Syed Mahadzir Syed
Ibrahim
Secara tegas Allah
s.w.t menyatakan bahawa manusia merupakan puncak ciptaan-Nya dengan tingkat
kesempurnaan dan keunikan-Nya yang prima dibanding makhluk lainnya (surah
95:4). Namun begitu Allah s.w.t juga memperingatkan bahawa kualiti
kemanusiaannya, masih belum selesai atau setengah jadi, sehingga masih harus
berjuang untuk menyempurnakan dirinya (surah 91: 7-10). Proses penyempurnaan
ini amat dimungkinkan kerana pada zahirnya manusia itu fithri, hanif dan
berakal. Lebih dari itu bagi seorang mukmin petunjuk primordial ini masih
ditambah lagi dengan datangnya Rasul Tuhan pembawa kitab suci sebagai petunjuk
hidupnya (surah 4: 174).
Di dalam tradisi kaum
sufi terdapat postulat yang berbunyi: Man ‘arafa nafsahu faqad ‘arafa
rabbabu – ‘Siapa yang telah mengenal dirinya maka ia (akan mudah) mengenal
Tuhannya.’ Jadi, pengenalan diri adalah tangga yang harus dilalui seseorang
untuk mendaki ke peringkat yang lebih tinggi dalam rangka mengenal Tuhan.
Misteri
Yang Melekat
Persoalan serius yang
menghadang adalah, sebagaimana diakui kalangan pakar psikologi, ahli falsafah,
dan ahli fikir pada umumnya, kini manusia semakin mendapat kesukaran untuk
mengenali jati diri dan hakikat kemanusiaannya
Dengan majunya
keistimewaan dalam dunia ilmu pengetahuan dan berkembangnya perbezaan dalam
profesion kehidupan maka potret atau konsep tentang realiti manusia semakin
terpecah menjadi kepingan-kepingan kecil sehingga keutuhan tubuh manusia
semakin sukar dihadirkan secara utuh.
Sederet disiplin ilmu
seperti psikologi, sosiologi, biologi, kedoktoran, politik, ekonomi,
antropologi, teologi dan lainnya semuanya menjadikan manusia sebagai objek
kajian materialnya, tetapi masing-masing memiliki kaedah dan tujuan yang
berbeza. Perbezaan metodologi setiap ilmu, meskipun objek materialnya sama-sama
manusia, akan melahirkan kesimpulan yang berbeza pula mengenai siapa dan apa
hakikat manusia itu.
Demikianlah manusia
senantiasa memiliki sebuah misteri yang melekat pada dirinya dan misteri ini
telah mengundang kegelisahan intelektual para ahli fikir untuk cuba berlumba
menjawabnya. Semakin seseorang ahli fikir mendalami satu sudut kajian tentang
manusia, semakin jauh pula ia terkurung dalam bilik lorong yang ia masuki, yang
bererti semakin terputus dari pemahaman komprehensif tentang manusia.
Krisis pengenalan
jati diri manusia ini secara eksplisit dikemukakan, misalnya, oleh Ernst
Cassirer, katanya: Nietzsche proclaims the will to power, Freud signalizes
the sexual instinct, Marx enthrones the economic instinct. Each theory becomes
a Procrustean bed in which the empirical facts are stretched to fit a
preconceived pattern. Owing to this development our modern theory of man lost
its intellectual center. We acquired instead a complete anarchy of thought.
(Ernst Cassier, 1978, p.21)
Krisis pengenalan
diri sesungguhnya tidak hanya dirasakan kalangan ahli fikir Barat moden, tetapi
juga di kalangan Islam. Terjadinya ideologisasi terhadap ilmu-ilmu agama,
secara sedar atau tidak, telah menghantarkan pada persepsi yang terpecah dalam
melihat manusia dan hubungannya dengan Tuhan.
Dalam tradisi ilmu
fiqih misalnya, secara tidak langsung ilmu ini cenderung menghadirkan wajah
Tuhan sebagai Yang Maha Hakim, sementara manusia adalah subjek-subjek yang
cenderung membangkang dan harus siap menerima vonis-vonis dari kemurkaan Tuhan
Sang Maha Hakim atau, sebaliknya, manusia pada akhirnya akan menuntut imbalan
pahala atas ketaatannya melaksanakan dekrit-Nya.
Demikianlah, bila
ilmu fiqih cenderung mengenalkan Tuhan sebagai Maha Hakim, maka ilmu kalam
lebih menegaskan gambaran Tuhan sebagai Maha Akal, sementara ilmu tasawuf
menjadikan Tuhan sebagai Sang Kekasih.
Perbezaan-perbezaan
ini cagun dalam benak manusia kerana pada dasarnya yang bertuhan adalah
manusia, di mana manusia itu lahir, tumbuh dan berkembang dibentuk dan
dipengaruhi oleh berbagai faktor yang ditemui dalam realiti sejarah hidupnya.
Jadi, bila langkah
pertama untuk mengenali Tuhan adalah mengenali diri sendiri terlebih dahulu
secara benar, maka langkah pertama yang harus kita tempuh ialah bagaimana
mengenali diri kita secara benar.
Meskipun Cassirer
secara mudah menunjukkan krisis pengenalan diri, secara sederhana kita dapat
membezakan dua paradigma pemahaman terhadap manusia, iaitu paradigma
materialisme-atheistik dan spiritualisme-theistik. Yang pertama berkeyakinan
pada teori bahawa semua realiti material (downward causation),
sebaliknya yang kedua berkeyakinan bahawa dunia material ini hakikatnya berasal
dari realiti yang bersifat imateri (upward causation).
Bagi mereka yang berpandangan
atau terbiasa dengan kaedah berfikiran empirisme-materialistik akan sukar
diajak untuk menghayati makna penyempurnaan kualiti insani sebagaimana yang
lazim diyakini di kalangan para sufi.
Kritikan
Kritikan terhadap
aliran materialisme akhir-akhir ini semakin gencar, dan akan mudah ditemui
dalam berbagai bidang kajian keilmuan Barat kontemporari dengan dalih, antara
lain, fahaman ini telah mengurangkan keagungan manusia yang dinyatakan Tuhan
sebagai moral and religious being.
Ralph Ross, misalnya,
memberikan contoh yang amat sederhana tetapi perlu difikirkan betapa miskinnya
penganut materialisme dalam memahami kehidupan yang penuh nuansa ini. Progressive
reductionism works as follows. An art object is only mass and light waves; an
act of love only chemiphysical, only electrical charges; therefore, the art
object or act of love is only a flow of electricity. (Ralph ross, 1962,
hal. 8).
Pandangan yang begitu
dangkal tentang manusia secara tegas dikritik oleh Al-Quran. Menurut doktrin
Al-Quran, manusia adalah wakil Tuhan di muka bumi untuk melaksanakan blueprint-Nya
membangunkan bayang-bayang syurga di bumi ini (surah 2:3).
Lebih dari itu dalam
tradisi sufi terdapat keyakinan yang begitu populer bahawa manusia sengaja
diciptakan Tuhan kerana dengan penciptaan itu Tuhan akan melihat dan
memperlihatkan kebesaran diri-Nya. ‘Kuntu kanzan makhfiyyan fa ahbabtu an
u’rafa fa khalaqtu al-khalqa fabi ‘arafu-ni.’ - ‘Aku pada mulanya adalah harta yang
tersembunyi, kemudian Aku ingin dikenal, Kuciptakanlah makhluk maka melalui Aku
mereka kenal Aku.’
Sama ada riwayatnya
sahih atau lemah, pada umumnya orang sufi menerima hadis tersebut, namun dengan
beberapa pentafsiran yang berbeza. Meski demikian, mereka cenderung sepakat
bahawa manusia adalah microcosmos yang memiliki sifat-sifat yang
menyerupai Tuhan dan paling berpotensi mendekati Tuhan. (Bandingkan surah
41:53). Dalam surah 15:29, misalnya, Allah s.w.t menyatakan bahawa dalam diri
manusia memang terdapat unsur Ilahi yang dalam Al-Quran beristilah min ruhi.
Pendek kata, realiti manusia memiliki peringkat-peringkat dan mata rantai
eksistensi. Bila diurut dari bawah unsurnya ialah minerality, vegetality,
animality, dan humanity.
Dari peringkat
pertama sampai ke tiga aktiviti dan daya jangkau manusia masih berada dalam
lingkup dunia material dan dunia material selalu menghadirkan polariti atau
fragmentasi yang saling bertentangan (the primordial pair). Dalam
konteks inilah yang dimaksudkan bahawa realiti yang kita tangkap tentang dunia
material adalah realiti yang terpecah berkeping-keping.
Bertambah
Gambaran Realiti Dunia
Makin berkembang ilmu
pengetahuan, makin bertambah kepingan gambaran realiti dunia, dan makin jauh
pula manusia untuk mampu mengenali dirinya secara utuh. Seperti yang
dikemukakan oleh Carel Alexis bahawa man has gained the mistery of the
material world before knowing himself.
Dalam kaitan
definisi, tradisi tasawuf belum mempunyai definisi tunggal, namun para sarjana
muslim sepakat bahawa inti tasawuf adalah ajaran yang menyatakan bahawa hakikat
keluhuran nilai seseorang bukanlah terletak pada wujud fizikalnya melainkan
pada kesucian dan kemuliaan hatinya, sehingga ia mampu sedekat mungkin dengan
Tuhan yang Maha Suci.
Ajaran spiritual
seperti ini tidak hanya terdapat pada Islam melainkan pada agama lain, bahkan
dalam tradisi pemikiran falsafah akan mudah juga ditemui. Dari kenyataan ini
maka tidak terlalu salah bila ada yang berpendapat bahawa sesungguhnya potensi
dan kecenderungan kehidupan batin manusia ke arah kehidupan mistik bersifat natural
dan universal.
Ringkasnya, pada
nurani manusia yang terdapat dalam cahaya suci yang senantiasa ingin menatap
Yang Maha Cahaya (Tuhan) kerana dalam hubungan dan kedekatan antara nurani dan
Tuhan itulah muncul kedamaian dan kebahagiaan yang paling prima. Kalangan sufi
yakin, dahaga dan kerinduan mendekati Tuhan ini bukanlah hasil rekayasa
pendidikan (kultur) melainkan merupakan naluri manusia yang paling dalam, yang
pertumbuhannya sering terhalang oleh pertumbuhan dan naluri jiwa nabati
dan jiwa haiwani yang melekat pada manusia.
Dengan kiasan lain,
roh Ilahi yang bersifat imateri dan berperanan sebagai ‘pemandu’ bagi kenderaan
‘jasad’ kita ini seringkali lupa diri sehingga ia kehilangan autonominya
sebagai master. Bila hal ini terjadi maka terjadilah kerancuan standard
nilai. ‘Keakuan’ orang bukan lagi difokuskan pada kesucian jiwa tetapi pada
prestasi akumulasi dan konsumsi material.
Maknanya, jiwa yang
tadinya duduk dan memerintah dari atas singgahsana ‘imateri’ dengan
sifat-sifatnya yang mulia seperti cinta kasih, penuh damai, senang kesucian,
selalu ingin dekat kepada Yang Maha Suci dan abstrak, lalu turunlah takhtanya
ke level yang lebih rendah, iaitu dataran minerality, vegetality, dan
animality.
Jadi, tujuan utama
ajaran tasawuf adalah membantu seseorang bagaimana caranya seseorang itu boleh
memelihara dan meningkatkan kesucian jiwanya sehingga dengan begitu ia merasa
damai dan juga kembali ke tempat asal muasalnya dengan damai juga (surah
89:27).
Secara ringkasnya
tahapan seorang mukmin untuk meningkatkan kualiti jiwanya terdiri dari tiga maqam.
Pertama, zikir atau ta’alluq kepada Tuhan. Iaitu, berusaha mengingat dan
mengikatkan kesedaran hati dan fikiran kita kepada Allah s.w.t. Di mana pun
seseorang mukmin berada, dia tidak boleh lepas dari berfikir dan berzikir untuk
Tuhannya (surah 3:191).
Dari zikir ini
meningkat sampai maqam kedua - takhalluq. Iaitu, secara sedar
meniru sifat-sifat Tuhan sehingga seseorang mukmin itu memiliki sifat-sifat
mulia sebagaimana sifat-Nya. Proses ini boleh juga disebut sebagai proses
internalisasi sifat Tuhan ke dalam diri manusia. Dalam konteks ini kalangan
sufi biasanya menyandarkan hadis Rasulullah s.a.w yang berbunyi, ‘Takhallaqu
bi akhlaq-i Allah s.w.t.’
Maqam ketiga ialah tahaqquq.
Iaitu, suatu kemampuan untuk mengaktualisasikan kesedaran dan kapasiti dirinya
sebagai seorang mukmin yang dirinya sudah ‘didominasi’ sifat-sifat Tuhan
sehingga tercermin dalam perilakunya yang serba suci dan mulia. Maqam
tahaqquq ini sejajar dengan hadis Qudsi yang digemari kalangan sufi yang
menyatakan bahawa bagi seseorang mukmin yang telah mencapai martabat yang
sedemikian dekat dan intimnya dengan Tuhan maka Tuhan akan melihat kedekatan
hamba-Nya.
Dalam tradisi tasawuf
yang menjadi fokus kajiannya ialah apa yang disebut ghaib atau hati
dalam pengertiannya yang metafizik. Beberapa ayat Al-Quran dan hadis menegaskan
bahawa hati seseorang bagaikan raja, sementara badan dan anggotanya bagai
istana dan para abdi dan inang pengasuhnya. Kebaikan dan kejahatan kerajaan itu
akan bergantung kepada bagaimana perilaku sang raja.
Dalam sebuah hadis
Qudsi disebutkan bahawa meskipun secara fizikal hati itu kecil dan mengambil
tempat dalam jasad manusia, namun luasnya hati Insan Kamil (qalb al-’arif)
melebihi luasnya langit dan bumi kerana ia sanggup menerima ‘arsy Tuhan,
sementara bumi langit tidak sanggup.
Menurut Ibn ‘Arabi,
kata qalb senantiasa berasosiasi dengan kata taqallub yang
bergerak atau berubah secara seimbang. Taqallub-nya hati sang sufi, kata
‘Arabi, adalah seiring dengan tajalli-nya Tuhan. Tajalli bermakna
penampakan diri Tuhan ke dalam makhluk-Nya dalam pengertian metafizik. Dan dari
sekian makhluk Tuhan, hanya hati seorang Insan Kamil-lah yang paling mampu
menangkap lalu memancarkan tajalli-Nya dalam perilaku kemanusiaan (Fushushul
Hikam, XII; Hossein Nasr, 1977, p.138).
Dalam konteks inilah,
menurut Ibn ‘Arabi, yang dimaksudkan dengan ungkapan siapa yang mengetahui
jiwanya, ia akan mengetahui Tuhannya kerana manusia adalah microcosmos
atau jagat kecil di mana ‘arsy Tuhan berada di situ, tetapi Tuhan bukan
pengertian huwiyah-Nya atau ‘ke-Dia-annya’ yang Maha Lengkap dan Maha
Esa, melainkan Tuhan dalam sifat-Nya yang zahir, bukannya yang batin.
Khalifah Allah:
Manusia Suci Nan Perkasa
Bila usaha penyucian
jiwa merupakan inti tasawuf, dan itu dilakukan dalam usaha mendekati dan
menggapai kasih Tuhan, maka tasawuf boeh dikatakan sebagai inti keberagaman dan
kerananya setiap muslim semestinya berusaha untuk menjadi sufi.
Pandangan seperti itu
tentu saja kurang populer dan sukar diterima oleh kalangan msayarakat umum.
Namun begitu, bukankah cukup tegas isyarat Al-Quran mahupun hadis yang
menyatakan bahawa kewajipan setiap muslim adalah mensucikan jiwanya sehingga
kesuciannya termanifestasikan dalam perilaku insaniyahnya?
Melalui tahapan ta’alluq,
takhalluq, dan tahaqquq, maka seorang mukmin akan mencapai darjat
khalifah Allah s.w.t dengan kapasitinya yang perkasa tetapi sekaligus penuh
kasih dan damai. Seorang hamba Allah yang soleh adalah sekaligus juga wakil-Nya
untuk membangun bayang-bayang syurga di muka bumi ini.
Bukankah Allah s.w.t
mempunyai blue-print dan projek untuk memakmurkan bumi, dan bukankah
hamba-hamba-Nya yang soleh telah dinyatakan sebagai mandataris-Nya? Jadi, secara karikatural, seorang sufi
kontemporari adalah mereka yang tidak asing berzikir dan berfikir tentang Tuhan
meskipun di hotel mewah dan datang dengan kenderaan yang mewah juga.
Wallahualam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan