Sabtu, 17 Februari 2024

MAKAN MALAM DI JIMBARAN

 

Selepas menyaksikan Tarian Kecak dan Api, kami dibawa ke Pantai Jimbaran untuk menikmati hidangan makan malam di Restoran Seafood Sunset. Jimbaran adalah tempat masyarakat tempatan dan juga para pelancong yang datang bercuti ke Bali menikmati sensasi makan ikan bakar di pinggir Pantai Jimbaran. Tempat ini disebut Jimbaran Seafood kerana semua makanan laut yang ada di sini adalah hasil tangkapan nelayan tempatan. Nelayan-nelayan inilah yang menyokong dan mengisi keperluan makanan laut untuk restoran yang ada di sepanjang Pantai Jimbaran.

Jimbaran terletak di sebuah teluk yang disebut Jimbaran Bay, tepatnya di Kampung Kedonganan. Kedonganan adalah nama sebuah kampung nelayan di mana mata pencarian mereka adalah menangkap ikan di sekitar Teluk Jimbaran. Jimbaran Bay adalah sebahagian dari Kuta Selatan dan jaraknya tidak jauh dari Pantai Kuta, sekitar 15-25 minit dari Pantai Kuta menggunakan kereta. Makanan laut hasil tangkapan nelayan setempat antara lain ialah ikan, udang, ketam, lobster, sotong, clam, calamari, squid calamari, jumbo prawn, red snapper, garupa, white snapper, king fish, baronang, dan lain-lain lagi. 

Bermula sekitar 30 tahun lalu ketika para pelancong yang berjalan kaki menyusuri dan menikmati Pantai Jimbaran singgah dan berehat sejenak sembari membeli ikan untuk dibakar oleh para nelayan setempat kemudian seiring berkembangnya zaman, tempat ini menjadi ikon dan perniagaan kulinari yang sangat terkenal di Bali. Jimbaran sekarang telah disulap dan berubah wajah menjadi tempat perniagaan dengan restoran moden dan terkenal di Bali. Ada puluhan restoran tradisional dan moden di sepanjang Pantai Jimbaran yang sekarang disebut sebagai Jimbaran Seafood Dine.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA