Sabtu, 17 Februari 2024

TIBA DI BALI, INDONESIA



13 Februari 2024, saya, isteri dan puteri bongsu selamat tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Ngurah Rai, Kuta, Bali dengan penerbangan Air Asia QZ551 tepat jam 2.00 petang. Tiba di ruang ketibaan antarabangsa, Mas Arif (pemandu pelancong) sudah menunggu dengan ‘nama saya’ di tangannya. Memang sejak di KLIA lagi kami sudah diberitahu oleh pihak ‘travel agensi’ bahawa Mas Arif akan menunggu kami di Lapangan Terbang Antarabangsa Ngurah Rai dan seterusnya akan bersama kami selama 5 hari 4 malam di Bali ini.

Lapangan terbang ini dikenali juga dengan nama Lapangan Terbang Antarabangsa Denpasar. Untuk percutian kali ini saya memilih pakej peribadi (Bali-Nusa Dua-Nusa Penida) iaitu hanya kami bertiga saja dengan seorang pemandu pelancong yang akan bersama sepanjang 5 hari 4 malam kami berada di Bali. Sengaja saya pilih pakej ini kerana serasa lebih selesa tanpa orang lain bersama yang kadang-kadang banyak sangat kerenah yang boleh menyebabkan keselesaan percutian tergganggu.

Lapangan Terbang Antarabangsa Ngurah Rai merupakan lapangan terbang utama di Bali, sekitar 13 kilometer di selatan Denpasar. Ngurah Rai adalah lapangan terbang kedua paling sibuk di Indonesia selepas Lapangan Terbang Antarabangsa Soekarno-Hatta, Jakarta. Lapangan terbang itu dinamakan sempena Gusti Ngurah Rai I, seorang pahlawan Bali yang meninggal dunia pada tanggal 20 November 1946 dalam pertempuran menentang Belanda di Marga, Tabanan. Semasa Revolusi Indonesia pada tahun 1946, Belanda mengalahkan Indonesia dengan membunuh Ngurah Rai dan lain-lain pejuang. Pada tahun 2018, lapangan terbang ini menawarkan perkhidmatan kepada 23,779,178 penumpang kerana Bali merupakan salah sebuah destinasi teratas di dunia. Lapangan Terbang Antarabangsa Ngurah Rai juga telah dianugerahkan gelaran lapangan terbang ketiga terbaik dunia berdasarkan perkhidmatan dan jumlah penumpang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA