Sabtu, 17 Februari 2024

KE PANDAWA BEACH

 

Selepas makan tengah hari di Nusa Dua, kami dibawa pula ke Pandawa Beach atau Pantai Pandawa yang berlokasi di Kuta Selatan, Kabupaten Badung. Pantai Pandawa terletak di sebalik perbukitan dan sering disebut sebagai Pantai Rahsia (Secret Beach). Di sekitar pantai ini terdapat dua tebing yang sangat besar yang pada salah satu sisinya dipahat lima patung Pandawa dan Kunti. Keenam-enam patung tersebut secara berurutan (dari kedudukan tertinggi) diberi penjelasan nama Dewi Kunti, Dharma Wangsa, Bima, Arjuna, Nakula dan Sadewa.

Selain untuk tujuan wisata dan sukan air, pantai ini juga dimanfaatkan untuk budidaya rumput laut kerana kontur pantai yang landai dan ombak yang tidak sampai sehingga ke garis pantai. Ramai pelancong yang melakukan paralayang dari Bukit Timbis hingga ke Pantai Pandawa. Menurut Mas Arif, kawasan pantai ini juga sering digunakan sebagai lokasi pengambilan gambar untuk sinetron FTV.

Menurut Mas Arif lagi, lantaran makin bertambahnya minat pelancong berkunjung ke Pantai Pandawa maka pantai ini telah mengalami perubahan dan perbaikan sarana juga prasarana yang sangat drastik, dengan harapan pada masa mendatang Pantai Pandawa akan menjadi salah satu pilihan pantai terbaik di Pulau Bali, sejajar dengan pantai yang terlebih dahulu terkenal seperti Pantai Kuta ataupun Pantai Sanur.

Menurut Mas Arif seterusnya, Pantai Pandawa yang dibuka sejak tahun 2010. Sejarah dan mitos pantai ini dikaitkan dengan kisah Mahabharata iaitu Pandawa Lima yang beranggotakan Yudhistira, Bima, Arjuna, Nakula dan Sadewa. Kononnya Pandawa Lima telah terkurung dalam Goa Gala-Gala. Lalu mereka menyelamatkan diri dengan membuat sebuah terowong yang berhujung pada sebuah hutan belantara. Kemudian Pandawa Lima mendirikan sebuah kerajaan yang bernama Amertha. Yudistira dipercayai oleh empat pandawa lainnya untuk memimpin kerajaan tersebut.

Kisah tersebut akhirnya menjadi asal muasal dinamakan Pantai Pandawa yang diresmikan pada 27 Disember 2012. Kemudian, Pandawa Lima dalam kisah Mahabharata diabadikan dalam bentuk patung yang berjejer di tebing batu kapur yang sudah dilubangi. Jika kita berkunjung ke Pantai Pandawa, Roosterfish Beach Club boleh menjadi salah satu pilihan tepat untuk bersantai menikmati suasana. Pantai Pandawa kini telah masuk ke dalam daftar pantai yang wajib dikunjungi ketika bercuti ke Bali. Pantai ini memiliki panoroma yang sangat indah dan menawan.

Pasir putih yang bersih dan air laut berwarna hijau kebiruan sangat disukai oleh pelancong. Selalu mereka memutuskan untuk berenang di pantai ini. Bukan itu saja, pantai yang terletak di timur ini juga membuatkan para pelancong sering menikmati keindahan matahari terbit pada pagi hari. Berbeza dengan pantai lain yang umumnya hanya menikmati suasana alam kala matahari terbenam. Di pantai sejuta pesona ini juga kita boleh melihat aktiviti petani rumput laut di sepanjang pantai juga aktiviti paralayang dan motor trail di atas bukit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA