SMAHADZIR
‘PAKAR kira dari Mesir.’
Begitulah masyarakat Mesir di era keemasan Islam menjuluki Ibnu Shuja. Pakar
matematik Islam pada abad ke 10 Masehi itu begitu populer. Beliau sangat
berjasa dalam mengembangkan matematik. Buah fikirnya dalam ilmu kira sangat
berpengaruh baik di dunia Islam mahupun Barat. Ilmuan Islam terkemuka dari
negeri piramid itu bergelar Al-Hasib Al-Misri. Nama lengkapnya adalah Abu Kamil
Shuja Ibnu Aslam Ibnu Muhammad Ibnu Shuja. Meski pengaruhnya dalam bidang
matematik sungguh sangat besar, Ibnu Shuja tidak sepopuler pakar matematik
Islam lainnya.
Tidak ramai sejarawan yang
mengisahkan perjalanan hidup ilmuan ini. Para sejarawan hanya mengatakan bahawa
Ibnu Shuja lahir sekitar 850 Masehi dan meninggal dunia sekitar 930 Masehi.
Beliau merupakan penduduk asli Mesir. Beliau dikenali sebagai penerus
Al-Khawarizmi (780-850 Masehi). Ibnu Shuja hidup sebelum era Ali bin Ahmad
Imrani (955-956 Masehi). Sebagai penerus Al-Khawarizmi, Ibnu Shuja adalah pakar
matematik Islam yang berupaya menyempurnakan Aljabar karya
Al-Khawarizmi. Beliau juga mempelajari karya Al-Khawarizmi lain tentang
matematik, seperti determinasi dan konstruksi, persamaan akar kuadrat,
perkalian dan pembahagian jumlah aljabar, penambahan dan pengurangan akar-akar.
‘Ibnu Shuja merupakan orang
pertama yang menyelesaikan angka irasional sebagai objek aljabar,’ ujar
Sejarawan Matematik, JJ O’Connor dan Edmud F Robertson, dalam karyanya yang
berjudul ‘Arabic Mathematics: Forgotten Brilliance?’ Jacques Sesiano
dalam karyanya Islamic Mathematics, menyebut Ibnu Shuja sebagai orang
pertama yang menerima angka irasional (seringkali dalam bentuk akar kuadrat,
akar pangkat tiga atau akar pangkat empat) sebagai solusi untuk persamaan
kuadrat atau sebagai koefisien dalam equation. ‘Beliau juga orang yang
pertama memecahkan persamaan tiga non-linear bersamaan dengan tiga variabel
yang tidak diketahui,’ tambah J Lennart Berggren, dalam karyanya Mathematics
in Medieval Islam.
Ibnu Shuja juga dikenali
sebagai pakar aljabar tertua setelah pendahulunya Al-Khawarizmi.
‘Meskipun kami tidak tahu kehidupan Ibnu Shuja, tetapi kami memahami sesuatu
tentang peranan Ibnu Shuja dalam pengembangan aljabar,’ tambah J J
O’Connor dan Robertson. O’Connor dan Robertson menambahkan, sebelum
Al-Khawarizmi, para sejarawan matematik tidak memiliki maklumat tentang proses
perkembangan aljabar di Semenanjung Arab. Peranan Ibnu Shuja dinilai
penting sebagai salah seorang penenus Al-Khawarizmi. Bahkan Ibnu Shuja
menekankan bahawa Al-Khawarizmi-lah ‘penemu aljabar’.
Ibnu Shuja sangat yakin bahawa aljabar
merupakan buah pemikiran yang dilahirkan Al-Khawarizmi. Keyakinannya itu
dituliskan Ibnu Shuja dalam bukunya yang membahaskan tentang ‘Bapa Aljabar’
itu. Berikut pernyataan Ibnu Shuja tentang Al-Khwarizmi, ‘...seseorang yang
pertama kalinya berjaya menulis buku aljabar yang memelopori dan menemui
semua prinsip-prinsip di dalamnya.’ Beliau menambah, ‘Saya telah membuat, dalam
kedua-dua buku, bukti kekuasaan Al-Khawarizmi dalam aljabar.’ Sebagai
seorang ilmuan terkemuka, Ibnu Shuja telah melahirkan sederet karya dalam
bidang matematik dan aljabar.
Maka tidaklah salah, jika para
sejarawan matematik memasukan Ibnu Shuja sebagai salah seorang pakar matematik
terbesar pada abad pertengahan Islam. Pemikirannya mampu mempengaruhi sederet
ilmuan terkemuka baik dari dunia Islam mahupun barat, seperti Abu Bakar ibnu
Muhammad ibnu Al-Husayn Al-Karaji (953 – 1029 Masehi) serta ilmuan Kristian
dari Barat, Leonardo da Pisa atau akrab disapa Fibonacci, (1170 -124 Masehi).
Melalui Fibonancci serta pengikut-pengikutnya yang lain, Ibnu Shuja telah
memberikan pengaruh besar pada perkembangan aljabar di Eropah.
Tulisan-tulisannnya tentang geometri juga memberikan pengaruh dan sumbangan
yang besar terhadap geometri Barat, terutama uraian-uraian aljabar terhadap
soal-saol geometrik.
Sumbangan
Sepanjang hidupnya, Ibnu Shuja
telah menghasilkan banyak karya. Bahkan, dalam salah sebuah karya kompilasi
Ibnu an-Nadim yang diterbitkan sekitar 988 Masehi berjudul Al-Fihrist
atau Indeks, yakni sebuah daftar buku-buku tentang matematik dan
astrologi, nama Ibnu Shuja turut tercatat. Al-Fihrist memberikan laporan
lengkap tentang literatur Arab yang tersedia pada abad ke 10 Masehi dan
menjelaskan dengan ringkas beberapa pengarang dalam literatur ini. Dalam Al-Fihrist
disebutkan sejumlah karya Ibnu Shuja, seperti Book of Fortune, Book of
the Key to Fortune, Book on Algebra, Book on Surveying and Geometry, Book of
the Adequate, Book on Omens, Book of the Kernel, Book of the Two Errors, dan
Book on Augmentation and Diminution.
Di antara sekian banyak karya
Ibnu Shuja, yang hingga kini masih bertahan dan sering dibahaskan antara lain
ialah Book on Algebra, Book of Rare Things in the Art of Calculation, dan
Book on Surveying and Geometry. Karya Ibnu Shuja kerap dibahas dan
diperbincangkan pakar matematik, sejak F Woopeke cuba memperkenalkan buku fi
Al-Jam wa at-Tafrik, Augmentum et Diminuti yang terdapat dalam buku Liber
Augmenti Diminutionis dan Histoire des Sciences Mathematiques et Italie.
Karya-karya Ibnu Shuja yang
tercatat dalam Al-Fihrist diterjemahkan ke dalam berbagai bahasa. Buku At-Ta’arif,
misalnya, telah diterjemahkan dan dikomentari oleh Hijrah Suter ke dalam buku
berjudul ‘Das Buch der Sletenheiten der Rechenkunst von Abu Kamil Al-Misri’.
Buku tersebut menawarkan penyelesaian-penyelesaian integral terhadap
persamaan-persamaan tidak tentu. At-Ta’arif juga mempunyai versi bahasa
Yahudi yang alihbahasakan oleh Mordekhai Finzi dari Montua pada 1460 Masehi.
Fizi juga menterjemahkan beberapa risalah Ibnu Shuja tentang aljabar.
Buku At-Ta’arif Al-Hisab
karya Ibnu Shuja masih tersimpan di Leiden, Belanda, meski tidak lagi lengkap.
Banyak terjemahan lengkap dalam bahasa Latin tentang risalah ini di Paris.
Selain itu, ada juga karya Ibnu Shuja yang diterjemahkan oleh G Sachendote,
meski bukan berasal dari buku aslinya yang berbahasa Arab, melainkan melalui
bahasa Sepanyol. Buku Al-Jabr (Book on Algebra) yang ditulis
pakar matematik tersedia dalam berbagai manuskrip seperti di Istanbul dan
Berlin, dan juga dalam aneka bahasa dan terjemahan lain seperti bahasa Ibrani,
Jerman, dan Inggeris.
Dalam risalah tentang Al-Jabar,
Ibnu Shuja menekuni suatu bab mengenai Al-Jabar dengan membentuk
analisis dan menyusun beberapa kaedah yang menakjubkan. Beliau juga menjabarkan
mengenai analisis inderteminasi yang disebut dalam bahagian akhir buku
Al-Khawarizmi. Ibnu Shuja mencetuskannya, sebelum Diophantus menterjemahkan Arithmetica
ke dalam bahasa Arab. Segera setelah Arithmetica diintroduksikan,
dilakukanlah penafsiran besar-besaran terhadap karya Diophantes tersebut. Buah
fikir Ibnu Shuja tentang aljabar lebih dikenali dalam bahasa Latin dan
Yahudi.
Dalam banyak hal, Ibnu Shuja
masih berkiblat pada pemikiran Al-Khawarizmi. Namun, dia mampu mengungguli
pendahulunya itu. Bahkan beliau berani mengadakan penambahan dan pengurangan
dari akar-akar kuadrat yang hanya melibatkan bilangan-bilangan irasional, yang tidak
dilakukan oleh pakar-pakar matematik sebelumnya. Ibnu Shuja juga menulis
tentang turunan dari rata-rata akar, turunan dari rata-rata aljabar,
risalah pengukuran lahan atau tanah, pengukuran dan geometri, penyatuan dan
pemisahan.
Pengaruh Ibnu
Shuja
Karya-karya yang dicapai Ibnu
Shuja pada abad ke 10 Masehi merupakan suatu kemajuan yang amat penting.
Sacherdote menunjukan bahawa Leonard da Pisa atau Fibonanci hafal betul risalah
geomteri karya Ibnu Shuja, dan menyebarkan penggunaannya melalui karyanya ‘Practica
Geometriae’ atau ‘Practice of Geometry’. Leonard da Pisa merupakan
salah seorang dari Eropah yang mengembara ke berbagai pusat ilmu pengetahuan
Arab pada abad ke 13 Masehi. Ketika kembali ke negaranya, beliau menulis dan
menterjemahkan buku-buku pengetahuan Arab, termasuk matematik karya
Al-Khwarizmi dan Ibnu Shuja.
Leonmard da Pisa inilah yang
termasuk salah satu penyebar pengetahuan tentang lembaga bilangan Hindu-Arab ke
Eropah lama. Dengan asas berhitung menurut Ibnu Shuja dan Al-Khawarizmi,
Leonard da Pisa berjaya menyusun bukunya Liber Abaci pada 1202 Masehi, yang
kemudian disempurnakan pada 1228 Masehi dan menyebar di seluruh Eropah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan