Sabtu, 17 Februari 2024

DI COFFEE PLANTATION BALI PULINA

 

Dari Kintamani, kami dibawa pula ke Coffee Plantation Bali Pulina untuk mengecapi kopi luwak yang terkenal di Bali. Coffee Plantation Bali Pulina berlokasi di Jalan Raya Pujung Kaja, Sebatu, Kecamatan Tegallalang, Gianyar, Bali.

Bagi penggemar kopi seperti saya yang tidak ada masalah jika perlu mengeluarkan wang lebih untuk menikmatinya, memang sesuailah datang ke sini kerana di sini kita boleh menikmati hidangan kopi di antara yang termahal di dunia. Kopi yang dihidangkan di sini jika kita menikmatinya di negara Eropah, kita akan dikenakan caj sekitar RM 120 sehingga RM 200 secawan. Hidangan kopi ini merupakan Kopi Luwak atau dalam erti lainnya adalah Kopi Musang. Ia dinamakan sedemikian kerana memang mempunyai perkaitan dengan musang. Musang sangat menggemari buah kopi dan apabila najisnya dikeluarkan, ia di dalam bentuk biji kopi.

Biji kopi ini kemudiannya dikutip dan dipecahkan untuk mendapatkan isinya yang dijadikan biji kopi luwak. Selepas itu, biji kopi luwak ini akan melalui proses untuk dijadikan serbuk kopi,  sama seperti proses penghasilan serbuk kopi yang lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA