Sabtu, 17 Februari 2024

KE JETI DI PELABUHAN SANUR

 

Hari ini adalah hari keempat kami di Bali. Selepas bersarapan pagi di hotel, tepat jam 6.30 pagi kami terus dibawa ke Jeti Sanur. Sanur menyerlahkan keindahan pesisir pantai Bali yang amat menakjubkan. Seperti potongan keindahan loka yang nyata, Sanur dianugerahi pantai berpasir putih lengkap dengan alam bawah lautnya yang jernih dan asri. Kalau datang ke Sanur, amat perlu menjelajah pantai dan merasakan sensasi keramahan warga tempatan dengan budayanya yang masih terjaga kental.

Menurut Mas Arif, Sanur memiliki banyak kisah sejarah dan hakikat itu terbukti lewat sebuah catatan bertulis tentang kewujudan Pulau Bali, iaitu Prasasti Blanjong. Prasasti Blanjong berbentuk pilar batu setinggi 177cm ditemui para arkeologi berhampiran Sanur Kauh sekitar tahun 913 Masehi, dipercayai dibuat oleh seorang Raja Bali yang bernama Sri Kesari Warmadewa dan dipercayai bahawa prasasti ini mencatatkan sejarah bertulis tertua Pulau Bali. Kita boleh melihat prasati ini di Pura Blanjong.

Pantai Sanur juga menjadi saksi bisu pendaratan pasukan tentera di Bali pada tahun 1906 ketika Perang Puputan. Dalam perang tersebut, seluruh rakyat Bali yang dipimpin oleh Raja Badung VII iaitu I Gusti Ngurah Made Agung, memilih untuk melestarikan tradisi puputan atau perang habis-habisan menantang Belanda.

Masyarakat tempatan bali menganggap Sanur seperti syurga pantai eksotik yang wajib didatangi, mulai dari Pantai Sanur, Pantai Karang, Pantai Semawang atau Pantai Batu Jimbar. Bukan hanya untuk bermain air di pantai, kita boleh mencuba sensasi menanam terumbu karang di Pantai Mertasari yang biasanya dikenali dengan sebutan ‘sea walker’. Jika sudah puas bermain di pantai, kita boleh singgah ke Taman Werdhi Budaya Art Centre dan Cultural Village Kertalangu yang sedia menyuguhkan ragam budaya Bali yang masih terjaga autentik.

Lantaran terletak sangat berdekatan dengan pesisir pantai, makanan khas dari Sanur tentunya ragam olahan makanan laut yang menggoda. Bukan hanya aneka menu makanan laut yang dibakar dengan bumbu rempah, tetapi ada juga sajian sup kepala ikan dan ikan cakalang goreng yang rasanya dijamin memuaskan. Selain olahan makanan laut, ada juga santapan tradisional jempolan seperti sate plecing, nasi campur Men Weti atau Warung Mak Beng yang populer dalam kalangan pelancong, serta Kedai Kopi Nusantara yang menyajikan berbagai kopi khas Indonesia, seperti kopi Bali, kopi Sumatera, kopi khas dari Wamena dan kopi khas Mandailing.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA