SMAHADZIR
AL-RAZI merupakan seorang tokoh falsafah Islam yang
banyak menimbulkan kontroversi dalam bidang ilmu falsafah. Sikap dan
pemikirannya dikatakan cenderung kepada pemikiran dan teori ahli falsafah
Yunani kuno seperti Plato. Oleh sebab itu, ramai dalam kalangan ahli falsafah
muslim yang mengecamnya, mereka tidak setuju dengan sebahagian pendapatnya yang
pro-platonisme.
Walau bagaimanapun, Al-Razi tetap diletakkan dalam
senarai ahli falsafah Islam yang terkemuka sehingga ke hari ini. Sumbangannya
yang besar dalam bidang perubatan dan kimia sangat berharga kepada generasi
selepasnya. Manakala dalam bidang falsafah, Al-Razi memberi sumbangan besar
dalam menghuraikan falsafah logik, metafizik, moral, dan kenabian dengan cara
rasional dan harmoni. Oleh sebab itulah Al-Razi terkenal sebagai seorang ahli
falsafah yang rasional dan murni.
Al-Razi atau nama sebenarnya Abu Bakar Muhammad bin
Zakaria Al-Razi, lahir pada tahun 236 H bersamaan 850 M. Sesetengah pendapat
mengatakan yang beliau lahir pada 1 Sya’ban 251 H bersamaan 865 M. Beliau anak
kelahiran bumi Iran iaitu di Ray dekat Tehran merupakan seorang tokoh falsafah
yang masyhur pada kurun ke-3 Hijrah.
Beliau pada zaman mudanya menjadi pemain gambus (rebab,
rebana) sambil menyanyi, kemudian dia meninggalkan pekerjaan itu dan
mempelajari bidang perubatan dan falsafah. Beliau belajar ilmu kedoktoran
dengan Ali ibn Rabban Al-Thabari (192 - 240 H bersamaan 808-855 M) dan belajar
ilmu falsafah dengan Al-Balkhi. Dalam masa yang sama beliau juga belajar
matematik, astronomi, sastera, dan kimia.
Semasa Mansur ibn Ishaq ibn Ahmad ibn Asad menjadi
Gabenor Ray, Al-Razi diberi kepercayaan memimpin rumah sakit (hospital) selama
enam tahun (290-296 H bersamaan 902 – 908 M). Pada masa ini juga Al-Razi
menulis buku Al-Thibb Al-Mansuri yang
dipersembahkan kepada Mansur ibn Ishaq ibn Ahmad. Kemudian Al-Razi berpindah ke
Baghdad atas permintaan Khalifah Al-Muktafi (289 – 295 H bersamaan 901 – 908
M), yang berkuasa pada waktu itu.
Dalam menjalankan kerjaya kedoktoran, beliau dikenal
sebagai seorang yang pemurah, sayang kepada pesakit-pesakitnya, dermawan kepada
orang-orang miskin dan memberi rawatan kepada mereka secara percuma. Hitti
menyifatkan Al-Razi sebagai seorang doktor yang paling agung dalam kalangan
doktor Muslim dan juga seorang penulis yang produktif.
Kemasyhuran Al-Razi sebagai doktor bukan sahaja di dunia
timur, tetapi juga di barat; sehinggakan beliau telah digelar The Arabic Galen.
Setelah Khalifah Al-Muktafi wafat, Al-Razi kembali ke Ray, dan meninggal dunia
pada 5 Syaaban 313 H (Oktober 925 M).
Para sarjana berpendapat bahawa Al-Razi mengalami sakit
mata dan kemudiannya buta pada penghujung hayat-nya. Al-Razi menderita akibat
ketekunannya menulis dan membaca yang terlalu banyak. Dalam dunia keilmuan,
tradisi pro dan kontra tidak pernah luput sejak zaman dahulu bahkan sehinggalah
ke hari ini. Demikianlah pada zaman Al-Razi, beliau tidak terlepas daripada
ditentang oleh para ilmuwan sezamannya.
Penentang Al-Razi yang dapat dikenal pasti oleh para
sarjana dan ilmuwan Islam ialah Abu Qasim Al-Balkhi. Beliau banyak menulis
penolakan terhadap buku-buku Al-Razi, terutama buku ‘Ilm al’Ilahi. Begitu juga dengan Syuhaid ibn Al-Husain Al-Balkhi,
beliau mempunyai banyak perbezaan dengannya Al-Razi terutama tentang teori
kesenangan. Teorinya tentang kesenangan itu dijelaskan dalam kitabnya Tafdhil Ladzdzat Al-Na’s, yang ditulis
kembali oleh Abu Sulaiman Al-Mantiqi Al-Sajistani dalam Siwan Al-Hikmah.
Al-Razi merupakan antara tokoh yang produktif dalam
lapangan penulisan. Hal ini terbukti dengan banyak hasil karya beliau ditemui
termasuk yang telah hilang. Tidak kurang daripada 200 buah karangan termasuk
buku, makalah, dan surat-surat telah dihasilkan oleh Al-Razi dicatatkan para
pengkaji.
Karya-karya beliau banyak membincangkan persoalan
falsafah, perubatan, sains, ketuhanan, Al-Quran, ilmu kalam, bahasa Arab, feqah
dan usul feqah, geometri, dan sejarah. Kemasyhuran Al-Razi bukan sahaja menjadi
kebanggaan kepada dunia Islam malah ketokohan dan kepakaran beliau turut diakui
oleh dunia barat. Hal ini terbukti dengan banyak karya-karya beliau telah
menjadi rujukan dan panduan dunia barat terutamanya dalam bidang perubatan.
Sehingga kini karya-karya Al-Razi masih diguna.
Kitab Al-Hawi (Liber Contines) merupakan sebuah
ensiklopedia amalan perubatan terapeutik yang dihasilkan olehnya menjadi
rujukan dunia Eropah. Minat yang mendalam dunia Eropah kepada karya agung yang
seberat 10kg ini terbukti dengan penerbitannya beberapa kali sejak abad ke-12 M
lagi sehingga abad ke-17 M.
Penemuan Al-Razi berkenaan sakit campak cacar tulen (smallpox) dan campak biasa (measal) turut menjadi bahan rujukan
perubatan di dunia Barat malah turut diulangi penerbitannya beberapa kali
sehingga abad ke-18 M. Kedua-dua karya ini juga merupakan sumber kurikulum
tradisional di kalangan para pengamal perubatan Islam.
Kitab Al-Mansur
(Liber medicinalis ad al Mansorem)
juga karya agung Al-Razi dalam dunia perubatan. Al-Razi telah menghasilkan buku
ini ketika beliau di Khurasan di bawah pemerintahan Gabenor Al-Mansur Ibnu
Ishaq. Dalam buku ini terkandung 10 penemuan berkaitan tentang amalan sent dan
sains perubatan. Buku ini dianggap satu karya beliau yang tulen dan
mencerminkan kematangan dan kepakaran beliau dalam amalan perubatan moden.
Dalam buku ini juga beliau menekankan betapa pentingnya
cara pemeriksaan yang teliti sebelum membuat sesuatu kesimpulan tentang sesuatu
penyakit. Satu falsafah yang terpenting dalam karya Al-Razi ini ialah kebenaran
dalam ilmu perubatan merupakan suatu yang amat sukar diperoleh dan walaupun
banyak tersedia rujukan namun kurang juga nilainya sekiranya dibandingkan
dengan amalan seorang doktor yang sentiasa menggunakan kuasa pemikiran dan
logiknya.
Al-Razi menentang sekeras-kerasnya amalan penipuan dan
penyelewengan dalam amalan perubatan. Padanya penyakit jasmani tidak boleh dipisahkan
dengan penyakit rohani. Oleh sebab itu, dalam merawatnya kedua-dua pendekatan
iaitu rohani dan jasmani terus digemblengkan. Al-Razi turut memberi sumbangan
yang besar dalam bidang kimia dengan terhasilnya kitab Al-Asrar (The Book of Secrets).
Buku ini telah diterjemahkan ke dalam bahasa Latin dan merupakan sumber utama
maklumat bahan kimia sehingga abad ke-14M. Antara lain kejayaan Al-Razi dalam
dunia perubatan ialah penemuan rawatan kepada penyakit cacar dan pengasingan
alkohol dalam penghasilan antiseptik.
Sumbangan Al-Razi dalam bidang falsafah tidak kurang
hebatnya, dengan terhasilnya banyak karya tentang falsafah sudah cukup untuk
membuktikan minat yang mendalam Al-Razi dalam bidang falsafah. Karya beliau
dalam bidang falsafah yang berjudul Al’Thib
Al-Ruhani merupakan karya teragung beliau dalam bidang falsafah. Karya ini
berkisar tentang cara pengubatan penyakit jiwa dan pengubatan fizik yang
menyembuhkan tubuh badan.
Antara karya utama yang membincangkan persoalan falsafah
ialah Al-Sirah al’Falsafiyyah, Amarah
Al-lqbal aI’Dawlah, Al-Ladzdzah, Al-llmi Al-Ilahi, Maqalah fi ma baid
al’Thabiiyah, dan Al-Syukuk ‘ala
Proclus. Alt Sami Al-Nasysyar telah mengesan sebanyak 97 buah buku yang
telah dihasilkan oleh Al-Razi yang merangkumi bidang-bidang Al-Quran (tafsir)
lima buah, Ilmu kalam 40 buah, falsafah 26 buah, bahasa Arab tujuh buah, feqah
dan usul feqah lima buah, perubatan tujuh buah, geometri lima buah, dan sejarah
dua buah.
Brockelman seorang pengkaji biografi orientalis pula
membahagikan penulisan tokoh ini kepada 13 bidang dengan hanya menemui 38 buah
karya sahaja, antaranya sejarah dua buah, feqah tiga buah, Quran tiga buah, dogmatics 13 buah, philosophy lapan buah, astrology
satu buah, cheiromancy satu buah, rhetoric satu buah, encyclopedia satu buah, medicine
satu buah, physionomy dua buah, alchemy satu buah, dan mineralogy satu buah.
Semenjak mula lagi
beliau telah dipandang tinggi dan dihormati dengan kepentingan beliau
mengeluarkan idea-idea baru yang tidak terputus dari pemikiranya yang luas dan
sifatnya yang berani berterus-terang di dalam kebenaran.
Beliau dianggap
sebagai doktor Islam yang paling terkemuka, bapa kedoktoran Arab, Galionus
Arab, maha guru di bidang kedoktoran dan doktor genius di bidang klinik. Kerana
itulah terdapat ungkapan yang menyatakan bahawa kedoktoran ini meninggal dunia
dan dihidupkan oleh Galinous, ianya bercerai-berai sehinggalah dikumpulkan oleh
Al-Razi dan ianya berada dalam kekurangan sehinggalah disempurnakan oleh Ibnu
Sina. Sesungguhnya sehingga kurun ke 17 beliau masih dianggap sebagai ‘Hujjah
al Tib’ di Eropah.
Beliau disifatkan
oleh ulama-ulama dan doktor-doktor Eropah sebagai cendekiawan yang berpegang
kepada penelitian yang mendalam dan ujikaji yang menyeluruh sehingga
membolehkan sehingga sekarang ini setiap eksperimennya dianalisa dan diuji
mengikut cara moden.
Diriwayatkan ketika
mana Khalifah Harun Al-Rashid ingin membina Hospital Al-Mansuri di Baghdad,
maka telah dicalunkan seramai 50 orang temasuk Al-Razi sebagai dokornya. Ketika
ujian dijalankan untuk memilih 10 orang sahaja Al-Razi telah berjaya terpilih
sebagai salah seorang darinya.
Ketika dipilih 3
orang beliau juga merupakan salah seorang darinya sehinggalah beliau merupakan
calun tunggal yang berjaya dipilih. Diriwayatkan juga sebelum hospital tersebut
dibina, beliau mengantungkan potongan daging di merata tempat di bandar dan
ditinggalkan beberapa hari.
Akhirnya beliau telah
memilih tempat daging yang paling kurang kesan busuknya untuk membina hospital
Al-Mansur. Al-Razi tidak kekal lama di Baghdad. Beliau akhirnya kembali semula
ke Rai untuk mengetuai hospitalnya sendiri. Beliau telah melantik Al-Mansur Bin
Ishak untuk menggantikanya di Baghdad.
Majlis
Disifatkan bahawa
beliau seorang yang bertubuh dan berkepala besar. Ketika berada di majlisnya
beliau akan di kelilingi oleh pelajar-pelajarnya, anak murid kepada pelajarnya
dan murid kepada anak murid pelajarnya.
Pergaulan
Beliau merupakan
contoh di dalam pergaulan. Tidak pernah membezakan antara fakir dan kaya dan
sentiasa menyumbangkan makanan-makanan terhadap yang memerlukannya.
Sumbangan Bidang Kedoktoran
Beliau sentiasa
mengikuti perkembangan pemikiran semasa lebih-lebih lagi di dalam bidang klinik
kedoktoran. Beliau telah menjelaskan jenis tiap penyakit, puncanya,
sifat-sifat, cara merawatnya dan mendatangkan beberapa andaian. Beliau telah
menentukan penyakit demam panas dan taun.
Beliau merupakan
orang pertama membezakan penyakit colitis dan memulas perut dan antara cacar
dan campak. Beliau telah menulis sebuah risalah yang terbahagi kepada 14
bahagian dan dianggap sebagai tinggalan terbaik di dalam ilmu kedoktoran Islam.
Di dalam risalahnya
itu beliau telah menjelaskan mengenai campak dan cacar dan menerangkan hubungan
bintik-bintik merah dengan peningkatan suhu panas. Beliau meambah lagi bertapa
perlunya pemeriksa dilakukan ke atas hati, denyutan jantung, proses pernafasan
dan lain-lain.
Al-Razi merupakan
orang pertama menggunakan sebatian plumbum di dalam memproses krim dan
menggunakn usus binatang ketika menjahit luka-luka. Beliau telah menguji ubat
yang telah siap diproses kepada binatang sebelum digunakan oleh pesakit. Beliau
juga telah mensifatkan penggunaan simim plaster di dalam merawat penyakit
patah.
Karya-karya
1. Ensklopedia
kedoktoran Al-Hawi yang ditulis di dalam 10 jilid dan mempunyai 24
rencana. Ianya dianggap sebagai rujukan terpenting di kurun pertengahan, buku
ini telah sempurna diterjemahkan ke bahasa Latin selepas kematian beliau oleh
seorang Yahudi, Faraj Bin Salim atas arahan Charles of Ango, raja Secili pada
tahun 678 Hijrah atau 1279 Masehi. Buku terjemahan ini telah diterbitkan atas
nama Ad Mansorum.
2. Al-Fusul yang merupakan buku
pandangan beliau secara individu. Ianya dipenuhi dengan kajian-kajian yang
bermutu, nasihat yang bernilai dan teristimewa kerana ketelitian di sudut
analisanya.
3. Al-Majriyyat, merupakan buku
karanganya di sudut kedoktoran di awal kehidupanya di Baghdad.
4. Manafiu al Aghziyyah, buku yang telah
ditulis di dalam 19 bab yang membahaskan kemudaratan dan kemanfaatan roti, air,
minumam (mabuk dan tidak mabuk), daging, ikan, susu, buah-buahan, rempah ratus
dan manisan.
5. Al-Tib Al-Mansur, yang telah ditulis
di dalam 10 jilid. Di dalamnya beliau telah mensifatkan pembahagian manusia di
sudut pisiologi, penyakit di dalam dan kesihatan. Buku ini juga telah
dihadiahkan kepada Al-Mansur Bin Ishak. Buku ini telah diterjemahkan ke bahasa
Latin dengan nama Continens dan dicetak beberapa kali.
Kimia
Diriwayatkan beliau
telah berjaya menguasai ilmu kimia dan membolehkan menukarkan sisa-sisa galian
kepada emas, Ibnu Khalkan menceritakan bagaimana Al-Razi telah menulis buku
besar menceritakan rahsia-rahsia ciptaan ilmu kimia dan dihadiahkan kepada
Khalifah Al-Mansur. Khalifah telah menghadiahkan kepadanya 1000 dinar sambil
menyumbangkan alat-alat dan kelengkapan agar melaksanakan apa yang telah beliau
tulis.
Apabila usaha-usaha
beliau tidak berjaya untuk menukar galian menjadi emas, khalifah telah
memerintah agar beliau telah dipukul dengan kitabnya sehingga menyebabkan
kitabnya itu hancur. Perubatan ini menyebabkan mata Al-Razi menjadi buta dan
waktu tersebut telah dihabiskan dengan membuat pembetulan di dalam
karya-karyanya.
Al-Razi telah
menghasilkan karya-karya di dalam ilmu kimia seperti Khowasu al Asyak dan
Sirru al Asrar, antara sumbangan beliau yang lain ialah menghasilkan
alkohol, asid dan cuba menentukan timbangan beberapa jenis jirim.
Falsafah
Mengikut pendapat,
beliau telah berguru dengan Al-Balkhi dan falsafahnya pula diambil dari
pendapat Alplaton dan Aclidus. Beliau banyak terpengaruh dengan Socrate dan
Galinous tetapi akhirnya beliau telah merasa syak dan menghasilkan buku Al-Syukuk’
ala Galinous.
Al-Razi juga menulis
buku Al-Mabahis Al-Syarqiah fi llmi al llahiyyat wa al Tobi’iyyat yang
mana membahaskan pendapat-pendapat di sudut kedoktoran dan falsafah yang wujud
pada zamannya. Beliau telah menghasilkan 224 karya berbentuk buku dan risalah.
Ulama-ulama telah melebihkan Al-Razi di bidang kedoktoran dari Ibnu Sina tetapi
melebihkan pula Ibnu Sina di bidang falsafah.
assalamualaikum yer...maaf saya ingin mengetahui lebih lanjut yer....siapakah ank murid beliau yer??
BalasPadam