Syed Mahadzir Syed
Ibrahim
Ketika kita berbicara
tentang kasih sayang, maka kasih sayang manakah yang melebihi kasih sayang ibu
kepada anaknya di muka bumi ini? Kasih sayang ibu kepada anaknya adalah sebuah
contoh yang jelas bagaimana sesungguhnya Allah menyayangi kita orang-orang yang
beriman kepada-Nya. Kasih sayang antara ibu dan anaknya adalah hal yang
terpenting dalam pertumbuhan seorang anak dengan segenap informasi yang telah
diberikan sang ibu kepada anaknya.
Demikian kuatnya
interaksi antara ibu dan anak membentuk karakter hidup sang anak sehingga
Rasulullah s.a.w pun mengeluarkan sebuah pernyataan bahawa ibu adalah madrasah
pertama sejak kelahiran sang anak di muka bumi ini.
Perkataan madrasah
pertama itu merupakan sebuah penyataan dari Rasulullah s.a.w, bahawa bagaimana
seseorang ibu mendidik anaknya maka akan seperti itulah anak itu tumbuh dan
jadinya. Bila sang anak dibesarkan oleh madrasah emosi, maka anak itu akan
tumbuh, hidup dan berpola fikir emosional. Bila sang anak dibesarkan oleh
madrasah rasional maka sang anak akan menjadi anak yang rasional.
Ada dua jenis
madrasah yang ada di muka bumi ini, iaitu madrasah Allah s.w.t dan madarasah
selain Allah s.w.t. Madrasah Allah s.w.t adalah madrasah di mana
pembelajarannya adalah untuk semakin dekatnya manusia yang fitrah itu kepada
Sang Khaliknya. Adapun madrasah selain Allah s.w.t adalah madrasah yang
pembelajarannya adalah bagaimana untuk mempunyai perasaan kepemilikan yang
tinggi, automatik ketika anak dididik untuk memiliki rasa kepemilikan yang
tinggi maka dia akan semakin jauh dari Allah s.w.t, kecuali rasa kepemilikan
satu-satunya adalah Allah s.w.t.
Arus Informasi
Perlu kita sedari
bahawa manusia dibentuk dan membentuk adalah berdasarkan informasi yang dia
terima dari lingkungan di mana dia dibesarkan. Pembentukan anak adalah apa yang
diajarkan oleh manusia yang pertama dikenalinya iaitu ibunya.
Kita dapat berfikir
untuk mencari suami yang sudah mapan secara ekonomi adalah berdasarkan
informasi yang masuk ke dalam otak kita dari mulai kita kecil sehingga dewasa
ketika ini, akhirnya ketika ada seorang laki-laki yang mahu melamar kita atau
hendak memperisterikan kita maka pertanyaan yang pertama keluar dari mulut kita
adalah, ‘Di mana abang berkerja?’ atau ‘Berapa gaji abang sebulan?’
Tidak dinafikan
bahawa ketakutan akan beratnya kehidupan ini adalah disebabkan oleh
ketidakmampuan ekonomi sebuah rumah tangga, padahal apakah itu adalah kriteria
seorang suami yang baik menurut Allah s.w.t?
Allah s.w.t berfirman
dalam salah satu ayat Al-Quran bahawa kriteria suami yang baik adalah,
laki-laki yang bertakwa, laki-laki yang selalu membawa keluarganya ke jalan
Allah s.w.t bukannya laki-laki yang memberikan wang sekian ribu setiap
bulannya.
Keadaan manusia
dibentuk oleh arus informasi yang masuk ke dalam otaknya dari bayi sehingga
dewasa, begitu juga anak-anak kita yang dibentuk oleh keglamouran duniawi akan
menjadi orang yang selalu mencintai kehidupan dunia beserta segala fenomenanya
sehingga ketika kita mati, mereka akan kebingungan bagaimana mahu melangkah
dalam kehidupan yang memuatkan seribu satu macam masalah dan fenomena ini.
Anak yang dibesarkan
dengan serba kecukupan tidak akan mampu untuk menjalani kehidupan yang serba
kekurangan, padahal dunia ini selalu dihiasi oleh kekurangan di mana-mana, maka
akhirnya kita akan menemukan anak kita tumbang dalam kehidupannya. Ketika kita
mati, kematian kita menjadi kematian juga bagi jiwa anak yang selama ini tidak
mampu untuk mengakui bahawa hidup ini perlukan perjuangan. Itulah contoh dari
madrasah yang selain Allah s.w.t.
Ada sebuah perkataan
orang tua dulu bahawa bagaimana sebenarnya perempuan yang akan kita nikahi,
lihat bagaimana ibunya. Perkataan bijak dari orang tua dulu sangatlah sesuai
dengan apa yang kita temui pada kehidupan ini, bahkan Al-Quran telah berbicara
lebih jauh tentang semua ini, dapat kita baca dalam surah At-Takatsur, bahawa
apakah akibatnya dari kehidupan anak manusia yang selalu diberikan semua
kemahuannya - neraka Naar.
Solat
Solat adalah madrasah
dari Allah s.w.t yang konkrit. Allah s.w.t menjelaskan dalam solat itu tentang
bagaimana sebenarnya cara untuk mendidik anak dan ibu sekaligus pada sebuah event
kehidupan ibu dan anak.
i. Niat
Niat memegang peranan
penting, bahkan dalam salah satu hadis Rasulullah s.a.w bahawa solat tanpa niat
akan dianggap batal. Seperti itu juga jika kehadiran anak kita tanpa didasari
oleh niat kerana Allah s.w.t untuk mendidik anak itu menjadi milik Allah s.w.t
sepenuhnya, maka pada perkembangannya dia akan menjadi selain Allah s.w.t,
siapa saja milik Allah s.w.t itu? Boleh jadi milik bapa, ibu, teman, sekolahnya,
guru-gurunya, bahkan pembantunya, singkatnya dia akan menjadi hamba dunia.
Ibu dan bapa yang
pada awal pemeliharaan anak, bila tanpa niat dididik kepada Allah s.w.t maka
anak itu boleh jadi disebut anak tidak diharapkan oleh kedua orang tuanya,
kerana tidak ada harapan apa-apa ketika anak itu lahir di muka bumi. Sebaliknya
bila anak itu ketika proses kehamilannya, persalinannya hingga lahir dan ketika
kita mendidiknya memang untuk dikembalikan kepada Allah s.w.t maka anak itu
akan menjadi anak yang menyedari fungsinya sebagai anak, dan berakhlak sesuai
dengan harapan orang tuanya, sudah tentu juga sesuai dengan kehendak Allah s.w.t.
ii. Wuduk
Wuduk atau bersuci,
ertinya bahawa di dalam kehidupan anak dan ibunya haruslah senantiasa
mensucikan Allah s.w.t. Suci dalam bahasa Al-Quran adalah subhanallah
yang ertinya Maha Suci Allah s.w.t, dengan asal kata sabaha yang ertinya
berenang.
Sebagaimana lagaknya
orang yang berenang maka kita haruslah bersentuhan dengan air. Berenang tidak
bererti diam tetapi aktif dan dinamis. Inilah kunci dasar sahnya pengajaran
atau madrasah Allah s.w.t.
Setiap ibu yang ingin
mendidik anaknya dengan baik maka dia haruslah mengenali karakter anak itu
sendiri, ibu harus bersentuhan dengan jiwa anak itu. Untuk dapat memasuki jiwa
bagi mengenal karakter sang anak, ibu haruslah mampu memainkan peranan tidak
hanya menjadi seorang ibu yang melahirkan namun lebih jauh, ibu haruslah
menjadi teman, sahabat, guru, ustazah, dan sekaligus model idolanya.
iii. Takbiratul Ihram
Dalam proses
pengajaran antara ibu dan anak, kata Allahu Akbar merupakan sebuah kata
kunci dalam memaknakan setiap pelajaran yang ada. Contohnya: ketika kita
mengajar anak kita ilmu alam, maka ilmu alam itu haruslah membuatkan anak
semakin menyedari penciptaan Allah s.w.t yang demikian hebat dan sempurna.
Ketika kita mengajarkan ilmu bahasa kepada anak, maka anak itu semakin
menyedari bahawa kata-kata itu adalah hal terpenting yang harus dia jaga.
Begitu juga pada ilmu-ilmu lainnya.
Madrasah yang selalu
membesarkan Allah s.w.t dalam setiap pelajarannya, akan membuat atmosfera
Illahi yang mengelilingi sang ibu dan anak sehingga pada fasa tersebut tidak
hanya sang anak yang belajar daripada ibunya namun yang lebih penting sang ibu
yang belajar dari anaknya. Kerana anak itu adalah cermin ibunya seperti hajar
aswad yang selalu menempel di sudut Kaabah, bening seperti cermin bagi
orang yang melihatnya.
iv. Tegak
Kedudukan tegak yang
merupakan awal permulaan solat merupakan kunci pembuka (Al-Fatihah),
diterjemahkan ke dalam kegiatan ibu dan anak, adalah bagaimana seseorang anak
akan tegak bila sang ibu tidak tegak lebih dulu. Fungsi aqim atau tegak
ini diwakili oleh Nabi Ibrahim. Ada saatnya ibu mengajar anaknya dengan lemah
lembut seperti Siti Hajar dan ada ketikanya pula sang anak diajarkan seperti
cara Nabi Ibrahim mendidik Ismail dengan penuh ketegasan. Tidak mungkin ada
ketegakan tanpa adanya disiplin yang tegas.
v. Rukuk
Rukuk adalah lambang
melihat lebih dalam, yang bernama empati. Empati sangat memegang peranan vital
pada proses pembelajaran anak dan ibunya. Jika sang ibu tidak mengajarkan
anaknya untuk memiliki jiwa empati maka anaknya akan besar dengan jiwa arogansi
dan agresif, bahkan bila kedua jiwa itu terus dipupuk maka kemungkinan kedua
orang tuanya akan menjadi sasaran agresifnya ketika sang ibu sudah dianggap
tidak berdaya. Akibatnya ramai sekali anak-anak yang menyusahkan orang tuanya
ketika sudah dewasa bahkan ditunggu-tunggu bila akan matinya orang tua untuk
mendapatkan harta warisannya.
Empati yang
dilambangkan oleh Nabi Ismail adalah sebuah pelajaran terapan bagaimana kita
untuk membiasakan diri dan anak kita saling berbahagi kepada orang lain. Jiwa
empati akan melahirkan sifat cinta kepada semua makhluk ciptaan Allah s.w.t.
Sehingga anak yang dibesarkan dengan empati, dia pun akan belajar untuk
menghargai dirinya dan orang lain. Ketika dia menghargai dirinya maka dia akan
menghargai kedua orang tuanya, ketika dia menghargai orang tuanya maka dia juga
akan menghargai penciptanya pula iaitu Allah s.w.t.
vi. Sujud
Sujud merupakan
keadaan di mana kepala kita sedang berada dekat sekali dengan tanah sehingga
terdapat dua kaitan sujud dengan pendidikan ibu dan anak iaitu dalam sebuah
pendidikan ibu dan anak haruslah membuat sebuah pola fikir Illahi, di mana anak
dan ibu diajarkan untuk dapat memfokuskan segenap fikirannya atas semua
kejadian yang ada dalam hidup ini sebagai ayat-ayat Allah s.w.t yang hidup.
Tanah, tanah
mengandungi unsur menumbuhkan. Sesuatu akan tumbuh dengan baik bila dirawat dengan
baik, sesuatu akan dirawat dengan baik bila ada kasih sayang pada yang
merawatnya mahupun yang dirawatnya. Tanah yang penuh dangan kasih sayang
(subur) akan menumbuhkan dengan baik benih yang mahu berkasih sayang dengan
tanah itu (benih yang baik), sehingga tidak mungkin tanah yang baik akan
membuatkan benih yang buruk tumbuh dengan subur, dan sebaliknya benih yang baik
tidak akan tumbuh bila tanahnya gersang.
Hubungan sujud dan
tanah ini akan membuatkan sebuah pola fikir rahman rahim (berkasih
sayang) antara ibu dan anak, sehingga ibu dan anak akan dapat menyelesaikan
setiap permasalahan dalam belajar dan mengajar diselesaikan dengan mudah.
Dengan cinta kasih sayang, Kesannya bila ibu dan anak belajar dan mengajar
dengan penuh kasih sayang, mereka akan mudah mengatasi setiap permasalahan
kehidupan ini dengan kasih sayang kerana tidak ada seorang pun manusia dan
makhluk di dunia ini yang tidak suka disayangi.
Sifat rahman rahim
ini dilambangkan oleh Kaabah yang memiliki enam aspek sebagai lambang integral
dan fleksibiliti, dapat masuk ke dalam setiap relung kehidupan.
vii. Duduk Di Antara
Dua Sujud
Duduk di antara dua
sujud adalah lambang dari introspeksi dan evaluasi. Introspeksi bererti melihat
ke dalam, apakah kesalahan dan kekurangan kita dalam mengajar anak kita,
sementara evaluasi adalah keadaan di mana kita berdiskusi dengan anak kita
untuk memahami lebih jauh apakah hal-hal yang kita sampaikan kepada anak kita
boleh difahami dengan mudah dan senang diterapkan.
Bila tidak maka
pastilah ada yang salah dalam penyampaian kita pada anak, mungkin ada keegoan
yang tanpa kita sedari ketika penyampaian kita pada anak kita, atau
kearogansian orang tua yang terjadi pada ketika proses belajar dan mengajar dan
sebagainya.
Dalam paradigma
Kaabah, instropeksi dilambangkan oleh pintu Multazam sedangkan evaluasi
dilambangkan oleh jarak yang terputus antara Hijir Ismail dengan Kaabah itu
sendiri.
viii. Salam
Salam merupakan saat
di mana kita berlatih untuk memahami keadaan setiap orang dengan selalu
memperhatikan keadaan sekeliling. Proses pembelajaran yang benar adalah proses
pembelajaran yang universal dan dapat diterapkan dalam kehidupan sosial
sehari-hari.
Oleh kerana itu bila
dalam proses pembelajaran ibu dan anak membuatkan keduanya semakin merasa sukar
membaur dengan keadaan sekeliling atau exclusive, maka proses
pembelajaran itu boleh dianggap sebagai tidak berhasil kerana hujung dari
proses pembelajaran itu adalah bagaimana sang ibu dan anak dapat menerapkan
kegiatan belajar dan mengajar tersebut dalam kehidupan sehari-hari.
Solat pada akhirnya
merupakan sebuah keadaan di mana pelakunya menjadi aktif dan dinamis secara
zahir mahupun batin. Solat akan menumbuhkan atmosfera kasih sayang dalam proses
belajar dan mengajar ibu dan anaknya. Kerana tidaklah kita perlu untuk berlaku
berlebihan dalam menjaga anak kita, sedang kita sendiri belum tentu mampu
menjaga diri kita, tetapi jagalah Allah s.w.t dalam diri kita maka Allah s.w.t
akan menjaga keluarga kita.
Semoga semua ini
dapat difahami dan diterapkan. Kita sedar bahawa jika kita mahu berjalan sesuai
dengan jalan Allah s.w.t tentulah Al-Quran yang menjadi dasar setiap aktiviti
kita, dan kita sedar juga bila selama ini kita tidak memakai Al-Quran sebagai
dasar berpijak kita dalam setiap hal, pastilah bukan Allah s.w.t tujuan kita.
Sabar
Solat dan sabar
merupakan sebuah kesatuan yang utuh, lebih-lebih lagi dalam proses interaksi
ibu dan anak. Kesabaran yang berlangsung terus akan membuahkan hasil yang lebih
baik berbanding kesabaran yang tidak berkesinambungan.
Kata sabar tidak
hanya mengandungi erti sedia menerima kesalahan anak dan memperbaikinya dengan
penuh kasih sayang, tetapi makna sabar yang lebih dalam adalah kekuatan istiqamah
kita dalam menghantarkan anak kita untuk benar-benar sedia belayar. Saat ini
kita diibaratkan sedang membentuk sebuah kapal untuk belayar, maka pelaut yang
baik pastilah akan melihat sebesar apa ombak samudera yang akan menghentam
kapalnya nanti, berapa besar angin yang akan menghentam tiang-tiang kapalnya
nanti dan apakah bahan yang paling baik untuk membentuk kapal tersebut. Semua
ini memerlukan kesabaran tanpa batas.
Kapal yang belayar
itu haruslah bentuk yang kukuh dan kuat. Apakah yang sebenarnya membuatkan
kapal itu kukuh dan kuat, apakah bahannya, teknik pembuatannya, rancangannya,
atau mesinnya? Bukan! Kesabaran sang pembuatnya yang tiada batas itulah yang
membuatkan kapal itu kuat dan kukuh.
Demikian juga dalam
proses interaksi antaa ibu dan anaknya. Kesabaran sang ibu dalam membimbing
anaknya itulah yang sesungguhnya kekuatan terbesar sang anak dalam mengharungi
hidupnya ini.
Ada satu persoalan
yang paling sering kita dengar dalam pendidikan bahawa satu perilaku keseharian
kita yang akan banyak mengajarkan anak kita, berbanding seribu suara yang
keluar dari mulut kita.
Wallahua’lam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan