Sabtu, 26 Februari 2011

Membawa Bekal Makanan Ke Sekolah

SMAHADZIR


DEWASA ini sukar untuk melihat murid-murid membawa bekal makanan ke sekolah. Ramai murid sekarang tidak suka membawa bekal makanan dengan alasan malu, berat dan sebagainya. Ditambah pula ibubapa yang sibuk tidak dapat menyediakan bekalan makanan untuk murid.


Memang tidak dinafikan kantin sekolah ada menyediakan makanan yang mencukupi dan sentiasa dipantau oleh guru-guru yang ditugaskan. Pihak sekolah sentiasa memastikan tahap kebersihan kantin dan cara pengurusan stok kantin mengikut garis panduan yang telah ditetapkan. Walaupun pihak sekolah sentiasa memastikan kantin berada pada tahap terbaik untuk keselesaan murid, tetapi kadangkala peristiwa buruk seperti keracunan makanan tetap juga berlaku. Kadang-kadang keracunan ini bukan sahaja disebabkan oleh makanan yang dibeli dari kantin tetapi juga makanan yang dibeli dari luar.


Membawa bekal makanan merupakan satu penyelesaian yang baik bagi masalah keracunan dan khasiat makanan. Malah membawa bekal juga dapat menjimatkan masa murid. Ada sesetengah murid tidak dapat makan kerana tidak sempat membeli makanan.


Cuba kita bayangkan sebuah sekolah yang berkapasiti 1,000 orang murid. Waktu rehat biasanya dua sesi. Sesi tahap 1 dan sesi tahap 2. Jadi satu sesi dianggarkan 500 orang murid akan rehat.


Masa yang diperuntukan untuk rehat biasanya antara 25 hingga 30 minit. Jarak dari kelas ke kantin kadangkala mengambil masa sehingga 5 minit perjalanan. Jadi, jika waktu rehat adalah 30 minit, masa untuk murid rehat tinggal 20 minit jika ditolak dengan masa perjalanan pergi balik ke kelas. Dalam masa 20 minit ini, murid-murid terpaksa menunggu giliran untuk mendapatkan makanan, biasanya seseorang murid mengambil masa 1 hingga 3 minit untuk membeli makanan dan minuman. Jadi murid hanya tinggal 18 minit untuk makan. Memang masa ini sudah mencukupi untuk murid makan tetapi cuba fikir pula tentang murid ke-500.


Jadi membawa bekal makanan bukan sahaja menjamin murid dapat makanan yang sihat dan berkhasiat malah ia dapat menjimatkan masa. Jadi murid tidak perlu terburu-buru untuk mendapatkan makanan di kantin. Dan baki masa yang ada boleh digunakan untuk aktiviti yang berfaedah seperti ke perpustakaan dan ke bilik access.

1 ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Senarai Blog

ASMAUL HUSNA