SMAHADZIR
TERSEBUTLAH kisah pada zaman dahulu ada dua orang
bersaudara di antara golongan Bani Israil. Kedua-duanya bersaudara kandung.
Tetapi hairan, satu sama lain bertentangan dalam pendapat dan pandangan hidup,
bertentangan fahaman dan ideologi; ibarat buah sepohon dan sekebun tempat
tumbuhnya, tetapi rasa, yang sebiji manis, sedang yang sebiji lagi pahit
sepahit-pahitnya.
Yahuza, demikianlah nama salah seorang di
antara kedua-dua orang yang bersaudara itu. Dia ini adalah seorang yang Mukmin
dan mendasarkan hidup dan perjuangannya kepada dasar ketuhanan. Tahu akan
darjat diri tempat di mana beliau hidup sekarang menjelang matinya. Sifatnya
pemaaf dan pemurah hati, penyantun terhadap sesama dan suka merendahkan diri,
tidak terlalu tergoda oleh hiburan dunia dan harta benda kekayaan.
Yang seorang lagi bernama Qutrusy. Dia
tidak mahu mengenal Allah s.w.t dan Hari Akhirat. Hidupnya dalam kekafiran
tanpa agama, hanya berpedoman kepada otaknya sendiri saja. Sifatnya kasar dan
bakhil sekali, selalu menganggap dirinya lebih pintar dan lebih berkuasa dari
semua orang. Dia selalu memandang rendah kepada orang dan golongan lain,
lebih-lebih kepada orang yang beriman kepada Allah s.w.t dan senantiasa
beribadat.
Merasa Bimbang
Setelah bapa kedua-dua orang bersaudara ini menjadi
tua dan dekat waktunya meninggal dunia, kedua-dua anaknya itu dipanggilnya. Si
bapa merasa bimbang bila dia meninggal dunia kalau-kalau kedua-dua anaknya ini
akan berebutan harta peninggalannya yang begitu banyak dan melimpah-ruah. Agar
perselisihan yang tidak diharapkannya itu jangan sampai terjadi, maka ketika
itu juga semua harta benda kekayaannya yang banyak itu pun, dibahagikannya sama
banyak antara kedua anaknya itu. Sesudah dibahaginya sama rata, masing-masing
berhak untuk memperbanyak atau menghabiskan harta itu sekehendak hati
mereka.
Adapun Yahuza telah menetapkan niat dan
rencana dalam hatinya, akan menggunakan harta yang diterimanya itu untuk
keperluan sesuatu yang diredhai Allah s.w.t, sebagai tanda bakti dan taatnya
kepada Allah s.w.t, tanda syukur dan berterima kasih kepada Allah s.w.t. Dia
akan gunakan segala harta dan wang yang ada padanya itu untuk membeli dan
menebus syurga yang dijanjikan Allah s.w.t.
Harta itu selalu digunakannya untuk
menolong orang-orang yang sengsara hidupnya, orang-orang yang lapar dan dahaga
kerana miskin. Dia mendirikan jambatan dan memperbaiki jalan yang rosak untuk
dilalui orang ramai, serta membantu orang-orang yang mendapat kecelakaan dan
yang ditimpa bahaya.
Tidaklah hairan kalau hartanya itu bukan
semakin bertambah banyak, malah semakin sedikit dan akhirnya habis sama sekali;
tetapi Yahuza tetap tenang dan sabar. Dicukupkannya apa-apa yang dapat
dicarinya sehari-hari untuk penghidupannya, bahkan kadang-kadang dia tidak
mendapat apa-apa untuk dimakannya, lalu dia berpuasa dan bermohon kepada Allah
s.w.t agar diberi rezeki. Bila dia mendapat rezeki yang agak banyak, maka
bertambah-tambah syukur dan ibadatnya kepada Allah s.w.t. Tidak jemu-jemunya
lidah serta anggota tubuhnya menyebut dan menyembah Allah s.w.t.
Adapun Qutrusy dengan harta pusaka yang
diperolehnya itu semakin bertambah lupa dia kepada Allah s.w.t, kerana asyik
mengurus harta dan kekayaannya itu saja. Dengan tidak kenal penat dan lelah,
siang dan malam tidak ada yang difikirkannya selain bagaimana caranya untuk
menjadikan harta yang banyak itu menjadi lebih banyak lagi.
Satu sen pun dia tidak mahu memberikan
hartanya itu kepada orang-orang yang melarat dan miskin, apalagi untuk
keperluan sosial dan umum, sedikit pun tidak pernah digunakan untuk mengingat
dan menyembah Allah s.w.t, sebab fikirnya, menyebut dan menyembah Allah s.w.t
itu membuang waktu kepada yang tidak berguna dan tidak mendatangkan hasil saja,
boleh merugikan diri sendiri dan bodoh. Telinganya ditutup serapat-rapatnya,
bila mendengar suara orang yang meminta, pintu rumahnya dikunci
serapat-rapatnya bila ada orang yang mengharapkan bantuan dan pertolongan,
hanya dibuka selebar-lebarnya bagi orang yang akan menambah untung dan
kekayaannya.
Dengan hartanya itu, dia berhasil membina
dua buah kebun yang besar dan luas. Mengurus dan memajukan kedua kebun itulah
segala umur dan kekayaannya ditumpahkan. Kebun itu teratur rapi, bersih dan
menghijau. Tumbuh di dalamnya berbagai-bagai tanaman yang selalu mendatangkan
hasil yang berlipat ganda; di tengah-tengahnya dibuatnya taman dan jalan-jalan
yang bersimpang-siur, sedang di kelilingnya berdiri rumah-rumah tempat tinggal
seperti istana layaknya, enak dipandang mata, sejuk perasaan bila memasukinya,
seakan-akan syurga di atas dunia. Tidak kurang pula dengan sungai-sungainya
yang mengalir air jernih, untuk diminum dan tempat mandi
bersenang-senang.
Buahnya lebat lazat dan nyaman kalau
dimakan, daunnya yang rimbun segar itu digunakan untuk berteduh dan berlindung
tatkala musim panas. Semua orang tertarik akan kebun yang moden itu, hal
yang menambah banyak hasil yang diperoleh daripadanya. Qutrusy tidak
bosan-bosan memandang dan mengurus kebun yang cantik molek dan mendatangkan
keuntungan yang tidak sedikit itu. Siang malam dengan asyiknya dia keluar masuk
kebun itu, untuk memandang buah-buahan yang lebat dan warnanya yang menghijau.
Kekayaannya makin berlimpah-limpah, hidupnya semakin senang dan bahagia
rasanya. Dia dianugerahi Allah s.w.t beberapa orang anak yang sihat-sihat serta
gagah-gagah.
Tetapi dengan semua nikmat dan anugerah
Allah s.w.t itu, hidupnya semakin lupa dan jauh dari Allah s.w.t, kesombongan
dan kebongkakkannya semakin hebat, kebakhilannya pun menjadi berlipat kali
ganda pula. Tidak pernah lidahnya digunakan untuk mensyukuri nikmat Allah s.w.t
itu dan tidak pernah pula dahinya direndahkan untuk menyembah dan
beribadat.
Lama Tidak Berjumpa
Kebunnya makin diperluas lagi, rumah-rumah dan
istana yang didiaminya ditinggi dan dimodenkan lagi, orang gajinya makin
ditambah. Tetapi semakin senang dan kaya, dia semakin kafir dan lupa kepada
Allah s.w.t yang telah menjadikan dirinya dan harta benda sebanyak itu. Pada
suatu hari, setelah lama Qutrusy dan Yahuza tidak berjumpa, mereka bertemu di
suatu tempat. Alangkah terkejutnya Qutrusy melihat saudaranya yang berpakaian
compang-camping itu. Matanya mengejek, mulutnya segera menegur saudaranya itu:
‘Ke mana perginya harta dan kekayaanmu itu? Ke mana perginya emas dan perakmu?
Sekarang ternyatalah akan kebodohanmu dan kepintaran diriku. Engkau hidup
melarat dan compang-camping. Tidak mempunyai teman dan tidak akan dipandang
oleh orang ramai sedikit pun juga.’
‘Adapun keadaanku boleh kau lihat
sendiri. Hidupku senang, bahagia selamanya. Banyak harta dan anak keturunan,
banyak teman dan pembantu. Cubalah masuk ke dalam kebunku ini, lihatlah
pemandangan dan hasilnya, daunnya yang rimbun menghijau, buah-buahannya yang
lebat dan lazat. Jalan-jalan dan rumah-rumah yang cantik dan teratur,
sungai-sungainya yang senantiasa mengalir tidak kering-kering. Setiap hari dan
bulan terus-menerus mendatangkan hasil dan keuntungan.’
‘Adapun engkau ini selalu memikirkan
Allah s.w.t dan Akhirat saja. Aku tidak perlu tahu tentang Allah s.w.t dan
akhirat itu. Aku juga tidak perlu Syurga yang dijanjikan Allah s.w.t, seperti
katamu selama ini. Aku ini sudah dapat membuat Syurgaku sendiri dengan
kepintaran dan tenagaku sendiri.’
Mendengar itu Yahuza menjawab dengan
tenang: ‘Engkau sudah kafir mengengkari Allah s.w.t, sudah tidak percaya
alam akhira. Engkau sudah tidak percaya akan hidup kembali sesudah matimu di
alam fana ini, di alam mana engkau akan dihisab dan diperhitungkan segala amal
perbuatanmu. Tidakkah engkau tahu siapa yang telah menjadikan manusia ini pada
mulanya dari bahan tanah, kemudian dari setitis air di rahim ibu, yang kemudian
lalu berubah menjadi segumpal darah, jadi berdaging dan bertulang? Berbentuk
berupa, kemudian diberinya roh atau jiwa. Maka lahirlah ke alam dunia
menjadi bayi, akhirnya menjadi manusia yang bertenaga seperti engkau ini.’
‘Apakah engkau tidak percaya, bahawa
Allah s.w.t yang telah menciptakan manusia dengan jalan demikian itu, tidak
akan dapat menciptakan alam akhirat seperti ajaran agama Allah s.w.t
itu? Semua itu mudah sekali bagi Allah s.w.t Yang Maha Kuasa. Tetapi
engkau tidak mengakui ini, kerana mata hatimu sudah ditutup serapat-rapatnya
oleh keengkaranmu sendiri, sehingga semua itu kau lupakan dan tidak mahu
memikirkannya. Engkau hanya memikirkan wang dan kekayaanmu saja. Pendirianmu
itu sajalah yang dapat engkau benarkan. Pendirian orang yang beriman, walaupun
dengan alasan yang bagaimana juga banyak dan nyata, tetap kau tolak, kau
engkari dan kau dustakan.’
‘Dengan pendirianmu yang demikianlah
engkau telah menghina, memandangku rendah, kerana kemiskinanku. Engkau
menganggap dirimu lebih benar dari aku kerana hartamu yang lebih banyak itu.
Aku dengan kemiskinanku ini lebih kaya daripadamu. Kekayaan yang sebenarnya,
tidak terbatas pada wang dan harta saja, sedang engkau memandang kekayaan itu
hanya dari segi wang dan harta saja. Kerana itu, seluruh tenaga dan fikiranmu
itu dikerahkan ke arah wang dan harta saja. Kekayaan yang sebenarnya, adalah
terletak dalam perasaan, merasa cukup apa yang ada.’
‘Itu emas dan perak, perhiasaan yang
berupakan intan dan berlian, kebun-kebun yang luas dan tanaman-tanaman di
atasnya, menurut pandanganku adalah ibarat biji yang tumbuh di atas tanah, ada
masanya tumbuh dan subur, tetapi ada pula masanya layu dan mati. Begitu juga
ada masanya berada dan akan datang masanya habis dan lenyap kesemuanya itu,
disebabkan oleh terik panas matahari, atau kerana dilanda banjir, atau ditiup
angin taufan.’
‘Adapun orang-orang sebanyak itu yang
menjadi hambamu, menjadi pekerja dan buruh yang selalu kau sombong-sombongkan
itu, belum tentu akan dapat engkau pekerjakan atau menolong bila engkau sedang
ditimpa bahaya yang hebat, malah mungkin merekalah nanti yang akan mencelakakan
dirimu sendiri. Adapun aku ini hanya ingin ditolong oleh Allah s.w.t,
iaitu menjadi kawan Allah s.w.t, bukan menjadi musuhnya Allah.’
‘Buat aku nikmat yang paling penting,
bukan harta dan kekayaan, tetapi adalah kesihatan badan dan hidup selalu dalam
keredhaan Allah s.w.t; asal diredhai Allah s.w.t, aku tidak takut dimusuhi
manusia. Asal dapat aku memperoleh syurga yang dijanjikan Allah s.w.t itu, aku
rela kendatipun hidupku miskin di atas dunia yang fana ini, kerana hanya
kebahagiaan hidup di dalam syurga itu sajalah yang bakal
kekal selama-lamanya. Adapun kebahagiaan dunia ini, hanya terbatas dalam
jangka waktu yang amat singkat saja.’
‘Kendatipun kebun dan kekayaanmu itu
berlimpah-limpah, serta terjaga rapi oleh penjaga-penjaga yang engkau beri
upah, tetapi siapakah gerangan yang akan dapat menjaganya dari bahaya badai dan
banjir besar? Siapakah yang dapat menjaganya dari hawa panas terik, sehingga
kesemuanya menjadi kering? Air yang mengalir di dalam kebunmu, dapat
menghidupkan dan menyuburkan tanaman dan binatang-binatang ternakanmu, tetapi
air itu pun dapat juga menghancurkan dan memusnahkan segala yang engkau tanam
dan pelihara. Segala sesuatu mudah terjadi, bila telah dikehendaki oleh Allah
s.w.t yang menjadikan semua itu; kalau engkau tidak mahu patuh, tunduk dan
selalu bertindak memusuhi Allah s.w.t yang Maha Kuasa itu.’
Sebaik habis berkata-kata demikian,
Yahuza segera meninggalkan tempat itu, meninggalkan saudaranya yang sudah nyata
tidak akan menerima segala nasihat yang bagaimanapun baik dan jujur. Qutrusy
segera pula kembali ke dalam kebunnya. Dia kembali asyik dengan harta
kekayaannya saja, dia lupa akan semua nasihat yang didengar dari mulut
saudaranya tadi.
Pada suatu hari, tidak lama setelah
pertemuan dengan saudaranya, setelah dia bangun dari tidurnya, kebiasaannya,
segera beliau keluar menuju kebunnya yang tidak sedikit pun lepas dari
ingatannya, untuk bersenang-senang dan melihat segala kekayaan yang menjadi
penghibur hatinya. Tetapi alangkah terkejut dan terperanjatnya, setelah
dilihatnya semua tanaman-tanamannya yang subur dan menghijau itu, telah menjadi
kering dan mati. Setitis air, sedikit angin pun tidak berhembus lagi di tempat
itu.
Melihat pemandangan itu, kering lidah dan
mulutnya, gementar sekujur badannya, lemah longlai semua persendian dan
tulangnya. Dia rebah ke tanah tidak bertenaga lagi. Dengan susah payah beliau
menengadahkan kedua telapak tangannya ke langit, menunjukkan akan penyesalan
dalam hatinya, beliau merasa rugi atas segala dan susah payahnya selama ini. Di
sanalah beliau mengeluh dengan suaranya yang sayup-sayup kedengaran: ‘Aku
menyesal akan kemusyrikanku dan telah mengengkari Allah s.w.t! Sesalnya ini
sudah terlambat, sesal kemudian sungguh-sungguh tidak ada gunanya sama sekali!’
Tiada ulasan:
Catat Ulasan