Sabtu, 26 Februari 2011

Kesan Pemanasan Global Kepada Flora Dan Fauna

SMAHADZIR

SEJARAH dunia beberapa tahun kebelakangan ini telah mencatatkan satu perkembangan yang pelik. Pelik dengan bahang panas melampau di Amerika Syarikat dan Eropah tetapi keadaan sebaliknya di negara panas, Afrika Selatan yang dilitupi salji. Tidak ketinggalan beberapa siri taufan yang semakin kerap dan ganas, termasuk berstatus taufan raksasa menggegarkan China ketika banjir terus menelan korbannya dari Pakistan, Habsyah, Korea sehinggalah ke India.

Keadaan cuaca tidak menentu itu menyaksikan beratus-ratus kematian dalam sekelip mata manakala lebih sejuta lain hilang tempat tinggal. Nilai kerugian akibat kehilangan jiwa dan kemusnahan harta benda mencecah berbilion dolar. Inilah senario terkini keadaan cuaca dunia yang lebih banyak pelik daripada kebiasaannya. Catatan rekod daripada panas dan sejuk melampau selain rentetan satu demi satu taufan ganas yang seakan tidak memberi ruang bagi negara mangsa untuk bernafas.

Keadaan diburukkan lagi dengan ancaman gempa bumi kian kerap dengan catatan skala Richter lebih daripada sederhana sehingga menyebabkan amaran ombak besar atau tsunami yang amat asing bagi rantau Asia Pasifik, kini berlaku hampir setiap bulan. Pendek kata, bukan saja perkembangan politik dunia diselubungi pelbagai kekacauan, tetapi rekod alam sekitar juga tidak terkecuali kelam-kabutnya sebagaimana yang ketara di beberapa negara.

Namun, antara contoh ketara adalah membabitkan kejutan perbezaan cuaca ketara benua Eropah dan Amerika dengan Afrika. Apa tidaknya, Eropah dan Amerika yang lebih diketahui menikmati cuaca sejuk sebaliknya diselubungi panas melampau dengan paparan rakyatnya kepanasan terpampang di kebanyakan media utama dunia baru-baru ini. Keadaan sebaliknya berlaku di bahagian selatan dua benua itu apabila Afrika Selatan yang sudah sinonim dengan cuaca panas, sebaliknya menyaksikan kehadiran salji buat kali pertama sejak 1981.

Cuaca sejuk melampau di kawasan termasuk bandar Soweto, selatan Johannesburg dan kawasan penempatan eksklusif di Sandton mencatatkan suhu sehingga 1 darjah Celsius. "Salji yang turun itu menjadi satu fenomena unik bagi kami kerana ia jarang berlaku di negara ini. Cuaca sejuk memang berlaku tetapi tidaklah sehingga menurunkan salji," kata Kevin Rae, Timbalan Pengurus Jabatan Kaji Cuaca Afrika Selatan di Pretoria yang dipetik media tempatan. Ketika penduduk Afrika Selatan memakai baju sejuk dengan anak kecilnya riang bermain salji, warga Amerika dan Eropah lebih selesa berpakaian tipis dan merendamkan kaki di air pancut akibat cuaca panas melampau. Kajian terbaru membuktikan pembentukan awan jauh lebih tinggi berbanding sebelumnya menyebabkan beberapa habitat hidupan liar kekeringan dan menjejaskan perubahan flora dan fauna.

Antara tahun 2000-2005, di Amerika, korban cuaca panas itu mencecah lebih 200 orang termasuk 164 orang di California dan selebihnya dilaporkan di New York dan Chicago. Keadaan itu menyebabkan berlakunya kejadian bekalan elektrik terputus. Di Eropah pula sekurang-kurangnya 29 orang maut di Paris akibat panas melampau. Namun fenomena sepanjang Julai 2005 masih terkawal dan tidak seburuk kejadian pada tahun 2003 apabila sekurang-kurangnya 15,000 maut di Perancis dan 20,000 lain di Itali akibat cuaca panas yang keterlaluan.

Pada tahun 2005, musim taufan Atlantik paling aktif dengan rekod 26 ribut dan 14 puting beliung yang tujuh daripadanya mencecah Kategori 3 ke atas. Buat kali pertama, taufan ganas Katrina, Rita dan Wilma terbentuk dalam satu musim. Bumi semakin panas keadaan tahun 2006 menyamai tahun 1998 sebagai tempoh paling panas. Kemarau dan panas kering menyebabkan musim kebakaran hutan yang memusnahkan lebih 8.5 juta ekar kawasan dunia yang jauh mengatasi fenomena sama pada tahun 2000.

Ramai kalangan saintis mengaitkan keadaan pelik itu sebagai kesan pemanasan global - satu keadaan yang dijangka berlarutan akibat pencemaran gas rumah hijau hasil pembakaran bahan fosil yang terperangkap dalam atmosfera. Biarpun sukar membuktikannya, seperti diakui Asher Timms, pegawai Pusat Penyelidikan Perubahan Cuaca Tyndall di Britain, corak cuaca bumi kini berubah. Akibatnya paras air laut semakin meningkat yang berkait rapat dengan salji yang semakin berkurangan atau cair di kebanyakan kawasan pergunungan serta bungkah ais Greenland yang mencair. Ini menyebabkan air laut semakin panas dan menyebabkan taufan makin ganas berlaku dengan kerap.

Malah antara bukti taufan yang mengganas adalah di China yang menyaksikan kemusnahan akibat serangan tiga taufan dalam tempoh sebulan. Dimulai taufan Bilis, Prapiroon dan terbaru taufan raksasa Saomai dengan angin selaju 216 kilometer sejam. Serangan taufan itu menyaksikan banjir dan tanah runtuh yang menyebabkan hampir 1,000 orang terbunuh termasuk 600 akibat taufan Bilis saja. Keadaan banjir itu turut meragut nyawa di ceruk lain dunia seperti di Korea Utara, India dan di Habsyah. Malah di Habsyah selain 254 kematian, seramai 250 orang masih hilang sehingga hari ini.

Apa yang pasti, keadaan cuaca yang tidak menentu itu diperakui sejak beberapa tahun lalu yang membawa kepada penubuhan satu agensi khas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu iaitu Intergovernmental Panel non Climate Change (Panel Perubahan Cuaca) pada tahun 1988. Fenomena pelik cuaca ini dikatakan akibat dari pemanasan global.

Istilah pemanasan global atau global warming dikaitkan dengan kenaikan suhu dunia. Dunia dikatakan semakin hari semakin panas. Kenaikan elemen suhu di seluruh dunia ini berkait rapat dengan aktiviti manusia yang mengganggu keseimbangan sistem-sistem bumi khususnya sistem atmosfera. Daripada sudut imbangan haba, fenomena pemanasan global memberi makna wujudnya ketidakseimbangan dalam bajet haba. Input haba yang diterima oleh sistem bumi berlebihan berbanding dengan outputnya.

Oleh sebab itulah berlakunya kenaikan suhu pada semua skala sama ada mikro atau makro. Menurut Professor James.G Titus dari Agensi Perlindungan Alam Sekitar Amerika Syarikat: ‘Terdapat peningkatan suhu dunia antara 0.4 hingga 0.5 darjah celcius pada setiap lima tahun bermula tahun 1952. Dianggarkan antara tahun 1990 hingga 2025 suhu dunia akan meningkat antara 0.8 hingga 3.6 darjah celcius.’

Pemanasan global terjadi melalui dua mekanisme penting iaitu melalui Kesan Rumah Hijau dan juga Penipisan Lapisan Ozon. Walaupun terdapat punca-punca semulajadi tetapi aktiviti manusia lebih banyak menyumbang terhadap kedua-dua mekanisme di atas. Antaranya ialah aktiviti perindustrian, penyahutanan untuk pelbagai tujuan, pembebasan cloroflorokarbon (CFC), punca kenderaan, pembakaran terbuka dan yang paling dashyat adalah melalui ujian nuklear. Kesan rumah hijau banyak disumbangkan oleh gas karbon dioksida.

Menurut Anthony Milne dalam bukunya Our Drowing World, Population, Pollutions and Future Weather, bab 5 – The Green House Effect: ‘Bahan-bahan pencemar terutamanya karbon dioksida dan metana membentuk satu kubah atau lapisan yang menyelimuti ruang atmosfera. Lapisan ini bertindak membenarkan bahangan matahari menembusinya tetapi memerangkap bahangan bumi daripada keluar.’

Justeru itu tenaga matahari akan berkitar di dalam ruang atmosfera bumi yang sama dan bumi dipaksa menerima lebihan tenaga haba. Dianggarkan sejak revolusi industri di Eropah sebanyak 400, 000 billion tan karbon dioksida telah dibebaskan ke atmosfera dan pada masa kini sahaja hampir 5.5 billion tan molekul karbon dioksida dilepaskan ke atmosfera pada setiap tahun. (Anthony Milne, Ibid; m.s. 64 –65).

Penipisan lapisan ozon pula berlaku di ruang statosfera. Ozon sebenarnya terdiri daripada tiga molekul oksigen yang terikat di antara satu sama lain secara ikatan kovalen. Lapisan ozon mempunyai fungsi yang penting untuk menapis, menyerap, menyerak dan memantul sinar lembayung matahari daripada terus terpancar ke bumi. Ozon akan menipis apabila CFC dan gas HALON yang dibebaskan oleh manusia melalui aktiviti industri menyerang dan memutuskan ikatan kovalen tiga atom oksigen tersebut.

Lebih dahsyat daripada itu lapisan ozon juga bocor dan berlubang akibat ujian peluru berpandu manusia. Terbentuknya banyak lubang ozon di benua Antartika menjadi bukti kegilaan manusia. Apabila ozon menipis dan berlubang maka sinar UV yang membawa bahangan dan tenaga matahari terpaksa diterima dengan banyak oleh bumi. Kesannya suhu dunia akan meningkat.

Kesan daripada pemanasan global ini cukup banyak misalnya ia boleh mencairkan litupan ais di kutub atau kawasan pergunungan tinggi, membanjiri laut seterusnya meningkatkan kadar hakisan ombak yang akan menyempitkan lagi saiz pantai sesebuah negara. Selain itu risiko penenggelamkan kawasan daratan yang rendah juga boleh berlaku akibat kenaikan aras laut. Di kawasan sub gurun pula boleh menggalakkan proses pengurunan. Kawasan gurun semakin lama semakin membesar menghala ke pinggirnya.

Di samping itu suhu dunia yang panas juga boleh memangkinkan kejadian El-Nino apabila suhu laut dan arus lautan turut menjadi panas lalu mengubah sistem cuaca dunia, memanjangkan tempoh musim kemarau atau panas, kejadian jerebu, kekurangan air dan lain-lain lagi yang memudaratkan manusia. Akibat yang paling menakutkan ialah kepupusan flora dan fauna.

Flora dan fauna merupakan elemen yang banyak membantu kehidupan manusia. Flora sendiri adalah penyumbang oksigen terulung di alam maya ini manakala fauna pula adalah agen pembiakan flora. Sekiranya kedua-kedua elemen ini tidak wujud, maka kehidupan manusia juga akan lenyap.

Suhu yang terlalu panas akibat dari pemanasan global boleh menyebabkan hutan dan kepelbagaian biologinya (biodiversiti) diancam kepupusan. Hutan sememangnya kaya dengan kepelbagaian spesies. Misalnya Hutan Hujan Amazon yang luasnya 0.5 billion hektar mempunyai berjuta spesies haiwan dan tumbuhan. Bagi satu hektar hutan Amazon terdapat 750 jenis spesies haiwan, dan 1,500 jenis spesies tumbuhan.

Kesan yang paling membimbangkan akibat pemanasan global ialah terhadap kepelbagaian biologi. Spesies fauna dan flora diancam kepupusan sehingga kita tidak sempat menjalankan pemuliharaan. Dijangkakan menjelang tahun 2010 lebih daripada 2 juta spesies haiwan dan serangga akan lenyap dari muka bumi ini dan tidak dapat dijangkakan berapa banyak lagi spesies yang akan lenyap apabila kita melangkah masuk ke alaf akan datang nanti.

Selain daripada spesies dan genetik fauna (haiwan) serta flora (tumbuhan) musnah akibat pemanasan global, elemen-elemen biodiversiti yang lain juga turut musnah. Pertamanya ialah habitat (tempat tinggal). Hutan menjadi habitat utama untuk haiwan membentuk lingkungan dan meneruskan generasinya. Apabila habitat musnah, haiwan juga akan turut musnah atau berlakunya penghijrahan spesies untuk mencari habitat yang baru yang terpaksa pula menghadapi persaingan. Kedua, kemusnahan ekosistem terutamanya rantaian makanan. Apabila tumbuhan dieksploitasi, ia gagal menjalankan fungsinya sebagai pengeluar makanan kepada masyarakat pengguna hutan termasuk kita manusia. Justeru pengguna primer (herbivor), sekunder (karnivor) dan tertiar (omnivor) turut kehilangan sumber-sumber makanannya.

Selain daripada kemusnahan kepelbagaian biologi, pemanasan global juga dikenalpasti akan mengubah cuaca dunia. Hal ini dipersetujui bersama oleh 142 buah negara yang menghadiri Sidang Puncak Bumi di Rio De Janerio, Brazil pada tahun 1992. Dalam konvensyen Perubahan Cuaca Dunia, kata sepakat telah dicapai berhubung dengan peranan hutan dalam mengimbangi lebihan karbon dioksida di atmosfera. Hutan sememangnya berupaya menyerap dan menyimpan karbon dioksida serta dalam masa yang sama membebaskan oksigen. Misalnya Hutan Amazon menghasilkan kira-kira 20% daripada bekalan oksigen dunia. Oleh itu fungsi menyimpan karbon dan membebaskan oksigen ini sekaligus dapat mengurangkan kesan rumah hijau.

Hutanlah sebenarnya yang bertindak sebagai stok atau penyimpan karbon dioksida terbesar di dunia. Apabila hutan musnah, perlepasan karbon dioksida akan terus berlaku yang boleh menyumbangkan kepada pemanasan global yang semakin dahsyat.

Kesimpulannya, pemanasan global boleh memberi kesan yang amat membimbangkan kepada flora dan fauna. Flora dan fauna boleh luput dari pandangan dan secara tidak langsung akan menyebabkan nafas hidup kita juga akan tersekat.

Bibliografi:

  1. Anthony Milne, Our Drowing World, Population, Pollutions and Future Weather
  2. Berita Minggu, 13 Ogos 2006
  3. Anthony Milne, Ibid; m.s. 64 –65

1 ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA