Isnin, 16 Ogos 2010

Waktu Paling Berharga Dalam Kehidupan Seorang Muslim

SMAHADZIR

BERSAMAAN dengan beredarnya waktu, keterampilan dan pengetahuan manusia mengalami perubahan-perubahan hingga saat ini. Kita merasakan betapa banyak kemudahan yang diperolehi oleh manusia dari ilmu pengetahuan. Jarak antara sesebuah dengan kota yang lainnya terasa semakin dekat kerana waktu tempoh yang dihabiskan semakin singkat. Hal ini memberi peluang kepada kita untuk memanfaatkan waktu kepada hal-hal yang lain yang lebih bermanfaat.

Namun hal ini tidak banyak disedari oleh manusia. Mereka lebih memilih hal-hal yang bersifat kesenangan hawa nafsu bagi menghabiskan waktu tersebut. Sehingga Allah s.w.t berfirman, yang bermaksud: ‘Demi waktu. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan beramal soleh yang saling menasihati dalam kebenaran dan saling menasihati supaya menetapi kesabaran.’ (surah Al-’Ashr 1-3).

Perhatikanlah alur hidup manusia ketika ini. Mereka menghabiskan waktu siangnya dengan mencari rezeki, bekerja dari pagi hingga petang, kemudian selepas itu mereka menghabiskan sisa waktunya dengan bermain dan bersantai hingga malam. Pada malam hari mereka habiskan dengan tidur. Demikianlah alur kehidupan yang kita rasakan ketika ini.

Ramai orang yang mencurahkan segala tenaga dan fikiran mereka tatkala mereka bekerja mencari rezeki. Kemudian sisa waktu yang mereka miliki dipergunakan untuk kesenangan hawa nafsu mereka. Sehingga Allah s.w.t berfirman, yang bermaksud: ‘Maka apakah kamu mengira bahawa sesungguhnya Kami menciptakan kamu main-main (saja) dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami.’ (surah Al-Mukminun 115).

Mereka melupakan tugas pokok mereka iaitu beribadah kepada Allah s.w.t. Sebagaimana firman Allah s.w.t, yang bermaksud: ‘Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku. Aku tidak menghendali rezeki sedikit pun dari mereka dan Aku tidak menghendaki supaya mereka memberi Aku makan.’ (surah Adz-Dzariyat 56-57).

Allah s.w.t tidak memerlukan rezeki yang kita cari namun yang Allah s.w.t kehendaki dari makhluk-Nya adalah ketaatan mereka untuk beribadah hanya kepada Allah s.w.t. Beribadah kepada Allah s.w.t merupakan tugas pokok manusia dan tugas inilah yang akan ditanya oleh Allah di akhirat nanti.

Rasulullah s.a.w telah bersabda yang bermaksud: ‘Tidak akan beranjak telapak kaki seorang hamba sehingga ia ditanya 4 perkara: tentang umurnya bagaimana ia menghabiskannya, tentang ilmunya apa yang ia lakukan dengan ilmunya, tentang hartanya dari mana ia peroleh dan bagaimana ia gunakan, tentang badannya bagaimana ia memeliharanya.’

Waktu merupakan hal yang sangat penting dan harus mendapat perhatian yang penuh oleh kita. Sebab, kerana waktu seseorang boleh memperoleh syurga dan kerana waktu juga seseorang memperoleh neraka.

Waktu yang paling berharga pada setiap individu adalah umurnya. Ketika batas umur seseorang telah habis, maka tidak boleh ditunda kematiannya atau ditambah umurnya. Oleh kerana itu seharusnya kita gunakan umur kita ketika ini dengan sebaik-baiknya.

Isilah setiap detik dari umur kita dengan amalan-amalan soleh sebagai bekalan di akhirat kelak. Berfikirlah tentang risiko yang akan kita tanggung di akhirat nanti terhadap setiap perbuatan dan ucapan. Pergunakanlah umur kita untuk mengejar kebaikan-kebaikan akhirat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA