Isnin, 16 Ogos 2010

Kedudukan Kekerasan Oleh Media Televisyen

SMAHADZIR

AKIBAT meniru adegan dalam tayangan televisyen Smack Down, seorang kanak-kanak meninggal dunia dan seorang kanak-kanak yang lain mengalami patah tulang. Masyarakat mulai bergerak, mendesak agar tayangan tersebut dihentikan bagi menghindari berlaku lagi tragedi yang serupa berulang.

Berhentinya tayangan tersebut bukan bererti televisyen kita bersih dari adegan kekerasan. Mulai dari berita hingga program yang dirancang sebagai hiburan seperti filem baik dari Asia – Amerika. Kekerasan hampir menjadi menu utama yang disajikan di layar televisyen.

Selain berita yang banyak diwarnai oleh tindakan anarkis para demonstran hingga liputan jenayah, televisyen kita masih menawarkan tayangan filem-filem asing yang tidak lepas dari adegan memukul, menendang, tembak menembak, sehingga darah yang berciciran sebagai hiburan. Seolah-olah, tidak ada filem lain yang menarik tanpa salah satu adegan tersebut yang patut dihadirkan di ruang keluarga penonton Malaysia.

Tayangan tempatan juga tidak mahu kalah, dari membentak, mata melotot, menampar dan melaungkan kata makian menjadi andalan di setiap iklan tayangannya. Cuba sesekali sediakan secarik kertas dan pena kala melihat tayangan berita, kiralah berapa banyak iklan tayangan baik filem asing atau sinetron yang menunjukkan adegan kekerasan.

Lain ketika, tambahkan kolum untuk mencatat berita kekerasan yang ditampilkan. Sungguh menakjubkan, untuk sebuah bangsa yang mengaku dan merasa sebagai bangsa yang ramah dan berbudaya.

Tinjauan Dan Analisis Tayangan Kekerasan

Secara literatur, beratus kajian telah menunjukkan dengan jelas bahawa.. ‘Exposure to media may indeed be one factor contributing to high peringkats of violence in countries where such materials are viewed by large numbers of persons.’ (e.g., Anderson, 1997; Berkowitz, 1993; Paik dan Comstock, 1994; Wood et al, 1991, dalam Baron dan Byrne, 2000)

Bagaimana media dapat memberikan kesan yang tajam dari tayangan kekerasan terhadap penontonnya, setidak-tidaknya ada tiga penjelasan yang menarik seperti berikut;

Pertama

Media memudahkan orang untuk mempelajari ‘cara-cara baru’ kekerasan yang kemungkinan besar tidak terfikirkan sebelumnya. Disebut juga sebagai ‘Copycat crimes,’ di mana kekerasan yang bersifat fiksyen mahupun nyata yang ditayangkan oleh media kemudian ditiru oleh orang lain di tempat lain dengan harapan akan mendapatkan hasil yang serupa.

Kes kanak-kanak korban Smack Down menjadi gambaran yang sedang hangat. Lebih-lebih lagi bagi kanak-kanak, tayangan tersebut boleh memberikan pemahaman yang keliru tentang rasa sakit dan keadaan tubuh manusia. Betapa tidak, tayangan yang menampilkan dua orang yang berbadan kekar saling beradu kekuatan dengan gaya bebas namun tetap kelihatan jelas ‘tiada sebarang kesakitan.’

Kanak-kanak akan menganggap bahawa meloncat dan menjatuhkan tubuh di atas tubuh kawannya, misalnya, tidak akan menimbulkan rasa sakit lebih-lebih lagi cacat tubuh bahkan meninggal dunia.

Kedua

De-sensitization effects, berkurang atau hilangnya kepekaan kita terhadap kekerasan itu sendiri. Kajian menunjukkan, akibat dari banyaknya menonton tayangan kekerasan, orang tidak lagi mudah merasakan penderitaan atau rasa sakit yang dialami orang lain (Baron, 1974 dalam Baron dan Byrne, 2000).

Secara biologi, ketika menonton tayangan yang menyakitkan atau kekerasan, aktiviti otak akan bergerak dari ranah bahasa di otak kiri ke otak kanan yang mendominasi proses emosi dan pengkodan gambaran visual. Itulah sebabnya menonton memberi kesan emosional yang lebih kuat daripada membaca. Jika perkara ini terlalu banyak, maka kita akan menjadi kebas dan tidak peka lagi dengan kekerasan (Flora, 2004).

Sejak merdeka, televisyen kita boleh lebih bebas dalam pemilihan tayangan. Seiring dengan itu, kekerasan pun merebak, berita mulai didominasi dengan tindakan-tindakan anarkis yang tidak jarang bersumber dari sesuatu yang remeh. Masyarakat menjadi sangat mudah disulut api kekerasan.

Sayangnya, televisyen juga makin getol dengan adegan kekerasan bahkan sebagai hiburan. Cuba telusuri program serangkaian filem asing yang dijanjikan akan diputar dalam satu bulan, sukar sekali menemui filem keluarga yang boleh menghasilkan senyum, tawa, perasaan santai, melepas beban rutin dan mendapatkan insight yang positif.

Padahal banyak sekali filem yang mengetengahkan nilai-nilai kehidupan dari perkara kecil seperti perasaan seorang kanak-kanak di tengah kesibukan ibu bapa yang disajikan begitu santun, menggelitik, tanpa didominasi teriakan amarah.

Mrs. Doubtfire, salah satunya yang sudah berulang kali ditayangkan oleh televisyen kita, dan masih banyak lagi yang lain yang semestinya boleh ditampilkan berbanding filem-filem yang lebih banyak mempamerkan kekerasan. Lebih miris lagi, sinetron-sinetron yang berbungkus nama agama juga diwarnai dengan umpatan, saling pukul memukul dan saling tamper menampar.

Ketiga

Pengiklanan menganggap tayangan kekerasan lebih bersifat menjual. Bushman (1998, dalam Baron dan Byrne, 2000) menemui perkara yang kurang menggembirakan, ternyata orang yang menonton tayangan kekerasan, kemungkinan besar hanya mampu sedikit mengenangkan isi dari suatu tayangan komersial atau iklan.

Bushman dan Bonacci (2002, dalam Gunter, Furnham dan Pappa, 2005) menemui betapa kuatnya pengaruh tayangan kekerasan terhadap penontonnya. Kajian mereka menunjukkan bahawa iklan yang tidak menampilkan kekerasan, jika ditayangkan di program televisyen yang menayangkan kekerasan, akan sukar diingat daripada jika ditayangkan di program televisyen bukan kekerasan.

Sebaliknya, iklan yang menampilkan kekerasan akan semakin mudah diingat ketika ditampilkan di program televisyen kekerasan. Perkara ini sdisebabkan tayangan tersebut menyokong dan memudahkan penonton untuk mengenangkan iklan yang juga berisi adegan kekerasan.

Cukup aneh, bukankah seharusnya pengiklanan justeru mendorong tayangan bukan kekerasan? Ataukah dengan tidak tertangkapnya isi iklan dengan baik oleh penonton kemudian menjadi nilai tersendiri bagi iklan tersebut?

Kemungkinan, iklan akan memetik keuntungan dengan tidak telitinya penonton dan hanya menangkap bahagian tertentu dari iklan tersebut. Perkara ini sangat menarik untuk dilakukan kajian lebih lanjut, termasuk di Malaysia.

Televisyen Adalah Pilihan

Protes dan desakan masyarakat atas kes Smack Down merupakan perkara positif. Tidak perlu dibahas jika perkara ini sebagai sesuatu yang terlambat, namun mestinya boleh menjadi stimulus bagi masyarakat untuk mampu mandiri dalam menilai, menyaring serta proaktif terhadap tayangan di televisyen. Kepekaan itu harus diciptakan, jangan sampai kelak masyarakat Malaysia benar-benar menjadi tidak sensitif terhadap kekerasan hingga menjadi bangsa Bar-Bar.

Masyarakat di sini juga termasuk kalangan akademik, asosiasi sosial dan kelompok masyarakat lain di samping individu yang berdiri sendiri. Salah satu dari keindahan reformasi yang harus dioptimakan dan ditumbuhkan adalah kemandirian masyarakat dalam menangani berbagai perkembangan, termasuk tayangan televisyen dengan kebebasan media, sehingga menjadi bangsa yang mandiri dalam berfikir dan bertindak.

Televisyen hanyalah sebuah kotak yang boleh dimatikan atau dibuang, boleh sebagai sumber malapetaka atau sumber pengetahuan. Kendali utama mestinya tetap pada pencipta televisyen, yakni manusia. Banyak bukti kesan tayangan kekerasan hendaknya menjadi maklumat tambahan untuk mengkaji ulang perilaku kita dalam menonton televisyen.

Sudahkah kita menjadikan televisyen sebagai pilihan di antara banyak pilihan aktiviti positif lain dalam melepas kepenatan, atau televisyen yang menguasai setiap detik kehidupan kita?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA