SMAHADZIR
AL-FALAKI, gelaran itu
ditabalkan oleh para ilmuan di era kejayaan Kekhalifahan Abbasiyah kepada Abu
Ma’shar berkat kehebatannya dalam bidang astrologi (ilmu perbintangan). Gerrit
Bos dalam tulisannya yang berjudul Abu Ma’shar: The Abbreviation of the
Introduction to Pakar astrologiy, Together with the Medieval Latin Translation
of Adelard of Bath, menyebut bahawa Abu Ma’shar sebagai pakar astrologi
hebat di abad ke 9 Masehi. Namun hampir semua karya Abu Ma’shar dalam bidang
astronomi telah hilang, dan hanya karya astrologinya dalam bahasa Arab yang
masih tersisa.
‘Karya-karya Abu Ma’shar dalam
bidang astrologi begitu populer dan sangat berpengaruh bagi peradaban
masyarakat Eropah Barat di abad pertengahan,’ ujar Bos. Betapa tidak, sederet
karya besar ahli astrologi Islam ini telah diterjemahkan ke dalam bahasa Latin.
Menurut Bos, Abu Ma’shar tidak hanya berpengaruh dalam bidang astrologi, beliau
juga memberi sumbangan yang besar dalam bidang kedoktoran.
Penjelasan mengenai epidemik,
ujar Bos, merupakan salah satu pengaruh besar Abu Ma’shar dalam bidang
kedoktoran di Eropah. Beliau menghubungkan masalah kedoktoran dengan fenomena
luar angkasa melalui teorinya yang sangat popular, yakni Theory of the Great
Conjunctions. ‘Menurut teori ini, hubungan planet tertentu boleh
menyebabkan bencana alam dan politik,’ ujar Bos. Salah satu bencana besar yang
dihubung-hubungkan para doktor di abad ke 14 dengan teori yang dicetuskan oleh
Abu Ma’shar adalah fenomena Black Death. Hal ini menunjukkan betapa
pemikiran Abu Ma’shar begitu berpengaruh terhadap peradaban Barat.
Keiji Yamamoto dalam tulisannya
tentang sejarah hidup Abu Ma’shar mengungkapkan, ilmuan Islam terkemuka di abad
ke 9 Masehi itu dilahirkan pada 10 Ogos 787 Masehi di Balkh, Parsi (sekarang
Afganistan). Hakikatnya beliau memiliki nama lengkap Ja’far ibnu Muhammad Abu
Ma’shar Al-Balkhi. Selain dikenali dengan sebutan Abu Ma’shar, beliau juga
biasa disebut dengan panggilan Abulmazar. Abu Ma’shar merupakan seorang ilmuan
serba boleh. Selain dikenali sebagai seorang pakar astrologi (ilmu
perbintangan), Abu Ma’shar juga menguasai ilmu matematik, astronomi dan
falsafah Islam. Beliau menekuni ilmu matematik sewaktu berusia 47 tahun,
setelah kenal dan berkecimpung dalam dunia astrologi.
Beliau merupakan murid kepada
seorang guru yang sangat tersohor, yakni Al-Kindi, ilmuan Islam di abad ke 8
Masehi. Seperti gurunya, nama Abu Mas’har begitu populer di dunia Barat. Abu
Ma’shar telah berjasa menyatukan pelajaran ilmu perbintangan dari berbagai
sumber Islam yang luas. Menurut Yamamoto, Abu Ma’shar juga merupakan salah
seorang orang yang berperanan penting dalam pengembangan ilmu pengetahuan dalam
Islam. Sayangnya, tidak ramai umat Islam di era moden yang mengetahui kisah
hidup Abu Mashar. Para sejarawan sains juga jarang mengupas kisah hidup ilmuan
ini. Tidak hairanlah, jika banyak hal dalam sejarah hidup beliau yang masih
misteri dan menjadi perdebatan di kalangan sejarawan.
Menurut Yamamoto, Abu Ma’shar
terkenal dengan karya astrologinya. Yamamoto menjelaskan bahawa Abu Ma’shar
pernah menulis mengenai ilmu perbintangan, termasuk tabel astronomi. Ada
beberapa persoalan mengenai tanggal kelahiran dan kematiannya, kerana
pendahulunya mengetahuinya hanya semata-mata berdasarkan pada kutipan horoskop
(zodiak) yang tidak dikenali dalam bukunya yang berjudul The Revolutions of
the Years of Nativities, ujar Yamamoto.
Sejarah hidup Abu Ma’shar,
ditulis seorang sejarawan pada abad ke 10 Masehi bernama Ibnu Al-Nadim
(meninggal dunia 995 atau 998 Masehi). Salah satu misteri yang belum terungkap
secara pasti tentang Abu Ma’shar adalah tahun meninggal dunianya. Yamamoto
menjangkakan, Abu Ma’shar meninggal dunia di Iraq pada tahun 886 Masehi.
Sementara itu, Al-Biruni (973-1048 Masehi) dalam karyanya yang berjudul Chronology
of the Ancient Nation menyatakan bahawa Abu Ma’shar masih melakukan kajian
astrologi pada tahun 892 Masehi atau enam tahun sesudah tahun kematian yang
disebutkan oleh para sejarawan. Al-Biruni dalam karyanya Book of Religions
and Dynasties juga mengambil rujukan dari karya Abu Ma’shar mengenai
kedudukan bintang yang ditulis pada tahun 896 atau 897 Masehi.
Karya tersebut ditulis Abu
Ma’shar ketika berusia lebih dari 100 tahun. Ibnu Al-Nadim dalam karyanya Fihrist mengungkapkan
bahawa Abu Ma’shar merupakan ilmuan dan ahli falsafah yang menentang pandangan
Helenistik. Pandangan Abu Ma’shar ini kemudian dimanfaatkan oleh Al-Biruni
untuk memetahkan pendapat ahli falsafah Islam sebelumnya yakni Al-Kindi
(801-873 Masehi). Kemasyhuran Abu Ma’shar sebagai pakar astrologi hebat di
istana Kekhalifahan Abbasiyah di Baghdad membuatkan namanya termasuk dalam
cerita tentang astrologi.
Bahkan, Ibnu Tawus (1193n1266
Masehi) mengumpulkan beberapa anekdot Abu Ma’shar dalam karyanya yang
berjudul Faraj Al-Mahmum (Biografi Para Pakar Astrologi).
Sayangnya, hampir semua karya Abu Ma’shar dalam bidang astronomi telah hilang,
dan hanya karya astrologi dalam bahasa Arab yang masih tersisa. Nama Abu
Ma’shar nampaknya lebih populer di dunia Barat, berbanding dengan di dunia
Islam moden. Hampir tidak ada pelajaran yang diajarkan di sekolah di manaa-mana
yang menyebut nama dan sumbangan Abu Ma’shar di era kekhalifahan.
Sumbangan
Dalam Bidang Astrologi
Siapa yang membaca akan
mengetahui. Siapa yang menulis tidak akan pernah mati. Peribahasa Perancis itu
memang ada kebenarannya. Meski Abu Ma’shar telah tiada belasan abad silam,
namun namanya tetap dikenang dan diperbincangkan terutama di kalangan ilmuan,
khususnya di dunia Barat. Salah sebuah buku yang ditulis Charles Burnett
berjudul Abu Ma’shar: The Abbreviation of the Introduction to
astrologiy merupakan bukti betapa pemikiran ilmuan ini masih dianggap
penting oleh dunia Barat.
Richard Lemay dalam karyanya
berjudul Abu Ma’shar and Latin Aristotelianism in the Twelfth Century,
The Recovery of Aristotles Natural Philosophy through Iranian astrologiy,
masih tertarik dengan pemikiran pakar astrologi Islam ini. Dalam bukunya itu
Lemay berargumentasi bahawa tulisan Abu Ma’shar sangat mirip dengan salah
sebuah karya terpenting teori Aristoteles tentang alam. Salah sebuah karya Abu
Ma’shar dalam bidang astrologi yang sangat berpengaruh berjudul Al-Mudkhal
Al-Kabir. Buku ini terdiri dari 106 bab. Karyanya ini diterjemahkan ke
dalam bahasa Latin pada tahun 1133 Masehi dan tahun 1140 Masehi. Selain itu,
buku yang ditulis Abu Mafshar juga telah diterjemahkan ke dalam bahasa Yunani.
Tidak hairanlah, jika buah fikir Abu Mafshar telah memiliki pengaruh yang
signifikan kepada pakar falsafah Barat, salah seorangnya Albert The Great.
Abu Ma’shar juga menulis sebuah
versi ringkas dalam mengenali karyanya Mukhtafar al-Mudkhal yang
diterjemahkan ke dalam bahasa Latin oleh Adelard of Bath. Buku lain yang
ditulis Abu Ma’shar yang terkenal dan diterjemahkan ke dalam bahasa Latin
berjudul Introductorium in Astronmiam. Buku itu merupakan
terjemahan dari buku berbahasa Arab yakni Al-Mudkhal Al-Kabir ila eIlm Ahkam
Annujjum, yang ditulis Abu Ma’shar di Baghdad pada 848 Masehi. Kali
pertama, buku itu dialihbahasakan ke dalam bahasa Latin oleh John of Seville
pada 1133 Masehi, dan selanjutnya, literatur dibuat lebih sedikit dan ringkas
oleh Herman of Carinthia pada 1140 Masehi.
Karya lain yang ditulis Abu
Ma’shar adalah sejarah astrologi yang memperkenalkan tradisi Sasaniah. Ini
dibuat pada era kekuasaan Khalifah Al-Mansur, khalifah kedua Dinasti Abbasiyah.
Ini merupakan sebahagian dari strategi politik Al-Mansur untuk memberikan
sebuah yayasan bagi kelahiran dinasti baru, dan tentu saja itu digunakan paling
efektif antara Dinasti Abbasiyah sebelumnya.
Buku Abu Ma’shar yang
monumental dalam kategori sejarah adalah Al-Milal wa-l-Duwal (tentang
agama-agama dan dinasti). Buku itu terdiri dari lapan bahagian dalam 63 bab.
Karyanya yang satu ini diterjemahkan ke dalam bahasa Latin dan dibaca oleh
Roger Bacon, Pierre Ailly, dan Pico della Mirandola (1463-1494 Masehi).
Pemikiran Abu Ma’shar ini tentunya juga dibahas dalam karya besar mereka. Karya
lain dalam kategori ini meliputi Fi Dhikr Ma Tadullu Elayhi Al-Ashkhas
Al-Fulwiyya, Aldalalat Elaalittisalat Waqiranat Al-Kawakib dan Aluluf (Book
of Thousands), yang tidak bertahan lama tetapi ringkasannya dipelihara oleh
Sijzi (945-1020 Masehi).
Karya lain ilmuan ini
dikategorikan dalam genethlialogi, ilmu pengetahuan mengenai pemilihan
kelahiran. Salah satu contoh adalah Tahawil Sini Al-Mawalid (Book
of the revolutions of the years of nativities). Buku ini juga telah
dialihbahasakan ke dalam bahasa Yunani. Buku itu terdiri dari sembilan volume
dan terbahagi menjadi 96 bab. Yang diterjemahkan ke dalam bahasa Yunani hanya
lima volume dan terdiri dari 57 bab.
Karya lain Abu Ma’shar yang
masuk dalam kategori ini adalah Mawalid Al-Rijal wa-Al-Nisa atau Asal
lelaki dan Wanita. Dalam karyanya Introductorium in astronomiam and De
magnis coniunctionibus, Abu Ma’shar mengatakan bahawa dunia diciptakan
ketika tujuh planet bergabung dengan Aries, dan ramalan itu boleh berakhir
ketika fenomena yang sama terjadi pada Pisces.
Terjemahan ke dalam bahasa
Latin dan dalam bahasa sehari-hari menjadikan karyanya beredar luas di Eropah
dan menjadi sumber inspirasi untuk literatur penggambaran astrologi dengan
beberapa pengarang kecil awal era moden.
Abu Ma’shar mengembangkan model
planet yang beberapa penafsiran sebagai sebuah model heliosentrik. Ini
menunjukkan pada revolusi orbital planet diberikan sebagai revolusi
heliosentrik lebih baik daripada revolusi geosentrik dan hanya diketahui teori
planet di kejadian ini dalam teori heliosentrik. Karyanya dalam teori planet
tidak dapat bertahan, tetapi data astronominya terakhir dIraqam oleh Al-Hashimi
dan Al-Biruni, jelas Bartel Leendert van der Waerden dalam karyanya yang
berjudul The Heliocentric System in Greek, Persian and Hindu astronomiy.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan