SMAHADZIR
Kedatangan Imam Mahdi
Ada disebutkan dalam Atsar, kata-kata sahabat yang
menerangkan tanda-tanda sudah dekatnya kemunculan Imam Mahdi. Menurut riwayat
apabila sudah dekat kedatangan Imam Mahdi akan banyak terjadi peperangan,
banyak bencana dan banyak bala.
Pada masa itu nanti semakin banyak terjadi pembunuhan dan
peperangan. Orang mahu berbunuh-bunuhan kerana masalah remeh-temeh. Antara satu
kumpulan de-ngan kumpulan lain, begitu juga antara satu negara dengan negara
lain berperang kerana masalah kecil. Bencana semakin banyak berlaku, seperti
gempa bumi, letusan gunung berapi, angin puting beliung, banjir dan sebagainya.
Begitu juga penyakit, semakin banyak jenis penyakit dan semakin ramai manusia
yang berpenyakit.
Menjelang datangnya Imam Mahdi nanti akan muncul api yang
besar dari arah Masyriq (tempat terbitnya matahari) dan menerangi seluruh ufuk
selama tiga malam. Pada masa itu juga nanti lengkaplah jumlah orang-orang yang
mengaku dirinya sebagai nabi berjumlah enam puluh orang. Masa itu akan
tenggelam kampung-kampung di negeri Syam. Akan datang angin yang hitam yang
menyebabkan manusia ramai yang mati. Sungai Furat di Iraq akan melimpah
(banjir) yang menyebabkan kota Kufah tenggelam. Akan terdengar suara seruan
dari langit. Suara itu dapat didengar oleh semua manusia yang ada di dunia. Dan
yang paling menghairankan lagi, suara itu dapat difahami oleh semua orang.
Orang yang hanya tahu atau faham bahasa Inggeris faham
mendengar seruan dari langit itu, begitu juga pengguna bahasa Cina, bahasa
India, bahasa Melayu, bahasa Arab dan sebagainya. Mungkin juga panggilan itu
dalam bahasa Arab tetapi semua orang mendengar dalam bahasanya sendiri.
Terdengar suara pada tengah malam bulan Ramadan yang
menyebabkan semua orang yang tidur terbangun atau terperanjat. Banyak
pembunuhan dan banyak peperangan berlaku sehingga darah mengalir di jalan-jalan
raya. Orang semkain berani berbuat jahat tidak kira tempat dan waktu.
Pada masa itu nanti yang diangkat menjadi pemimpin pun
terdiri dari orang-orang jahat. Pemimpinnya jahat dan orang yang dipimpin pun
sama-sama jahat. Dalam hadis dikatakan ramai manusia pada masa itu nanti yang
beriman pada waktu petang tetapi esok paginya sudah menjadi kafir. Namun
demikian ramai ulama yang mengertikan hadis itu dengan kafir nikmat.
Bukan bererti petang dia masih Islam esok harinya sudah
Nasrani atau Yahudi misalnya. Maksud hadis itu menurut ulama menunjukkan
banyaknya orang yang kafir nikmat. Apa-apa nikmat dan pemberian Allah s.w.t.
tidak disyukuri dan tidak digunakan kepada yang diredai Allah s.w.t.
Menjelang turunnya Imam Mahdi dikatakan pasukan tentera
dari Turki akan datang ke jazirah Arab Mereka datang untuk menakluki
tanah-tanah jazirah Arab Mereka bunuh pemimpin-pemimpinnya dan mereka kuasai
daerahnya.
Dalam keadaan dunia yang buruk dan kacau itu tiba-tiba
muncullah Imam Mahdi. Beliau datang untuk meneruskan atau menyambung perjuangan
datuknya (Muhammad s.a.w.) untuk mengatasi kekalutan dan kekacauan yang
dihadapi umat. Semua makhluk yang ada di langit dan yang ada di bumi merasa
gembira dengan kedatangan Imam Mahdi itu. Bukan hanya manusia yang gembira,
tetapi juga binatang buas, burung-burung dan makhluk lainnya.
Imam Mahdi itu adalah seorang lelaki yang soleh dari
keluarga Rasulullah s.a.w. yang ada ketika itu (pada masa munculnya) nanti. Dia
diangkat orang menjadi pemimpin ketika manusia di seluruh dunia nanti sudah
begitu buruk keadaannya.
Mereka mengangkat Imam Mahdi menjadi pemimpin ketika itu
nanti setelah melihatnya berilmu, berakhlak dan mempunyai banyak kelebihan.
Manusia yang ada pada zaman itu nanti mengharap semoga dia dapat mengembalikan
dunia kepada kebaikan. Dengan perasaan yang cukup berat, dia (Imam Mahdi)
menerimanya. Dia sendiri tidak tahu yang dirinyalah Imam Mahdi yang ditakdirkan
Allah s.w.t. untuk diutus ke dunia. Begitu juga manusia sedunia yang telah
mengangkatnya menjadi pemimpin dunia, tidak tahu bahawa orang yang mereka
angkat itu adalah Imam Mahdi.
Kerana tidak tahu yang dirinya Imam Mahdi dan tidak
berapa suka menjadi pemimpin, sudah tentu dia pun tidak ada berkempen mengajak
orang untuk mengangkatnya. Setelah dia memimpin dunia dengan baik barulah orang
tahu bahawa itu adalah Imam Mahdi. Dia tunjukkan perilaku yang baik, dia ajak
manusia mengerjakan yang makruf dan meninggalkan yang mungkar, kemudian orang
pun mengikuti arahannya.
Mengapa manusia yang sudah begitu lama bergelimang dengan
dosa mahu diajak kepada kebaikan? Ini tentunya samalah dengan zaman jahiliah
dahulu, yang mana keadaan masyarakat sudah begitu buruk, tiba-tiba datang
seorang utusan Allah s.w.t. untuk membaiki keadaan dunia, orang pun terus
mengikutnya.
Manusia mahu diajak kepada kebaikan tentunya setelah
melihat orang yang mengajak itu mempunyai banyak kelebihan, dan yang paling
penting orang yang mengajak itu berjuang dengan ikhlas dan sesuai kata-kata
dengan perbuatannya. Jadi nanti manusia seluruh dunia mengikut ajarannya
kemudian dia pun mengatur dunia dengan baik.
Keadilan dapat ditegakkan seperti zaman Rasulullah s.a.w.
dahulu. Kerana keadaan masyarakat sudah baik dan sudah beriman, malapetaka dan
musibah berkurangan. Bahkan rahmat Allah s.w.t. pula yang datang dan rezeki
melimpah ruah. Setelah dunia aman dan makmur serta melihat pemimpinnya tidak
terpedaya oleh kesenangan dunia, tahulah mereka bahawa yang memimpin mereka itu
adalah Imam Mahdi.
Kedatangan Dajjal
Ada riwayat Muslim yang diterima dari Fatimah binti Qais
mengatakan: “Saya telah mendengar muazzin Rasulullah s.a.w. memanggil untuk
solat. Saya pun pergi ke masjid dan solat bersama Rasulullah s.a.w. Selesai
solat, Rasulullah s.a.w. naik ke atas mimbar. Nampak semacam bergurau Baginda
tertawa dan berkata: “Jangan ada yang bergerak. Hendaklah semua duduk di atas
sajadahnya.” Kemudian berkata: “Tahukah kamu mengapa aku memerintahkan kamu
jangan ada yang pulang?” Kami menjawab: “Allah s.w.t. dan Rasul-Nya yang lebih
tahu.”
Rasulullah s.a.w. berkata lagi: “Demi Allah. aku me-nyuruh
kamu berkumpul di sini bukan ingin menakut-nakuti dan bukan memberi khabar
gembira. Aku ingin menceritakan kepada kamu bahawa Tamim Al-Dariy adalah
seorang Nasrani, kemudian dia datang menjumpai aku dan masuk Islam. Dia ada
bercerita kepadaku tentang satu kisah tentang Dajjal. Kisah yang dia ceritakan
itu sesuai dengan apa yang telah aku ceritakan kepada kamu sebelumnya.
Katanya dia bersama 30 orang kawannya pergi ke laut
dengan menaiki kapal. Angin kencang datang bertiup dan ombak besar membawa
mereka ke tengah-tengah samudera yang luas. Mereka tidak dapat menghalakan
kapalnya ke pantai sehingga terpaksa berada di atas laut selama satu bulan.
Akhirnya mereka terdampar di sebuah pulau menjelang terbenamnya matahari. Di
pulau yang tidak ditempati orang itu mereka berjumpa dengan binatang yang
sangat tebal bulunya sehingga tidak nampak mana jantina dan duburnya.
Mereka bertanya kepada binatang itu: “Makhluk apa engkau
ini?”
Binatang itu menjawab: “Saya adalah Al-Jassasah.”
Mereka tanya: “Apa itu Al-Jassasah?”
Binatang itu hanya menjawab: “Wahai kumpulan lelaki,
pergilah kamu ke tempat ini untuk menjumpai lelaki macam ini, sesungguhnya dia
pun ingin berjumpa dengan kamu.”
Mereka pun pergi ke tempat yang ditunjukkan oleh binatang
itu. Di sana mereka menjumpai seorang lelaki yang sangat besar dan tegap.
Ertinya mereka tidak pernah melihat orang sebesar itu. Dari tangannya sampai ke
tengkuknya dikuatkan dengan besi, begitu juga dari lututnya sampai ke telapak
kakinya. Mereka bertanya: “Siapakah anda?”
Orang seperti raksaksa itu menjawab: “Kamu telah
mendengar cerita tentang aku. Sekarang aku pula ingin bertanya: “Siapa kamu
ini?”
Mereka menjawab: “Kami adalah manusia berbangsa Arab Kami
pergi ke laut menaiki kapal, tiba-tiba datang ombak besar membawa kami ke
tengah-tengah samudera luas dan kami berada di lautan selama satu bulan.
Akhirnya kami terdampar di pulau yang tuan tempati ini. Pada mulanya kami
berjumpa dengan binatang yang sangat tebal bulunya sehingga kami tidak dapat
mengenali jantinanya. Kami tanya siapa dia katanya Al-Jassasah. Kami tanya apa
maksudnya dia hanya menjawab: Wahai kumpulan lelaki, pergilah kamu ke tempat
ini untuk menjumpai lelaki macam ini, sesungguhnya dia pun ingin berjumpa
dengan kamu.”
Itulah sebabnya kami datang ke tempat ini. Sekarang kami
sudah berjumpa dengan tuan dan kami ingin tahu siapa tuan sebenarnya. Makhluk
yang sangat besar itu belum menjawab soalan mereka terus sahaja mengemukakan
soalan: “Ceritakan kamu kepadaku keadaan kebun kurma yang di Bisan itu, nama
tempat di negeri Syam.”
Mereka menjawab: “Keadaan apanya yang tuan maksudkan?”
Orang besar itu menjawab: “Maksudku apakah pokok kurma
itu berbuah?”
Setelah mereka menjawab bahawa pokok kurma itu berbuah,
orang besar tadi berkata: “Aku takut pokok itu tidak berbuah.”
Orang besar itu bertanya lagi: “Ceritakan kepadaku
tentang sungai Tabarah.”
Mereka menjawab: “Tentang apanya yang tuan maksudkan?”
Lelaki itu menjawab: “Maksudku airnya apakah masih ada.”
Mereka menjawab: “Airnya tidak susut.”
Lelaki itu berkata: “Air sungai itu disangsikan akan
kering.”
Akhirnya lelaki seperti raksaksa itu berkata: “Kalau
begitu ceritakan kepadaku tentang Nabi Al-Amin itu, apa yang dia buat?”
Mereka menjawab: “Dia telah berhijrah dari Makkah ke
Madinah.”
Lelaki itu bertanya lagi: “Apakah dia diperangi oleh
orang-orang Arab?”
Mereka menjawab: “Ya, dia diperangi oleh orang-orang
Arab.”
Lelaki itu bertanya lagi: “Kalau begitu apa pula tindakan
dia terhadap mereka?”
Mereka ceritakan bahawa Rasulullah s.a.w. telah
mengembangkan dakwahnya dan sudah ramai pengikutnya. Orang besar itu berkata
lagi: “Memang begitulah, padahal mereka beruntung jika taat kepadanya.”
Kata orang besar itu lagi: “Sekarang aku terangkan kepada
kamu bahawa aku adalah Al-Masih Dajjal. Nanti aku akan diberi izin keluar, lalu
aku pun akan menjelajah dunia ini. Dalam masa empat puluh malam sudah dapat aku
jalani semua, kecuali Makkah dan Madinah yang aku tidak dapat memasukinya.
Negeri Makkah dan Madinah dikawal oleh para Malaikat, maka aku tidak dapat
menembusinya.”
Kata Tamim Al-Dariy lagi, “Rasulullah s.a.w. menekankan
tongkatnya di atas mimbar sambil berkata: Inilah negeri yang tidak dapat
dimasukinya itu, iaitu Madinah. Saudara-saudara sekalian apakah sudah aku
sampaikan cerita ini kepada kamu?”
Mereka menjawab: “Ya, sudah ya Rasulullah s.a.w.”
Rasulullah s.a.w. berkata lagi: “Sememangnya hadis Tamim
itu lebih meyakinkan saya lagi. Ceritanya itu bersesuaian dengan apa yang telah
aku sampaikan kepada kamu sebelumnya, iaitu tentang Makkah dan Madinah yang
dikatakan tidak dapat dimasuki Dajjal. Cuma dia ada mengatakan di lautan Syam
atau di laut Yaman. Tidak, bahkan ia dari arah timur. Ia dari arah timur,” kata
Rasulullah s.a.w. sambil menunjuk ke arah timur.
Rasulullah s.a.w. telah menguatkan lagi bahawa Dajjal
akan datang dari arah timur. Ada yang mengatakan bahawa Dajjal akan datang dari
Khurasan atau Asfihan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan