Sabtu, 17 Februari 2024

DI TANAH TINGGI KINTAMANI

 

Makan tengah hari di Kintamani (Gunung Batur)

******

Kintamani merupakan sebuah tempat yang berhawa dingin seperti di Kundasang, Bukit Fraser, Genting Highland atau Cameron Highland di Malaysia.

Kintamani terletak di Kabupaten Bangli, memang tersohor dengan kearifan tempatan berbalut keindahan. Bagaimana tidak, jika majoriti orang mengenali Bali sebagai syurga pantai dan laut tetapi di Kintamani kita akan merasa suasana yang berbeza, yang tidak dibatasi oleh pantai-pantai seperti umumnya di Bali. Kintamani adalah satu-satunya wilayah di Pulau Bali yang merupakan daerah dataran tinggi dengan sejuknya hawa pergunungan. Di sini kita boleh menyaksikan keindahan Gunung Batur dan Danau Batur. Belum lagi kampung-kampung wisata dengan berbagai kearifan tempatan masyarakat di dalamnya yang sangat rugi jika tidak disinggahi. Bercakap tentang keindahan alam Kintamani rasanya belum lengkap kalau kita tidak mengenali sejarah yang membalutinya.

Sebagaimana tempat-tempat lain di Pulau Bali, Kintamani juga menyimpan jejak sejarah dan budaya yang menarik. Sejarah tersebut berkembang menjadi kearifan tempatan masyarakat setempat. Kintamani adalah kampung yang menyimpan jejak kerukunan dan harmonisasi kehidupan masyarakat tiga agama berbeza iaitu Hindu, Islam dan Konfusius China. Bukti kerukunan tersebut masih boleh dilihat hingga sekarang visualisasi Pura Batur.

Sewaktu menjejakkan kaki di Pura Batur kita akan menyaksikan sendiri bagaimana tempat tersebut didominasi oleh warna merah dan patung naga yang ditempatkan pada sisi kiri dan kanan. Ditambah dengan bau dupa yang menyengat ketika kita memasuki wilayah pura tersebut. Berbagai cerita melatarbelakangi kisah di Pura Batur yang merupakan pura kedua terbesar selepas Pura Besakih. Menurut Mas Arif, disebutkan bahawa di Danau Batur di Kintamani terdapat salah sebuah pura yang masuk ke dalam pura kayangan jagat.

Berbagai sumber menyebutkan bagaimana asal mula atau sejarah Kintamani yang kini cukup populer sebagai wisata alam di Bali. Berdasarkan dari berbagai sumber tersebut diketahui bahawa asal nama Kintamani adalah Cintamani dengan berbagai versi cerita yang menyertainya. Kintamani adalah sebuah kecamatan di Kabupaten Bangli. Kintamani juga merupakan kawasan wisata pemandangan alam di Bali, Indonesia yang terkenal.

Sumber-sumber yang menyebut tentang Danau Batur adalah Lontar Kesmu Dewa, Lontar Usana Bali, dan Lontar Raja Purana Batur. Disebutkan bahawa Pura Batur sudah ada sejak masa Mpu Kuturan, iaitu abad ke-10 sehingga permulaan abad ke-11. Luasnya kawasan dan banyaknya ‘pelinggih’ menandakan bahawa Pura Batur adalah ‘penyiwi raja-raja’ yang berkuasa di Bali, sekaligus merupakan Kayangan Jagat.

Di Pura Batur yang diistanakan adalah Dewi Danu yang disebutkan dalam Lontar Usana Bali yang terjemahannya seperti berikut: ‘Adalah ceritera, terjadi pada bulan Marga Sari (bulan ke V) waktu Kresna Paksa (Tilem) tersebutlah Betara Pasupati di India sedang memindahkan Puncak Gunung Maha Meru dibahagi menjadi dua, dipegang dengan tangan kiri dan kanan lalu dibawa ke Bali digunakan sebagai ‘sthana’ Putra dia iaitu Betara Putrajaya (Hyang Maha Dewa) dan puncak gunung yang dibawa tangan kiri menjadi Gunung Batur sebagai ‘sthana’ Betari Danuh, kedua-duanya itulah sebagai ulunya Pulau Bali. Kedua-dua gunung ini merupakan lambang unsur Purusa dan Pradana dari Sang Hyang Widhi. Pura Batur merupakan tempat Pemujaan masyarakat Hindu di seluruh Bali khususnya Bali Tengah, Utara dan Timur memohon keselamatan di bidang persawahan. Sehingga pada ketika puja wali yang jatuh pada Purnamaning ke X (kedasa) seluruh masyarakat terutama pada semua ‘kelian subak, sedahan-sedahan’ datang ke Pura Batur mengaturkan ‘Suwinih’. Demikian jika terjadi bencana hama.’

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA