Sabtu, 17 Februari 2024

DI PURA PUSEH BATUAN TEMPLE

 

Selepas lebih kurang dua jam di Tohpati Village, kami dibawa pula ke Pura Puseh Batuan Temple iaitu sebuah tempat bersejarah yang menampilkan candi Hindu di Kampung Batuan. Candi ini rekabentuknya sangat indah, unik dan sarat dengan ornamen Bali. Atap binaan candi ini dibuat dari ijuk pokok aren berwarna hitam. Berlokasi strategik di tepi jalan utama dari Denpasar ke Ubud. Selama lebih dari seribu tahun, Kampung Batuan telah menjadi kampung seniman dan para pengkarya, legenda tua dan kisah-kisah misteri.

Pura Puseh Batuan Temple didirikan pada tahun 944 Isaka (1020 Masehi). Hampir 1,000 tahun. Pura Batuan adalah kategori Pura Puseh berdasarkan konsep ‘Tri Kayangan atau Tri Murti’ yang diajarkan oleh Mpu Kuturan sekitar abad ke-10 kepada masyarakat Hindu Bali ketika itu. Tri Kayangan atau Tri Murti termasuk 3 pura iaitu:

1.         Pura Kampung sebagai tempat pemujaan Dewa Brahma (Sang Pencipta)

2.         Pura Puseh untuk memuja Dewa Wisnu (Pemelihara)

3.         Pura Dalem untuk memuja Dewa Siwa (Penghancur)

Menurut Mas Arif, Pura Puseh Batuan Temple ini adalah salah sebuah pura kampung paling populer dan indah yang merupakan sebahagian dari tiga pura besar yang disebut Tri Kayangan, dan dirancang oleh arkitektur Bali dengan gerbang terbelah, batu penjaga, kuil jerami, dan ukiran yang unik. Masyarakat tempatan menyebut tempat ini sebagai Pura Puseh Batuan, landmark utama Kampung Batuan, yang terkenal dengan seni dan lukisan tradisional Bali. Tempat ini juga adalah salah satu dari tiga kuil kampung yang didedikasikan untuk dewa-dewa triniti Hindu.

Pura Puseh Batuan Temple memiliki kompleks kuil yang megah, terletak di dalam kompleks seluas 0.65 hektar. Motif batu pasir dan arkitektur candi tradisional Bali yang terpelihara dengan baik adalah daya tarik utamanya. Pura Puseh Batuan Temple juga diunggulkan oleh tiga kawasan meliputi Nista Mandala (kawasan luar), Madya Mandala (kawasan tengah) dan Utama Mandala (kawasan pura utama). Pintu masuk candi kelihatan seperti gapura yang terbelah seolah-olah dulunya merupakan satu gapura yang terbelah menjadi dua bahagian. Gerbang ini mengarah ke halaman yang memiliki taman dan patung yang dipasang di berbagai lokasi.

Dari halaman, ada gerbang lain yang dibentang oleh lengkungan berukir rumit dengan relief bas di sisipannya dan terjalin dengan tanaman merambat dan pintu tertutup. Untuk masuk ke tempat suci perlu melalui dua gerbang. Tempat suci adalah tempat para dewa bertakhta selama waktu festival, melalui undangan khas untuk ‘turun ke dunia ini’. Para dewa yang diundang selama festival dipuja dengan pengabdian dan persembahan yang mendalam.

Sewaktu ditanya Mas Arif tentang sejarah Pura Puseh Batuan Temple ini, beliau tidak teragak-agak mengatakan bahawa nama ‘Batu’ atau ‘Baturan’ yang disebutkan di sini mendorong penduduk kampung untuk bercanda tentang menjadi ‘keras seperti batu’ atau ‘memakan batu’ kerana batu bermakna ‘batu’ dalam bahasa Bali. Tetapi itu berkemungkinan besar mengacu pada tradisi megalitik purba di mana batu berdiri berfungsi sebagai tempat pertemuan dan tempat upacara untuk pemujaan roh leluhur. Kerana Batuan menjadi pusat di mana pendeta Buddha dan Brahmana menyebar ke pusat pengadilan utama di Bali selatan, kampung ini memiliki jumlah Brahmana yang tidak biasa.

Masyarakat setempat sangat cakna terhadap penjagaan dan pelestarian arkitektur candi dan lingkungannya. Tidak semua binaan yang ada merupakan binaan tua di sini, ada beberapa binaan yang mengalami renovasi, pembaharuan dan perubahan dari abad ke-10 sehingga abad ke-13 dan juga abad ke-18 Masehi. Struktur dan asas candi ini sangat kukuh dan kuat. Ia memiliki ornamen asli Bali yang mendambakan keindahan di setiap binaan di kawasan pura ini. Beberapa ornamen merupakan refleksi dari cerita epik Ramayana dan setiap binaan suci memiliki fungsi falsafah yang berbeza.

Menurut Mas Arif, di kawasan parkir pura, berdiri sebuah binaan purba yang disebut Wantilan. Tempat ini digunakan sebagai ruang pertemuan dan untuk berlatih segala jenis tarian Bali seperti Tarian Gambuh, Tarian Pendet, dan lain-lain lagi. Sebelum kita memasuki pura ada beberapa penduduk tempatan di Wantilan akan meminjamkan kita ‘kamben’ (pakaian tradisional Bali). Wajib bagi para pengunjung memakai ‘kamben Bali’ untuk menunjukkan rasa hormat terhadap kesucian ‘Pura Puseh Kampung Batuan’.

Semuanya percuma, kita tidak akan dikenakan sebarang bayaran untuk masuk. Tetapi, masyarakat setempat mengharapkan setiap pelancong yang berkunjung ke candi ini dapat menyumbangkan wang dalam jumlah berapa saja untuk menyokong kos penjagaan candi. Di sini disediakan kotak sumbangan ynag para pengunjung. Setiap sumbangan yang kita berikan harus dilandasi dengan rasa keikhlasan, di mana masyarakat Bali mengenalinya dengan sebutan ‘medan punia’.

Di halaman tengah pura terdapat sebuah binaan atau bale panjang yang disebut Bale Agung dan Bale Kulkul (sebiji gong yang dibuat dari kayu atau buluh). Banyak patung penjaga bersaiz raksasa. Fungsi Kori Agung adalah pintu tempat keluar masuknya para dewa yang dilambangkan dengan patung kecil bernama Pratima. Di sebelah Kori Agung terdapat dua pintu kecil sebagai tempat keluar masuknya orang ke halaman utama pura. Di halaman utama pura ada sekitar tiga tingkat Meru dan Bale Pengiyasan sebagai simbol Pura Besakih, ada juga sebuah binaan yang disebut Padmasana sebagai tempat pemujaan kepada Sang Hyang Widhi, satu-satunya Dewa Hindu Bali.

Pura Puseh Batuan Temple tidak hanya memancarkan getaran spiritual yang tinggi, tetapi juga mewakili nilai-nilai sejarah. Kita boleh melihat di dalamnya terdapat banyak peninggalan purba yang menakjubkan dari zaman prasejarah. Bagaimana pengaruh budaya Hindu di Bali yang menjadikan batu alam di pura ini sebagai tempat pemujaan, baik kepada leluhur mahupun pemujaan Dewata Hindu. Kita juga akan takjub terhadap beberapa patung purba dan unik di sini. Berdasarkan jumlah arca yang terdapat di Pura Puseh ini, dapat dikumpulkan menjadi beberapa jenis iaitu Patung Dwarapala, Patung Perwujudan, Patung Haiwan, Sosok Status Memegang Ayam, Lingga, Syaitan (Waktu), dan banyak lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA