Selasa, 26 Disember 2023

MENUNGGU NINA ATKINSON

SMAHADZIR

 

BAGAIMANA aku menjadi rapat dengan Nina Atkinson?


Ini semua takdir-Nya. Allah S.W.T telah menemukan aku dengan Nina Atkinson. Sewaktu aku sedang berehat di sebuah bangku simen di kawasan rehat hadapan Alan Gilbert Learning Common, Universiti Manchester, tiba-tiba aku disapa oleh seorang gadis Mat Salleh.


“Hello, apa khabar!” sapanya mesra.


“Err... er... baik... baik...” jawabku acuh tak acuh dengan hati sedikit berdebar.


Gadis itu memperkenalkan dirinya sebagai Nina Atkinson, berasal dari Liverpool, sekarang menuntut di universiti yang sama denganku tetapi berbeza fakulti. Aku di fakulti kejuruteraan, dia di fakulti sains sosial. Kami berbual panjang tentang status pengajian, aktiviti hujung minggu, buku-buku dan filem-filem yang diminati. Sehinggalah pada pembicaraan, mengapa dia ingin tahu secara mendalam tentang agama Islam.


“Kenapa tiba-tiba kamu nak tahu tentang agama Islam?” soalku dengan penuh rasa ingin tahu.


“Saya sekadar nak tahu, saya nak buat perbandingan antara agama saya dan juga agama Islam!” ujar Nina Atkinson tegas dan waras.


“Sekadar nak tahu dan buat perbandingan?”


“Ya... selama ini saya tercari-cari perbezaan antara agama saya iaitu Kristian dan Islam. Err... saya rasa antara agama Kristian dan Islam tidak ada bezanya... penganutnya menyembah Tuhan yang sama...” ujarnya dengan bersungguh-sungguh.


“Apakah kamu yakin antara Islam dan Kristian tidak ada bezanya dan kamu yakin kita menyembah Tuhan yang sama?” soalku.


Nina Atkinson mengangguk-angguk.


Aku tersenyum nipis, “Pandangan orang Islam dan Kristian tentang Tuhan ada banyak persamaan. Kedua-dua pihak berpendapat Tuhan adalah muktamad, maha kuasa, memiliki pengetahuan tidak terhingga, berada di semua tempat, suci, adil dan tepat. Islam dan Kristian percaya terdapat satu Tuhan tunggal yang mencipta alam ini. Oleh itu, dalam konteks ini Kristian dan Muslim menyembah Tuhan yang sama...”


“Jadi betullah pemahaman saya, Islam dan Kristian ada Tuhan yang sama...” balas Nina Atkinson.


“Errr, bagi saya... ada perbezaan penting antara pandangan orang Kristian dan Islam tentang Tuhan. Walaupun orang Islam anggap Allah mempunyai ciri-ciri belas kasihan, penuh rahmat dan penyayang; tapi Allah tak tunjukkan ciri-ciri lain yang sama dengan Tuhan orang Kristian,” tegasku.


Wajah Nina Atkinson sedikit berubah dengan kata-kataku itu.


“Perbezaan penting antara agama Kristian dan agama Islam mengenai Tuhan ialah konsep ‘penjelmaan’,” ujarku lagi. “Orang Kristian percaya bahawa Tuhan menjadi manusia iaitu Yesus Kristus. Orang Islam menganggap konsep ini satu pencacian kepada Tuhan yang suci. Orang Islam tidak akan menerima pandangan bahawa Allah menjadi manusia dan mati untuk dosa dunia ini. Kepercayaan pada penjelmaan iaitu Tuhan wujud sebagai Yesus Kristus adalah muktamad dalam pemahaman konsep Tuhan bagi orang Kristian. Tuhan menjadi manusia supaya Dia dapat bersimpati dengan kita, dan lebih penting lagi, supaya Dia dapat memberi penyelamatan, iaitu pengampunan dosa.”


“Jadi, maksud kamu... orang Kristian dan orang Islam tidak menyembah Tuhan yang sama?” soal Nina Atkinson.


“Ya!” jawabku dengan tegas.


“Kenapa kamu berkata begitu?”


“Sebab terdapat beberapa perbezaan yang kritikal antara orang Kristian dan orang Islam mengenai Tuhan,” balasku.


“Saya tak faham…”


“Menurut Islam, konsep Tuhan adalah zat yang Maha Tinggi Yang Nyata dan Esa. Dia adalah Pencipta Yang Maha Kuasa dan Maha Mengetahui. Dia tidak mempunyai anak dan tidak juga diperanakkan. Dia bersifat qadim, tidak seperti makhluk yang dijadikan-Nya. Dia abadi yang menentukan takdir dan mentadbir semesta alam...” ujarku. “Bagi kami orang Islam, Allah adalah Esa atau tunggal, Allah yang menjadi tempat bermohon. Dia berfirman dalam surah Al-Ikhlas ayat 1-4, bermaksud: “Dia tidak berputera dan tidak diputerakan dan tidak ada seorangpun yang serupa dengan-Nya.” Lagi dalam surah Al-Baqarah ayat 163, bermaksud: “Tiada Tuhan yang wajib disembah kecuali Dia yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.” Umat Islam mentauhidkan atau mengesakan Allah sebagai Tuhan yang satu dan tiada sekutu bagi-Nya.”


Rasanya tidak perlulah aku menceritakan tentang kaedah mentauhidkan Allah iaitu dengan cara tauhid rububiyyah, tauhid uluhiyyah, tauhid zat, tauhid sifat dan tauhid af’al. Aku juga tidak perlu menerangkan kepadanya bahawa dalam rukun iman, Islam menuntut kepada umatnya supaya mentauhidkan Allah. Beriman kepada Allah iaitu mempercayai kewujudan dan keesaan Allah, baik dalam kekuasaan-Nya mahupun dalam hal-hal menyembah kepada-Nya. Kemurnian dan keikhlasan iman perlu kepada pengakuan dan persaksian melalui konsep syahadah iaitu bersaksi bahawa tiada Tuhan yang wajib disembah melainkan Allah yang Maha Agung, Maha Berkuasa, Maha Mencipta dan maha atas segala sesuatu, serta mengakui sesungguhnya Nabi Muhammad S.A.W adalah pesuruh-Nya. Ini adalah perkara paling utama dalam rukun Islam yang perlu ditunaikan untuk menjadi seorang Islam yang beriman.


“Itulah bezanya Tuhan antara orang Islam dan Kristian. Orang Kristian percaya dan yakin kepada tritunggal atau trinity iaitu Tuhan mempunyai tiga oknum yang terdiri daripada Tuhan Bapa iaitu Allah, Tuhan Anak iaitu Nabi Isa dan Rohul Kudus,” ujarku lagi sejurus kemudian.


“Ya, memang benar kata kamu,” akui Nina Atkinson. “Tuhan Bapa ialah pencipta alam sejagat dan tinggal di syurga. Tuhan Anak ialah Nabi Isa yang diutus ke dunia untuk disalib sebagai penebus dosa orang-orang Kristian. Roh Kudus pula ialah roh suci dari Allah yang menyerap masuk ke dalam para penulis Injil dan para pendeta...”


“Falsafah ketuhanan orang Kristian yang demikian boleh disebut sebagai monotheisme,” cantasku gesit. “Sebab oknum kedua-dua dan ketiga merupakan sebahagian daripada Tuhan Bapa. Boleh disimpulkan, Tuhan Bapa, Tuhan Anak dan Rohul Kudus mempunyai zat, sifat dan perbuatan yang sama. Tapi bagi kami orang Islam, Nabi Isa bukanlah anak Tuhan. Nabi Isa adalah seorang rasul yang dipilih oleh Allah sebagai pembimbing kebenaran sebagaimana Nabi Muhammad, Nabi Ibrahim, Nabi Lut dan lain-lain lagi.”


Nina Atkinson mengangguk-angguk dengan hujah yang aku kemukakan. Aku rasa gadis tomboi Mat Saleh itu sudah mulai faham bahawa banyak perbezaan antara Tuhan orang Kristian dan Islam.


“Errr... lagi satu saya nak tanya kamu,” ujar Nina Atkinson setagal kemudian.


“Tentang apa?” soalku.


“Tentang demontrasi yang berlaku di hadapan kedutaan Amerika di Kuala Lumpur semalam,”


“Kenapa dengan demontrasi itu?”


“Kalau kamu di Kuala Lumpur, kamu tentu terlibat kan?”


“Sudah pasti saya terlibat,”


“Err… bagaimana dengan demontrasi menyokong gerakan LGBT pula?”


“Buat apa saya nak sokong LGBT?”


“Kenapa kamu berdemontrasi menyokong perjuangan hak asasi rakyat Palestin tetapi kamu tak pula turut berdemontrasi menyokong hak-hak LGBT?”


Aku sungguh terkejut dengan soalan yang terluah dari dua ulas bibir mungil gadis Mat Saleh itu. Namun fikiranku masih waras untuk membezakan antara perjuangan menyokong hak rakyat Palestin dengan perjuangan menyokong LGBT.


“Saya rasa kamu tak adil dalam hal ini,” Nina Atkinson bersuara sejurus kemudian. “Sepatutnya kamu juga harus menyokong hak-hak asasi LGBT,”


“Perjuangan rakyat Palestin dan perjuangan LGBT berbeza... jauh berbeza umpama langit dengan bumi,” tegasku waras. “Rakyat Palestin telah dikejami sekian lama. Warga lelakinya dibunuh dengan kejam, wanitanya diperkosa dengan rakus, kanak-kanak lelaki dan perempuan ditembak tanpa belas kasihan, orang-orang tua disepak terajang dengan zalim, rumah-rumah kediaman dihancurkan, makanan dan air dicatu dan banyak lagi penindasan dan kekejaman yang dilakukan oleh rejim Israel. Sebab itulah, kami sebagai saudara segama turut bersimpati lalu bersama-sama berdemontrasi menentang kekejaman yang berlaku terhadap Palestin.”


“Saya tak nafikan...” ujar Nina Atkinson. “Kamu berdemontrasi kerana menyokong perjuangan hak asasi rakyat Palestin dan kamu juga harus berdemontrasi menyokong perjuangan hak asasi LGBT. Kami juga dizalimi...”


“Kenapa kamu kata ‘kami’? Kamu juga salah seorang yang menyokong LGBT?” soalku tercolek ingin tahu.


“Ya, saya lesbian!” akui Nina Atkinson terus-terang.


Aku bagaikan tidak percaya dengan apa yang didengar dari mulut Nina Atkinson itu.


“Saya rasa tak ada apa-apa salahnya saya lesbian. Ini adalah hak saya sebagai seorang manusia. Saya bebas berbuat apa saja asalkan jangan mengganggu hak-hak orang lain,”


“Baguslah jika apa saja yang kamu lakukan tidak mengganggu hak-hak orang lain. Itu namanya kamu menghormati hak-hak orang lain. Err... tapi dalam Islam, lesbian, homoseks, gay, LGBT... adalah sesuatu yang salah, luar fitrah semulajadi kejadian manusia normal...”

“Lesbian itu hak asasi saya,” cantas Nina Atkinson cepat dan bernada tegas. “Kamu harus ingat, setiap manusia dilahirkan merdeka dan mempunyai hak dan martabat yang sama. Malaysia seharusnya mencontohi Albania dan Sierra Leone, menandatangani Pengisytiharan PBB menyokong hak LGBT. Mozambique menyediakan perlindungan hak LGBT dalam bentuk undang-undang tanpa diskriminasi, dan perbincangan mengenai undang-undang mengiktiraf perkahwinan sejenis telah diadakan di negara itu.”

“Saya bukannya nak menghalang hak kamu sebagai lesbian tapi ada sebabnya mengapa saya katakan bahawa lesbian itu bukanlah sesuatu yang baik untuk kamu lakukan,” ujarku.

“Kenapa kamu kata begitu?”

“Kamu adalah manusia yang dijadikan Tuhan secara normal, fitrah... justeru harus akur dengan kejadian semulajadi seorang wanita. Lelaki adalah pasangan kamu, bukannya sesama jenis. Lagipun, aktiviti lesbian, gay, homoseks... amat berbahaya untuk kesihatan pengamalnya...”

“Bukan soal kesihatan yang perlu kita bincangkan tapi soal hak asasi manusia, hak asasi pengamal LGBT,” tegas Nina Atkinson.

“Saya faham.. tapi kamu juga harus sedar... agama Kristian juga tak suka penganutnya mengamalkan perbuatan lesbian, homoseks, gay...” balasku, waras. “Err... setahu saya... dalam Perjanjian Baru, secara tegas berkata homoseksual adalah dosa. Tuhan Yesus membenci dosa homoseksual, sama seperti Dia membenci dosa-dosa lain, tapi Dia tetap mengasihi mereka yang terlibat. Tuhan mahu para gay dan lesbian ini diperlakukan dalam bimbingan kasih-sayang, sehingga mereka dapat bertaubat dan dipulihkan dari dosa homoseks.”

Mendengar penjelasanku itu, Nina Atkinson gesit menundukkan pandangannya ke bawah sembari mengeluh panjang dan dalam. Sejurus kemudian dia mengangguk-angguk. Dengan segera aku mengambil kesempatan untuk menamatkan perbincangan kami hari itu.

“Baiklah... kita tamatkan dulu perbincangan kita,” ujarku. Serasa bukanlah tempat dan masa yang sesuai untukku bersembang panjang dengan Nina Atkinson tentang LGBT, agama dan sebagainya hari itu. Bagiku, ada hari-hari lain yang boleh kami panjangkan perbincangan tentang apa saja yang berlaku di sekitar dunia hari ini.

Ya, sejak hari itulah hubungan Nina Atkinson denganku menjadi akrab. Melalui usaha-usahaku yang tidak pernah kenal jemu telah membawa Nina Atkinson ke pangkal jalan. Dunia lesbian telah ditinggalkan dan kini aku rasa dia tidak lagi menyemai bibit-bibit cintanya kepada kaum sejenisnya tetapi sudah beralih kepada kaum Adam sebagaimana yang telah ditetapkan Allah sebagai fitrah manusia.

Kini Nina Atkinson tidak lagi berambut pendek tetapi sudah berambut panjang mengurai melepasi paras bahu. Sungguh ayu pada pandangan mataku.

Apakah cinta Nina Atkinson sudah berputik padaku?

 

* * *

           

Setelah lebih dua tahun menuntut di Fakulti Kejuruteraan Universiti Manchester, tiba-tiba kehadirannya menjadi begitu bermakna sekali dalam hidupku. Pada mulanya aku sedikitpun tidak berminat untuk meneruskan hubunganku dengannya apalagi mendalami dirinya lebih dekat. Bagiku, walaupun aku telah membawa gadis Barat itu keluar dari dunia lesbian, tetapi tidak ada apapun kelebihannya jika mahu dibandingkan dengan gadis-gadis Melayu yang ada di universiti ini.

            Namun begitu, entah kenapa pada suatu ketika, tiba-tiba saja keakraban dengannya telah mengundang bunga-bunga indah dalam hati. Tidak pernah diduga yang pintu hati ini akan terbuka untuk dia.

            Nina Atkinson!

            Dengan kebiruan sinar matanya, aku bingkas dari kekecewaan masa silam. Jagat luas yang dahulunya amat kabur di pandangan mata, cerlang gemilang bagaikan disiram warna-warna salji yang menjurai dari langit lepas. Aku lihat pohon-pohon pinus, maple, honeysukcle dan sebagainya bagaikan memercupkan dedaun segar sekitar pekarangan kampus Universiti Manchester.

            “Hari ini saya nak tanya kamu banyak perkara,” ujar Nina Atkinson suatu hari sewaktu kami sedang makan di kafeteria Alan Gilbert Learning Common.

“Nak tanya apa?” soalku ingin tahu.

            “Jurusan apa yang menjadi minat kamu sehingga begitu jauh sekali merantau?”

            “Err, saya ke sini untuk mendalami ilmu kejuruteraan!”

            “Saya harap kamu akan pulang ke Malaysia dengan kejayaan,” ujarnya.

            Lunak sungguh suaranya, terluah manja dari dua ulas bibir merah delima merkah yang amat mempersonakan. Tidak hairanlah aku terpikat, wajahnya sekali imbas persis Corin Nemec, heroin filem In The Living Years. Dia petah berbicara, lincah dan tegas menyusun setiap ungkapan. Dia mempunyai ciri-ciri seorang gadis berpelajaran, open minded dan luas pengetahuan. Sungguh aku senang dengan gadis begitu.

“Bagaimana dengan kamu sekarang?” soalku pula.

“Maksud kamu?”

“Sejak meninggalkan dunia lesbian...”

            Nina Atkinson tersenyum lebar. “Saya bersyukur kerana berjaya meninggalkan dunia dosa itu,” ujarnya. “Semuanya kerana usaha kamu juga,”

“Bukan kerana usaha saya tapi kerana kamu telah mendapat bantuan dari Tuhan. Dalam Islam, ini dipanggil hidayah. Kamu telah mendapat hidayah,” tegasku. “Tuhan telah memberikan kamu hidayah untuk kamu kembali ke dunia realiti, Tuhan tak mahu kamu terus hidup dalam dunia dosa berpanjangan...”

Nina Atkinson mengangguk-angguk.

Ketika itu jam sudah hampir pukul enam petang. Ramai pelajar bersantai di situ. Angin petang mendayu segar. Hubungan kami selepas itu terus akrab. Meski beban kuliah sengoti diberesi namun masih punya waktu untuk bertemu dan bertukar-tukar fikiran tentang pelbagai hal terutamanya tentang agama, LGBT, ekonomi dan bahasa. Tanpa pertemuan demi pertemuan dengan gadis ayu itu aku merasakan hidup ini tidak memberi apa-apa erti.

            Sungguh, kehadiran Nina Atkinson telah mengubah corak hidupku secara total. Aku sudah bijak melarik warna bianglala menjadi untaian gebar tidur. Setiap malam bila bulan senyum di dada langit, aku tahu ada dingin wayu yang manja menanti. Cinta itu terlalu menggunung di dalam dada bagaikan aku mahu memutar paksi bumi lebih pantas dengan tanganku kerana tidak sabar-sabar menunggu hari esok. Aku mahu menganyam dedaun asmara menjadi raga kasih.

            Dengan raga kasih itu aku mahu menjinjing rindu galak jutaan kejora supaya mengerdip sampai bila-bila. Padaku, cinta Nina Atkinson laksana malam yang berinsut di ranting kasih yang perdunya adalah rendang asmara. Cinta yang terpahat di dasar hati sudah seperti desiran angin yang dinginnya hububan rindu. Setiap bait kata-kata yang terucap dari bibir merah delima merkahnya sentiasa melemaskan aku dengan kesyahduan dibelai rasa yang menggoda. Aku sentiasa saja lelah di alam fana. Itulah Nina Atkinson.

            Gadis itu sebenarnya sebutir manikam yang amat berharga dalam hidupku. Aku mengharapkan kasih yang sudah subur bersemi itu berkekalan buat selama-lamanya malah tidak ingin langsung kehilangannya walau sedetik. Lebih jauh lagi, cinta ini telah menghidupkan semula sebuah hidup yang telah mati dulu. Kenangan lara silam yang begitu getir meratah hidup, yang acap membuncah melarakan, kian melenyap dan akhirnya lupus dari bermain di ingatan.

            Terima kasih Nina Atkinson!

            “Nina… apa kata kalau cuti semester nanti kamu mendamaikan perasaan jauh dari Manchester ini?”

            “Maksud kamu?”

            “Meninggalkan tanah Queen Elizaberth ini…”

            “Ke mana?”

            “Ke negara saya Malaysia, ke kampung halaman saya di Batu Berdinding!”

            “Batu Berdinding? Hmmm, sedap nama itu… apa yang menarik di sana?”

            “Keindahan kampung yang masih belum tercemar secara total dengan anasir pembangunan atau masih lagi ala tradisi…”

            “Wow, fantastique!”

            “Air sungainya mengalir tenang, jernih bening dan sejuk, dipenuhi batu-batu dan jeram yang indah. Alam semula jadi belum banyak terusik dan kamu tentunya tak mahu ketinggalan melihat kepelbagaian flora dan fauna yang unik di sana!”

            “Memang saya amat menginginkan suasana itu. Emmmm, lagi?”

            “Yang lebih penting, kampung itu telah meninggalkan sebuah peristiwa sejarah yang tetap erat terpahat dalam setiap hati warga Malaysia, khususnya!”

            “Maksud kamu?”

            “Tempat di mana Dato Sagor bersama orang-orangnya menentang penjajah dari negara kamu suatu ketika dulu. Di situ penentangan terhadap British bermula dan di situ juga mengalir darah pahlawan Melayu Datok Maharaja Lela ke dalam tubuh ini!”

            “Wah-wah, kamu berdarah pahlawan dan pejuang rupanya! Err, tapi kamu kata keturunan kamu berdarah Arab...”

            “Itu sebelah ibu. Darah Dato Sagor di sebelah bapa!” Aku bersahaja dan tersengih lebar. “Err, di situ nanti kamu boleh mendapatkan maklumat dari buku-buku sejarah yang masih ada!”

            “Hei Arfik! Kamu sudah lupa agaknya. Saya ini bukan pelajar sejarah tapi pelajar fakulti sains sosial!” Nina Atkinson ketawa kecil namun panjang.

            Wajahku pudar mendadak. Betapa mudah aku terlupa akan hakikat sebenar.

            “Jangan bimbang, Fik! Saya akan ikut kamu ke kampung kelahiran kamu itu!”

            Aku gesit memurup senyum senang. Kerana kesudian tersebut, aku mulai menganyam namanya pada kepak camar yang terbang di gigi alun. Aku merenda senyumnya pada setiap kelongsong malam dan aku lagukan kasihnya pada setiap nyanyian mimpi. Dialah gadis tempawan yang mercup membelai hati tidak keruan ini.

            “Kamu sebahagian dari hidupku, Nina! Saya tak mungkin dapat hidup andainya kamu tiada di sisi!” Begitu aku luahkan perasaan hati yang menggelodar kala kami di permatang sawah melihat mega ungu melatari ufuk langit di kampung kelahiranku, Batu Berdinding.

            Burung-burung berterbangan bersimpang-siur pulang ke sarang masing-masing setelah kekenyangan memagut rezeki yang melimpah di bumi milik Tuhan. Angin petang bertiup segar dan mendamaikan. Beberapa orang petani kelihatan nun di kejauhan berduyun-duyun menuju ke rumah. Suasana sawah yang menghijau kian bertukar kejinggaan.

            “Jangan suka bergurau, Arfik!”         

            “Saya tidak pernah mahu bergurau dalam soal ini, Nina!”

            Nina Atkinson diam sejenak. Dilontarkan pandangan mata ke arah perbukitan di hujung sawah. Pohon-pohon kelapa yang subur di kakinya seakan-akan biru kehitaman kerana ditabiri cahaya matahari yang pudar.

            Sejurus kemudian dia merenung wajahku bagaikan memohon sebuah pengertian.

            “Kamu seolah-olah tidak gemar saya menghuraikan hakikat sebenar hati saya!” aku menduga.

            “Bukan begitu, Arfik!”

            “Habis, kenapa kamu masih menganggap saya bergurau?”

            Nina Atkinson mengeluh berat dan rengsa. Aku jadi gelisar dengan keadaan.

            “Cakap Nina! Apa sebenarnya yang ada dalam hati kamu itu. Jangan biarkan saya jadi tidak menentu setelah kamu titipkan sebuah harapan yang begitu menggunung tinggi!”

            “Kamu harus akui hakikat ini, Arfik! Bukankah Islam melarang tegas penganutnya berkahwin dengan orang bukan Islam?” suaranya bergetar menyelusup ke dalam telingaku.

            “Itu saya tahu, Nina! Malah saya sedar sejak lama…”

            “Itulah hakikat yang harus kamu akui!”

            “Memang saya akui hakikat itu!”

            “Jadi, bagaimana kita boleh berkahwin kalau itu hakikatnya?”

            “Bukan sesuatu yang sukar, Nina! Kita masih boleh mendirikan rumah tangga andainya kamu memeluk Islam!”

            Nina Atkinson tersenyum. “Beri saya sedikit masa, Arfik! Saya masih ada keluarga yang berpegang teguh dengan agama leluhur. Tentunya mereka tak sekali-kali akan membenarkan saya menukar agama,”

            “Saya akan bersabar, Nina! Dalam masa yang sama saya akan selalu berdoa akan agar kamu akan mendapat hidayah dari Tuhan untuk memeluk agama Islam,” ujarku.

            “Terima kasih, Fik! Kamu tak memaksa saya supaya menganut agama Islam, kan?”

“Dalam Islam tidak ada paksaan, Nina!”

Ya, aku tidak akan memaksanya. Lakum diinukum waliyadiin. Sebagai manusia, dia mempunyai hak untuk meyakini agama mana yang dia suka. Agama Islam juga tidak pernah memaksa penganut agama lain. Syurga dan neraka itu sudah jelas. Kebatilan dan kebenaran juga sudah jelas. Yang menentukannya hanya akal anugerah-Nya.

“Sabarlah, Fik! Tapi saya yakin, satu hari nanti saya akan menerima Islam sebagai cara hidup saya. Waktu itu kita akan hidup bersama,”

“Kenapa kamu kata begitu?”

“Sebenarnya, sejak saya mengenali kamu, saya selalu membaca tentang agama Islam. Hati saya kian tertarik dan saya yakin, saya akan memeluk agama Islam suatu hari nanti,”

            Kata-kata terakhir Nina Atkinson itu membuatkan jagat Batu Berdinding yang aku kelih seakan-akan gemilang dan bersinar. Aku bagaikan dapat merasakan yang pekarangan kampus Universiti Manchester akan indah lebih lagi seindah kebun bunga matahari di Luxembough.

            Nyata, Nina Atkinson tidak kental Kristian Protestannya. Ya Tuhan, biarlah cinta kami itu subur bersemi. Biarlah cinta antara kami bersinar gemilang. Biarlah kasih kami terus murup berkembang.

            Aku akan menunggu saat itu, Nina Atkinson!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA