Sabtu, 17 Februari 2024

KE NUSA DUA

 

Hari ini merupakan hari ketiga kami di Bali. Jadual hari ini berupa lawatan Nusa Dua-Uluwatu-Jimbaran. Sebaik selesai bersarapan pagi di Hotel Swiss Bell Ekspress Kuta Legian, kami terus dibawa ke Tanjung Benoa Watersport di Jalan Segara Geni, Kecamatan Kuta Selatan, Kabupaten Badung. Tanjung Benoa adalah sebuah kampung yang terkenal dengan wisata baharinya. Secara geografi, daerah ini terletak di hujung barat daya pulau Bali.

Tanjung Benoa termasuk tempat yang beruntung kerana memiliki pantai yang sangat menarik. Bibir pantai Tanjung Benoa memiliki laut yang selamat, nyaman dan indah. Karang lautnya masih lestari, sehingga ombak akan pecah di luar, sebelum menyentuh bibir pantai. Lantaran itu, di pantai Tanjung Benoa dikenali istilah ‘laut cetek’ dan ‘laut dalam’. Maknannya, pada laut cetek ini semua aktiviti sukan air boleh dilakukan.

Di samping aspek positifnya, pesisir Tanjung Benoa juga memiliki kekurangan berkaitan dengan pasang-surutnya air laut yang banyak bergantung kepada keadaan alam. Di sini dikenali dengan istilah pasang purnama dan pasang tilem. Jika kena pengaruh bulan mati (tilem), atraksi wisata laut baru boleh diteruskan di atas pukul 11.00 pagi hingga petang. Sebaliknya, kalau terkena pengaruh pasang purnama (bulan penuh), pelancong boleh memulai aktiviti wisata laut sejak pagi hari, sekitar pukul 09.00 hingga petang hari.

Selain memiliki warisan kekayaan dalam bentuk pesisir pantai yang indah, nyaman dan selamat, kawasan ini sekarang sedia bersaing dengan kawasan eksklusif di sebelahnya iaitu BTDC (Bali Tourism Development Corporation) milik kerajaan.

Menurut Mas Arif, sejarah Tanjung Benoa Watersport bermula pada awal 80-an, ketika di kawasan BTDC dibina 14 hotel, masyarakat dan para perancang kawasan Tanjung Benoa pernah dihenyak tanda tanya: ‘Kampung Tanjung Benoa ni nak diapakan?’ Berangkat dari tanda tanya ini, muncullah berbagai usulan, terutama untuk memanfaatkan wilayah ini sebagai penyangga BTDC. Sebagai daerah penyangga, pada awalnya Tanjung Benoa dinilai hanya sesuai dibina perumahan untuk menampung ribuan kakitangan hotel yang bekerja di kawasan BTDC. Selain itu, pesisir kawasan Tanjung Benoa juga dirancangkan sebagai tempat untuk berbagai aktiviti wisata air.

Waktu terus berlalu, hingga dua puluh tahun kemudian, kawasan ini berkembang pesat. Tanah yang telah dikuasai pelabur kemudiannya dibina hotel-hotel yang menjadi saingan BTDC. Di sini boleh kita temui beberapa hotel dari kelas biasa, satu bintang hingga empat bintang. Manakala atraksi wisata air berkembang amat pesat sejak terbinanya BMR tahun 1985 oleh Ir. I Ketut Widia.

Di sebalik sisi positif perkembangan Tanjung Benoa, ternyata muncul masalah akibat kurang kendalian pembinaan sehingga mencagunkan kekumuhan di kawasan ini. Masyarakat di lingkungan Tanjung Benoa membina berbagai fasiliti kepariwisataan sekehendak hati, hampir sama dengan yang terjadi di Kuta, Candidasa, Lovina, Seminyak dan Legian. Akibatnya, kekumuhan wilayah yang berkembang tanpa terkendali tidak mampu dihindari. Mereka tidak lagi mengikuti norma-norma aturan seperti yang ditetapkan jirannya, kawasan BTDC.

Nasib baik, para pengusaha yang ada di lingkungan Tanjung Benoa cepat sedar, kemudian mereka membentuk Jawatankuasa Tanjung Benoa tahun 1996. Tujuannya, selain untuk promosi bersama agar Tanjung Benoa Bali sebagai resort wisata makin dikenali, jawatankuasa juga mengelola dan mengatur lingkungan sekitarnya. Masalah sampah dan kebersihan jadi sasaran utama pihak jawatankuasa, sehingga mampu mengubah suasana kumuh menjadi Tanjung Benoa yang bersih dan segar. Lalu, dibentuklah pasukan Green Team di hotel masing-masing.

Jawatankuasa juga mengusulkan kepada kerajaan, agar secepatnya dibuat jalan untuk pejalan kaki di sepanjang jalan utama Tanjung Benoa. Sekarang di sepanjang Jalan Pratama, selain bersih kerana penanganan Green Team yang profesional, jalan kecil juga memberikan keselesaan bagi pejalan kaki. Meski demikian, kesedaran pengusaha di kawasan ini belum menyatu bulat. Dari ratusan pengusaha yang ada, hanya 24 syarikat yang secara sukarela bergabung dalam Jawatankuasa Tanjung Benoa. Empat tahun kemudian, tepatnya tahun 2000, Pentadbir Kabupaten Badung telah menyusun Rancangan Tata Binaan dan Lingkungan (RTBL) Pesisir Pantai Tanjung Benoa. RTBL ini selanjutnya dijadikan pedoman di dalam menata pesisir pantai Tanjung Benoa, baik oleh masyarakat mahupun jawatankuasa.

Pesisir pantai Tanjung Benoa mencakup tujuh lingkungan atau banjar, enam di antaranya termasuk wilayah Kelurahan Tanjung Benoa (Banjar Kerta Pascima, Anyar, Tengah, Purwa Santi, Panca Bhineka, dan Banjar Tengkulung), manakala Banjar Terora termasuk wilayah Kelurahan Benoa. Luas keseluruhannya 400,39 hektar, 226,64 hektar di antaranya adalah luar wilayah Banjar Terora. Dengan demikian luas wilayah Tanjung Benoa sekitar 173,75 hektar.

Dulu, masyarakat Tanjung Benoa hanya mengandalkan hasil pertanian lahan kering dengan tanaman kedelai, ubi kayu dan sejenisnya dan juga menanam rumput laut. Tetapi sejak berkembangnya sektor pelancongan di kawasan ini, kehidupan masyarakat bertambah makmur. Pendapatan mereka juga semakin meningkat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA