SMAHADZIR
ALGAZIR, begitulah dunia Barat
mengenali doktor Islam tersohor dari Afrika Utara ini. Hakikatnya, nama penuh
beliau ialah Abu Ja’far Ahmad ibnu Ibrahim ibnu Abi Khalid Ibnu Al-Jazzar
Al-Qairawani atau akrab disapa sebagai Al-Jazzar. Beliau adalah doktor
berpengaruh dan sangat populer di abad ke 10 Masehi.
Ibnu Al-Jazzar adalah doktor
kelahiran Qairawan (sekarang Tunisia) pada tahun 898 Masehi. Beliau begitu
terkenal berkat sederet karya yang ditulisnya mengenai pengubatan Islam. Dalam
sejumlah literatur disebutkan bahawa Ibnu Al-Jazzar berasal dari keluarga yang
juga berkecimpung di bidang kedoktoran.
Ibnu Juljul dalam
karyanya Tabaqat Al-atibba’ dan Ibnu Abi Usaybi’a dalam
karyanya ’Uyun Al-Anba’ mengungkapkan bahawa keluarga
Al-Jazzar berkiprah dalam bidang pengubatan. Tidak hairanlah, jika sejak kecil
Al-Jazzar juga sudah tertarik pada bidang perubatan. Jacquart-Micheau dalam
karyanya La Medecine Arahe mengungkapkan bahawa Al-Jazzar
merupakan murid seorang ahli falsafah dan doktor Yahudi yang terkenal bernama
Ishaq bin Sulayman Al-Isra’ili (243 Hijrah atau 855 Masehi- 343 Hijrah atau 955
Masehi). Dari Al-Isra’ili inilah Al-Jazzar menimba ilmu kedoktoran. Ishaq bin
Sulayman Al-Isra’ili juga sangat dikenali di dunia kedoktoran Barat.
Karya-karya beliau telah diterjemahkan dalam bahasa Latin seperti Al-Hummayat
(tentang Demam) and Al-Bawl (tentang Urine).
Ibnu Al-Jazzar memulai
amalannya sebagai doktor di tanah kelahirannya Qairawan. Dengan penuh ketekunan
dan kesungguhan, beliau mengubati penduduk asli di wilayah tersebut. Dia
melalui kehidupan yang keras. Selama masa hidupnya, dia mengabdikan dirinya
untuk mempelajari dan mempraktikkan ilmu pengubatan atau kedoktoran. Setiap
musim panas, beliau melakukan perjalanan menjelajahi Al-Munastir, di pesisir
pantai Mediteranian. Selama hidupnya, beliau dikenali sebagai seorang doktor
yang memiliki sifat yang baik. Meski profesyennya sebagai seorang doktor begitu
terhormat dan tersohor, namun dia tidak silau dengan kedudukan dan jawatan yang
menjanjikan.
Berbeza dengan doktor lainnya
yang berlumba-lumba mencari kedudukan sebagai doktor istana, beliau justeru
lebih memilih melayani masyarakat biasa. Ibnu Al-Jazzar sangat menyedari
kedudukannya sebagai doktor, dia melakukan pengubatan dengan profesional. Dia
melakukan amalan perubatan dengan menerima dan memeriksa pesakitnya selama
beberapa jam, khususnya menganalisis masalah urin pesakit.
Hebatnya, beliau melayani
pesakitnya dengan penuh pengabdian. Setelah melakukan pemeriksaan, Ibn
Al-Jazzar memberikan ubat-ubatan yang diperlukan bagi pesakitnya secara
percuma. Sikap mulia ini yang membuatkan Al-Jazzar selalu dikenang. Sayangnya,
jejak kehidupan Al-Jazzar tidak terakam sejarah dengan baik. Tidak ada catatan
yang pasti mengenai tahun kelahiran dan meninggal dunianya doktor agung dari
benua Afrika Utara itu. ‘Banyak kebingungan masalah tahun kelahirannya (Ibnu
Al-Jazzar),’ ujar Hajji Khalifah dalam karyanya yang berjudul Kashf
Al-Zunun II.
Hajji Khalifah menjelaskan
bahawa ada tiga versi mengenai tahun yang sempat disebut sebagai tahun
meninggal dunianya Ibnu Al-Jazzar ini. Pertama, sebelum tahun 400 Hijrah atau
1010 Masehi, kedua tahun 400 Hijrah atau 1010 Masehi, dan ketiga setelah tahun
ini. Sementara itu, Brockelmann (GI, 238), menyebutkan, Al-Jazzar meninggal
dunia pada tahun 395 Hijrah atau 1004 Masehi. Ilmuan lainnya, seperti Idris
mengadopsi pendapat Brockelmann soal tahun meninggal dunianya Al-Jazzar.
Sedangkan Ibnu Juljul, merujuk
pada karyanya yang berjudul Tabaqat Al-Atibba menyebutkan bahawa Ibnu
Al-Jazzar meninggal dunia pada 987 Masehi. Sementara, Ibnu ‘Idhari dalam
karyanya Al-Bayan Al-Mughrib I, mengatakan meninggal dunianya Ibnu
Al-Jazzar sekitar tahun 369 Hijrah atau 979M-980 Masehi. Namun, baru-baru ini
ada bukti yang menunjukkan bahawa beliau meninggal dunia di kota kelahirannya di
Qayrawan, sekitar tahun 979-980 Masehi (369 Hijrah).
Karya Ibnu
Al-Jazzar
Ibnu Al-Jazzar merupakan
seorang penulis yang produktif dalam bidang kedoktoran. Buku-buku yang
ditulisnya begitu terkenal dan berpengaruh dalam dunia kedoktoran Barat di abad
pertengahan. Bukunya Al-Adwiya Al-Mufrada atau Treatise on
Simple Drugs telah diterjemahkan ke dalam bahasa Yunani, Latin dan Ibrani
dan dicetak beberapa kali.
Karyanya menjadi sangat populer
setelah diterjemahkan oleh Constantine, seorang ilmuan asal Afrika, dengan
judul Liber de Gradibus. Tidak hairanlah, jika buku karya Al-Jazzar itu
menjadi begitu penting dalam dunia kedoktoran Barat. Sejak mengenali buku ini,
dunia kedoktoran Barat mulai mengenali pharmacopeia.
Karyanya yang lain adalah Tibb
Al-Fuqara’ wa Al-Masakin atau Medicine for the Poor. Buku itu
telah dianalisis oleh Ed S Catahier dan JacquaI-Micheau dalam bentuk artikel
ilmiah. Karya Ibnu Al-Jazzar itu, kata Catahier, menjadi sebuah literatur yang
populer khususnya selama abad pertengahan.
Rocha Pereira dalam
karyanya Obras Medicas de Pedro Hispanokarya, mengatakan, karya
Ibnu Al-Jazzar ini juga dilirik oleh Petrus dari Sepanyol, seorang doktor dan
ahli falsafah yang menjadi Paus dengan nama John XXI. Karya Ibnu Al-Jazzar
lainnya yang berpengaruh adalah Zad Al-Musafir wa-Qut Al-Hadir atau
Provisions for the Traveller and the Nourishment of the Settled.
Buku Zad Al-Musafir merupakan karyanya yang terbesar. Yang
waktu itu, sebahagian besar ditulis masih dalam bentuk manuskrip (naskhah).
Ullmann dalam karyanya Neues
zu den diaetetischen Schriften des Rufus yon Ephesos, menjelaskan bahawa
karya doktor Islam itu terdiri dari tujuh volume buku. Buku ini bukanlah
merupakan buku panduan bagi wisatawan, tetapi merupakan buku panduan perubatan
yang sistematik, membahas berbagai penyakit dan perawatan capite ad
calcem (dari kepala ke hujung kaki) dalam tulisan yang begitu singkat.
Karyanya itu berisi banyak
kutipan yang berharga dari doktor dan ahli falsafah Yunani terkenal seperti
Hippocrates, Aristotle, Rufus, Galen, Paulus dari Aegina, Palladios dan
sebagainya. Buku yang berpengaruh itu mulai diterjemahkan ke dalam bahasa
Yunani pada awal abad ke 11 Masehi. Buku ini diedarkan secara meluas. Buku
kedoktoran yang ditulis Ibnu Al-Jazzar ini begitu popular di kalangan
masyarakat Yahudi. Buktinya, buku itu diterjemahkan sebanyak tiga kali ke dalam
bahasa Ibrani. Pertama dialihbahasakan oleh seorang penterjemah anonim dengan
judul Ya’ir Nativ pada 1224 Masehi. Kedua, diterjemahkan oleh
Musa Ibnu Tibbon pada 1254 Masehi berjudul Zedatha-Derakhim. Ketiga
dialihbahasakan oleh Ben Abraham Ishak menjadi buku yang berjudul Zedah-la
Orehim.
Seperti halnya buku Al-Adwiya
Al-Mufrada, buku kedoktoran yang berjudul Zad Al-Musafir ini
juga diterjemahkan ke dalam bahasa Latin oleh Constantine pada tahun 1124
Masehi, dengan judul Viaticum Peregrinantis. Tidak syak lagi, karya Ibnu
Al-Jazzar juga menjadi salah sebuah buku rujukan kedoktoran yang sangat
berpengaruh bagi peradaban Eropah di abad pertengahan.
Buku tentang demam dan penyakit
seksual karya Ibnu Al-Jazzar juga telah diedit dan diterjemahkan ke dalam
bahasa Inggeris. Karya tersebut diterjemahkan oleh Gerrit Bos dengan
judul Ibn Al-Jazzar on Sexual Diseases: A Critical Edition of ‘Zad
Al-Musafir wa-Qut Al-Hadir’: Provisions for the Traveller and Nourishment for
the Sedentary. Buku tersebut juga sangat berpengaruh di Eropah. Pada abad
ke 11 Masehi, buku itu diterjemahkan ke dalam bahasa Yunani. Pada abad ke 12
Masehi, di Toledo, buku itu kemudian diterjemahkan dari bahasa Arab ke bahasa
Latin oleh seorang penterjemah bernama Lumbard.
‘Setelah diterima ke dalam apa
yang disebut Articella atau Ars medicinae, ringkasan yang dibuat
dari buku perubatan karya Ibnu Al-Jazzar, telah banyak digunakan di
sekolah-sekolah perubatan di Salerno, Montpellier, dan di institut perguruan
tinggi yakni di Bologna, Paris dan Oxford,‘ jelas Dugat dalam karyanya yang
berjudul Etudes sur le Traitc de Medecine d’ Abou Dja’far Ahmad, Intitule:
Zad Al-Mozafir.
Ibnu Al-Jazzar juga menulis
sebuah risalah dalam pengubatan sifat pelupa berjudul fi Al-Nisyan
wa-’Ilajih dan panduan memperkuatkan daya ingatan melalui buku yang
berjudul Al-Nisyan wa-Uruq Taqwiyat Al-Dhakira. Kedua buah karya
Ibnu Al-Jazzar itu telah diedit dan diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris. Hal
itu diungkapkan oleh Gerrit Bos dalam karyanya Ibn Al-Jazzar, Risala fi
Alnisyan atau Treatise on Forgetfulness.
Selain itu, dia juga menulis
buku tentang penyakit gangguan tidur (sleep disorder). Dia juga menyusun
sebuah risalah dalam kes angka kematian. Dia juga menulis buku tentang
pediatrik (ilmu kesihatan kanak-kanak), demam, penyakit seksual, pengubatan
bagi si miskin. Risalah ini diringkaskan oleh Gerrit Bos menjadi ’Ibn
Al-Jazzar on Medicine for the Poor and Destitute’, dalam Journal of
the American Oriental Society.
Dia juga menulis tentang
terapeutik (nilai pengubatan), vaticum, coryza, penyakit perut, penyakit
kusta, ubat-ubatan terpisah, ubat-ubatan campuran dan ini ditambahkan dalam
bukunya dalam wilayah keilmuan lain, misalnya sejarah binatang dan literatur.
Ibnu Al-Jazzar juga memiliki beberapa buah buku tentang geriatric medicine
atau ilmu kedoktoran yang mempelajari tentang orang tua dan kesihatan lansia
(buku Tibb Al-Mashayikh). Dengan demikian, begitulah besarnya sumbangsih
Al-Jazzar bagi pengembangan dunia kedoktoran moden.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan