Khamis, 4 Julai 2013

Ibnu Sina (Pakar Terapi Warna)


SMAHADZIR

MENURUT catatan sejarah, terapi warna berasal dari tradisi India kuno, yang diajar dalam Ayurveda. Masyarakat India sudah mempraktikkan terapi tersebut sejak ribuan tahun silam. Sumber sejarah lain menyebutkan bahawa terapi ini berasal dari tradisi China dan Mesir kuno. Dijelaskan bahawa orang Mesir kuno telah membina solarium, sejenis bilik, yang dipasang dengan kaca jendela berwarna. Matahari akan bersinar melalui kaca dan pesakit dibanjiri dengan warna.

Dalam sebuah artikel yang ditulis oleh Michelle Caldwel, Smallpox: Is the Cure Worse Than the Disease, disebutkan pada akhir abad ke 19 Masehi, penderita penyakit cacar di Eropah dirawat di ruang yang ditutupi dengan kain berwarna merah untuk menyembuhkan pesakit.

Terapi serupa telah dipraktikkan oleh doktor Islam pada abad ke 10 Masehi. Tokoh Islam yang memperkenalkan kromoterapi adalah Ibnu Sina (980 Masehi - 1037 Masehi), yang dikenali oleh masyarakat Barat dengan nama Avicenna. Kurang lebih sembilan abad sebelum orang Barat mengenali kromoterapi, Ibnu Sina sudah menggunakan warna sebagai salah satu sarana penting dalam mendiagnosa (mengenali) penyakit dan untuk pengubatan.

Di dalam karya besarnya yang berjudul Al-Qanun fi At-Thibb (The Canon of Medicine), Ibnu Sina mengungkapkan bahawa warna merupakan gejala yang nampak dalam penyakit. Beliau juga telah berjaya mengembangkan grafik hubungan antara warna dengan suhu tubuh dan keadaan fizikal tubuh. Ibnu Sina juga melakukan klasifikasi warna dan fungsi-fungsinya dalam proses penyembuhan si sakit. Beliau mengemukakan bahawa warna merah memindahkan darah, biru atau putih mendinginkan, dan kuning mengurangi rasa sakit pada otot dan radang mata. Ibnu Sina adalah orang pertama yang membuktikan bahawa warna yang salah yang digunakan untuk terapi dapat menyebabkan tidak adanya respons dalam penyakit yang spesifik.

Warna yang salah selama proses terapi tidak akan mendapat respons dari penyakit tertentu, ujarnya dalam Al-Qanun fi At-Thibb. Diceritakan oleh Samina T. Yousuf Azeemi dan S. Mohsin Raza dalam A Critical Analysis of Chromotherapy and Its Scientific Evolution, Ibnu Sina suatu sewaktu mengamati orang yang hidung berdarah. Menurutnya, orang yang hidung berdarah seharusnya tidak melihat warna merah yang terang dan tidak boleh terkena sorot lampu merah. Warna merah akan mendorong cairan sanguin (sanguineous humor). Orang hidung berdarah, menurut Ibnu Sina, harus melihat warna biru. Berbeza dengan warna merah, warna biru akan meringankan dan mengurangi aliran darah.

Terapi Warna

Islam mewariskan khazanah ilmu pengetahuan yang sangat kaya kepada peradaban moden. Berbagai macam penemuan para ilmuan Islam masih tetap berlaku dan dikembangkan hingga waktu ini. Mulai dari bidang pertanian, perlombongan, kesenian, ilmu-ilmu sosial, kedoktoran, hingga pengurusan pelayanan pos, merupakan tindak lanjut dari warisan Islam. Di bidang kedoktoran, ramai doktor Islam berjaya menciptakan kaedah-kaedah pengubatan. Mereka berjaya menemui aneka terapi untuk menyembuhkan ragam jenis penyakit. Salah satunya adalah terapi warna atau lebih dikenali kromoterapi.

Kromoterapi merupakan kaedah perawatan penyakit dengan menggunakan warna-warna. Terapi ini merupakan terapi suportif yang dapat mendukung terapi utama. Menurut amalan kromoterapi, penyebab dari beberapa penyakit dapat diketahui dari pengurangan warna-warna tertentu dari sistem dalam tubuh manusia.

Kromoterapi, kadang-kadang disebut terapi warna atau colorology, merupakan kaedah ubat alternatif. Dengan kata lain, seorang doktor (pengamal terapi) yang terlatih dalam kromoterapi dapat menggunakan warna dan cahaya untuk menyeimbangkan tenaga dalam tubuh seseorang yang mengalami kekurangan baik fizikal, emosi, spiritual, mahupun mental. Terapi cahaya terbukti dapat meringankan penyakit depresi yang tinggi.

Pakar kromoterapi menyatakan, mereka melakukan amalan sesuai asas ilmiah. Menurut hasil kajian mereka, warna membawa reaksi emosional manusia. Standard kaedah diagnosa menggunakan ‘ujian warna luscher’, dikembangkan oleh Max Luscher (1923) pada awal 1900-an. Sewaktu kromoterapi dilakukan, warna dan cahaya diterapkan ke daerah-daerah tertentu pada tubuh. Warna berkaitan dengan dengan kesan positif dan kesan negatif. Dalam terapi warna, warna spesifik serta jumlah warna dianggap penting dalam penyembuhan.

Beberapa alat yang digunakan untuk menerapkan warna adalah batu permata, lilin, tongkat wasiat, prisma, kain tenun warna, dan kaca atau lensa warna. Terapeutik (pengubatan) warna dapat diadministrasikan dalam beberapa cara, tetapi sering dikombinasikan dengan hidroterapi (terapi air) dan aromaterapi (terapi aroma atau wewangian) dalam usaha untuk mempertinggi kesan terapeutik.

Mengenali Chakra 

Di dalam tradisi India, dikenali yang namanya chakra, yakni titik atau simpul tenaga dalam tubuh manusia. Menurut konsep chakra, kesihatan adalah kesatuan menjaga keseimbangan fizikal dan emosi. Di India, sekelompok pakar pengubatan Ayurvedic menjelaskan, warna yang berkaitan dengan dengan tujuh chakra utama, yang menurut sistem mereka merupakan pusat rohani di tubuh, terletak di sepanjang tulang belakang, jelas Dorothy Parker, dalam karyanya Color Decoder.

Terdapat tujuh chakra dan masing-masing berkaitan dengan dengan organ tertentu dalam tubuh. Tiap chakra memiliki warna dominan, tetapi ini dapat menjadi warna yang tidak seimbang. Jika hal ini terjadi dapat menyebabkan penyakit dan percabangan fizikal lainnya, kata Dorothy Parker.

Dengan memperkenalkan warna yang sesuai, penyakit ini dapat diperbaiki. Ketujuh-tujuh chakra tersebut adalah, pertama, warna merah, terletak di bahagian bawah tulang belakang. Warna ini digunakan untuk merangsang tubuh dan fikiran serta meningkatkan sirkulasi. Kedua, warna orange, terletak di daerah panggul. Digunakan untuk menyembuhkan paru-paru dan untuk meningkatkan tenaga. Ketiga, warna kuning, terletak pada solar kekusutan. Digunakan untuk mendorong urat dan membersihkan tubuh. Keempat, warna hijau, terletak di jantung. Kelima, warna biru, terletak di tenggorokan. Digunakan untuk mengubati penyakit dan meringankan rasa sakit. Keenam, warna indigo, yakni di bahagian rendah pada dahi. Digunakan untuk meringankan masalah kulit. Ketujuh, warna violet, terletak di atas kepala.

Meskipun kromoterapi telah dibuktikan manfaatnya oleh Ibnu Sina dan tradisi India, namun tidak membuatnya bebas dari kritikan. Beberapa pengkritik kromoterapi melontarkan pandangan bahawa ilmu kedoktoran ini adalah palsu belaka. Mereka juga menyatakan belum ada bukti bahawa warna adalah unsur kunci dalam proses penyembuhan bagi si sakit.

Ibnu Sina, Doktor Islam Mengajar Kromoterapi

Bapa Pengubatan Moden, begitulah sebahagian orang menjulukinya. Di Barat Ibnu Sina yang dikenali dengan nama Avicenna, disebut-sebut sebagai doktor Islam pertama yang menerapkan kromoterapi dalam pengubatannya. Hal tersebut dicantumkan dalam karyanya Al-Qanun fi At-Thibb (The Canon of Medicine).

Dia mempelajari ilmu kedoktoran sejak usia 16 tahun. Bahkan memperoleh predikat sebagai seorang pakar fizik pada usia 18. Dalam dunia kedoktoran, beliau tidak hanya mempelajari teori kedoktoran, tetapi juga perawatan atau pelayanan pada orang sakit. Melalui perhitungannya sendiri, beliau menemui kaedah-kaedah baru dari perawatan atau pengubatan.

Ibnu Sina mengatakan, ‘Kedoktoran bukanlah ilmu yang sukar ataupun menjengkelkan, seperti matematik dan fizik sehingga saya cepat memperoleh kemajuan. Saya menjadi doktor yang sangat baik dan mulai merawat para pesakit menggunakan ubat-ubat yang sesuai.’ Selain mendapat gelaran Bapa Pengubatan Moden, banyak lagi predikat kehormatan yang diterimanya di bidang kedoktoran. Itu berkaitan dengan dengan keagungan karya-karya yang telah beliau hasilkan. Karyanya yang sangat terkenal adalah Al-Qanun fi At-Thibb (The Canon of Medicine) yang merupakan rujukan utama di bidang kedoktoran selama berabad-abad.

Avicenna yang juga dikenali sebagai seorang ahli falsafah dan ilmuan dilahirkan tahun 980 Masehi di Afsyahnah dekat Bukhara, Parsi (sekarang masuk wilayah Uzbekistan). Nama lengkapnya adalah Abu Ali Al-Husayn bin Abdullah bin Sina. Beliau menghembuskan nafas terakhirnya pada bulan Jun 1037 Masehi di Hamadan, Parsi (Iran).


Ibnu Sina merupakan tokoh Islam yang sangat produktif. Karya-karyanya tidak terbatas di bidang kedoktoran saja, melainkan juga di bidang falsafah, matematik, logika, akhlak, dan fizik. Total ada sekitar 450 karya yang sampai ke tangan generasi sekarang. Menurut George Sarton, Ibnu Sina merupakan ilmuan hebat dan paling terkenal dari dunia Islam pada semua bidang, tempat, dan waktu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA