SMAHADZIR
DI AWAL sejarah
perkembangan Islam, hadis belum ditulis. Rasulullah sendiri melarang orang
menulis hadis seperti diriwayatkan oleh Imam Muslim yang berbunyi, ‘Laa
taktubuu ‘anni wa man kataba ‘anni ghairal qur’ani falyamhuhu.’ Maksudnya,
‘Janganlah kamu sekalian menulis (hadis) dariku. Dan barangsiapa yang telah
menulis dariku yang bukan Al-Quran, hendaklah dihapus.’
Larangan menulis
hadis di atas dapat difahami lantaran ketika itu Al-Quran masih dalam proses
turun, Rasulullah khawatir adanya pencampur-adukan dan kerancuan antara
Al-Quran dan Al-Hadis jika yang terakhir ini diizinkan ditulis. Namun di saat
akhir perkembangan Islam, tepatnya pada Fathu Makkah Rasulullah pernah menyuruh
salah seorang sahabat menuliskan hadis untuk seorang sahabat lain dari jauh
bernama Abu Syah.
Ironisnya, setelah
baginda meninggal dunia dan pemerintahan dipegang oleh Khulafaur Rasyidun,
penulisan hadis secara formal belum juga dilakukan. Padahal para sahabat
sebagai perawi hadis secara beransur-ansur semakin ramai yang meninggal dunia.
Hal ini mengindikasikan kebimbangan akan adanya hadis-hadis yang tidak
terlaporkan (terungkap). Penulisan hadis baru terwujud ketika Dinasti Umayyah
dipimpin oleh Khalifah bijak Umar Bin Abdul Aziz dalam masa yang relatif pendek
(99–101 Hijrah).
Ketika itu beliau
memerintahkan kepada semua gabernornya terutama gabernor Madinah Hazm agar
membukukan hadis sebagai pedoman amaliah masyarakat Islam. Pada masa inilah
(tahun 100 Hijrah) hadis secara resmi digalakkan untuk dibukukan. Imam Az-Zuhri
guru dari Imam Auza’I dan Imam Malik menerima amanat pembukuan itu. Beliau
merupakan pakar hadis terbesar pada masanya dan amat dikenali di kalangan pakar
hadis. Imam Malik sendiri pernah memberikan kesaksian akan kewibawaan Imam
Az-Zuhri, gurunya.
Katanya, ‘Bila Imam
Az-Zuhri memasuki kota Madinah, tak seorang pun pakar hadis lain berani
menyampaikan hadisnya di depannya. Sampai beliau beranjak keluar kota itu.
Demikian pula jika sejumlah ulama senior datang ke kota Madinah, orang ramai
tidak begitu ghairah menyambut mereka, dibandingkan dengan kedatangan Imam
Az-Zuhri ke kota itu. Jika Imam besar ini datang, maka penduduk pun
beramai-ramai berdesak-desakan memohon fatwanya.’
Muhammad Bin Syihab
Az-Zuhri lahir pada tahun 50 Hijrah. Pada masa pemerintahan Muawiyah Bin Abi
Sufyan, pendiri Dinasti Bani Umayyah. Beliau lahir pada zaman akhir masa
sahabat. Meskipun demikian beliau masih menemui sahabat-sahabat besar pakar
hadis yang menjadi rujukan ilmunya. Beliau masih bertemu dengan sahabat Anas
Bin Malik, Abdullah Bin Umar, Jabir Bin Abdullah dan Sahal Bin Saad, yang
kesemuanya itu merupakan pakar dalam bidang hadis.
Di samping itu beliau
masih mendapatkan rujukan lain yakni dari para tabi’in senior seperti Abu Idris
Al-Kaulani, Salim Bin Abdullah Bin Umar, Said Bin Musayyab dan tokoh-tokoh
tabi’in senior yang lain. Tokoh ini sejak mudanya sudah jelas terlihat
keistimewaannya dibandingkan tokoh-tokoh yang lain. Baik keistimewaan dalam hal
kerakusannya terhadap ilmu (curiosity), ketajaman otaknya dan kekuatan
hafalannya yang tak tertandingi. Konon kekuatan hafalannya yang lain daripada
yang lain itu berhasil menghafal Al-Quran hanya dalam waktu yang amat pendek
saja, lapan puluh hari! Sungguh luar biasa!
Kesaksian lain
diberikan oleh Khalifah Hisyam Bin Abdul Malik, pengganti Khalifah Umar Bin
Abdul Aziz, ketika beliau ingin menguji seberapa kuat hafalannya. Saat itu
beliau ingin agar Az-Zuhri menrakamkan hadis kepada anaknya dengan dibantu
seorang jurutulis. Dengan lancarnya beliau menrakamkan sebanyak empat ratus
hadis Rasulullah yang ditulis oleh jurutulis tersebut. Beberapa bulan sesudah
itu, Khalifah Hisyam kembali memanggil lagi Imam Az-Zuhri.
Kepadanya Khalifah
berpura-pura menyatakan kekecewaannya lantaran hilangnya catatan empat ratus
hadis tempo-hari yang telah ditulisnya. Menanggapi keluhan itu Imam Az-Zuhri
berkomentar mudah, ‘Sudahlah kamu tidak usah bimbang, saya masih cukup segar
menghafalnya. Untuk itu yang penting sediakan saja jurutulis untuk saya
rakamkan lagi!’
Setelah segalanya
siap, mulailah Imam Az-Zuhri menrakamkan empat ratus hadis Rasulullah yang
katanya telah hilang catatannya itu. Si Jurutulis mencatatnya dengan cermat
setiap kata yang keluar dari lisan Imam. Setelah selesai, diserahkanlah catatan
itu kepada Khalifah Hisyam. Khalifah meneliti dan mengkonfrontasikan dokumen
baru itu dengan catatan lamanya.
Ternyata hasilnya
luar biasa. Tak ada satu katapun yang berbeza antara catatan lama dengan catatan
baru. Kedua catatan yang berisi empat ratus hadis itu persis sama! Atas dasar
itulah Khalifah Hisyam menyuruh Imam mengajarkan hadis pada anaknya. Imam
Az-Zuhri hidup selama waktu lebih kurang 74 tahun. Beliau meninggal dunia pada
tahun 124 Hijrah sewaktu Imam Malik (Imam Darul Hijrah) mulai tumbuh berkembang
menggantikan kedudukannya sebagai pakar hadis. Ada beberapa hal yang perlu
dicatat dari beliau lantaran jasanya itu.
1. Beliau adalah orang
pertama yang membukukan hadis. Langkahnya itu kemudian diikuti oleh pakar-pakar
hadis sesudahnya sehingga lahirlah kitab-kitab hadis mu’tabar seperti: Al-Muwaththa’
susunan Imam Malik; Sahih Bukhari oleh Imam Bukhori; Sahih Muslim oleh
Imam Muslim dan kitab-kitab hadis lainnya yang tak terhitung jumlahnya.
2. Kebanyakan hadis yang
diriwayatkannya jarang diriwayatkan oleh pakar yang lain. Dengan demikian
hadisnya akan melengkapi dan memperkaya terhadap hadis lain.
3. Beliau amat cermat
dalam menilai sanad hadis. Lantaran itu beliau selalu mendorong agar perawi
menyebutkan sanad ketika meriwayatkan hadis. Sebab, tanpa adanya sanad orang
akan dapat mengatakan apa saja yang dimaui tanpa diketahui apakah suatu hadis
itu sahih atau tidak.
4. Beliau adalah
pengabdi sejati terhadap hadis. Beliau mempunyai himpunan atau koleksi hadis
sebanyak dua ribu lebih dan beliau juga melatih (menyiapkan
pengganti-penggantinya) dengan jalan mengajar dan membiayai atau memfasilitasi
segala keperluan yang diperlukan.
Dalam hal ini Imam
Malik mengatakan bahawa beliau mengumpulkan orang-orang yang belajar hadis dan
memberikan makanan dan perlengkapan lainnya dalam musim dingin atau musim
panas. Namun yang perlu dikesalkan, koleksi hadisnya itu telah hilang tidak
dapat dikesan sehingga sekarang. Sungguh, kita telah kehilangan perbendaharaan
ilmu yang berharga melebihi nilai emas dan perak.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan