SMAHADZIR
SESUNGGUHNYA dari Ibnu Mas’ud r.a berkata bahawa
Rasulullah s.a.w bersabda, “Wanita itu seluruhnya aurat.” (hadis riwayat
Thabrani)
Aurat, menurut bahasa adalah sesuatu perkara yang ‘memalukan’
jika diperlihatkan. Boleh juga disebutkan bahawa aurat adalah sesuatu yang
menjadi keaiban atau tercela apabila diperlihatkan. Maka seseorang yang
menampakkan auratnya di hadapan orang lain adalah mereka yang tidak memiliki
rasa ‘malu’ atau mereka yang memiliki aib.
Allah s.w.t berfirman, “Wahai Nabi katakanlah kepada
isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri kaum mukminiin, hendaklah
mereka memanjangkan jilbab mereka ke seluruh tubuh. Yang demikian itu supaya
mereka lebih mudah untuk dikenal dan kerana itu mereka tidak diganggu. Dan
Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (surah al-Ahzab: 59)
Syeikh Rasyid Ridho dalam kitabnya Nida Lil Jins al-Lathif menerangkan
latar belakang turunnya ayat ini bahawa sebelum ayat ini diturunkan, wanita mukminaat biasanya memakai pakaian
seperti lazimnya wanita-wanita bukan Islam pada masa jahiliyyah, iaitu terbuka leher dan sebahagian dada-dada mereka. Hanya
sesekali sahaja mereka memakai jilbab, itu pun tidak semua.
Jilbab adalah sejenis pakaian luar yang menutupi
anggota badan. Jika mereka rasa perlu mereka memakainya tetapi jika tidak perlu
maka mereka tidak akan memakainya. Orang-orang yang gemar mengusik lantas
mengganggu mereka kerana wanita-wanita itu disangka hamba sahaya. Sebab
kebiasannya hamba sahayalah yang sengaja memperlihatkan aurat mereka.
Kebiasaan itulah yang dijadikan alasan kaum munafiqin untuk mengganggu wanita mukiminah termasuk isteri-isteri Nabi s.a.w.
Mereka beralasan bahawa mereka sangka wanita-wanita itu adalah hamba sahaya. Kerana
itu Allah s.w.t memerintahkan kepada seluruh wanita mukminaat supaya mememanjangkan jilbab-jilbab mereka dengan menutup
kepala dan leher hingga ke dada mereka. Dengan demikian mereka dapat mengenali
bahawa wanita-wanita yang memakai jilbab adalah wanita-wanita mukminaat.
Menutup aurat bagi wanita adalah hikmah daripada
Allah s.w.t untuk menyelamatkan kaum wanita dari bahaya fitnah. Sebagaimana
ditegaskan oleh Umar ibnu al-Khattab r.a, beliau berkata, “Bertakwalah kepada
Allah, Tuhan kalian semua dan jangan biarkan isteri dan anak perempuan kalian
mengenakan pakaian Qibthi, kerana sekalipun tidak nipis namun ia dapat
membangkitkan rangsangan dan mengundang fitnah.” (Tarikh at-Thabari, 4/215)
Dr Anwar Jundi menulis bahawa Islam menekankan
supaya wanita melindungi diri dengan cara memakai pakaian yang menutup seluruh
tubuhnya. Mengharamkan berdua-duaan dengan lelaki yang bukan mahramnya dan apa
saja aktiviti yang akan mendatangkan maksiat. Usaha-usaha ini adalah untuk
menyelamatkan wanita Islam dari fitnah dan juga menyelamatkan masyarakat
daripada fitnah wanita.
Beliau menambah bahawa dengan berbagai cara pula musuh-musuh
Islam mempropagandakan ‘bugilisme’. Mereka mencanangkan falsafah buruk yang
keluar dari norma-norma masyarakat. Mereka menciptakan rancangan pakaian yang
tidak dapat dibezakan yang mana pakaian lelaki dan yang mana pakaian wanita. Sehingga
sudah tidak ada lagi batas-batas yang memisahkan antara pakaian lelaki dan
wanita. Akibatnya perbuatan haram pun berkembang iaitu wanita kelihatan seperti
lelaki atau lelaki kelihatan seperti wanita. Ini kerana dipengaruhi oleh fesyen
pakaian.
Berjilbab
Allah s.w.t berfirman, “Hendaklah mereka menjulurkan
jilbabnya.” (SURAH an-Nuur: 31)
Dengan beralasan demi kecantikan dan rasa malu
sekiranya menutup aurat, ramai kaum wanita mengatakan, ‘belum waktunya untuk
menutup aurat.’ Padahal waktu demi waktu, mangsa-mangsa akibat kelalaian
menutup aurat sudah berleluasa di mana-mana. Tidak mengenal siapa, pemuda atau
pemudi, orang dewasa atau orang tua, anak-anak pun telah menjadi mangsa
panah-panah beracun iblis laknatullah
tersebut.
Dalam kepentingan menutup aurat ini, marilah kita
menyemak beberapa hadis lagi yang telah disabdakan oleh Rasulullah s.a.w
kepada para sahabatnya.
- Rasulullah
s.a.w ketika memerintahkan kaum wanita untuk keluar melakukan solat Hari
Raya, mereka (para wanita) berkata, “Wahai Rasulullah s.a.w, salah
seorang daripada kami tidak mempunyai jilbab.” Maka jawab Rasulullah s.a.w,
“Haruslah saudarinya meminjamkan jilbabnya.” (hadis riwayat Bukhari,
Muslim)
- Rasulullah
s.a.w bersabda, “Barangsiapa yang mengeluarkan kakinya ke bawah kerana
sombong, Allah tidak akan melihat kepalanya pada hari kiamat.” Ummu
Salamah r.a bertanya, “Apa yang harus wanita buat dengan baju panjangnya?” Rasulullah
s.a.w menjawab, “Mereka hendaklah melebihkan lebih kurang sejengkal.” Ummu
Salamah berkata lagi, “Kalau demikian akan terbuka tapak kaki mereka.” Rasulullah
s.a.w bersabda, “Mereka harus melebihkan dalam satu hasta dan jangan
ditambah lagi.”
- A’isyah
r.a berkata, “Ada serombongan penunggang unta melewati kami ketika kami
sedang berihram bersama Rasulullah s.a.w, maka ketika rombongan itu datang
kepada kami, maka kami menutup muka kami dengan menjulurkan jilbab kami
dari kepala dan apabila rombongan itu telah berlalu maka kami pun buka
kembali wajah kami.” (hadis riwayat Ahmad, Abu Daud, Ibnu Majah)
- Hafizd
Ibnu Hajar r.a berkata bahawasanya Umar ibnu Khattab r.a pernah di
ingatkan oleh Rasulullah s.a.w dengan sabdanya, “Berilah pakaian yang
menutupi wajah isteri-isterimu.”
- Rasulullah
s.a.w pernah menegur dua orang isterinya, Maiymunah dan Ummu Salamah
ketika masuknya Abdullah ibnu Ummiy Maktum, ‘‘Pakailah hijab.” Kemudian
mereka berkata, “Abdullah ibnu Ummiy Maktum itu buta.” Maka Rasulullah s.a.w
bersabda, “Apakah kamu berdua juga buta, bukankah kamu berdua dapat
melihat?’’
- Rasulullah
s.a.w bersabda, “Ada dua golongan ahli neraka yang aku belum pernah
melihatnya iaitu:
- Suaru
kaum yang membawa cambuk seperti ekor lembu yang dipukul pada manusia.
- Perempuan-perempuan
yang berpakaian tetapi hakikatnya mereka itu telanjang, jalannya lenggang-lenggok,
sanggul mereka seperti punuk-punuk unta yang miring. Mereka tidak akan
masuk ke Syurga dan tidak akan mencium baunya padahal sesungguhnya bau
syurga itu dapat dicium dari jarak perjalanan sejauh sekian-sekian.” Dalam
riwayat lain disebut, “Dan sesungguhnya tercium dari jarak perjalanan
sejauh 500 tahun.’’ (hadis riwayat Muslim)
Aturan Busana Muslimah
Dalam hal ini ada beberapa aturan bagi kaum wanita solehah
dalam berpakaian, agar tidak termasuk dalam golongan, ‘Yang berpakaian tetapi
sesungguhnya mereka itu telanjang: iaitu berpakaian hendaklah:
- Tidak
terlalu nipis sehingga terlihat bahagian badan dari luar.
- Tidak
terlalu ketat sehingga membentuk tubuh badan.
- Tidak
memakai wangi-wangian.
- Tidak
menyerupai pakaian lelaki.
- Tidak
menyerupai fesyen pakaian orang-orang kafir.
- Tidak
untuk menyombongkan diri atau bermegah-megah.
Fungsi pakaian itu sendiri adalah untuk menutup
aurat, maka apalah ertinya pakaian sekiranya tidak menutup aurat dalam cara
pemakaiannya? Untuk itulah ia dinamakan sebagai ‘wanita yang berpakaian tetapi
sesungguhnya mereka itu telanjang.’
Rasulullah s.a.w bersabda, “Barangsiapa yang memakai
pakaian untuk menyombongkan diri, nescaya pada hari Kiamat Allah akan
memakaikannya pakaian kehinaan kepadanya.’’ (hadis riwayat Ahmad, Abu Daud, an
Nasaa’i)
Seorang lelaki bertanya kepada Ibnu Umar r.a tentang
pakaian apa yang dia pakai, maka Ibnu Umar r.a berkata, “Pakaian yang biasa aku
pakai adalah yang tidak dihinakan orang-orang bodoh dan tidak dicela
orang-orang cendikiawan’’. (Iaitu tidak terlalu jelek dan tidak terlalu
menjolok mewahnya). Jadi pertengahan antara keduanya.
Menutup Wajah
Wanita solehah selayaknya memiliki rasa malu yang
tinggi dan memahami batasan-batasan aurat tubuhnya yang seharusnya tidak
diperlihatkan kepada sebarangan orang. Wajah wanita sudah pasti adalah salah
satu darinya. Kerana dari wajahlah yang paling dahulu memberikan godaan. Wajah
yang menarik akan mudah menggoda kaum lelaki.
Thabrani meriwayatkan bahawa Allah s.w.t telah
memerintah kepada kaum mukminaat jika
mereka hendak keluar dari rumah kerana sesuatu hajat, maka hendaklah mereka
menutup jilbab atau furdah ke wajah
mereka dari atas dan menampakkan sebelah matanya.
Ibnu Jarir meriwayatkan: Aku bertanya kepada
Ubaiydah ibnu Haris tentang firman Allah: “Hendaklah mereka menjulurkan
jilbabnya.” (surah an-Nuur: 31), beliau menjawab sambil memperagakan dengan
pakaiannya. Ia menutup kepala dan wajahnya dan menampakkan sebelah matanya.
Allamah Abu Bakar al-Jasyhsyah mengatakan bahawa di
dalam ayat ini terdapat sebuah dalil bahawa seorang wanita diperintahkan untuk
menutup wajahnya agar tidak dilihat oleh lelaki asing, menampakkan jilbabnya
dan menjaga kehormatannya ketika keluar rumah.
Al-Qadhi Baidhawi mengatakan dalam menafsirkan, “Hendaklah
menjulurkan jilbabnya ‘iaitu hendaklah mereka menutup wajahnya dan tubuh badan
mereka dengan jubah mereka jika mereka hendak keluar untuk sesuatu hajat.”
Said Ibnu Musaiyyid mengisahkan pertanyaan Saiyidina
Ali ibnu Abi Thalib r.a kepada Fathimah r.a tentang manakah wanita-wanita
yang baik? Fathimah r.a menjawab, “Iaitu wanita yang tidak mahu
dilihat lelaki dan tidak mahu melihatnya.” Saiyidina Ali r.a pun menanyakan hal
itu kepada Rasulullah s.a.w, yang dijawab oleh Baginda s.a.w
bahawa Fathimah r.a adalah darah daging Baginda.” (Maksudnya bahawa
jawapan Fathimah r.a sama seperti jawapan Rasulullah s.a.w).
Jumhur ulama mujtahid yang dipimpin oleh Asy-Syafi’e Hanbali dan Maliki
menyatakan bahawa ‘wajah adalah aurat’ kecuali para fuqaha daripada Hanafiyyah yang membolehkan membukanya dengan
syarat jika tidak ada fitnah. Sedangkan perkataan-perkataan yang menjadikan
hadis Fadhal Ibnu Abbas yang membonceng Rasulullah s.a.w ketika haji wadaa lalu dia melihat wajah wanita
yang lalu di hadapannya, kemudian Nabi s.a.w memalingkan wajah Fadhal Ibnu
Abbas.
Mereka mengambil dalil dari hadis ini, “Sekiranya
wajah itu aurat tentu wanita itu menutup wajah mereka sehingga Fadhal tidak
melihat mereka.” Jumhur ulama menjawab hal ini dengan mengatakan bahawa:
- Sangat
jelas dinyatakan dalam hadis tersebut bahawa kejadian itu berlangsung
ketika haji wadaa’ ketika mereka
sedang berihram. Sedangkan dalam ihram para wanita dilarang menutup wajah
dan tangannya.
- Kaum wanita
pada zaman Nabi s.a.w telah terbiasa memakai tutup wajah dan tangan mereka.
Kemudian Rasulullah s.a.w melarang hal itu dilakukan ketika berihram.
Bahkan dalam al-Muwattha’
Imam Malik, diriwayatkan bahawa Fathimah Binti Munzir berkata, “Pernah kami
menutup wajah dalam ihram ketika itu kami bersama Asma’ binti Abu Bakar. Dia
tidak menyalahkan perbuatan kami.”
Dalam Fathul
Bari diriwayatkan dari A’isyah r.a, ‘‘Hendaklah wanita mengeluarkan
jilbabnya dari atas kepalanya hingga wajahnya.”
Dalam kitab Ash-Shihah
diriwayatkan bahawa ada seorang Muslimah mengerjakan urusannya di pasar
Bani Qainuqa’, wanita Muslimah ini memakai jilbab. Lalu seorang lelaki Yahudi
menyekatnya, mengejek dirinya dan jilbab yang dipakainya. Yahudi itu memaksanya
untuk membuka wajahnya tetapi wanita itu menolak dan menjerit meminta tolong. Maka
salah seorang kaum Muslimin menyerang Yahudi itu dan membunuhnya.
Untuk itulah Rasulullah s.a.w bersabda, “Memandang
itu bagaikan anak panah beracun daripada iblis.” (hadis riwayat Thabrani)
Nabi Isa a.s juga ada berkata, “Takutlah akan
memandang kerana memandang akan menimbulkan syahwat dalam hati. Dan cukuplah
memandang wanita itu sebagai fitnah.”
Imam Mujahid pernah berkata, “Jika ada seorang
wanita yang datang, maka duduklah iblis di kepalanya. Lalu iblis meriaskan
wanita itu dari pandangan orang yang melihatnya. Jika wanita itu membelakang, maka
iblis laknatullah akan duduk di
punggungnya dan menghias wanita itu dari pandangan orang yang melihatnya.”
Bersabda Rasulullah s.a.w, “Sesungguhnya iblis
yang terlaknat berkhutbah kepada para syaitannya, ‘Hendaklah kalian menggoda
manusia dengan khamar dan segala
sesuatu yang memabukkan dan dengan wanita. Sesungguhnya aku tidak mendapati
suatu kumpulan kejahatan kecuali di dalamnya.” (hadis riwayat Hakim).
Rumah Wanita Solehah
Allah s.w.t berfirman, “Janganlah kamu keluarkan
mereka dari rumah mereka.” (surah at-Tolaqq: 1)
Allah s.w.t berfirman lagi, “Dan hendaklah kamu
tetap di rumahmu.” (surah al-Ahzab: 33)
Syaikhul Hindi berkata mengenai ayat Al-Quran di
atas bahawa ayat tersebut dilafazkan kepada para isteri Rasulullah s.a.w tetapi
ia juga ditujukan kepada wanita mukminaat seluruhnya.
Sedangkan untuk isteri-isteri Rasulullah s.a.w mempunyai peraturan lebih khusus
lagi yang berbeza dengan wanita umumnya.
Anjuran ini begitu keras, mengingatkan begitu
pentingnya pengaruh wanita dalam kehidupan bermasyarakat kerana pergaulan dan
tingkah laku wanita akan memberi kesan pada lingkungannya. Sehingga syaitan laknatullah mewarnai kesan itu dengan
kesan yang buruk dan jahat.
Syeikh Muhammad Sulaiman mengatakan bahawa untuk
melaksanakan aturan Allah ini. Islam membebaskan wanita daripada semua
kewajipan yang berkaitan dengan urusan di luar rumah. Sehingga mereka tidak
wajib menunaikan solat Jumaat, berjihad, menyertai jenazah dan sebagainya.
Seorang wanita dapat mengubah rumahnya menjadi
syurga yang agung atau neraka yang menyala. Justeru itu, Islam menghendaki agar
para wanita solehah merasakan dan menjadikan empat penjuru rumahnya adalah
syurga baginya. Di situlah tempat yang hakiki bagi wanita solehah, di situlah dia
meniti jalan dan membangun cita-cita menuju redha Ilahi.
Keutamaan Rumah Bagi Wanita
Rumah adalah tempat tinggal yang sesuai dengan
tabiat fitrah wanita. Kewujudan wanita di dalam rumahnya adalah merupakan
benteng pertahanan yang dapat menjauhkan dirinya daripada berbagai macam fitnah
dan cubaan. Sesiapa yang tidak bersependapat dengan ini bererti dia
bertentangan dengan fitrah dan tabiat kejadian manusia. (Huququl Mar’ah)
Rasulullah s.a.w bersabda, “Sedekat-dekat keadaan
seorang isteri atau wanita kepada wajah Tuhannya adalah apabila dia berada pada
bahagian terdalam dari rumahnya. Sesungguhnya solatnya di teras rumahnya adalah
lebih utama daripada solatnya di dalam masjid. Solat di dalam rumah adalah
lebih utama daripada solat di teras rumahnya.” (hadis riwayat Ibnu Hibban)
Rasulullah s.a.w bersabda lagi , “Wanita itu
seluruhnya aurat. Sesungguhnya apabila dia keluar dari rumahnya maka syaitan
akan bersamanya, dan sesungguhnya tempat paling mendekatkan dirinya dengan
Allah s.w.t adalah di sudut rumahnya.” (hadis riwayat Thabrani)
Tinggal di rumah adalah satu nikmat yang besar bagi
seseorang wanita yang solehah. Rasulullah s.a.w bersabda, “Barangsiapa yang di
suatu pagi tinggal dalam keadaan aman di dalam rumahnya, sihat tubuh badannya
dan dia mendapati persediaan makan pada hari itu, maka seolah-olahnya dia telah
dikurniakan dunia dengan segala isinya.” (hadis riwayat Tirmizi dan Ibnu Majah)
Syeikh Muhammad ibnu Abdullah mengatakan bahawa
rumah bagi kaum wanita adalah hijab daripada berbagai macam fitnah. Akan tetapi
yang dimaksudkan hijab di sini tidak seperti gambaran-gambaran orang bodoh, iaitu
membelenggu wanita di dalam rumah, sehingga tidak boleh menghirup udara segar
dan harus menjauhi segala aspek kehidupan.
Yang dimaksudkan menetap di rumah bukan bererti
setelah berkahwin lalu tidak boleh keluar sama sekali kecuali apabila sudah
meninggal. Wanita tetap boleh keluar dari rumahnya dan boleh saja dilihat oleh
lelaki-lelaki bukan mahramnya dan juga wanita juga boleh melihat lelaki-lelaki
itu. Kerana hal-hal seperti itu harus berlaku dalam kehidupan tetapi semua itu
mesti dilakukan menurut batasan-batasan yang telah ditetapkan oleh Islam.
Lowe Brozo seorang cendiakawan mengatakan bahawa, kelemahan
wanita menyebabkan serangan penyakit kepada dirinya berlipat kali ganda. Oleh
kerana wanita merupakan sasaran berbagai macam penyakit. hal ini membuktikan
bahawa kehidupan yang ideal bagi kaum wanita adalah di dalam rumah bukan
di luar rumah.
Seorang wanita solehah sebenarnya akan berbangga
diri dengan peraturan yang diberikan ke atasnya dalam masaalah rumah ini kerana
wanita mempunyai tugas khusus yang istimewa berbeza dengan kaum lelaki. Ustaz
al-Aqqad berkata, “Kalau tidak kerana adanya pengiringan kekurangan pada diri
wanita, tentu akan merasa bangga terhadap kerajaan di dalam rumahnya dan
sebagai orang yang membentuk generasi mendatang, yang tidak kalah bangganya
dari kaum lelaki.” (Al-Falsafah
Al-Quraniyyah)
Bahaya Keluar Rumah Bagi
Wanita
Sesiapa sahaja yang menentang fitrah jelas akan
menghadapi bahaya dan kesukaran. Syeikh Rasyid Ridha berkata di dalam bukunya, Nida’un lil-Jinsil lathif, “Siapa yang
pernah membaca berbagai berita tentang berpergian pada masa ini dan melihat
yang seringkali terjadi kerana lelaki-lelaki berkumpul dengan wanita dalam
kenderaan dan di tempat-tempat penginapan. Tentunya ia boleh memahami hikmah
larangan ini bahawa berpergian itu berlaku dalam jarak jauh mahupun dekat. Juga
berlaku bagi wanita yang berpergian tanpa disertai mahramnya.’’
Wanita yang keluar rumah tanpa mengikuti ajaran
agama seperti:
- Memakai
wangi-wangian
- Tanpa
izin dari suami atau ibu bapa
- Tanpa diiringi
dengan mahramnya
- Tidak
menutup aurat
- Untuk
tujuan yang tidak diredhai oleh agama
- Tidak
menundukkan pandangan
- Tidak
perbanyakkan zikir selama perjalanan.
Maka keluarnya wanita tersebut dari rumahnya akan
membuatkan syaitan laknatullah
bergembira dan mereka akan bersorak-sorai atas pemergiannya. Wanita seperti
inilah syaitan akan mudah menggoda manusia. Memang ada arahan daripada Rasulullah
s.a.w agar para suami jangan melarang kaum wanitanya untuk pergi ke masjid
berdasarkan daripada hadis Rasulullah s.a.w, “Janganlah engkau melarang
hamba-hamba Allah yang wanita mendatangi masjid-masjid Allah. Sedangkan
rumah-rumah mereka adalah lebih baik bagi mereka.” (hadis riwayat Muslim)
Dalam Ahkamun
Nisaa’, Ibnul Jauzi mengatakan bahawa seseorang yang rasa khuatir akan
isteri atau saudara perempuannya terkena fitnah maka lebih baik dia melarangnya
dari keluar rumah. Wanita sekarang tidak sama lagi dengan wanita dahulu. A’isyah
r.a pun menyebutkan bahawa seandainya Rasulullah s.a.w melihat keadaan
wanita sekarang, pasti Baginda s.a.w melarang dan mengharamkan wanita keluar
rumah.
Ibnu Abbas menjawab pertanyaan Sa’ad ibnu ‘Ash
tentang keadaan wanita sekarang, “Sebaiknya wanita terutama yang masih remaja
tidak dibolehkan keluar mengerjakan solat Hari Raya, yang boleh hanyalah wanita
yang telah berumur dan lanjut usia. Wanita-wanita tentu akan berdandan secantik
mungkin dan seharum mungkin. Padahal Abu Hurairah r.a berkata tentang sabda
Rasulullah s.a.w yang melarang wanita yang memakai wangi-wangian mengikuti
solat jemaah.”
Usaha Musuh Untuk
Menjauhkan Wanita Dari Rumah
Bermula daripada syaitan laknatullah yang sentiasa berusaha menggelincirkan orang-orang yang
beriman dari jalan yang lurus, ditambah dengan usaha kaum yahudi dan
nasrani yang sentiasa menginginkan kaum Muslimin mengikuti cara hidup mereka, maka
berbagai macam rayuan dan godaan diarahkan kepada kaum wanita Muslimah agar
mereka keluar dari rumah-rumahnya.
Dr Anwar Jundi menjelaskan bahawa usaha yang
berbahaya dalam rangka menghancurkan masyarakat Islam adalah dengan cara
mengeluarkan wanita dari rumahnya dari fungsi dan misinya dan membawa mereka
terjun ke dunia pekerjaan pada siang hari dan pada malam hari. Memasuki dunia
huru-hara sehingga tiada waktu tersisa untuk diberikan kepada anak-anak dan
keluarganya. Akibatnya anak-anak kehilangan kasih sayang ibu.
Mereka hidup di bawah asuhan para pembantu dan mendapat
air susu bukan daripada ibunya. Mereka mencari kasih sayang di sekelilingnya akan
tetapi yang mereka dapat hanyalah kebengisan sehingga si anak berbalik memusuhi
masyarakat dan lingkungannya. Mereka tidak memiliki keperibadian yang utuh. Perasaan
untuk mencintai dan menyayangi juga menipis dan akibatnya parah apabila tidak
adanya idola bagi anak-anak, tidak ada sikap keteladanan dari ayah dan ibunya. Maka
anak-anak akan mengalami perasaan terasing, resah dan patah semangat.
Oleh kerana itu semangat kembalinya wanita Islam ke
jalan Allah perlu disambut dan didukung dengan membentangkan jalan agar ia tahu
fungsinya, tanggungjawab dan cabaran yang harus ia hadapi dengan harapan ia
dapat menemui jalan yang benar, biasa mengenali kudratnya yang asli, beristiqamah
menuju jalan Allah s.w.t.
Selanjutnya beliau menulis bahawa sebenarnya
dorongan dasar kepada seorang wanita adalah sangat suka senantiasa menjaga dan
membina keadaan rumahnya, dia ingin mencurahkan kasih sayangnya untuk anak-anak
dan suami. Dorongan ini sifatnya fitrah, akan tetapi kita masih sering menemui
wanita yang enggan terhadap kehidupan rumah tangganya. Mereka terperangkap kepada
strategi yang diterapkan oleh protokol Yahudi dan Zionis yang merayu kaum
wanita untuk memberontak terhadap statusnya sebagai suri rumah tangga.
Salah satu propaganda mereka adalah ‘mengembalikan
wanita ke dalam rumah tangga tidaklah mudah sebab usaha seperti ini bererti
menentang arus masyarakat umum. Usaha serupa hanyalah merupakan langkah mundur
ke belankang dan tidak akan diterima di mana-mana pun juga.’
Sebaliknya Islam menganjurkan agar wanita pandai
menjaga diri dari fitnah. Sehingga Islam mengajarkan kepada kaum wanita untuk
melakukan solat di rumah apabila dikhuatirkan terjadi fitnah dan itulah
sebaik-baik tempat bagi kaum wanita.
Keizinan Wanita Keluar
Rumah
Rasulullah s.a.w bersabda, “Janganlah kamu melarang
isteri-isterimu mendatangi masjid dan rumah mereka adalah lebih baik bagi
mereka.” (hadis riwayat Ahmad, Abu Daud)
Rasulullah s.a.w bersabda lagi, “Allah s.w.t
mengizinkan bagi kalian para wanita keluar dari rumah untuk keperluanmu.”
(hadis riwayat an-Nasaa’i)
Ibnu Jauzi menulis bahawa wanita yang keluar rumah
hendaklah selalu waspada. Memang dia mampu menyelamatkan diri namun orang lain sukar
untuk menghindar daripada fitnahnya. Wanita yang terpaksa keluar haruslah:
- Dengan
izin suaminya.
- Berpakaian
tidak menarik atau menjolok mata.
- Melalui
jalan yang sepi bukan jalan orang ramai
- Pasar-pasar.
- Jangan
berjalan di tengah jalan.
- Berhati-hati
dengan suara.
Rasulullah s.a.w telah bersabda bahawa setiap wanita
membuka baju di luar rumahnya, maka terungkaplah hijab atau dinding antara dia
dengan Tuhannya. Tetapi hendaklah diingatkan bagaimana para sahabat mentafsirkan
bahawa suasana itu boleh berkehendakkan lain kerana melihat kebiasaan para
wanita pada masa Bani Umaiyyah, yang suka menyalahgunakan kebolehan wanita
pergi ke masjid. Maka A’isyah r.a berkata, “Andaikata Rasulullah s.a.w apa yang
dilakukan para wanita ini tentu Baginda s.a.w akan melarang mereka mendatangi
masjid, sebagaimana masjid itu juga dilarang dihadiri para wanita Bani Israil.”
Dibolehkan bagi kaum wanita untuk keluar rumah, tetapi
dengan syarat mengikuti aturan syariat Islam demi menjaga daripada berbagai
macam fitnah. Hal ini disiratkan oleh Rasulullah s.a.w dengan sabdanya, “Sebaik-baik
kaum lelaki adalah saf pertama dan seburuk-buruk saf kaum lelaki adalah yang
paling akhir. Dan sebaik-sebaik saf kaum wanita yang akhir dan seburuknya saf
kaum wanita adalah yang pertama.” (hadis riwayat Abu Daud, Bukhari, Ahmad)
Dalam Ahkamul
Nisaa’, Ibnu Jauzi kembali mengingatkan bahawa apabila dikhuatirkan timbul
hal-hal yang tidak diingini maka sebaiknya wanita dicegah keluar dari rumah. Wanita
sekarang amat jauh berbeza dengan wanita dahulu. Wanita memang sumber godaan
bahkan suaranya pun ada sebahagian yang berpendapat bahawa haram untuk didengar
oleh kaum lelaki.
Az-Zubaidi menyatakan bahawa wanita itu dituntut
untuk berkurung dalam rumah seperti ular yang terkurung dalam lubangnya bahkan
Atha’ al-Khurasan memarfu’kan hadis bahawa wanita tidak diwajibkan mengucapkan
salam ataupun menjawab salam.
Ahmad Ibnu Hanbal menguatkan hal itu bahawa dia
pernah didampingi oleh seorang lelaki tiba-tiba isteri Ahmad bersin maka lelaki
itu mengatakan kepadanya, “Yarhamakallah.”
Ahmad pun menyahut, “Lelaki yang bodoh.” Juga diriwayat orang-orang dahulu
bahawa jika ada lelaki mengetuk pintu sedangkan di rumah itu tidak ada seorang
lelaki pun, si wanita diharapkan meletakkan tangan pada mulut dan mengeluarkan
kata-kata mengejutkan supaya tidak menggoda.
Panduan Rumah Ideal
Disebabkan seorang wanita solehah lebih banyak
menggunakan waktunya di dalam rumah maka selayaknya wanita solehah mengetahui
beberapa kriteria dari rumah yang patut diwujudkan oleh wanita solehah, di
antaranya iaitu:
a. Rumah Yang Penuh Dengan Amalan
Rasulullah s.a.w bersabda, “Jangan jadikan
rumah-rumah kalian sebagai kubur. sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah
yang dibacakan surah al-Baqarah.” (hadis riwayat Muslim)
Dan seperti yang telah diungkapkan oleh Syeikh Abdul
Halim Hamid bahawa juga yang termasuk mendatangkan kebahagiaan bagi jiwa
suami adalah ketika ia melihat isteri gemar membaca, menghafal dan merenungi Al-Quran.
Demikian para Ummuhatul Mukminiin r.a sentiasa mendengar, membaca dan
mengajarkannya.
Diriwayatkan bahawa pada suatu ketika Rasulullah s.a.w
keluar dari kamarnya untuk solat Subuh, sementara Juwaiyriyyah r.a ada di
tempat solatnya. Ketika Rasulullah s.a.w pulang setelah dhuha, Baginda mendapati isterinya masih duduk di situ. Lantas Rasulullah
s.a.w berkata, “Engkau masih duduk seperti ketika aku meninggalkanmu tadi?”
Juwaiyriyyah berkata, “Ya!” Rasulullah s.a.w berkata,
“Aku telah mengatakan kepadamu empat kalimah yang diucapkan tiga kali yang
apabila kamu timbang dengan apa yang kamu baca semenjak tadi, akan menyamainya.
Iaitu, “Subhaanallah, wa bihamdihi adada
bikhalqihi, wa ridho nafsihi, wa zinata arsyihi, wamidada kalimatihi.” (Maha
Suci Allah dan segala puji-Nya sebanyak makhluk-Nya, serela diri-Nya, setimbang
Arsy-Nya dan sebanyak tinta kalimah-Nya)
Demikian juga sebagai wanita solehah hendaknya
memperbanyakkan zikrullah, membiasakan
wiris harian meskipun sedikit, terutama selepas Subuh dan petang hari. Lebih
besar lagi rasa bahagia muncul saat-saat isteri membaca wirid selepas Subuh, kemudian
mengajak suaminya yang baru pulang dari masjid ikut wirid bersamanya sebelum ia
memikirkan tentang tidur pagi ataupun pekerjaannya.
b. Rumah Yang Rapi dan Terpelihara
Ummu Salamah r.a bertanyakan kepada Rasulullah
s.a.w, “Bagaimanakah pahala seorang wanita yang mengurus rumah?” Rasulullah s.a.w
menjawab, “Setiap wanita yang mengurus rumahnya agar nampak rapi akan
memperoleh rahmat Allah dan barangsiapa memperoleh rahmat Allah, maka ia tidak
akan mendapat murka-Nya.”
Syeikh Abdul Halim Hamid menganjurkan, “Aturlah
suasana rumahmu dengan baik.” Dalam hadis Abu Dzarah menyebutkan sebuah sanjungan
bagi seorang khadimah yang mengatur
dan membersihkan rumah dengan baik: ia tidak memenuhi rumah kita dengan sarang
burung.” (hadis riwayat Muttafaqun Alaihi)
Rasulullah s.a.w bersabda, “Allah s.w.t memasukkan
tiga golongan ke dalam syurga lantaran satu suap roti dan satu jemput kurma
yang bermanfaat untuk orang miskin iaitu suami yang memerintahkan, isteri yamg
menyiapkan dan pelayan yang menghantarkan kepada orang miskin.” Dan Rasulullah
s.a.w bersabda lagi, “Segala puji bagi Allah yang tidak melupakan kita.” (hadis
riwayat Thabrani, hakim)
Yakinilah bahawa suami pasti menginginkan isteri
yang bersih dan menawan di dalam rumah, juga keadaan rumah yang terpelihara, bersih
dan rapi. Hal itu jelas akan membuatkan suami suka untuk tinggal di rumahnya.
c. Rumah Sederhana
Hal penting bagi wanita solehah adalah menjadikan
rumahnya sesederhana mungkin jauh daripada kemewahan dan pemborosan. Sederhana
bukan bererti miskin bahkan sederhana dapat menolak kemiskinan. Sebagaimana Rasulullah
s.a.w bersabda, “Tidak miskin orang yang hidup sederhana.” (hadis riwayat Ahmad,
Thabrania)
Rasulullah s.a.w bersabda, “Jika salah seorang
daripada kamu melihat kepada orang yang dilebihkan oleh Allah dalam harta dan
bentuk ciptaan-Nya maka hendaklah melihat kepada orang yang lebih rendah
daripadamu, daripada orang yang dilebihkan atasmu.” (hadis riwayat Bukhari,
Muslim)
Sa’ad ibnu Abi Waqqas mengirimkan sepucuk surat
kepada Umar r.a, isi suratnya meminta izin bahawa dia akan membina rumahnya. Kata
Umar dalam surat balasannya: “Binalah rumahmu secara yang sangat sederhana,
yang penting boleh melindungimu daripada terik matahari dan dingin hujan.”
Rumah yang mewah dan penuh dengan perabot akan
menimbulkan beberapa hal negatif bagi pemilik dan penghuninya, di antaranya ialah:
- Menambahkan
beban Yaumil Hisab, walaupun halal.
- Menambahkan
rasa cinta terhadap kebendaan, kerana sentiasa memanjakan nafsunya
- Waktu
lebih tersita untuk mengurus dan memperhatikan kebendaan dalam rumah, sehingga
banyak amalan soleh berkurang kerana kesibukan tersebut.
- Harta
mulai digunakan untuk hal-hal yang sia-sia, sementara masih banyak
kewajipan terhadap orang-orang yang atas hartanya, menderita kelaparan dan
memerlukannya.
- Bertolak
belakang dengan kehidupan Rasulullah s.a.w dan para sahabatnya.
Sebaliknya jika rumah seorang wanita solehah
itu sederhana, maka lebih sedikit masa untuk mengurus rumahnya, sehingga
lebih banyak masa untuk memperbanyak amal soleh dan lebih ringan hisabnya nanti
di akhirat.
Umar r.a berkirim pesan kepada Abu Musa al-Asya’ari
yang isinya antara lain: “Amma ba’d,
Pelajarilah secara mendalam sunah Rasulullah s.a.w dan bahasa Arab. Al-Quran
diturunkan di tengah-tengah orang Arab, kerana ia berbahasa Arab. Tirulah
kehidupan orang-orang Bani Ma’ad Ibnu Adnan yang keras dan sederhana. (Kanzul Ummal, X/252)
d. Kosong Daripada Perabot Haram
Jelas bahawa rumah seorang wanita solehah sentiasa
jauh dari benda-benda yang jelas keharamannya ataupun yamg menyebabkan
terjauhnya rahmat Allah ke atas rumah seorang Muslim. Rasulullah s.a.w melarang
minum dari bejana emas dan perak dan makan daripadanya dan melarang memakai
sutera yang tipis dan tebal dan duduk di atasnya.
Rasulullah s.a.w juga bersabda, “Benda-benda
tersebut adalah kepunyaan orang-orang kafir di dunia dan kepunyaan kita di
akhirat.” (hadis riwayat Bukhari)
Rasulullah s.a.w bersabda lagi, “Sesungguhnya orang
yang makan dan minum dari bejana emas atau perak, maka hakikatnya ia
sedang memakan api jahannam ke dalam
perutnya.”
Abdullah Nasihah Ulwan mengatakan, dari hadis ini
jelas bahawa menjadikan emas dan perak sebagai tempat makan minum dan membuat
tempat duduk daripada sutera asli adalah haram. Pengharaman ini mencakupi
lelaki dan wanita. Hikmahnya adalah pensucian rumah Muslim dari material
mewah yang tercela dan menghindarkan gejala kesombongan dan kebongkakan yang
dimurkai Allah.
Abu Wail r.a meriwayatkan, aku menyertai peperangan
Syria bersama-sama Umar r.a, kami pernah tinggal di suatu tempat. Seseorang
bangsawan di tempat itu datang mencari Umar r.a apabila mendekati beliau
bersujud di hadapannya. Umar r.a bertanya, “Mengapa berbuat seperti itu?” Beliau
menjawab bahawa itu adalah adab kebiasaan mereka apabila menghadapi raja-raja. Umar
r.a mengatakan kepadanya, “Sujud hanya dibolehkan kepada Allah yang Maha
Perkasa sahaja, yang telah menciptakanmu.”
Kemudian orang bangsawan itu berkata, “Aku telah
menyediakan makanan untukmu. Aku sangat berhajat supaya tuan datang ke rumahku
dan makan bersama-samaku.” Umar r.a bertanya kepada pengawalnya, “Apakah ada
terdapat gambar-gambar di rumahnya?” Ketika orang itu menjawab ada, maka Umar r.a
enggan pergi ke sana dan beliau hanya berpesan agar dihantarkan satu jenis
makanan sahaja kepadanya. Lalu orang bangsawan itu menghantarkannya dan Umar r.a
pun menerimanya.” (hadis riwayat Hakim)
e. Ada Suasana Agama Dalam Rumah
Ini adalah kewajipan yang paling utama bagi wanita solehah
kerana di rumahlah markaz pusat bagi setiap generasi dalam membentuk keluarga
yang beriman dan bertakwa kepada Allah s.w.t. Rasulullah s.a.w bersabda, “Dan
tidaklah berkumpul satu kumpulan di suatu rumah dari rumah-rumah Allah yang
dibacakan di dalam kumpulan tadi kitab Allah dan saling ajar mengajarkan satu
sama lainnya, kecuali akan diturunkan ke atas mereka ahli majlis tadi, sakinah (ketenangan batin) dan
dicucurkan ke atas mereka rahmat dan para Malaikat akan mengerumuninya dan
Allah akan menyebutkan nama-nama mereka di sisinya.” (hadis riwayat Muslim)
Berdasarkan hadis di atas, maka untuk mewujudkan
rumah yang penuh sakinah, mawaddah dan rahmah adalah dengan menghidupkan halaqah majlis taklim
dalam keluarga. Mempromosikan keutamaan-keutamaan iman dan amal di
tengah-tengah keluarga, iaitu dengan membacakan firman-firman Allah s.w.t
ataupun hadis-hadis Rasulullah s.a.w.
Untuk membiasakan atas hal ini adalah dengan
petunjuk seperti berikut:
- Tidak
terlalu lama, cukup hanya beberapa minit sahaja, sehingga tidak
menimbulkan kebosanan bagi ahli rumah.
- Rutin
dilakukan setiap hari sekali sahaja.
- Memilih
masa yang tepat, yang dapat dihadiri oleh seluruh anggota keluarga.
- Program
ini dilaksanakan penuh adab tumpuan.
Jika ketengangan batin masuk ke dalam jiwa-jiwa
anggota keluarga dan rahmat Allah bercucuran dalam rumah, maka adakah Allah s.w.t
akan menurunkan murka-Nya? Tentu tidak, bahkan Allah s.w.t akan melindunginya
dari segala kesusahan, bala, musibah dan lain-lainnya. Kemudian para Malaikat
akan mengerumuni ahli rumah tersebut. Automatik sikap dan sifat Malaikat akan
merasuki diri-diri penghuninya. Ketaatan, kesabaran, istiqamah, saling memaafkan, ghairah kepada ibadah dan amalan soleh
akan menjadi sifat-sifat penghuni rumah tersebut. Sehingga rumah itu akan
selalu dalam keadaan tenteram dan damai, penuh dengan rahmat Ilahi. Juga akan
jauh dari keributan dan pertengkaran.
Sebaliknya, jika tidak diadakan majlis taklim dalam sebuah rumah maka rahmat
Allah akan jauh dari rumah tersebut, ketenangan jiwa akan sukar diperolehi dan
syaitan laknatullah pun
akan mengerumuni penghuninya sebagai gani para malaikat. Sehingga sifat
dan sikap syaitan pun akan memasuki jiwa anak-anak mereka dan anggota keluarga
lainnya. Akhirnya yang terjadi adalah anak berani melawan orang tua, terjadi
pertengkaran antara suami isteri, saling berbohong, saling cemburu, daling
dengki dan sifat-sifat buruk lain akan masuk dalam diri para penghuni rumah
tersebut. Ini semua disebabkan tidak dihidupkannya majlis agama dalam rumah
seorang Muslim.
Sebagai contoh bahawa dari pengaruh taklim wa taklum dapat merubah jiwa jiwa
yang jahat kepada kebaikan, adalah kisah Islamnya Umar ibnu al-Khattab r.a, iaitu
beliau mendatangi rumah adik perempuannya, Fathimah r.a dengan kemarahan yang
memuncak kerana adiknya telah masuk Islam tetapi disebabkan dalam rumah adik
perempuannya telah hidup suasana taklim.
Bahkan ketika itu adik perempuan beserta iparnya sedang mengadakan taklim halaqah Al-Quran, maka rumah yang
penuh nuur, penuh rahmat Allah dan
selalu dikeliling Malaikat ini, dapat memberi kesan pada hati Umar r.a. Sehingga
pada ketika itu juga Allah telah melimpahkan hidayah-Nya pada diri Umar r.a.
Tugasan Dan Wanita Solehah
Dari Anas r.a berkata bahawa Rasulullah s.a.w
bersabda, “Sebaik-baik permainan bagi wanita adalah tenunannya (menjahit).”
(hadis riwayat Dailami)
A’isyah r.a berkata, “Suara pintalan tenunan wanita
dapat mengimbangi takbir di jalan Allah. Wanita yang memberikan pakaian kepada
suaminya dari hasil tenunannya maka dari setiap jahitan dia akan mendapat 100
darjat ketinggian.”
Saiyidina Umar Ibnu al-Khattab r.a berkata, “Dan
sebaik-baik kebiasaan bagi wanita adalah tenunan.” (Natsar al-Dur, 2/29)
Ustazah Aminah as-Sa’id dalam ulasannya menulis
bahawa untuk meneruskan kehidupan, manusia harus mencari rezeki dan keadaan pun
menjadi darurat dan memaksa wanita turut ikut mencari rezeki. Ada yang bekerja
untuk memenuhi kekurangan suami, ada pula yang belum bersuami tetapi ibu bapanya
sudah tidak mampu untuk mencari rezeki. Namun ada wanita yang terperangkap
dengan pekerjaannya, kadang-kadang terpaksa melanggar nilai-nilai seorang
wanita Muslimah bahkan, tidak sedikit dari kaum wanita meniru-niru pekerjaan
lelaki atau mungkin lebih dari itu yang boleh membawa jauh dari nilai-nilai
agama.
Dr Anwar Jundi menambah bahawa Islam tidak
menghendaki seseorang wanita keluar dari rumahnya hanya sekadar untuk aktiviti
yang tidak sesuai dengan kudratnya sama ada dengan dalih kemaslahatan
masyarakat ataupun hanya sekadar keperluan peribadinya. Wanita dibolehkan
bekerja sekiranya tidak ada yang dapat menanggung keperluan perbelanjaan untuk
diri dan keluarganya sehari-hari dengan syarat pekerjaan itu sesuai dengan
kudrat wanitanya.
Sedangkan Dr Alex Carl mengatakan
bahawa masyarakat sekarang ini telah melakukan kesalahan besar dengan
menggantikan tradisi wanita secara mutlak dengan kesibukan di luar rumah hingga
banyak kaum ibu menyerahkan anak-anak mereka kepada pusat-pusat asuhan ataupun
pembantu rumah.
Sebagai alasan atas hal itu maka Syeikh Ibnu
Sulaiman mengatakan bahawa kita sama-sama mengetahui bahawa wanita adalah
makhluk lemah yang sangat emosional, mudah terpengaruh oleh angan-angan dan
pujukan, mudah tunduk dengan cubaan budaya moden dan hiasan kehidupan dunia
yang menipu. Wanita mudah sekali berpaling dari kebenaran, terpengaruh oleh
persekitaran, terbawa oleh arus hawa nafsu. Tanpa pengendalian agama dan gemar
bertindak tanpa pertimbangan akal atau melihat akibatnya. Tidak semua pekerjaan
sesuai dengan wanita dan tidak semua pekerjaan pula sesuai dengan lelaki. Masing-masing
ada pekerjaan yang sesuai dengan kudrat dan fitrah sendiri.
Anjuran menjahit pada hadis di atas hanya sekadar
contoh dari beberapa pekerjaan yang sesuai dengan kudrat wanita. Menjahit
banyak hikmah dan pelajaran yang terdapat di dalamnya. Sebahagian daripada
hikmah menjahit dan bertenun adalah:
- Menjahit
dapat dilakukan di dalam rumah. Sehingga terhindar dari hal-hal yang tidak
disenangi.
- Dapat
dilakukan sambil memperbanyakkan zikir ataupun sambil membaca hafalan Al-Quran.
Mengeluarkan kaum wanita dari rumah dan
menyibukkannya memang suatu rencana-rencana yang disusun oleh para musuh Islam.
Sebagaimana yang dikemukakan oleh Syeikh Muhammad ibnu Abdullah dalam bukunya,
beliau menulis bahawa: Orang-orang Barat menggunakan keadaan wanita Islam
sebagai senjata untuk melukai Islam, lalu mencelanya sebagai agama yang tidak
efektif untuk kehidupan dan tidak memberi keadilan yang layak kepada wanita. Mereka
sibuk menggugat para wanita Muslimaat agar memberontak Islam. Mereka menuduh
bahawa Islam merendahkan martabat wanita, melecehkan sebagai propagandanya.
Mereka menggunakan sarana-sarana informasi dan media
massa. Mereka melepaskan semboyan kebebasan dan pembebasan wanita. Padahal yang
sebenarnya hendak menipu para wanita agar menuntut hak-haknya, memberontak agar
diberikan kebebasan, meninggikan hal-hal jahiliyyah dan mengikut budaya moden. Walhasil
lahirlah emansipasi (pembebasan) wanita.
Dalam ‘huququl
mar’ah’ disebutkan bahawa yang sebenarnya lebih banyak mudharat yang
akan terjadi apabila wanita bekerja di luar rumah dibandingkan dengan
manfaatnya. Antara lainnya ialah:
- Sering
terjadi kemungkaran seperti percampuran dengan lelaki bukan mahram, perkenalan, komunikasi, bertemu
muka dengan yang diharamkan. Memakai wangi-wangian. Mendedahkan aurat
kepada yang bukan mahram
sehingga menyeret kepada penzinaan.
- Tidak
boleh melaksanakan kewajipan terhadap suami dengan baik.
- Meremehkan
urusan rumah tangga yang seharusnya menjadi bidang wanita.
- Mengurangi
hak-hak anak dalam banyak hal seperti kasih sayang, perhatian penyusuan, pendidikan
dan sebagainya.
- Menyebabkan
badan cepat penat dan letih sehingga mempengaruhi jiwa dan mental yang
tidak sesuai dengan tabiat wanita.
- Mengurangi
makna hakiki tentang kepimpinan suami dalam rumah tangga di hati wanita.
Di samping itu jika keinginannya telah tertumpu
kepada pekerjaan, tabiat dan keperibadiaannya akan lebih mementingkan diri
sendiri. Maka fikiran dan perasaannya menjadi sibuk, lupa dan bertambah jauh
dari tugas-tugasnya yang hakiki iaitu kewajipan membina kehidupan suami-isteri,
mendidik anak-anak dan mengatur urusab rumahtangga. Rasulullah s.a.w bersabda, “Wanita
adalah pemimpin di rumah suaminya dan dia bertanggungjawab di atas
kepimpinannya.” (hadis riwayat Bukhari)
Sememangnya ini adalah salah satu dari rencana
mereka (musuh-musuh Islam) seperti yang dikatakan oleh Ustaz al-Hamid : Supaya
bangsa yang dijajah tersebut tidak menyedari kewajipannya sehingga keluar dari
cara hidup Islam sebenar sedikit demi sedikit.
Dr Nasih Ulwan menambah bahawa wanita bekerja diluar
rumah tidak lain tidak bukan adalah termasuk dlam misi-misi musuh-musuh
Islam yang hendak menghancurkan kaum Muslimin dan Muslimaat. Dengan memberi
contoh-contoh kebebasan, persamaan dan sebagainya. Mengikut perilaku kehidupan
orang-orang kafir adalah larangan keras bagi kaum Muslimin dan Muslimaat. Rasulullah s.a.w
bersabda, “Bukan dari golongan kami orang-orang yang menyerupai selain kami. Janganlah
kalian menyerupai Yahudi dan Nasrani.” (hadis riwayat Tirmizi)
Rasulullah s.a.w juga bersabda, “Barangsiapa
menyerupai sesuatu kaum maka ia termasuk ke dalam golongan kaum tersebut.”
(hadis riwayat Ahmad)
Oleh kerana itu kepada para wanita Islam yang belum
puas dengan Islam dan terus menuntut kebebasan dan persamaan hak atas nama ‘pembebasan
wanita’, katakan kepada mereka: “Tuntulah wahai wanita agar kamu berkumis atau
berjanggut.”
Dibolehkan bagi wanita bekerja tetapi dengan
syarat-syarat yang harus dipenuhi seperti:
- Ada
izin dari wali, baik dari suami ataupun ibu bapa.
- Pekerjaan
halal bukan pekerjaan yang haram atau syubhat.
- Tidak
ada ‘ikhtilat’ atau percampuran
bebas antara lelaki dan wanita.
- Tidak
bertabarrujj, tidak menampakkan perhiasan.
- Tidak
memakai pakaian yang ketat atau melanggar aturan berpakaian bagi wanita
Islam.
- Ada
hijab antara lelaki dan wanita.
- Jenis
pekerjaannya pun tidak boleh melanggar kewajipan-kewajipannya yang lain
seperti kewajipan terhadap suami, anak-anak dan urusan rumah tangganya.
Saiyidina Ali r.a pernah bertanya kepada Fathimah r.a,
puteri Rasulullah s.a.w: “Wahai Fathimah apakah yang baik bagi seorang wanita?”
Fathimah r.a menjawab, “Hendaknya dia tidak melihat lelaki yang ajnabi dan
lelaki ajnabi tidak melihatnya.”
Ada yang mengatakan bahawa ‘wanita yang bekerja
boleh menghilangkan rasa bosan yang berpanjangan kerana di rumah dia
terus-menerus terkongkong di dalam rumah’. Dikatakan bahawa kepada mereka
bahawa tugas wanita adalah di rumah suaminya, menjaga hartanya, mengatur
urusan, menyedari tujuan kedudukannya sebagai isteri dan ibu rumahtangga dan
tugasnya menjadikan rumahnya sebagai syurga. Itu sudah cukup untuk membunuh
kekosongan hati.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan