Syed Mahadzir Syed
Ibrahim
APAKAH kesan tragedi
Bali terhadap masa depan Islam politik di Indonesia? Persoalan ini kerap
dicagunkan banyak kalangan kerana Indonesia dianggap negara paling produktif
melahirkan parti-parti politik berasaskan Islam. Barangkali, Pakistan merupakan
satu-satunya negara yang mampu menyaingi Indonesia dalam hal jumlah parti
Islam. Meski demikian, berbeza dengan Pakistan, Islam politik di Indonesia
telah dipastikan akan menghadapi zaman sukar akibat kesan letupan dahsyat yang
menelan ramai korban tersebut.
Dalam suatu pertemuan
bersama pihak akhbar pasca letupan di Bali, Nurcholish Madjid menyebutkan
bahawa peristiwa itu secara moral setara dengan serangan teroris 11 September
2001 yang menghancurkan menara kembar World Trade Center dan Pentagon. Beliau
menegaskan bahawa hendaknya pemerintah dan masyarakat umumnya bersikap tegas
dan decisive, tidak sekadar larut dalam retorik basa-basi politik.
Jika benar semua
senario pada akhirnya bermuara pada pembasmian segala bentuk radikalisme,
terutamanya radikalisme keagamaan, maka dipastikan akan terjadi perubahan dalam
menyingkapi Islam politik yang sejak 1998 mendapat lahan subur. Mark R
Woodward, warga Indonesian yang berasal dari Arizona State University, dalam
tulisannya berjudul Indonesia, Islam, and the Prospect for Democracy
menyebutkan bahawa salah satu fenomena setelah jatuhnya Soeharto adalah
antusiasme terhadap kehadiran Islam politik (SAIS Review, No 2, 2001).
Namun, Woodward
menambah, munculnya retorika Islamisme ini justeru merupakan sandungan terbesar
(the most troubling development) bagi perkembangan Indonesia baru.
Sebagaimana di tempat lain, Islam politik di Indonesia juga memiliki pandangan
konspirasional mengenai politik global. Diskusi-diskusi tentang rancangan Barat
untuk menghancurkan Islam dapat ditemui di berbagai masjid dan pamplet. Wacana
ini menuding Barat Kristian dan Yahudi sebagai sumber konflik dan stagnasi
ekonomi. Lantaran itu, terbentuknya khilafah yang didasarkan kepada syari’ah
diyakini sebagai satu-satunya solusi terhadap masalah masyarakat Islam.
Di kalangan sarjana
dan akademik Barat, terdapat dua bentuk kebimbangan dari menjamurnya Islam
politik ini. Pertama, Islam politik menggerogoti demokrasi. Mungkin juga Islam
politik mengikuti jalur prosedur untuk mencapai kekuasaan, seperti mendirikan
parti dan mengikuti pilihan raya umum, manakala bila mereka telah berada di
tampuk kekuasaan mereka akan menghancurkan institusi demokrasi itu sendiri.
Kes Aljazair sering
dijadikan contoh untuk menjelaskan kecenderungan ini. FIS memang memenangi
pilihan raya umum, namun kerana sikapnya yang antipluralisme telah anggap
sebagai ancaman terhadap demokrasi.
Kedua, politik
ideologi dan simbol Islam ke dalam kehidupan umum masyarakat Islam. Hal ini
jelas kelihatan di dalam politik di Indonesia setelah runtuhnya rejim Soeharto.
Agama didorong sedemikian rupa sebagai vote getter (peraih suara),
sehingga konflik dan ketegangan yang sesungguhnya bersifat politik kemudiannya
beraroma agamis. Kenyataan ini tentu sangat berbahaya kerana telah menyebabkan
agama sebagai variable pembeza, bukannya variable perekat bagi
keluhuran hidup umat manusia.
Dalam konteks itu,
penggunaan kekerasan (the use of force) menjadi istilah yang begitu
lekat dengan Islam politik. Perhatikan keterangan Najib Ghadbian, pensyarah
pengajian politik dari University of Arkansas, dalam tulisannya yang berjudul Political
Islam and Violence. Katanya, ‘Pandangan yang dominan di Barat mengasumsikan
secara tegas antara nilai-nilai Islam dan penggunaan kekerasan di dalam dunia
Islam, terutama kekerasan yang bersifat politik.’ (New Political Science,
vol 22, no 1, 2000).
Lantaran itu,
persoalannya, dapatkah Islam politik di Indonesia membuktikan dirinya sebagai
kekuatan anti kekerasan? Ini yang harus dibuktikan dalam sejarah. Kekerasan
politik di Indonesia, sebagaimana di tempat lain, dimotivasi oleh pertimbangan
politik. Ini memang kelihatan sederhana, namun perlu ditegaskan bahawa yang
kita kaji di sini adalah Islam politik, bukan Islam atau kaum muslimin secara
umum. Kaum muslimin yang mengikuti Islam politik disebut ‘Islamis’. Dalam
banyak kes, Islamis adalah orang yang menyerukan implementasi syari’ah ke dalam
seluruh aspek kehidupan, termasuk domain umum.
Kendati mereka yang
menganut Islam politik sepakat tentang relevan prinsip-prinsip Islam untuk
menyelesaikan masalah kontemporari, namun mereka berbeza dalam kaedah, gaya,
dan isu substantif. Salah satu ketidaksepakatan di kalangan golongan Islamis
adalah tentang penggunaan instrument kekerasan. Ada dua fakta penting
mengenai distingsi antara gerakan moderat dan radikal atau ekstremis iaitu:
1. Distingsi yang
didasarkan pada bagaimana gerakan tersebut menyingkapi tatanan politik yang
sudah ada. Gerakan moderat memilih untuk melakukan perubahan melalui cara-cara
gradual dan damai, sementara golongan ekstremis siap menggunakan segala cara
yang diperlukan untuk mengimplementasikan visi Islam mereka.
2. Kalangan moderat dan
ekstremis tidaklah monolitik, melainkan sangat beragam baik dalam hal jumlah
anggota, agenda, ataupun aktiviti. Ada kelompok-kelompok Islam yang aktif dalam
kerja-kerja sosial untuk menyantuni golongan fakir-miskin, tetapi ada juga yang
hanya boleh menyediakan amunisi untuk perang. Dan, kelompok yang melakukan
kekerasan itu pun sebenarnya minoriti di dalam lingkup Islam politik yang jauh
lebih luas.
Meski demikian, ulah
segelintir minoriti ini bukan saja merosakkan nama baik seluruh negeri atau
kaum muslimin, tapi juga merosakkan citra majoriti Islam politik itu sendiri.
Di tengah desakan untuk menyucikan diri dari segala tuduhan yang diskriminatif
pasca tragedi Bali, Islam politik Indonesia dituntut melakukan penentangan
terhadap segala bentuk aktiviti yang boleh menjurus kepada penggunaan kekerasan
untuk mewujudkan cita-cita politik. Tentu saja dalam hal ini juga termasuk
tidak memberi ruang gerak bagi berkembangnya segelintir minoriti itu.
Cabaran lain adalah
apa yang disebut oleh Olivier Roy dalam bukunya The Failure of Political
Islam (1996) sebagai ‘kemandulan artikulasi politik Islam’. Disedari atau
tidak, Islam politik memang belum mampu menjelaskan bagaimana ia boleh tampil
di atas panggung politik mutakhir. Sebab, selama ini kewujudannya selalu
dirujukkan kepada rumusan politik ulama zaman pertengahan, seperti Al-Mawardi
atau Al-Ghazali.
Tidak berkembangnya
artikulasi diskerusif tentang cita-cita Islam politik menyebabkan dirinya bersikap apologetik dan
defensif. Yang paling mudah dilakukan adalah menuding kelompok di luar dirinya
sebagai biang keladi kemunduran, untuk sesuatu yang tidak boleh dilakukannya
sendiri.
Islam Politik Di Asia Tenggara
Asia Tenggara adalah
tempat tinggal bagi sepertiga penduduk Islam terbesar di dunia. Islam merupakan
agama majoriti di Indonesia, Malaysia dan Brunei, dan komuniti yang lebih kecil
boleh ditemui di Burma (Myanmar), Singapura, Filipina, dan Thailand. Lokasi
strategik Asia Tenggara yang berada di antara lahan minyak kritis Timur Tengah
dan Asia Timur yang hauskan tenaga, bersamaan dengan lahirnya kelompok-kelompok
Islam radikal di Timur Tengah dan Asia Selatan selama kurun 1990-an dan fokus
mereka yang nampaknya semakin menguat di negara-negara seperti Indonesia dan
Filipina, telah menjadikan Islam di Asia Tenggara sebagai salah satu isu
antarabangsa.
Meskipun demikian,
ada bahaya dalam menghubungkan begitu saja tradisi Islam di Asia Tenggara
dengan radikalisme Timur Tengah. Ada perbezaan signifikan antara gerakan
revivalis Islam yang melihat pada pembaharuan kultural dan spiritual yang telah
menyapu Asia Tenggara kebelakangan ini dengan jaringan teroris transnasional.
Kelompok yang tidak
memihak kepada kedua gerakan ekstrem ini adalah parti politik dan kelompok yang
berusaha mendapatkan autonomi yang lebih besar bagi atau pemisahan dari
wilayah-wilayah Islam yang dominan; beberapa di antaranya menggunakan perangkat
bersenjata, sementara yang lain bersifat damai dan ingin beroperasi dalam
proses politik formal. Dengan perbezaan-perbezaan yang ada di antara
organisasi-organisasi ini dan tujuan mereka, maka meletakkan mereka dalam
kategori geopolitik yang sama boleh sangat berbahaya.
Bagi mereka yang
percaya bahawa Islam di Asia Tenggara adalah kekuatan destruktif yang
berpotensi menunjuk kepada beragam kelompok Islam radikal, baik yang memiliki
hubungan dengan al-Qaeda mahupun para pelancong, yang telah muncul di Indonesia,
Malaysia, Singapura, dan Filipina. Abu Sayyaf, Jamaah Islamiyah (JI), Laskar
Jihad, Majlis Mujahidin Indonesia (MMI), dan Kumpulan Militan Malaysia (KMM)
merupakan bahaya yang nyata dan ada bagi kedamaian dan stabiliti di Asia
Tenggara dan juga bagi kepentingan nasional Amerika Syarikat.
Tanpa tindakan yang
tegas dan efektif di pihak Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya,
kelompok-kelompok radikal ini boleh menggugat ketenteraman wilayah ini,
menciptakan mata rantai rejim Islam dari Filipina hingga ke Indonesia.
Bertentangan dengan perspektif ini adalah pandangan bahawa sebahagian besar
Muslim di Asia Tenggara tidak akan menyokong Islam radikal, dan lebih menyukai
jalan yang lebih moderat.
Meskipun Islam adalah
faktor politik di seluruh wilayah ini, parti-parti Islam tidak mendominasi
kehidupan politik di Indonesia mahupun Malaysia - dua negara Asia Tenggara
dengan majoriti Muslim dan pemerintahan terpilih. Eksistensi kelompok politik
Islam radikal di Asia Tenggara tidak bermakna bahawa wilayah ini ditakdirkan
untuk mengalami tingkat kekerasan yang bersumber dari Islam yang secara
periodik telah mendera Timur Tengah dan Pakistan.
Meskipun demikian,
perhatian dan campur tangan Barat yang terlalu banyak justeru semakin
memperdalamkan sentimen anti-Barat (terutama anti-Amerika) dan memberikan asas
yang kukuh dari mana kelompok radikal Islam boleh memperolehi kekuasaan.
Kedua perspektif ini
berasal dari realiti mendasar: Islam sedang mengalami kebangkitan regional yang
secara luas bersifat sosial dan kultural. Kebangkitan ini diiringi dengan
lahirnya kelompok-kelompok radikal yang sangat fundamentalis dalam orientasi keagamaan,
anti-Amerika dalam pandangan politik dan menganut Islam sebagai ideologi.
Kelompok ini memiliki
rujukan hitam putih bagi penciptaan sebuah negara yang diatur oleh hukum
Islam (syari’ah). Meskipun mereka berada
di wilayah pinggiran dalam hal politik, sebahagian dari kelompok-kelompok ini
secara agresif berusaha untuk memperluaskan jangkauan mereka, dan memiliki
hubungan antarabangsa. (Ramzi Yousef, seorang tokoh penting dalam pengeboman
WTC 1993, memelihara asas operasi di Filipina, di mana beliau ditugaskan untuk
membunuh Paus dan Presiden Bill Clinton, dan juga melakukan pengeboman sebuah
jet milik Philippines Airlines). Kelompok Islam radikal ini telah menjadikan
Asia Tenggara sebagai sebahagian perjuangan yang lebih luas dalam perang
terhadap terorisme.
Islamisme Di
Indonesia
Landskap politik di
Asia Tenggara telah berubah secara signfikan sejak akhir 1990-an, yang secara
nyata memiliki kesan kepada Islam dan tempatnya di negara. Krisis ekonomi yang
mengganyang Thailand, Indonesia, Malaysia, dan Filipina pada akhir 1990-an
menggelincirkan ‘keajaiban’ Asia, dengan
fokusnya kepada pembangunan ekonomi. ‘Abad Asia’, membentuk pertumbuhan ekonomi
yang cepat, peningkatan standard hidup, dan bobot politik dan ekonomi yang
lebih berat dalam urusan-urusan antarabangsa, tiba-tiba berhenti. Di seantero
wilayah ini, kemiskinan meningkat, demikian juga arus ketidakpuasan sosial
terhadap pemerintah tempatan.
Hal ini paling akut
terjadi di Indonesia, di mana rejim penguasa, Soeharto dipaksa turun dari
kekuasaannya pada Mei 1998 setelah demonstrasi politik dan rusuhan yang meluas.
Koalisi yang menjatuhkan Soeharto difragmentasi menjadi sejumlah aliansi
Islamis dan kelompok nasionalis sekular. Di samping itu, hanya sebahagian dari
mantan elit - mereka yang secara dekat berhubungan dengan Soeharto dan
keluarganya - juga dijatuhkan.
Banyak di antara
pialang kekuasaan pada masa lampau, seperti ketenteraan, mempertahankan peranan
politik yang tetap penting. Dengan melemahnya autoriti politik pusat,
ketegangan etnik-agama yang demikian panjang, diparahkan lagi dengan meredumnya
ekonomi, semakin meningkat. Di sebahagian wilayah negara Indonesia, seperti di
Sulawesi dan Maluku, terjadi pertempuran antara kelompok-kelompok Islam,
Kristian dan nasionalis yang saling berperang.
Ada tuduhan bahawa
kelompok Islam radikal memiliki hubungan erat dengan elemen konservatif di
kalangan elit politik, sebahagian dari mereka mahu menyediakan senjata dan wang
untuk menggugat ketenteraman eksperimen demokrasi baru ini.
Kelompok Islam
Indonesia menjangkau spektrum organisasi yang terbentang dari kelompok sosial
dan kultural, seperti Muhammadiyah dan Nahdhatul Ulama’, hingga
kelompok-kelompok militan, yang sangat mungkin memiliki hubungan transnasional,
seperti Laskar Jihad.
Adalah penting untuk
menegaskan bahawa majoriti komuniti Muslim Indonesia belum termobilisasi oleh
Islam politik. Selama pemilihan umum 1999, hanya 16 peratus pemilih yang
memilih parti-parti yang menyeru kepada Islam konservatif. Lebih dari itu,
kelompok Islam yang lebih radikal di Indonesia adalah kelompok pinggiran dalam mainstream
Islam di Indonesia, yang masih selalu berkomitmen pada toleransi.
Sejumlah parti Islam
di Indonesia agak bertentangan dengan kelompok-kelompok militan. Di antara lima
parti Islam (pada pilihan raya tahun 1999) menduduki seperempat kerusi di
parlimen dan memainkan peranan penting dalam politik nasional. Semuanya
berkomitmen untuk mengakui kekuatan-kekuatan masyarakat yang beroperasi di
negara -beberapa di antaranya Islam, dan yang lain lagi tidak - dan perwakilan
dari semua kepentingan yang sah.
Tentu saja, di luar
lima parti ini ada parti Islam lainnya, sebahagian besar tidak memiliki wakil
di parlimen, yang memiliki platform menyeru kepada negara Islam dan
tindakan-tindakan yang antagonistik pada komuniti agama lain dan kepada Barat.
Kalangan Islamis di
Indonesia umumnya adalah sekumpulan kelompok-kelompok kecil. Mereka sama-sama
menggunakan interpretasi literal terhadap Islam dan mendakwa bahawa kaum
Muslimin seharusnya hanya mempraktikkan Islam ‘murni’ seperti yang diajarkan
oleh Rasulullah s.a.w dan para sahabat baginda.
Pandangan ini
diperkuatkan lagi dengan penganutan konsep jihad sebagai ‘perang suci’
menentang musuh Islam yang dipersepsikan dan bukan persepsi yang lebih mainstream
tentang jihad yang bererti ‘berusaha dengan sekuat tenaga’ dalam
aktiviti-aktiviti kaum Muslimin.
Sementara sejumlah
kelompok yang terjebak dalam kumpulan radikal telah ada sebelum rejim Soeharto
tumbang, banyak kelompok baru yang kemudian muncul - beberapa di antaranya
dibentuk kerana adanya kharisma individu, sementara yang lain memiliki hubungan
dengan elemen-elemen angkatan bersenjata (penduduk Yaman Indonesia yang kecil
tetapi secara historis sangat berpengaruh juga diyakini terlibat dalam mengobarkan
sikap Islam radikal).
Dua kelompok radikal
utama di Indonesia adalah Laskar Jihad dan Majlis Mujahidin Indonesia (MMI). Dua organisasi ini merupakan lanjutan
dari tradisi politik dan keagamaan radikal yang dulunya sudah pernah beroperasi
di kalangan masyarakat Indonesia pinggiran; jatuhnya pemerintahan Soeharto dan
melemahnya autoriti pusat membantu mereka mendapatkan pengikut yang lebih luas
dan perhatian lebih dari media Barat yang memang mencari cerita tentang
ekstremisme Islam.
MMI didirikan pada
tahun 2000 oleh Abu Bakar Ba’asyir, yang selama tahun 1970-an dipenjarakan
akibat penentangannya terhadap Soeharto. Beliau akhirnya mengungsi ke Malaysia,
di mana beliau diperkirakan mengembangkan hubungan dengan Kumpulan Militan
Malaysia (KMM), yang juga menentang pemerintahan bekas Perdana Menteri Tun Dr
Mahathir Mohammad dan berkeinginan mendirikan rejim Islam fundamentalis di
negara ini.
Abu Bakar Ba’asyir
kembali semula ke Indonesia setelah Soeharto tumbang dan diduga menjadi salah
satu kekuatan kunci di belakang Jama’ah Islamiyah, sebuah kelompok Islamik yang
berasas regional. Laskar Jihad berfungsi sebagai organisasi sosial-keagamaan
dan sebagai kelompok militan.
Pada awalnya adalah
sebuah organisasi keagamaan konservatif yang didirikan oleh Ja’far Umar Thalib,
ia menjadi kekuatan militan yang berusaha mendirikan sebuah negara Islam
melalui sarana kekerasan. Dikenali dengan ceramah-ceramahnya yang berapi-api,
Thalib memberikan kencenderungan anti-Amerika kepada organisasi ini, sambil
tetap menekankan keperluan untuk membersihkan Islam dan Indonesia dari
pengaruh-pengaruh yang tidak Islamik.
Sejajar dengan hal
terakhir ini, Laskar Jihad menjadi kekuatan aktif dalam menyulut peperangan
dengan komuniti Kristian Indonesia, khususnya di Maluku. Thalib dicurigai
memiliki hubungan dengan kelompok Islam radikal yang berasas di Malaysia dan
diyakini menerima dana dari Libya dan Saudi Arabia. Ada juga diskusi menarik
tentang kemungkinan hubungannya dengan al-Qaeda.
Laskar Jihad menolak
semua tohmahan ini. Abu Sayyaf, kelompok Islam revivalis di Filipina mengambil
jalan lain. Tidak pernah mendapatkan keuntungan dari keajaiban ekonomi Asia,
kelompok ini mengalami friksi yang sangat lama antara majoriti Kristian dan
minoriti Muslim. Kelompok Islam Filipina yang telah meraih populariti paling
besar kerana tokoh militannya adalah Abu Sayyaf (Pembawa Pedang), yang berakar
pada perjuangan panjang negara itu antara Kristian dan Muslim.
Abu Sayyaf didirikan
pada tahun 1991, di bawah kepemimpinan Abdurajak Abubakar Janjalani, yang
belajar di Saudi Arabia dan Libya. Beliau juga dilatih sebagai mujahidin di
Pakistan dan berperang menentang Soviet di Afghanistan selama kurun waktu
1980-an. Di suatu tempat dalam perjalanannya, Janjalani diduga telah bertemu
dengan Osama Bin Laden.
Pada tahun 1990
beliau kembali ke Filipina dan mendirikan Abu Sayyaf dari jajaran anggota Moro
National Liberation Front (MNLF) yang mengalami kekecewaan, sebuah kelompok
gerila Muslim yang telah menyulut perang terhadap pemerintahan Filipina di
bahagian tenggara negara ini pada tahun 1970-an dan 1980-an.
Seperti MNLF awal,
tujuan utama kelompok Abu Sayyaf adalah mendirikan sebuah negara Islam merdeka
di luar kepulauan Filipina tenggara. Abu Sayyaf diduga dibiayai oleh al-Qaeda
pada awal 1990-an, dan saudara ipar Bin Laden iaitu Jamal Khalifa, diduga telah
bertemu dengan kelompok ini. Di samping itu, Abu Sayyaf juga berkemungkinan
memiliki hubungan dengan Ramzi Yousef.
Meskipun Abu Sayyaf
aktif selama era 1990-an, menjalankan aktiviti pengeboman skala kecil dan
operasi penculikan, ia tidak mendapat perhatian antarabangsa hingga Mac 2000,
ketika kelompok ini menculik 58 pelajar sekolah di kepulauan Basilan. Menjelang
Janjalani meninggal dunia (dia terbunuh dalam sebuah kejadian tembak-menembak
dengan tentera pemerintah pada tahun 1998), saudaranya, Khadafi Janjalani
menjadi komandan kelompok ini. Pada tahun yang sama, episod penculikan di
Basilan diikuti dengan penculikan 21 orang, termasuk 10 pelancong asing.
Tawanan ini
dibebaskan ketika Libya membayar $ 20 juta sebagai tebusan. Meskipun hal ini
mengakhiri situasi penculikan, wang tebusan itu justeru menarik ratusan
penyokong baru Abu Sayyaf dan memungkinkan mereka untuk membeli senjata baru.
Abu Sayyaf bertindak lagi pada Mei 2001, ketika itu menculik 17 warga Filipina
dan 3 orang Amerika, kepala salah seorang di antaranya kemudiannya telah
dipenggal.
Selepas tragedi 11
September 2001, Abu Sayyaf menjadi sasaran Amerika Syarikat, yang mengirim 600
tentera ke Filipina untuk membantu melatih tentera tempatan dalam menangani
keadaan darurat. (Amerika Syarikat
memberikan bantuan ketenteraan kepada Presiden Arroyo sebanyak $ 100 juta -
bantuan kewangan pertama sejak rakyat Filipina meminta untuk menutup markas
tentera Amerika pada awal 1990-an). Pemerintahan Arroyo menjadikan
pemberantasan Abu Sayyaf sebagai prakarsa utama. Gabungan tentera Filipina dan
sokongan logistik Amerika Syarikat menjadikan Abu Sayyaf berada di bawah
tekanan serius.
Serangkaian
pertempuran kecil mengurangi jumlah anggota kelompok ini, dan pada bulan Jun
2002, Abu Sabaya, seorang pemimpin senior dan juru bicara Abu Sayyaf, terbunuh.
Menjelang akhir 2002, barisan Abu Sayyaf telah dihabiskan dan asas sokongannya
juga sepenuhnya dihancurkan.
Islamis Transnasional
Asia Tenggara
Dengan jaringan yang
melintasi Malaysia, Singapura, dan Indonesia, Jamaah Islamiyah telah lahir
sebagai kelompok radikal Islam transnasional paling luas di Asia Tenggara. Tujuannya
adalah untuk mencipta sebuah negara Islam yang menyatukan kaum Muslimin di
Thailand, Malaysia, Indonesia, dan Filipina Selatan.
Sementara keanggotaan
Abu Sayyaf dan Laskar Jihad cenderung untuk memasukkan mereka yang berasal dari
sektor ekonomi tingkat bawah, JI merekrut anggotanya dari kelompok terdidik
kelas menengah Indonesia, Malaysia dan Singapura. Didirikan oleh dua orang
warga Indonesia pada era 1990-an, Abdullah Ahmad Sungkar dan Abu Bakar Ba’syir
(pemimpin MMI), JI merambah menjadi lahan pertemuan bagi Islamis radikal di
wilayah ini.
Agen-agen Jamaah
Islamiyah bertanggungjawab atas serangkaian perompakan bank, penyerangan, dan
pengeboman dengan sasaran masyarakat awam. Pada bulan Januari 2002, salah
seorang tokoh operasional kunci JI, Fathur Rahman al-Ghozi, warga negara
Indonesia, ditangkap di Filipina (dan kemudiannya juga terbunuh di tangah
tentera Filipina) dan bertanggungjawab terhadap letupan bom di Manila pada
bulan Disember 2000 yang telah mengorbankan 22 orang.
Pada bulan Disember 2001,
kerajaan Singapura telah menahan 13 orang anggota Jamaah Islamiyah yang
merancang untuk meletupkan bom kereta dan bunuh diri di kedutaan besar Amerika
Syarikat di Singapura, Kuala Lumpur dan Jakarta, juga 6 sasaran lainnya yang
berasal dari pejabat tinggi Singapura.
Pada bulan September
2002, anggota JI telah ditangkap oleh angkatan bersenjata Singapura kerana
merancang pengeboman bandar udara, kementerian pertahanan, dan saluran air di
negara itu yang diharapkan boleh menyalakan perang suci di Asia Tenggara.
Sebahagian besar anggota JI adalah warga negara Singapura.
JI juga merancang
membunuh Presiden Megawati Soekarnoputri, melakukan pengeboman di Indonesia dan
Filipina dan menyediakan sokongan logistik bagi al-Qaeda (JI pada mulanya
memiliki hubungan dengan al-Qaeda).
Eksistensi JI dan
operasinya di Singapura menghadirkan cabaran nyata bagi pemerintahan negara
ini. Hampir 77 peratus warga Singapura adalah Cina, dengan minoriti suku Melayu
(14 peratus dari seluruh jumlah penduduk). Kelompok agama terbesar adalah
Buddha, dengan Islam yang membentuk kira-kira 25 peratus dari jumlah
keseluruhan penduduk. Dikelilingi oleh negara Islam terbesar, Malaysia dan
Indonesia, Singapura selalu sensitif dalam mengelola hubungan etnik dan
agamanya. Meskipun pemerintah memiliki reputasi yang sangat baik dalam
memerintah, Singapura adalah sebuah masyarakat yang kaya, yang berfungsi
sebagai pusat pengangkutan utama dan offshore-finance hub bagi Asia
Tenggara.
Secara tradisional,
sangatlah mudah keluar dan masuk Singapura. Semua faktor ini menarik JI ke
Singapura. Dari negara kota ini, ia dapat bergerak ke seluruh wilayah,
membangun dan mempertahankan jaringan kewangan, dan menikmati markas operasi
yang sangat nyaman. Pada ketika yang bersamaan, jika JI boleh mencipta ketegangan
antara Muslim dan bukan Muslim di Singapura, ia boleh saja menyulut sentimen
anti Cina di Indonesia dan Malaysia, yang boleh dieksploitasinya untuk
memperluaskan mimpi regional mereka akan sebuah negara Islam Asia Tenggara yang
bersatu.
Equilibrium Baru
Lahirnya Islam
politik menghadirkan cabaran bagi pemerintah di seluruh wilayah Asia Tenggara.
Sementara idea tentang pembaharuan masyarakat atau pendirian asas moral yang
lebih kuat bagi masyarakat - banyak di antaranya yang dinodai dengan korupsi
pemerintah - adalah perkembangan yang positif, tidak Islam radikal.
Dalam wilayah ini,
cabaran pembangunan yang sukar dan sistem politik yang seringkali kaku menyulut
bertambahnya jajaran ketidakpuasan di kalangan anak muda, pekerja, dan
intelektual. Di luar wilayah ini, al-Qaeda telah membantu mengibarkan bendera
antarabangsa perang terhadap pengaruh buruk Barat dan wilayah-wilayah
sekutunya.
Kombinasi dari
kekuatan domestik dan luaran, telah menjadikan Asia Tenggara sebagai medan
kedua bagi perang Amerika Syarikat terhadap terorisme. Ini telah membawa kepada
fokus Washington kembali ke wilayah yang sebelumnya telah menjadi prioriti
rendah. Baik pemerintah tempatan mahupun Washington perlu secara berhati-hati
bertindak dalam menghadapi Islam radikal, menggunakan perangkat ekonomi dan
ketenteraan untuk berhadapan dengan persoalan ini.
Kegagalan mengurangi
kemiskinan dan keadaan-keadaan lainnya yang membantu terciptanya kekuatan
radikal dalam politik mahupun agama tidak akan mengeliminasi Islamis. Dan kegagalan
menggunakan kekuatan ketenteraan secara selektif dan bijaksana akan semakin
menguatkan para pejuang di bidang ini. Persoalan kritisnya adalah bagaimana
mencipta sebuah keseimbangan baru di dunia pasca 11 September yang memungkinkan
peranan bukan kekerasan bagi Islam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan