Syed Mahadzir Syed
Ibrahim
Kematian adalah
sesuatu yang tidak dapat dielak kerana setiap manusia pasti menghadapi maut.
Tentang kesakitan yang dirasai ketika sedang bertarung dengan maut, Rasulullah
s.a.w menjelaskan dalam hadis-hadisnya bahawa sakit ketika hampir mati itu
laksana kesakitan ditetak seratus kali dengan pedang yang tajam atau seperti
dikoyak kulit dari daging ketika hidup-hidup.
Amatlah beruntung
seseorang itu sekiranya dia mati dalam keadaan khusnul khatimah
(kebajikan) dan adalah menyedihkan sekiranya dia mati dalam keadaan suul-khatimah.
Tentang tanda-tanda
sama ada seseorang itu akan mendapat kebajikan atau tidak, terdapat hadis
Rasulullah s.a.w dari Salman Al Farisi yang bermaksud: ‘Perhatikanlah tiga
perkara kepada orang yang sudah hampir mati itu: Pertama: berpeluh pada pelipis
pipinya. Kedua: berlenang air matanya dan. Ketiga: lubang hidungnya kembang
kempis. Itu adalah tanda bahawa rahmat Allah s.w.t sedang turun dan dirasai
oleh orang yang hampir mati itu. Sebaliknya jika ia mengeruh seperti tercekik,
air mukanya nampak gelap dan keruh dan mulutnya berbuih, ini menandakan azab
Allah s.w.t sedang menimpa dia.’ (Hadis riwayat Abdullah, Al-Hakim dan
At-Tarmizi)
Berdasarkan hadis
ini, ada sebilangan mukmin yang ketika hampir mati, masih terdapat sisa-sisa dosa padanya. Namun Allah
s.w.t yang Maha Pemurah lagi Maha
Mengasihani menentukan orang itu mati dalam keadaan khusnul khatimah
dan mengampuni segala dosa-dosanya itu.
Dipercayai bahawa
kematian berlaku pada jasad manusia secara beransur, dari hujung kaki ke paha. Apabila rahmat
diturunkan padanya kerana mati dalam khusnul
khatimah ini, si mati akan merasa terlalu gembira dan kegembiraaan
itu terlahir dengan keluarnya peluh pada
pelipisnya.
Air mata yang keluar
dan hidung yang kembang kempis pula adalah tanda bahawa si mati amat malu pada
Allah s.w.t terhadap sisa-sisa dosanya yang belum sempat ditaubatinya.
Orang-orang yang kuat imannya akan merasa malu untuk melakukan dosa semasa
hidupnya kerana merasa bahawa Allah s.w.t sentiasa memerhatikannya. Oleh itu,
sewaktu kematiannya, Allah s.w.t melimpahkan rahmat-Nya dengan
mengampunkan dosa-dosanya.
Orang-orang yang
kafir pula, dia tidak merasa malu pada Allah s.w.t. Oleh itu apabila nyawanya
hendak dicabut oleh Izrail, wajahnya gelap dan keruh dan dia mengeruh seperti
binatang yang disembelih. Ini juga merupakan penanda bagi azab yang diterimanya
disebabkan oleh dosa-dosa dan kekufurannya.
Dari Alqamah bin
Abdullah, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: ‘Bahawa roh orang mukmin
akan ditarik oleh Izrail dari jasadnya dengan perlahan-lahan dan bersopan
sementara roh orang kafir pula akan direntap dengan kasar oleh malaikat maut
bagaikan mencabut nyawa seekor khimar.’
Terdapat juga orang
mukmin yang berdosa, dan Allah s.w.t menimpakan kekasaran dan mala petaka
sebelum dia menghembuskan nafasnya yang terakhir sebagai kaffarah atas segala
dosanya. Oleh itu apabila rohnya keluar dari jasad, dosanya telahpun terhapus.
Kadang-kadang kita
melihat seorang mukmin yang mati dalam kepayahan dan seorang kafir yang mati
dalam ketenangan. Hendaklah kita berbaik sangka dengan orang mukmin tersebut
kerana mungkin itu merupakan kaffrarah terhadap dosanya dan dia menemui Allah
s.w.t dalam keampunan kerana sisa-sisa dosanya telah pun dikaffarah.
Orang kafir yang mati
dalam ketenangan pula, mungkin semasa hidupnya dia berbuat kebajikan dan itu
adalah balasan terhadapnya kerana janji Allah s.w.t bahawa setiap kebajikan
akan dibalas. Tetapi kerana dia tidak beriman, kebajikan itu tidak menjadi
pahala dan kekufurannya akan diazab di akhirat kelak.
Oleh itu, kita yang
masih hidup harus sentiasa berbaik sangka dan mengambil iktibar terhadap segala
yang berlaku. Moga-moga kita akan menemui Allah s.w.t dalam keadaan khusnul
khatimah dan dalam limpahan rahmat dan keampunan-Nya.
Sakitnya Mati
Allah s.w.t
merahsiakan saat kematian kita, adalah untuk melihat sejauh mana kita
melaksanakan amalan yang telah ditetapkan kepada kita dan sedalam mana pula
kita meninggalkan larangannya. Manusia yang hatinya sentiasa ingatkan mati,
akan melaksanakan tugas yang telah diamanahkan kepadanya dengan lebih jujur,
bersungguh-sungguh dan ikhlas untuk mendapat keredhaan Allah s.w.t.
Manusia begini
sentiasa merasai setiap tingkah lakunya diperhatikan oleh Allah s.w.t. Dan ia
juga mengetahui setiap tanggungjawab dan amanah yang dipikul akan ditanya satu
persatu oleh Allah s.w.t di akhirat kelak.
Kesakitan bila nyawa
dicabut oleh malaikatul maut tidak dapat dibayangkan sama sekali. Walau
bagaimanapun Rasulullah s.a.w mengingatkan tentang mati dan keseksaannya, maka
sabda Baginda: ‘Iaitulah sakitnya tiga ratus kali tetakan pedang.’
Bayangkanlah jika
kita ditetak atau dipukul dengan kayu, rotan mahupun besi bukan banyak, cuma
sekali saja, itupun sudah tidak dapat digambarkan kesakitannya. Inikan pula
ditetak dengan tiga ratus tetakan. Bayangkanlah sendiri. Cuba kita tanggalkan
pula kuku daripada isinya, pastinya sakit tidak tertahan.
Daging disiat-siat
dan dilapah hidup-hidup, dahaga yang amat sangat sehingga air lautan di dunia
ini tidak mampu menghilangkannya. Semuanya ini cuma secebis dari perbandingan
kesakitan maut, malah beribu-ribu kali lebih sakitnya daripada itu.
Oleh itu, untuk
meringankan keseksaan roh ketika dicabut oleh malaikat maut,maka digariskan
beberapa amalan tertentu yang perlu diamalkan. Antaranya, sebelum tidur:
Bacalah surah
Al-Ikhlas 3 kali
Selawat ke atas Nabi
Membaca tasbih
Amalan harian:
1. Sentiasa membaca
Al-Quran
2. Memelihara solat
terutama solat fardu
3. Menghormati (jangan
bercakap) waktu azan diperdengarkan
4. Membaca tasbih
5. Membanyakkan sedekah
6. Sentiasa berzikir
menyebut Allah s.w.t
Amalan yang perlu
dijauhi:
1. Dusta
2. Khianat
3. Mengadu domba
4. Kencing berdiri
Sabda Rasulullah
s.a.w yang bermaksud: ‘Bersuci kamu sekalian dari buang air kecil kerana
sesungguhnya kebanyakkan seksa kubur itu dari sebab buang air kecil.’
Pada suatu hari
malaikatul maut datang untuk bertemu dengan Nabi Idariis as lalu Nabi Idariis
meminta agar malaikatul maut mencabut nyawanya dan kemudian Allah s.w.t
menghidupkannya kembali. Permintaan ini dilakukan untuk Nabi Idariis as
mengetahui kesakitan sakaratul maut agar taqwanya lebih mendalam dan teguh
lagi. Maka Allah s.w.t memberikan wahyu kepada malaikatul maut supaya mencabut
nyawa nabi Idariis dan dia meninggal ketika itu juga.
Malaikatul maut
menangis dan memohon kepada Allah s.w.t supaya Dia (Allah s.w.t) menghidupkan
kembali Nabi Idariis lalu dimakbulkan Allah s.w.t. Setelah di dapati Nabi
Idariis as sudah hidup kembali, malaikatul maut bertanya: ‘Ya saudaraku,
bagaimana rasanya kesakitan maut?’ Jawab Nabi Idariis: ‘Sesungguhnya jika
dibandingkan sakit terkelupasnya kulit dalam keadaan hidup-hidup dan rasa sakit
menghadapi maut adalah 1000 kali sakitnya.’ Kata malaikat maut: ‘Sesungguhnya
saya melakukan dengan secara berhati-hati dan tidak kasar apabila mencabut
nyawa engkau itu dan belumlah pernah aku lakukan terhadap seseorang pun.’
Dirawayatkan lagi
bahawa Nabi Isa as telah menghidupkan beberapa orang yang telah mati dengan
keizinan Allah s.w.t. Maka sebahagian orang kafir berkata: ‘Sesungguhnya engkau
telah menghidupkan orang-orang yang telah mati yang masih baru, yang mungkin
mereka itu belum benar-benar mati. Maka cuba hidupkan untuk kami orang yang
telah mati seperti zaman yang awal dulu.’ Kata Nabi Isa as: ‘Cubalah kamu
pilihkan?’
Mereka berkata:
Hidupkanlah untuk kami anak Nabi Nuh as (Sam bin Nuh).’ Maka Nabi Isa as pergi
ke kuburnya, lalu mengerjakan solat dua rakaat dan berdoa kepada Allah s.w.t.
Dan Sam bin Nuh dihidupkan kembali, tetapi rambut dan janggutnya sudah beruban.
Nabi Isa as hairan kenapa jadi begitu. Berkata Sam bin Nuh: ‘Saya telah
mendengar panggilanmu dan saya mengira hari kiamat telah tiba, maka rambut dan
janggut saya berubah menjadi putih seperti ini dari sebab takutnya hari
kiamat.’
Berkata Nabi Isa as:
‘Sudah berapa tahun kamu meninggal dunia?’ Kata Sam: ‘Semenjak 4000 tahun lalu
dan masih belum hilang sakit dari sakaratul maut.’
Tiada ulasan:
Catat Ulasan