Sabtu, 17 Februari 2024

KE ULUWATU TEMPLE

 

Dari Pantai Melasti kami dibawa ke Uluwatu Temple pula untuk menikmati Kecak dan Fire Dance (Tarian Kecak dan Api).

Uluwatu Temple atau Kuil Uluwatu merupakan salah sebuah kuil tertua di Bali, terletak di cenuram berbatu, suasana yang menakjubkan untuk menikmati pemandangan matahari terbenam di sebalik lautan. Uluwatu Temple yang mendamaikan ini terletak di dalam persekitaran semula jadi yang amat menakjubkan. Diukir daripada batu karang hitam, kuil ini terletak di puncak cenuram setinggi 250 kaki (76 meter), menghadap ke arah Laut Jawa.

Menurut Mas Arif, Uluwatu Temple adalah antara kuil yang tertua di Bali, dibina seawal abad ke-10. Ini antara kayangan jagat atau ‘kuil arah’, di Bali yang bermaksud, menurut kepercayaan agama Hindu, fungsinya adalah untuk menjaga Bali daripada roh-roh jahat. Kuil ini mempunyai kepentingan agama khususnya: Dhang Hyang Dwijendra, seorang penziarah yang mengasaskan bentuk semasa Hindu-Dharma pada abad ke-15, meluangkan hari-hari terakhirnya di sini. Dipercayai bahawa beliau mencapai tahap ‘moksa’, atau perpaduan dengan tuhan, ketika bertafakur di tempat ini. 

Terletak di hujung selatan Bali, Kuil Uluwatu dikelilingi oleh rupa bumi berbatu yang berceranggah dan kering berbanding bahagian lain di pulau ini. Saya amat mengagumi pemandangan dramatik tanjung tinggi yang berceranggah pada kedua-dua belah cenuram dan melihat matahari terbenam di sebalik lautan. Di bawah cenuram, kelihatan ramai peluncur ombak sedang menikmati luncuran di salah sebuah tempat peluncuran yang terkenal di Bali. Jika kita berminat menyertai mereka, kita boleh menyewa papan luncur dan menuruni tangga menuju ke pantai kecil. Pada waktu petang, kita juga boleh makan-makan di salah sebuah warung (restoran) yang terdapat di sepanjang puncak cenuram dan nikmati pemandangan bulan terbit dari sebalik lautan.

Kuil Uluwatu terletak berhampiran Kampung Pecatu, di daerah Kuta Selatan, sejauh lebih kurang 19 batu (30 kilometer) dari selatan Denpasar. Cara paling mudah untuk ke kuil ini adalah memandu kereta atau menunggang motosikal sewa, atau upah pemandu untuk membawa kita. Pesan Mas Arif, jangan lupa pakai pakaian yang sopan ketika melawat pekarangan kuil. Jika kita tidak memakai pakaian yang sesuai, kita boleh menyewa sepasang sarung di pintu masuk. Berhati-hati dengan monyet yang cukup cekap meragut harta benda pelawat, terutamanya cermin mata hitam. 

Tentang sejarahnya, menurut Mas Arif, Kuil Uluwatu ini lebih dikenali sebagai Pura Luhur Uluwatu. Perlu diingatkan bahawa daripada semua kuil Bali, Kuil Uluwatu ini adalah salah satu daripada 9 teratas. Perkataan tinggi bermaksud sesuatu yang berasal dari Tuhan, ‘ulu hujung bumi’ dan ‘watu rock’ dalam dialek lama. Kuil ini juga adalah yang terbesar yang berada di Pulau Bali dan salah satu yang tertua. Dari gunung ke gunung sentiasa di atas tebing 70 meter dari aras laut.

Legenda mengatakan bahawa kuil ini dibina di tepi tebing setinggi 70 meter dan berasal dari ketuhanan. Kuil Uluwatu adalah sebahagian daripada bot membatu Dewi Danu dan Dewi Air. Terdapat bukti bahawa kuil ini telah wujud lama. Tetapi ia telah diperluaskan kira-kira 1,000 tahun dahulu oleh seorang bijak pandai dari Pulau Jawa yang dikenali sebagai Dhang Hyang Dwijwndra. Juga di sinilah tempat berakhirnya perjalanan rohaninya. Dan kepercayaan mengatakan bahawa dia mencapai titik kerohanian tertinggi dengan dewa-dewa dan bahawa kilat membuat dia hilang sepenuhnya. 

Kajian arkeologi mengenai sisa-sisa batu yang ditemui untuk pembinaan kuil ini mengesahkan bahawa ia adalah dari abad ke-XNUMX. Sejujurnya, sukar untuk memahami sejarah kuil ini. Mungkin kerana tiada rekod yang jelas dalam buku dan daripada sedikit yang ada, ia hanya menimbulkan kekeliruan. Tetapi sangat menarik untuk menyelami sejarahnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA