Isnin, 23 Julai 2012

Memahami Pengertian Konsep Maqasid Al-Syariah


KENYATAAN Ahli Majlis Fatwa Masjidil Haram, Sheikh Dr. Sulaiman Saloomi dalam sidang akhbar selepas menyampaikan syarahan Bicara Tokoh di Kuala Terengganu baru-baru ini, membuka minda kita untuk melihat dengan lebih luas akan aspek pembangunan negara ummah dalam konteks Islam yang lebih luas.

Apatah lagi, dalam kenyataannya itu, Dr. Sulaiman yang juga Profesor Jurusan Akidah, Mahzab dan Firaq, Universiti Ummul Qira, Mekah itu turut memberi amaran akan bahaya anasir yang memecah belah perpaduan ummah, serta ancaman rusuhan jalanan dalam usaha menjatuhkan pemimpin Islam.

Kehadiran Dr. Sulaiman melengkapkan lagi perbincangan yang menyentuh mengenai Maqasid Al-Syariah yang disebut Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika berucap pada Majlis Malam Jasamu Dikenang, Allahyarham Ustaz Nik Mohamed Mohyideen Wan Musa di Kolej Islam Sultan Ahmad Shah, Klang baru-baru ini.

Kata Perdana Menteri, perjuangan Kerajaan Persekutuan sekarang adalah berteraskan kepada tuntutan Islam berdasarkan konsep Maqasid Al-Syariah. Maqasid Al-Syariah yang khusus menyentuh mengenai perbincangan keutamaan dalam bersyariah ini, memberikan petunjuk yang jelas berhubung kaedah berfikir dan bertindak umat Islam terutama dalam kes-kes berkaitan dengan kemaslahatan umat; yakni, yang menyentuh secara langsung dalam soal kebajikan, kebaikan, manfaat dan faedah umat Islam.

Sehari sebelum itu, program Bicara TV Al Hijrah turut membincangkan isu Maqasid Al-Syariah dalam konteks Islam dalam pembangunan negara serta keupayaannya untuk dicontohi oleh masyarakat antarabangsa. Menurut Profesor Madya Dr. Asyraf Wajdi Dusuki, Ketua Penyelidik, Akademi Penyelidikan Syariah Antarabangsa Dalam Kewangan Islam (ISRA), mencerakinkan apa yang dimaksudkan Maqasid Syariah, dengan bahasa mudahnya adalah mengambil kebaikan dan meninggalkan kemudaratan.

‘Asas utama Islam adalah keadilan dan ihsan. Allah menyeru kita untuk berbuat keadilan dan bersikap ihsan. Antara ulama terawal yang membincangkan Maqasid Syariah, Imam Al-Ghazali dalam kitabnya ‘Al-Mustashfa’,’ katanya.

Imam Ghazali, jelas Dr. Asyraf, membincangkan lima perkara pokok yang perlu dipelihara dalam maksud syariah itu sendiri; yakni, agama, diri, akal, keturunan dan harta. Hujah ini diperkuatkan dengan kenyataan Dr Ahmad Al-Raisunni, yang menyeru kepada perspektif lebih besar, dengan merujuk kepada prinsip asas Islam yang menekankan kepada manifestasi keadilan dan kebajikan.

Walaupun Maqasid Al-Syariah diangkat dari pemikiran Islam, apakah kandungannya relevan untuk sebuah negara bangsa pelbagai etnik seperti Malaysia? Isu ini diperjelaskan pula oleh Datuk Fuad Hassan, Ketua Pengarah, Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA), Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, dengan menyentuh mengenai Perlembagaan Fasal 3 (1).

‘Fasa ini ada menyebut bahawa Islam adalah Agama Rasmi Persekutuan. Semasa memorandum dihantar untuk perbincangan kemerdekaan dahulu, apakah muslihat tidak meletakkan Malaysia sebagai negara Islam ketika itu?’

Menurut Fuad, hal ini berlaku kerana pada ketika itu, tuntutan-tuntutan untuk mencapai kemerdekaan terdiri daripada gabungan antara kumpulan yang bukan Islam, mewakili kaum Cina, India dan Melayu sendiri. Jadi katanya, bagi memudahkan tuntutan mencapai kemerdekaan dengan cepat, maka pada masa itu, dasar yang menyatakan Malaysia negara Islam ditukar kepada Islam sebagai agama rasmi.

Dalam Maqasid Syariat, diutamakan mendahulukan sesuatu yang baik bagi memastikan hasilnya membawa kebaikan kepada umat manusia secara keseluruhannya. Konteks rundingan kemerdekaan itu sendiri bertolak kepada kebijaksanaan pemimpin pada waktu itu yang melihat kepada mendahulukan yang lebih penting.

‘Dalam konteks pembangunan negara, kayu ukurnya ialah rakyat. Apa yang penting tentunya konsep keharmonian, kebahagiaan dan kesenangan rakyat yang dijadikan asas utama kerajaan dalam melaksanakan sesuatu matlamat,’ kata Fuad.

Meluaskan lagi perbincangan bicara malam itu, Dr. Asyraf menyentuh mengenai pendekatan wasatiyah yang turut didokong oleh Perdana Menteri. Prinsip wasatiyah, katanya, mengimbangi pandangan ekstremisme beragama dalam pelbagai isu, dan amat diperlukan dalam persekitaran negara membangun.

‘Konsep wasatiyah menyeru kita untuk membangunkan rakyat dan negara dengan meletakkan aspek keharmonian dan keamanan sebagai keutamaan,’ katanya. Wasatiyah dalam konteks semasa juga, katanya, memfokuskan pembangunan ummah dalam konteks ekonomi, bagi menjamin kualiti hidup yang aman dan selesa.

Kesederhanaan dalam berwasatiyah, menjadikan kita melihat jauh ke hadapan terutama dalam mengukuhkan ekonomi rakyat berbanding fikiran-fikiran dengan ideologi sosial dan politik yang ekstrem. Mengenai Malaysia sebagai negara Islam contoh pula, Fuad menjelaskan, negara ini menjadi contoh bukan dalam aspek tertentu sahaja, tapi boleh dilihat secara keseluruhannya.

‘Ada negara yang maju kerana hasil petroleum tetapi kadar literasinya rendah, malah ada negara yang maju kerana sistem autokrasinya, tetapi menenggelami masalah kadar pengangguran yang tinggi serta kekerasan dalam hak asasi, tetapi Malaysia, jauh mendahului hingga ke tahap pertumbuhan ekonomi,’ jelasnya.

Selain itu, katanya, sikap umat Islam yang amat sederhana serta bertoleransi tinggi, menjadi resipi utama kemakmuran hari ini. Sumbangan kaum-kaum lain juga turut diakui. Merujuk kepada semangat wasatiyah kerajaan, Dr. Asyraf turut menambah, kepimpinan hari ini tidak pernah menghalang pembangunan dan penyuburan fahaman Islam di kalangan masyarakat, melalui sokongan dana kepada pelbagai pertubuhan Islam.

‘Kerajaan mewujudkan J-QAF dan KAFA, tujuannya serampang dua mata, bagi memastikan pelajar sekolah rendah memahami asas seperti jawi, Al-Quran dan Fardhu Ain,’ hurainya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA