Sabtu, 17 Februari 2024

NUSA PENIDA


Pulau Nusa Penida merupakan sebahagian dari Kabupaten Klungkung di Bali. Sejarah Pulau Nusa Penida bermula pada abad ke-10. Tulisan-tulisan paling awal tentang Nusa Penida memang telah ditemui di Pilar Belanjong, yang berasal dari tahun 914 Masehi. Pilar ini memuatkan prasasti yang menyebutkan bahawa ekspedisi tentera Raja Bali pertama, Sri Kesari Warmadewa, menakluk Nusa Penida.

Masyarakat Nusa Penida sebenarnya mampu menentang Raja-raja Bali yang banyak mengatur ekspedisi tentera lainnya. Namun, pada separuh kedua abad ke-17, Pulau Nusa Penida ditakluk oleh ekspedisi Dinasti Gelgel. Raja terakhir Nusa Penida iaitu Dalem Bungkut, terkorban dalam pertempuran yang berlaku.

Nusa Penida kemudiannya menjadi sebahagian dari Istana Klungkung, salah satu dari sembilan kerajaan di Bali. Selepas integrasi Bali ke Hindia Belanda pada tahun 1908 yang kemudiannya menjadi Indonesia, Nusa Penida tetap melekat pada Kabupaten Klungkung.

Sebuah peta Belanda yang dibuat pada tahun 1900 menyebut Nusa Penida sebagai Pulau Bandit. Kenapa? Kerana dulu Kabupaten Klungkung pernah mendeportasi penjahat, penentang politik dan ahli ilmu hitam ke Nusa Penida. Ini mungkin asal reputasi pulau yang sangat buruk. Mungkin juga asal muasal legenda yang mengelilingi sejarah Nusa Penida. Bagaimanapun, reputasi buruk ini telah berjaya menjaga pulau pariwisata untuk waktu yang sangat lama.

Nusa bermakna ‘pulau’ dan penida bermakna ‘pendeta’ dalam bahasa Bali. Jadi Nusa Penida secara harfiah bermakna pulau pendeta. Lebih baik dari Pulau Bandit, nama yang diberikan oleh Belanda pada tahun 1900. Reputasi dan aroma penjelajahan di sekitar Nusa Penida juga terinspirasi dari komik strip yang dibuat oleh kartunis Bob de Moor dan diterbitkan di Journal of Tintin pada tahun 1950. Komik strip tersebut menyelusuri pengembaraan Georges Barelli yang mendarat di Nusa Penida selepas pengembaraan yang panjang. Sampul album dan judulnya ialah ‘Pulau Penyihir Berbicara Sendiri’. 

Menurut legenda, raja terakhir Bali iaitu Dalem Bungkut, telah menjadi pemimpin dunia lain yang ditakuti iaitu Ratu Gede Mas Mecaling, Dewa Agung Bertaring Emas. Menurut legenda lain, Mecaling tinggal di Bali, di kampung kecil Batuan, sebelum diasingkan ke Nusa Penida kerana ilmu hitamnya. Bagaimanapun, dia masih ditakuti oleh sebahagian orang Bali yang tidak berani menyebut namanya dengan kuat.

Mecaling adalah seorang penyihir yang kuat. Dia secara teratur mengirimkan penyakit dan wabak kepada orang Bali sebagai balas dendam. Suatu hari ketika orang Bali sedang merayakan Nyepi dengan penuh kegembiraan, Mecaling memutuskan untuk menipu mereka. Dia pergi ke Bali dengan wujud Barong, pemimpin pasukan iblis. Dan pasukan iblisnya menghancurkan segalanya di Bali. Sejak itu, Tahun Baru Bali iaitu Nyepi, menjadi hari hening, tidak ada yang bersuara atau bersuka-ria, untuk membodohi syaitan jika mereka kembali. Inilah sebabnya mengapa penduduk Nusa Penida mengikuti tradisi Nyepi dengan ketat.

Keesokan harinya, orang-orang Bali yang ketakutan pergi kepada seorang pendeta. Pendeta tersebut memanggil Barong supaya mengirim Mecaling kembali ke Nusa Penida. Imam besar kerajaan Gelgel kemudiannya datang ke Nusa Penida untuk membersihkan roh-roh gelap dan menghalau Mecaling. Namun Mecaling belum hilang keseluruhan dan Pura Ped Temple tetap mempertahankan semangatnya. Kerana itu, kuil ini menjadi sumber kekuatan bagi mereka yang mengamal ilmu hitam. Tetapi juga tempat ziarah bagi mereka yang mencari perlindungan dari kejahatan dan penyakit. 

Ada juga ritual khusyuk yang harus dilakukan setiap orang Hindu di Bali sekurang-kurangnya sekali dalam seumur hidup. Selama berziarah ke Pura Pura Ped di Nusa Penida, ia harus mencari keseimbangan antara yang negatif dan yang positif. Itulah satu-satunya cara untuk mencapai ketenangan dan harmoni.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA