SMAHADZIR
DI DALAM sejarah
Islam, terdapat seorang lagi pejuang yang tidak boleh dilupakan begitu saja
kerana jasa-jasa yang telah dipamerkan semasa hayat dalam menegakkan syiar
agama di mercu gemilang. Beliau yang dimaksudkan ialah Ibnu Taimiyyah. Nama
lengkap beliau ialah Taqiyuddin Abdul Abbas Ahmad Bin Abdul Salam Bin Abdullah
Bin Muhammad Bin Taimiyah Al-Harrani Al-Hambali dan lebih dikenali sebagai Ibnu
Taimiyyah.
Beliau dilahirkan
pada hari Isnin, 10 Rabiulawal 66l Hijrah bersamaan 22 Januari 1263 Masehi di
Harran. Ayah beliau adalah seorang yang warak, berilmu tinggi, pakar agama
selain seorang yang boleh dianggap besar dalam bidang agama Islam iaitu
Syihabuddin Abu Ahmad Halim Ibnu Taimiyah.
Ayah beliau ini
adalah seorang Imam Muhaqqiq yang tinggi ilmunya, meninggal dunia pada tahun
681 Hijrah. Datuknya adalah Syeikhul Islam, Majduddin Abul Barakat Abbas Salam
Ibnu Taimiyah, seorang Hafiz Hadis yang ternama. Begitulah rentetan sejarah
ringkas keturunan Ibnu Taimiyyah.
Pada waktu tersebut,
keadaan negeri kelahiranyan sentiasa saja dalam keadaan kacau-bilau,. Ini
adalah kerana ketenteraman digugah oleh bangsa Monggol menyebabkan Syihabuddin
Abu Ahmad Halim Ibnu Taimiyyah terpaksa berpindah ke Damsyik bersama-sama
seluruh keluarganya. Di Damaskus itulah beliau mempelajari serta mendalami
agama Islam.
Sebagai seorang
kanak-kanak yang dianugerah Allah s.w.t akan kecerdasan akal, ketangkasan
berfikir dan kepintaran memahami setiap pelajaran yang diberikan, dengan mudah
beliau berjaya menerima apa saja yang diajarkan kepadanya sehingga muncul
sebagai seorang pelajar terpintar. Antara guru yang pernah mengasuh dan
mengajar beliau ialah seorang ulama besar yang bernama Zainuddin Abdul Daim
Al-Mukaddasi, Najmuddin Ibnu Asakir termasuk seorang ulama wanita terkenal
iaitu Zainab binti Makki.
Walaupun begitu,
menurut catatan sejarah, guru yang mengajar beliau melebihi seratus orang. Ini
menunjukkan betapa beliau amat mencintai ilmu. Beliau tidak akan merasa puas
hanya belajar dengan seorang guru. Oleh sebab itu beliau berusaha mencari dan
menimba ilmu daripada seberapa ramai guru yang boleh.
Ada pendapat
mengatakan, beliau tidak pernah berhenti belajar sehinggalah pada ketika beliau
menghembuskan nafas yang terakhir. Sesungguhnya beliau kuat ingatan, cepat
hafal, lekas faham, dan tidak bosan membaca serta tidak pernah beristirahat
daripada menambah ilmu, juga dalam perjuangannya.
Setelah ayah beliau
meninggal dunia, beliau menggantikan ayah beliau mengajarkan ilmu fiqh dalam
mazhab Hambali dan dalam ilmu tafsir. Pada tahun 691 Hijrah bersamaan 1292
Masehi beliau pergi mengerjakan haji, dan di kota Mekah beliau bertemu dengan
ramai ulama besar. Banyak ulama yang beliau hindari kerana salah dalam sesuatu
debat dan pendapat di dalam masalah hukum. Itulah Ibnu Taimiyah, ulama besar
yang merengkuk dalam penjara Mesir.
Baru saja beliau
bebas dari penjara, kemudian ditangkap lagi dan dipenjarakan yang kedua kalinya
selama setengah tahun lagi. Sebabnya kerana beliau menulis sebuah kitab yang
isinya mengenai masalah ketuhanan yang tidak dipersetujui oleh sebilangan para
ulama. Di dalam penjara yang hanya setengah tahun itu, beliau berhasil menginsafkan
banduan yang merengkuk bersama beliau sehingga semua yang insaf itu menjadi
pendukung dan pengikut yang setia. (Ada sumber yang mengatakan bahawa di
penjara yang kedua ini selama satu setengah tahun lagi lamanya).
Adapun isi kitab yang
menyebabkan beliau di penjara yang kedua itu ialah beliau menentang ajaran
Tasawwuf Ittihadiyah yang menyatakan bahawa Allah boleh hulul (bertempat) dalam
tubuh makhluk. Jelasnya kepercayaan hulul ialah kepercayaan bahawa Allah
bersemayam di dalam tubuh seseorang disebabkan kemurnian atau kesucian rohnya.
Adapun kepercayaan ittihad (al-lttihad) ialah kepercayaan mengenai Allah
yang dapat bersatu dengan manusia. Apabila telah terjadi ittihad, maka orang
yang berkenaan tidak sedar diri.
Hal ini mereka
namakan makwu, atau sampai kepada tingkat lenyapnya zat yang fana dengan Zat
Allah yang baqa. Kalau sudah sampai ke tingkat yang sebegini, maka segala yang
diucapkan tidak terkena hukum syirik walaupun pada zahirnya syirik, kerana
orang yang mengucapkan itu sedang dalam keadaan sukar atau mabuk kepayang.
Di antara kaum sufi
dan Guru Thariqat mempercayai melancarkan faham ini adalah Umar Ibnul Faridh
dan Ibnu Ath allal. Itulah faham sesat yang beliau tentang, tetapi beliau
bahkan di penjara selama satu setengah tahun di Syam (kini Syria). Baru
beberapa hari keluar dari penjara yang kedua, beliau ditangkap lagi dan
dipenjarakan selama lapan bulan lamanya di Alexanderia, kerana fatwa beliau
pula yang tidak sesuai dengan fahaman kebanyakan para ulama.
Keluar dari penjara
Alexandaria, beliau dipanggil oleh Sultan Nashir Qalaun untuk memberikan fatwa
di hadapan khayalak umum. Ini disebabkan sultan menyenangi sifat terus-terang
dan keterbukaan beliau. Beliau bersedia memberikan fatwa atau ceramah di
khalayak ramai, dan ternyata fatwa beliau itu menggemparkan para ulama yang
bermazhab Syafie, namun beliau tetap dikasihi oleh sultan. Bahkan beliau
mendapat tawaran menjadi professor di sebuah Sekolah Tinggi yang didirikan oleh
Putera Mahkota.
Beliau dilantik lagi
menjadi professor di sebuah Sekolah Tinggi, tetapi pada bulan Ogos 1318 beliau
dilarang mengeluarkan fatwa oleh Penguasa, padahal fatwa-fatwa beliau itu
diperlukan umat Islam ketika itu. Dalam diam-diam murid-murid beliau
mengumpulkan fatwa-fatwa beliau yang cemerlang itu dan berhasil membukukannya,
kemudian dicetak, yang kemudian dinamakan Fatwa Ibnu Taimiyyah.
Alangkah sedih hati
rakyat yang yang mencintai den menghormati beliau. Mereka tetap mengunjunginya,
meminta fatwa-fatwa, lebih-lebih lagi untuk melepas rindu terhadap beliau yang
baru pulang ke kota Damsyik yang beliau tinggalkan selama lebih daripada tujuh
tahun (dalam waktu itu beliau hidup dari penjara ke penjara). Beberapa waktu
kemudian beliau ditangkap lagi dan dipenjarakan untuk kali keempat selama lima bulan
lapan hari.
Demikianlah hidup
beliau, dari penjara ke penjara. Semua perkara yang dijadikan masalah telah
beliau keluarkan fatwanya. Soal talak tiga di dalam satu majlis hanya satu yang
jatuh, tentang beliau melarang berziarah ke Masjid atas kubur keramat kecuali
Masjid Haram di Mekah dan Masjid Nabawi di Kota Madinah dan Baitul Muqaddis di
Jerusalem.
Juga sekitar masalah
ketuhanan dan memurnikan ajaran Islam, mengamalkan ibadah yang murni menurut
faham yang terdahulu, iaitu faham salaf. Juga masalah syirik dan bid’ah yang
membahayakan akidah Islam beliau tentang, agar Islam kembali kepada
kemurniannya sepertizaman salaf.
Yang terakhir beliau
ditangkap lagi atas perintah Sultan dalam bulan Syaaban 726 Hijrah. (Julai 1326
Masehi) dan kemudian dipenjarakan yang kelima kalinya selama 20 bulan. Kali ini
kamar tahanannya amat sempit dan bertembok tebal. Dalam kamar tahanannya itu
beliau tetap menulis, kerana menulis itu yang membawa kebahagiaan bagi beliau.
Beliau dilarang berfatwa kemudian menulis, bahkan isi tulisannya sangat bagus.
Maka walaupun beliau
hidup dalam lingkungan tembok penjara yang tebal, tetapi hati beliau tidak
sedih dan tidak pula gundah. Dalam penjara inilah beliau berkata yang kemudian
terkenal sampai sekarang, iaitu: ‘Orang yang terpenjara ialah yang dipenjara
syaitan, orang yang terkurung ialah orang yang dikurung syaitan. Dan dipenjara
yang sebenarnya ialah yang dipenjarakan hawa nafsunya.
Bila orang-orang yang
memenjarakan saya ini tahu bahawa saya dalam penjara ini merasa bahagia dan
merasa merdeka, maka mereka pun akan dengki atas kemerdekaan saya ini, dan
akhirnya mereka tentulah mengeluarkan saya dari penjara ini.’
Setelah petugas tahu
bahawa beliau dalam penjara terus menulis, maka semua kitab dan alat-alat tulis
beliau dirampas dan dikeluarkan dari kamar penjara. Itulah hukuman yang paling
kejam bagi beliau. Keadaan ini beliau terima de-ngan hati sedih dan bercucuran
air mata. Dalam penjara terakhir ini beliau bersama dengan para murid beliau
yang juga dimasukkan dalam tahanan.
Namun semua pengikut
beliau yang ditahan itu telah dibebaskan, kecuali seorang murid beliau yang
paling setia yang masih menyertai beliau dalam penjara, iaitu Ibnul Qayyim
Al-Jauziyah (691-751 Hijrah). Setelah tidak boleh menulis lagi, beliau pun
mengambil kitab suci Al-Quran yang tidak ikut dirampas. Beliau baca Al-Quran
itu sampai penat, kemudian berzikir dan solat, membaca Al-Quran lagi
bertilawat, kemudian solat dan berzikir.
Demikianlah yang
beliau kerjakan, sehingga sejak beliau tidak boleh menulis telah menamatkan
(mengkhatamkan) membaca Al-Quran 80 (lapan puluh kali). Dan ketika beliau
membaca akan masuk ke-81 kalinya, tetapi ketika sampai kepada ayat yang
ertinya, ‘Sesungguhnya orang yang muttaqin itu akan duduk di dalam syurga dan
sungai-sungai yang mengalir di bawahnya, di dalam kedudukan yang benar, pada
sisi Tuhan Allah Yang Maha Kuasa.’
Beliau pun tidak
dapat meneruskan bacaannya lagi, kerana jatuh sakit selama 20 hari. Saat itu
beliau telah berusia 67 tahun, dan telah merengkuk dalam penjara yang terakhir
itu selama lebih dari 20 bulan lamanya, dan ketika itu sakit beliau semakin
bertambah. Orang ramai tidak mengetahui bahawa beliau dalam keadaan sakit,
kerana yang mengurus diri beliau hanyalah Ibnul Qayyim Al-Jauziyah muridnya yang
setia.
Baru setelah muadzin
berseru dari atas menara bahawa beliau telah pulang ke rahmatullah,
berduyun-duyun orang mengerumuni gerbang penjara. Ramai orang yang terisak
menangis dan meratapi kematian beliau. Juga ramai orang yang ingin mengambil
berkah dari hanya melihat wajah beliau, memegang jenazah beliau dan bahkan ada
yang mencium beliau.
Beliau meninggal
dunia hari Isnin, 20 Zul Kaedah 728 Hijrah bersamaan 26-28 September 1328
Masehi, dalam usia 67 tahun, setelah sakit dalam penjara lebih dari 20 hari.
Beliau menghembuskan nafas yang terakhir di atas tikar solatnya, sedang dalam
keadaan membaca Al-Quran. Walaupun begitu beliau seorang yang banyak dibenci
terutama oleh mereka yang bermazhab Syafie, tetapi jenazah beliau.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan