Sabtu, 17 Februari 2024

KE MELASTI BEACH

 

Dari Pandawa Beach kami dibawa ke Melasti Beach pula. Sesungguhnya Bali memiliki banyak pantai indah yang sudah dikenali dunia. Tidak sedikit pelancong tempatan mahupun mancanegara yang bercuti ke Bali untuk menikmati keindahan pantainya. Tidak hairanlah jika Bali sering menjadi tujuan percutian yang menyeronokkan. Salah sebuah pantai yang menjadi andalan Pulau Dewata ini adalah Pantai Melasti.

Pantai Melasti menjadi daftar pilihan di antara pantai-pantai populer di Bali. Pantai ini berlokasi di Kampung Ungasan, Kecamatan Kuta Selatan, Kabupaten Badung. Pantai ini menawarkan keindahan pantai yang memikat lengkap dengan sejarahnya. Wisata Pantai Melasti memiliki keindahan pasir putih sebagai daya tarik utama pantai ini. Pantai Melasti juga tidak kalah mempesonakan ketimbang pantai-pantai indah yang ada di Bali seperti Pantai Kuta, Pantai Patitenget, Pantai Pandawa dan lain-lain lagi.

Selain itu, Pantai Melasti juga memiliki sejarah yang unik. Nama Pantai Melasti ini diambil dari kebiasaan masyarakat setempat yang kebanyakannya beragama Hindu melakukan upacara Melasti atau pembersihan di pantai ini. Melasti menjadi salah satu jenis upacara adat masyarakat Hindu yang dilakukan sebelum Hari Raya Nyepi.

Menurut Mas Arif, awalnya pantai ini terletak di sebalik ketinggian bukit batu kapur hingga membuatkan pantai ini jarang dijamah oleh pelancong. Pantai Melasti mulai dikenali masyarakat luas selepas pembinaan akses jalan menuju ke pantai ini. Proses pembinaan jalan menuju pantai ini tergolong sukar kerana harus membelah bukit batu kapur yang menjulang tinggi. Selepas dilakukan rekonstruksi, membuatkan kawasan wisata pantai ini kelihatan lebih indah. Pantai Melasti memiliki akses jalan yang cukup mencabar adrenalin, kerana lokasinya yang berada di sebalik bukit. Sepanjang perjalanan menuju pantai ini, akan melalui jalan berliku, dan menurun hingga menanjak.

Meski memiliki akses jalan yang cukup memacu adrenalin, namun keadaan jalan menuju pantai ini kini sudah selesa. Sehingga membuatkan perjalanan menuju lokasi terasa lebih nyaman, kita boleh menggunakan kenderaan berupa motor mahupun kereta. Pelbagai fasiliti penunjang juga tersedia di Pantai Melasti, seperti tandas, ruang ganti pakaian, warung jajan, kawasan parkir yang luas dan yang lainnya masih dalam proses pengembangan.

Namun begitu, apa yang dapat saya katakan tentang Pantai Melasti ini ialah potensi alam, potensi budaya dan potensi buatan merupakan daya tarik utama pelancong berkunjung ke sini. Potensi alam yang terdapat di Pantai Melasti iaitu berupa pantai dan keindahan bebatuan karang yang menjulang tinggi serta gulungan ombak dengan gelombang yang tinggi. Panorama pantai yang terdapat di Pantai Melasti, mempunyai keunikan tersendiri di mana keunikan itu merupakan hamparan pasir putih yang masih semulajadi, terdapatnya anjungan yang menjorok ke tengah laut dan urugan bebatuan kapur sebagai pencegahan abrasi pasang surut air laut. 

Pantai Melasti juga memiliki potensi budaya yang menjadi daya tarik wisata. Terdapatnya Pura Segara yang merupakan tempat suci bagi masyarakat Kampung Ungasan. Pura Segara dulunya digunakan sebagai tempat sembahyang bagi penganut agama Hindu di Kampung Ungasan, upacara keagamaan sering dilakukan di Pura Segara seperti upacara melasti, upacara pakelem, upacara nganyud ka pasih dan upacara piodalan. Pantai Melasti merupakan kawasan suci bagi masyarakat Kampung Ungasan, kerana dulunya Pantai Melasti telah dijadikan sebagai tempat untuk upacara melasti. 

Potensi buatan yang terdapat di Pantai Melasti, dapat dilihat dari segi akses jalan masuk ke pantai. Di mana pembelahan tebing yang dilakukan oleh pihak Bendesa dan dibantu oleh masyarakat tempatan sebagai pelabur dalam pembuatan akses jalan. Potensi ini telah menjadi sebuah daya tarik wisata di mana tebing dikorek dan dijadikan akses jalan yang melingkar. Bukan hanya akses jalan, pembinaan anjungan juga berpotensi sebagai daya tarik wisata di mana hanya di Pantai Melasti saja yang terdapat anjungan menjorok ke laut dengan gelombang pasang air laut yang tinggi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA