Sabtu, 26 Februari 2011

Pengaruh Program Televisyen Dan Kesannya Kepada Pelajar

SMAHADZIR

TELEVISYEN adalah media yang menjadi kegemaran semua lapisan masyarakat terutama golongan pelajar. Televisyen menayangkan banyak perkara seperti politik, ekonomi, sosial, sukan dan hiburan. Pelajar merupakan golongan yang teramai menonton televisyen. Rancangan yang menjadi kegemaran mereka adalah hiburan, seperti kartun dan nyanyian. Hiburan boleh mendatangkan ketenangan, menghilangkan kekecewan, dan mengatasi masalah emosi, tetapi kartun di televisyen sering berorientasikan hiburan yang patut dijauhi kerana ia bukan mematangkan tetapi menjadikan pelajar berfikiran negatif.

Banyak kesan negatif menonton televisyen kepada golongan pelajar, bukan hanya terhadap fizikal menurut sains tetapi juga terhadap emosi dan tingkahlaku. Antaranya ialah menjejaskan prestasi akademik. Menurut laporan Jabatan Pendidikan Amerika Syarikat (1994), pencapaian akademik jatuh ketara bagi pelajar yang menonton lebih daripada 10 jam seminggu.

Otak direka bagi memenuhi cabaran-cabaran kognitif. Ia seperti otot: jika kita tidak membuat latihan ia akan lemah. Jika tidak melatih otak, ia juga akan lemah. Kemahiran bahasa boleh dirangsang melalui pembacaan dan juga perhubungan dua hala lebih-lebih lagi keluarga iaitu ibu bapa bukannya menonton televisyen. Menonton televisyen adalah proses interaksi sehala sahaja iaitu televisyen menayangkan rancangan dan pelajar sibuk menonton tanpa berfikir dan tidak kreatif.

Melalui televisyen, pelajar lebih banyak terdedah kepada unsur keganasan. Keganasan di televisyen terlalu banyak berbanding dengan dunia realiti seperti bunuh membunuh, pukul memukul, tembak menembak, tampar menampar, dan sebagainya yang boleh diistilahkan sebagai ganas. Unsur ini jika tidak dibendung mendatangkan mudarat yang besar pada emosi pelajar dalam kehidupan.

Rancangan yang ditayangkan juga mempunyai imej-imej seksi dan berunsurkan seks. Jika si hero mempunyai imej ganas, si heroin pula mempunyai imej seksi. Imej seksi ini menampakkan bentuk atau lekuk-lekuk tubuh wanita yang sepatutnya dijauhi oleh pelajar. Babak-babak cinta, cium dan tidur bersama adalah babak yang menjadikan pelajar terlalu cepat matang, bukan matang dengan perkara positif, tetapi matang dengan perkara negatif.

Khayalan dalam cerita-cerita di televisyen juga adalah khayalan yang melampau dan ditakuti menjadi habit atau cubaan kepada pelajar. Contohnya Superman atau Spiderman yang memaparkan khayalan yang mustahil berlaku, dan jika diterjemahkan oleh pelajar dalam dunia realiti ini dikhuatiri mendatangkan kesan buruk.

Selain itu terdapat juga pengaruh terhadap nilai-nilai keagamaan. Contoh yang paling ketara adalah ada rancangan televisyen kegemaran pelajar yang disiarkan pada waktu solat. Jika waktu ini disia-siakan maka tiang agama mudah dirobohkan. Selain waktu yang tidak sesuai, rancangan-rancangan berbentuk merosakkan akhlak juga banyak dipertontonkan seperti pakaian, atau watak-watak yang tidak senonoh.

Kesimpulannya, televisyen memberi pengaruh yang besar dan boleh mendatangkan kesan yang buruk kepada pelajar. Pelajar harus bijak memilih rancangan yang sesuai yang mendatangkan manfaat. Jauhi sebarang rancangan yang boleh merosakkan akal, fikiran dan tingkah laku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA