Sabtu, 17 Februari 2024

DI BATIK TOHPATI VILLAGE, KUTA, BALI

Hotel penginapan kami… Hotel Swiss Bell Ekspress Kuta Legian terletak di Jalan Legian, Gg. Troppozone, Lingkungan Pelasa, Kecamatan Kuta, Kabupaten Badung, Bali…

 *******

 Selepas bersarapan di Hotel Swiss Bell Ekspress Kuta Legian, pemandu pelancong kami (Mas Arif) sudah menunggu di pekarangan hotel untuk membawa kami ke destinasi pertama iaitu ke Tohpati Village. Dari Hotel Swiss Bell Ekspress Kuta Legian sekitar 15 minit saja untuk sampai ke Tohpati Village, sebuah ‘Pusat Seni Batik Art Village’ yang terkenal di Bali. Sengaja kami memilih untuk melawat tempat ini kerana saya amat berminat dengan batik terutama batik buatan tangan.

Tohpati Village hanya berjarak sekitar 12 kilometer dari Kuta, dan terkenal dengan pusat tenun batik di Bali. Batik di sini dibuat secara tradisional iaitu dengan cara mencanting dan melukis. Pengkaryanya menggunakan titikan dan garis dari lilin untuk mencorakkan sesebuah karya di atas kain. Sangat menakjubkan kala melihat para pengkaryanya menghasilkan karya mereka. Serasa saya, tidak sah kalau datang ke Bali tetapi tidak mengunjungi tempat ini terutama bagi peminat budaya dan juga hasil karya seni tradisional.

Hakikatnya Tohpati Village adalah rumah industri batik, kita pasti akan merasakan sensasi luar biasa pada indera lantaran banyaknya warna, corak dan aroma batik yang sebenarnya. Hanya melalui kunjungan ke sini dan sedikit studi, jenis rekabentuk dan asal-usulnya akan dapat digarap buat menyaratkan minda dengan maklumat untuk dibawa pulang ke Malaysia nanti. Begitulah yang saya sering lakukan jika berkunjung ke mana-mana. Saya akan cuba mendapatkan sebanyak yang boleh maklumat tentang sesuatu perkara sebagai sajian minda saya.

Pada hari ini, banyak maklumat tentang batik di Tohpati Village ini disampaikan oleh Mas Arif. Menurut beliau, contoh awal batik telah ditemui di Timur Jauh, Timur Tengah, Asia Tengah dan India sejak lebih dari 2000 tahun yang lalu. Boleh dibayangkan bahawa daerah-daerah ini berkembang secara mandiri, tanpa pengaruh dari perdagangan atau pertukaran budaya. Namun, kemungkinan besar kraftangan itu menyebar dari Asia ke pulau-pulau di Kepulauan Melayu dan barat ke Timur Tengah melalui jalur karavan.

Setahu saya, batik telah digunapakai di China pada awal Dinasti Sui (581-618 Masehi), iaitu batik sutera dan ini juga telah ditemui di Nara, Jepun dalam bentuk layar dan dianggap berasal dari penggal Nara (710-794 Masehi). Kemungkinan besar ini dibuat oleh seniman China. Ia dihiasi dengan pohon, binatang, pemain seruling, adegan berburu dan gunung-ganang.

Batik juga wujud di India iaitu lukisan dinding di Gua Ajunta menggambarkan penutup kepala dan pakaian yang dipercayai adalah batik. Di Jawa dan Bali, reruntuhan candi berisi tokoh-tokoh yang pakaiannya bermotifkan batik. Pada tahun 1677 terdapat bukti perdagangan eksport yang cukup besar, sebahagian besar sutera dari China ke Jawa, Sumatera, Persia dan Hindustan. Di Mesir, linen dan kain wol dengan pola putih di atas tanah biru, merupakan batik tertua dan berasal dari abad ke-5 Masehi. Ia dibuat di Mesir, mungkin Syria. Di Afrika tengah, proses pencelupan batik menggunakan ubi kayu dan pasta beras telah wujud selama berabad-abad dalam suku Yoruba di Nigeria Selatan dan Senegal.

Indonesia, khususnya pulau Jawa, merupakan daerah di mana batik telah mencapai puncak pencapaian terbesarnya. Belanda membawa tukang Indonesia untuk mengajar kraftangan kepada warden Belanda di beberapa kilang di Belanda pada tahun 1835. Swiss menghasilkan batik imitasi pada awal 1940-an. Bentuk pencetakan blok lilin dikembangkan di Jawa menggunakan topi.

Pada awal 1900-an Jerman telah mengembangkan penghasilan besar-besaran batik. Ada banyak contoh bentuk batik ini serta hasil karya tangan di berbagai belahan dunia ketika ini. Komputerisasi teknik membatik merupakan perkembangan yang sangat baru.

Itulah antara serba ringkas yang sapat saya katakan tentang batik. Kerana terlalu meminati batik, dua tiga helai baju batik telah menjadi milik saya untuk dibawa pulang ke Malaysia. Meski harganya agak mahal berbanding harga di Malaysia, tetapi saya berpuas hati sebab corak batik di sini berbaza total ketimbang corak batik di Malaysia. Indonesia mempunyai gaya persembahan dan rekabentuk corak batik tersendiri, begitu juga Malaysia. Masing-masing mempunyai identiti tersendiri dalam mengetengahkan budaya bangsa kepada khalayak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA