Sabtu, 17 Februari 2024

MENYASIKAN TARIAN KECAK

 

Di Kuil Uluwatu saya dapat menyaksikan Tarian Kecak dan Api. Hakikatnya, budaya Indonesia sangatlah beragam jenisnya, bahkan keanekaragamannya telah terkenal sehingga ke berbagai belahan dunia. Berbicara mengenai tarian tradisional Indonesia, semuanya memiliki sejarah dan nilai luhur masing-masing. Salah satu seni tari yang dimiliki dan perlu dilestarikan adalah Tarian Kecak dan api. Tarian ini mempunyai cerita, sejarah, juga filosofi tarian khasnya.

Menurut Mas Arif, Tarian Kecak dan Api memang berasal dari Pulau Bali. ‘Cak, Cak, Cak’ itulah suara khas yang akan kita dengar ketika menyaksikan persembahan tarian ini. Tarian Kecak dan api ini merupakan sebuah seni drama tari yang dipersembahkan oleh 50 sehingga 150 orang penari. Sesuai dengan namanya, tarian ini terdiri dari para penari yang sebahagian besar adalah lelaki yang duduk bersila membentuk sebuah lingkaran. Pakaian yang dipakai berupa kain sarung dan kain kotak yang memiliki warna hitam putih seperti papan catur yang diikatkan melingkar ke pinggang penari. 

Bagi orang yang berwisata atau bertempat tinggal di Bali, tentunya sudah tidak asing lagi dengan Tari Kecak dan Api ini. Tarian ini yang dipersembahkan ketika ada acara, meraikan tetamu ataupun lainnya. Rupanya menarik simpatik para penonton atau pengunjung yang datang menyaksikannya. Namun, di sebalik kepopuleran tarian ini, tersimpan sebuah asal, sejarah, makna, serta beberapa estetika yang digunakan dalam tarian ini.

Menurut Mas Arif, tarian ini disebut juga dengan nama Tarian Api atau Tarian Cak. Tarian ini adalah tarian pertunjukan hiburan besar-besaran. Tarian ini dipentaskan oleh beberapa penari laki-laki, dengan memakai kain penutup kotak-kotak berwarna hitam putih seperti bentuk papan catur. Tarian ini dipersembahkan tanpa menggunakan iringan alat muzik tetapi kadang-kadang diiringi oleh gamelan, dengan duduk secara berbaris membentuk pola lingkaran dan diiringi seruan irama berbunyi ‘cak, cak, cak’ seraya mengangkat kedua-dua tangan. Tarian ini juga merupakan salah satu tarian keramat. Kelihatan penari seperti terbakar api, tetapi mereka tidak mengalami sebarang kesakitan dan tidak terbakar seolah-olah mereka menjadi kebal terhadap api.

Selain Tarian Api atau Tarian Cak, Tarian Kecak juga dikenali dengan sebutan Tarian Sanghyang yang ditampilkan ketika adanya upacara keagamaan. Pada ketika itu, para penari umumnya akan kemasukan roh halus, dan dapat berinteraksi dengan para leluhur atau dewa yang telah disucikan. Penari ini dijadikan sebagai media untuk penyampaian pesan dari para leluhur atau dewa. Ketika kerasukan, mereka akan melakukan tindakan di luar dugaan. Contohnya, melakukan beberapa gerakan yang berbahaya mahupun mengeluarkan suara yang jarang sekali mereka keluarkan. 

Menurut Mas Arif, Wayan Limbak merupakan seorang tokoh pencipta Tarian Kecak dan Api. Pada tahun 1930, beliau memperkenalkan tarian ini ke berbagai buah negara, dengan dibantu oleh seorang pelukis dari Jerman yang bernama Walter Spies. Para penari laki-laki yang menari, akan menyeru kata berbunyi ‘cak, cak, cak’. Dari seruan tersebutlah nama Tarian Kecak tercipta.

Tidak hanya menyeru kata itu, para penari ini juga diiringi dengan alunan muzik berupa suara kerincingan. Suara itu muncul dari kerincing yang diikatkan pada kaki penari yang berlakon sebagai Dewa Ramayana. Di dalam lingkaran tersebut, para penari kemudiannya akan beraksi dengan memainkan sejumlah tarian yang diambil dari beberapa episod cerita Ramayana yang berusaha untuk menyelamatkan Shinta dari tangan jahat Rahwana. Menurut Mas Arif lagi, sebab mengapa Walter Spies membantu Wayan Limbak mencipta tarian ini, ialah kerana beliau sangat tertarik dengan kesenian tradisional Tarian Kecak dan Api. Beliau juga mempunyai ketertarikan dengan sejumlah ritual tradisional yang masih kental di Bali.

Mulanya, tarian ini hanya ditampilkan di beberapa buah kampung saja, dengan salah sebuah kampung iaitu Kampung Bona di Gianyar. Seiring berjalannya waktu, persembahan ini semakin berkembang sehingga ke semua daerah yang berada di Pulau Bali. Tidak hanya itu, tarian ini juga dijadikan sebagai pertunjukan andalan ketika adanya kegiatan besar. Misalnya festival yang sering kali dilakukan oleh pihak swasta mahupun kerajaan. 

Tarian Kecak dan Api, juga merupakan salah satu mahakarya seni Bali berupa tarian dan drama muzikal. Persembahan ini sering dilakukan di tempat terbuka dengan diiringi hembusan udara menjelang matahari terbenam. Pada umumnya persembahan ini diadakan di atas tebing yang menghadap ke laut, cerita yang dipaparkan sepenuhnya bergantung pada cahaya semulajadi hari itu juga. Bermula ketika senja, cerita berterusan hingga kegelapan, sehinggalah ke waktu hanya ada cahaya yang datang dari obor buluh yang berkedip-kedip.

Ketika para penari memasuki pentas persembahan, awal kisah pun bermula. Kemudian, diteruskan dengan agedan penculikan Shinta oleh Rahwana. Kemudian, Rahwana akan bertarung menentang Jatayu serta Hanoman untuk menyelamatkan Shinta. Di dalam proses penyelamatan itu, Hanoman mengacau tempat penyekapan Shinta dengan cara membakar. Akan tetapi, Hanoman terkepung oleh perajurit Rahwana dan hampir saja terbakar. Awalnya, Rama mengalami kekalahan. Tetapi hal tersebut tidak membuatkan usaha Rama surut dalam proses menyelamatkan permaisurinya, iaitu Shinta. 

Raja Rama pun berdoa dengan kesungguhan hati dan kembali berusaha semula untuk membawa kembali permaisuri tersebut. Hingga akhirnya, Rama pun berjaya mendapatkan Shinta dalam keadaan yang selamat. 

Dari kisah inilah, terdapat makna Tarian Kecak dan Api yang cukup mendalam iaitu adanya kepercayaan terhadap kekuatan Tuhan. Hakikat itu dicerminkan pada tindakan Rama ketika meminta pertolongan kepada Dewata. Hal seperti inilah yang memberikan pengajaran bahawa tarian ini dipercayai sebagai ritual untuk mendatangkan dewi yang sanggup mengusir segala marabahaya, sama ada bencana mahupun penyakit yang menimpa masyarakat. Sementara itu terdapat pesan moral berupa, Tarian Kecak yang mencerminkan perilaku Rama kepada permaisuri kesayangannya iaitu Shinta, dan Burung Garuda yang rela mengorbankan sayapnya demi Shinta.

Selain pesan moral tersebut, terdapat beberapa pesan moral lainnya. Di antaranya, walaupun tidak diiringi dengan muzik mahupun alunan gamelan, Tarian Kecak dan Api tetap nampak indah dan kaya estetika. Gerakan yang dibuat oleh para penari, tetap seirama. Itulah yang menjadikannya bernilai seni tinggi dan disukai oleh para pelancong. Meskipun para pelancong yang datang melihat pertunjukan kesenian tradisional berupa Tarian Kecak dan api tidak beragama Hindu, akan tetapi mereka merasa terhibur melihat persembahan tarian ini. 

Dalam Tarian Kecak dan Api, terdapat adegan di mana Rama meminta pertolongan pada Dewata. Ini membuktikan bahawa Rama mempercayai adanya kekuatan Tuhan untuk menolong dirinya. Tarian ini juga dipercayai sebagai salah satu ritual memanggil dewi yang dapat mengusir penyakit dan melindungi masyarakat dari kekuatan jahat yang datang. Dewi yang umumnya dipanggil dalam ritual ini iaitu Dewi Suprabha atau disebut juga Dewi Tilotama.

Selain itu Tarian Kecak dan api ini mempunyai cerita yang cukup mendalam dan menyampaikan beberapa pesan moral bagi para penontonnya. Misalnya, kesetiaan Shinta terhadap suaminya iaitu Rama, serta Burung Garuda yang rela mengorbankan sayapnya demi menyelamatkan Shinta dari cengkaman Rahwana. Dari cerita inilah, kita juga diajarkan agar tidak mempunyai sifat buruk seperti Rahwana yang memiliki sifat serakah dan suka mengambil hak milik orang lain secara paksa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA