemerlang. Maka
sudah tiba masanya kita bersatu tenaga sepakat untuk menentang kemaraan sistem
kapitalis. Kita harus mencari jalan yang satu untuk menuju kebahagiaan dunia
dan akhirat dan bukan jalan yang terpisah. Melalui jalan inilah kita akan
sampai di akhirat di atas yang sama di dunia ini dengan alafnya melalui
kekayaan umat Islam yang kita miliki.
Allah
s.w.t telah menganugerahkan kepada kita syariat Islam, sebaik-baik aturcara
hidup yang diturunkan kepada umat manusia. Allah s.w.t telah menghadiahkan
kepada kita agama Islam, sebaik-baik agama yang telah diredhai-Nya. Pada ketika
yang mulia inilah, lebih 1400 tahun dahulu, Allah s.w.t telah menurunkan sepotong
ayat Al-Quran kepada Junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w di bumi Arafah sebagai
pemberitahuan bahawa Islam adalah agama yang telah lengkap dan diredhai oleh
Allah s.w.t: ‘Pada hari ini Aku (Allah) telah sempurnakan ugama kamu dan Aku
telah lengkapkan untuk kamu nikmat-Ku dan Aku redha Islam itu menjadi ugama
kamu.’ (Al-Maidah, 3)
Oleh
yang demikian, Allah s.w.t telah mengingatkan kita agar tidak memilih cara
hidup selain dari apa yang diajar oleh Islam. Firman Allah s.w.t, bermaksud: ‘Dan
inilah jalan-Ku yang lurus maka ikutilah ia, dan janganlah kamu mengikut
jalan-jalan yang lain nescaya kamu akan tersesat dari jalan Allah. Demikianlah
Allah berwasiat kepadamu, mudah-mudahan kamu takut kepada-Nya.’
Sebagai kesimpulan, dengan pengurusan zakat yang
dilaksanakan sejajar dengan suruhan Allah s.w.t, kekuatan umat Islam pasti akan
menjulang tinggi. Tanpa zakat, pasti usaha-usaha ke arah kemajuan ekonomi akan terbatas
kerana halangan kewangan. Adalah jelas bahawa zakat memainkan peranan yang amat
penting dalam pembangunan ummah, terutama dalam menjana kekuatan Islam yang
kemudian akan dapat melahirkan masyarakat Islam contoh sebagaimana yang
dihasratkan dalam gagasan tersebut.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan