Sabtu, 17 Februari 2024

KE PANTAI TANAH BARAK

 

Dari Tanjung Benoa Watersport di Jalan Segara Geni, kami dibawa ke Pantai Tanah Barak pula. Menurut Mas Arif, Pantai Tanah Barak menjadi salah satu objek wisata populer yang wajib dikunjungi ketika berada di Pulau Bali. Pantai Tanah Barak sering disebut juga Pantai Tanah Barak berlokasi di Kampung Kutuh, Badung. Ternyata Kampung Kutuh tidak hanya memiliki Pantai Pandawa saja, tetapi ada juga Pantai Tanah Barak. Lokasi kedua-dua pantai ini bersebelahan dan memiliki akses yang sama untuk sampai. 

Pantai ini juga merupakan pantai eksotik dengan pasirnya yang putih, batu karang yang unik dan ombak yang tenang. Sewaktu kami sampai, meskipun hari sudah meninggi tetapi belum ramai pengunjung yang datang sehingga kami dapat merasakan suasana pantai seakan-akan pantai itu milik kami yang punya.

Di sebelah Pantai Tanah Barak atau Pantai Tanah Barak terletak Pantai Pandawa dan Pantai Green Bowl. Dari Pantai Tanah Barak kita boleh terus berjalan kaki menyusur sampai ke Pantai Pandawa. Kalau dari Pantai Kuta, perjalanan akan memakan masa sekitar 45 minit, tetapi jika kita berangkat dari Garuda Wisnu Kencana, kita hanya perlu sekitar 20 minit perjalanan saja. Jika berada di sekitar Denpasar, kita boleh melalui jalan tol Bali Mandara dan mengambil jalan Nusa Dua. Selepas itu, berbelok ke arah kanan menuju Puja Mandala Nusa Dua dan terus di jalan utama hingga nampak petunjuk menuju Pantai Tanah Barak.

Keunikan Pantai Tanah Barak atau Pantai Tanah Barak ini terletak pada pasir putihnya yang lembut dan air laut yang biru jernih. Keindahan ini juga dipadukan dengan bukit kapur tinggi yang mengelilingi pantai. Bebatuan besar tersebar di sepanjang pantai, memberikan nuansa aksesori semulajadi. Kita juga boleh menikmati pemandangan alam sambil duduk santai di atas bebatuan tersebut. 
Sewaktu perjalanan menuju pantai, kita juga boleh menikmati keindahan Tanah Barak. Akses ke pantai ini harus melalui tebing kapur yang membelah bukit yang mencipta ‘spot foto’ yang sangat diminati pengunjung akhir-akhir ini. Kata Mas Arif, ada beberapa aktiviti yang boleh lakukan sewaktu berada di Pantai Tanah Barak, di antaranya aktiviti fotografi, berenang, berjemur macam Mat Saleh, snorkeling dan menikmati suasana matahari terbenam.

Kewujudan tebing kapur yang tinggi sangat sesuai untuk melakukan fotografi. Pengunjung boleh menjadikannya sebagai latar belakang foto ‘prewedding’ atau untuk keperluan media sosial. Untuk aktiviti berenang, pantai dengan pasir putih, air biru, dan ombak yang tenang pastinya akan menggoda pengunjung untuk berenang. Tetapi perlu berhati-hati dan tidak berenang terlalu jauh ke tengah laut. Kalau nak berjemur macam Mat Saleh atau nak bermain pasir pula, inilah pantai yang sesuai. Bagi peminat aktiviti snorkeling, air laut di sini tenang dan jernih. Waktu terbaik untuk menikmati pantai ini adalah waktu hampir senja, terutama ketika matahari hampir terbenam. Pemandangan langit senja sangat indah dan mempersonakan di sini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA