SMAHADZIR
ROBOHNYA
khilafah Islamiyah di Turki pada tahun 1924 benar-benar menjadi pukulan hebat
kepada eksistensi ummat Islam. Khilafah Islam di Turki yang merupakan jangkar
terakhir kekuatan dan simbol ummat, telah diobok-obok oleh Kamal At-Taturk,
bapa sekularisme Turki yang tidak lain adalah boneka Barat yang dipasang di jantung
pusat kekuatan Islam.
Lenyapnya
kekuasaan penyatu ummat ini menimbulkan kegamangan yang sangat dalam di tubuh
ummat yang tidak lagi memiliki garis komando tunggal. Sebab, telah
dicabik-cabik dalam negara-negara kecil dengan kepentingan sangat beragam,
sehingga mudah disulut dan dibakar.
Dari rasa
kegamangan inilah muncul ‘kerinduan’ menggebu dalam dada ummat untuk melahirkan
kembali Islam sebagai kekuatan dan sekali gus sebagai penyelamat dunia.
Usaha-usaha ini dilakukan dengan cara pembentukan gerakan-gerakan Islam. Abul
A’la Maududi adalah satu dari sekian orang yang peduli pada kondisi ummat
tersebut. Dan tidak diragukan beliau adalah salah seorang penyumbang terbesar
dan ‘pengawal’ kebangkitan ummat.
Riwayat Hidup
Sayyid Abul
A’la Maududi lahir pada 25 September 1903, bertepatan dengan 3 Rejab 1321 di
Awrangabad, Deccan. Ayahnya bernama Sayyid Ahmad Hasan. Beliau adalah anak
bungsu dari lima bersaudara. Garis keturunannya bersambung langsung dengan
Khwaja Qutbu’ddin Maududi Chisti, dari sini nama Maududi diambil, yang mendapat
gelaran sebagai Syaikhul Syuyukh (guru-gurunya sufi) di India.
Para pendiri
tarikat Chistiyyah ini memiliki garis keturunan yang bersambung pada Nabi. Oleh
kerananya, nama mereka selalu digelar sayyid. Dari ibunya, Ruqaiyah Begum,
nasabnya berasal dari keluarga utama asal Turki yang berimigrasi ke India pada
saat Aurangzeb berkuasa dan pernah menjabat pos penting di pemerintahan Mughal.
Pada masa
kecilnya, Maududi sangat disayang oleh ayahnya. Perhatian besar ayahnya yang
penganut tasawuf inilah, menurut Maududi dalam autobiografinya, telah
mempengaruhi sikap hidupnya. Terutama sekali dalam ideaalisme, kealiman dan
kerendahan hati. Ahmad Hasan sangat memperhatikan pendidikan anak-anaknya.
Maka, beliau
memandang perlu untuk mengajar sendiri anak-anaknya. Ayahnya menginginkan
Maududi menjadi seorang maulawi (kiai), seorang pakar ilmu kalam dan sekaligus
sebagai pemikir Islam. Sebelum anak-anaknya tidur, beliau selalu bercerita
tentang orang-orang besar dalam Islam dan kebesaran sejarah Islam. Maududi
memulai pendidikannya dengan belajar bahasa Parsi, Urdu dan kemudian Arab Di
samping itu, beliau juga belajar mantiq (logika) fikih dan hadis. Dalam usianya
yang sangat muda, Maududi memiliki keinginan yang menggebu untuk menulis. Namun
ayahnya tidak mengizinkan.
Sebaliknya,
beliau menyarankan anaknya banyak membaca lebih dahulu agar memiliki asas dan
kematangan yang kukuh dalam berbagai ilmu. Pada tahun 1914, saat umurnya
menjelang sebelas tahun, beliau masuk di Madrasah Fauqaniyah di Awrangabad.
Sekolah ini berafiliasi pada Uthmaniyah University Hyderabad, yang mengajarkan
ilmu-ilmu klasik dan moden sekali gus.
Maududi adalah
tokoh yang tidak pernah puas dengan satu ilmu tertentu. Di usianya yang sangat
muda, beliau telah bersentuhan dengan berbagai disiplin ilmu. Beliau telah
belajar al-Miqat fil al-Mantiq dalam bidang logika, al-Quduri dalam bidang fiqh
dan Shamail al-Tirmidzi dalam bidang Hadis. Usia sebelas tahun, beliau telah
mampu menerjemahkan buku al-Mar’ah al-Jadidah karya Qasim, pengarang Mesir
kenamaan dan sekali gus sangat liberal ke dalam bahasa Urdu. Penterjemahan ini
adalah berkat kemampuannya yang sangat tinggi dalam bahasa Arab.
Pada tahun
1915 keluarganya pindah ke Hyderabad. Di sini beliau masuk madrasah Darul Ulum.
Namun beliau tidak mampu melanjutkan sekolah di tempat itu kerana tidak lama
setelah mereka sampai di Hyderabad, ayahnya jatuh sakit. Enam bulan kemudian
beliau terpaksa meninggalkan Hyderabad menuju Bhopal untuk menemani ayahnya.
Penyakit ayahnya
yang berkepanjangan dan krisis kewangan, telah memaksa Maududi untuk
meninggalkan bangku sekolah dan harus menerima realiti hidup yang pahit. Dalam
usia lima belas tahun, Maududi kecil sudah harus mampu menghasilkan wang
melalui keringatnya sendiri.
Jurnalis Dan Penulis
Tatkala berada
di Bhopal inilah beliau akrab dengan seorang ulama yang bernama Maulana Niyaz
Fatihfuri. Niyaz yang melihat bakat besar dalam diri Maududi menyarankan, agar
beliau menjadi seorang penulis. Saranan ini tidak ditolak Maududi yang sedar
akan kemampuannya.
Sejak itulah
beliau tidak jemu-jemunya belajar menulis. Dalam waktu tiga tahun (1921),
beliau telah menjadi seorang penulis yang memiliki ciri khusus. Menulis
kemudian menjadi bahagian sangat penting dalam segala aktiviti Maududi. Pada
tahun 1918 bersama kakaknya, Abul-Khair, beliau bekerja sebagai editor di
sebuah jurnal Madinah di Bijanpur.
Pada tahun
1919 beliau bertemu dengan Tajuddin, pimpinan tabloid mingguan Taj yang pro parti Kongres yang berpusat
di Jabalpur. Ketika bekerja di tabloid inilah, beliau mulai mengenal dunia
politik. Namun pada tahun 1920 tabloid ini ditutup kerana terlalu keras
mengkritik kolonial Inggeris.
Pada tahun
1923 Maududi bekerja sebagai editor majalah al-Jamiat, sebuah majalah
yang dikendalikan oleh Jamaat Ulama Hindu. Satu organisasi keulamaan terbesar
di India. Tahun 1924 Maududi terlibat dalam Khilafat
Movement yang didukung oleh Liga Muslim India.
Pada tahun
yang sama Maududi juga dengan intens
menterjemahkan beberapa buku bahasa Inggeris ke bahasa Urdu. Nama Maududi mulai
mencorong ketika beliau dengan sangat giat menulis sebuah buku berjudul al-Jihad Fie al-Islam pada tahun 1930.
Buku ini merupakan hasil siri tulisannya selama enam bulan yang muncul di
majalah al-Jamiat dengan judul Islam Kaqanun-i-jang (Islam’s Law of War).
Buku-buku
Maududi banyak mendapat sambutan dari berbagai kalangan dalam usaha
mengembalikan Islam pada kejayaannya. Buku-bukunya seperti Toward Understanding Islam (Menuju
Pemahaman Islam), Purdah (Hijab), Islamic Law and Constitutions (Hukum
dan Konstitusi Islam) misalnya, merupakan buku-buku sangat berpengaruh dan
banyak mendapat kajian serius para aktivis Muslim di berbagai negara Islam.
Bahkan bukunya
yang berjudul Toward Understanding Islam
yang terbit pada tahun 1930 menjadi buku pegangan gerakan Ikhwan Muslimin di
Mesir. Karya lain Maududi yang tidak kalah pentingnya adalah bukunya yang
berjudul Tafhimul Al-Quran. Sebuah
buku tafsir yang beliau tulis sejak tahun 1942 dan baru selesai pada tahun 1972.
Jamaat Islami: Revolusi Damai
Untuk
mewujudkan idea-idea besarnya itu, Maududi tidak saja menulis, melainkan juga
mendirikan organisasi Islam yang kemudian menjelma menjadi Parti Islam yang
disebut dengan nama Jamaat Islami (JT) yang didirikan pada 26 Ogos 1940 di
Lahore. Tidak hanya idea-idea Maududi, JT ternyata juga realisasi dari
idea-idea salah seorang pemikir besar Pakistan lainya, yakni Muhammad Iqbal.
Sebagai
gerakan Islam, JT memiliki tujuan yang sangat jelas iaitu: mencapai redha Allah
dengan cara penegakan ajaran agama di muka bumi. Keanggotaannya terbuka untuk
semua orang. Namun untuk menjadi anggota JT diperlukan penyaringan yang ketat
dan sangat selektif.
Pemilihan
ditujukan untuk membuat asas pergerakan agar sangat kukuh dan tidak goyah.
Sebab sebuah gerakan, dalam pandangan Maududi, jika tidak memiliki lapisan
dasar yang kuat dan dengan pandangan yang sangat kuat, akan sangat mudah
dipatahkan. Soliditi pandangan dan wawasan para anggota pertubuhan menjadi
agenda utama gerakan ini.
Jalan yang
dibawa ini sesuai dengan cara perubahan masyarakat yang diajarkan Maududi.
Yakni perubahan yang dilakukan dari atas (top-down).
Sebuah garapan yang mengincar tokoh-tokoh dan bukan massa. Sebab, dalam
pandangan Maududi, perubahan sebuah masyarakat akan mudah berjalan jika para
elit pemikirnya telah memahami Islam yang benar. Tidak hairanlah jika para
pengikutnya berasal dari para golongan kampus.
Cara pemilihan
yang ketat ini, agak sedikit menghambat parti ini untuk mengaut pengikut.
Bahkan tidak jarang dianggap eksklusif, kerana membidik orang-orang tertentu.
Tuduhan ini sebenarnya bersumber pada ketidakfahaman mereka terhadap cara dan
tujuan JT.
Dalam rangka
mengadakan perubahan, menurut Maududi, harus diadakan revolusi Islam (inqalab islami). Namun revolusi yang
Maududi maksud bukanlah revolusi berdarah-darah sebagaimana yang dilakukan oleh
kaum komunis yang menginginkan perubahan dalam sekejap mata. Maududi
menekankan, revolusi harus dilakukan dengan cara gradual dan dengan penanaman
keyakinan akan kebesaran Islam.
Dalam sebuah
pertemuan pada tahun 1945 beliau menyatakan bahawa yang beliau maksud dengan
revolusi tidaklah mengerahkan seluruh massa. Revolusi yang dimaksudkan adalah inqilab-i-imamat (revolution in leadership). Beliau mengatakan, yang mengadakan
perubahan bukanlah otak masyarakat umumnya, namun para penggerak masyarakat dan
peminpinnya.
Maududi
menyatakan, revolusi Islam adalah sebuah revolusi dengan esensi damai dan tanpa
tumpahan darah. Lantaran itu beliau menekankan pendidikan sebagai sarana utama.
Maududi sendiri dalam perjalanan hidupnya mengalami banyak cubaan yang dihadapi
dengan gagah dan kukuh.
Beliau pernah
divonis hukuman mati pada tahun 1954 kerana protesnya atas kes Ahmadiyah dan
tuntutannya agar pemerintah menjadikan Ahmadiah sebagai minoriti-non muslim.
Sewaktu mendengar keputusan hukuman mati itu, beliau berkata ‘Jika ajalku telah
tiba, maka tidak ada seorang pun yang mampu mencegah kematianku, namun jika
kematian belum saatnya maka apa pun usaha mereka tidak mungkin akan berhasil
juga.’
Nyatanya
hukuman itu dipinda menjadi hukuman 14 tahun dan akhirnya beliau dibebaskan
pada tahun 1955 setelah mahkamah menyatakan tidak cukup bukti.
Jamaat Islami
kini bukan hanya berada di Pakistan, namun juga di India, Bangladesh, Sri
Lanka, Kashmir dan Afghanistan. Setiap jamaat atau jamaah yang ada di negeri
itu memang tidak memiliki hubungan langsung secara bersatu dengan JI di
Pakistan.
Namun
pemikiran-pemikiran dan programnya mereka ambil dari idea-idea yang telah dicetuskan
oleh Maududi. Maududi meninggal pada 22 September l979, kerana penyakit ginjal.
Beliau dimakamkan di kota Lahore. Dan beberapa saat sebelum meninggal, beliau
sempat mendapat anugerah Faisal King Award dari kerajaan Arab Saudi berkat
aktivitinya dalam bidang pemikiran dan sumbangannya untuk peradaban Islam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan