PERSAINGAN adalah
proses dalam ekonomi antara pemain pasaran untuk menarik pelanggan. Pemain
pasaran ini adalah seperti syarikat multinasional, firma tempatan, pemborong
dan peruncit yang menjual barang dan perkhidmatan. Situasi persaingan juga
boleh dipengaruhi oleh daya saing pasaran, yang bukan sahaja wujud antara
pemain yang sedia ada, malah juga datang daripada pemain baru yang berminat
untuk bersaing dalam pasaran.
Hakikatnya,
seseorang peniaga tidak boleh hanya mementingkan kepentingan dirinya sahaja.
Seseorang peniaga harus prihatin kepada kepentingan orang lain misalnya
pekerja, pembekal, pembeli dan sebagainya. Hubungan yang tidak baik akan
membawa masalah kepadanya. Setiap pihak yang terbabit memainkan peranan dalam
memelihara kestabilan dan kemajuan perniagaan. Justeru etika adalah penting
dalam aspek perniagaan.
Seseorang
peniaga juga mestilah mempunyai tanggungjawab terhadap semua pihak bagi
sebarang urusan yang hendak dijalankan. Kejujuran dan ketulusan hati adalah
satu daripada nilai asas manusia. Jadi, peniaga tidak patut dan tidak harus
menyembunyikan sebarang perkara yang melibatkan hak kepentingan bagi pihak yang
berurusan dengannya.
Sebagai
seorang peniaga beliau bertanggungjawab untuk memberitahu dengan jelas
kuantiti, kualiti dan harga sesuatu barangan atau perkhidmatan yang dijual
kepada pengguna atau pembeli-pembelinya. Peniaga tidak boleh menipu kerana
perbuatan yang buruk itu akan menyusahkannya kerana ia akan disisih oleh semua
orang dan memberi kesan kepada imejnya dan kemungkinan akan menjejaskan
perniagaannya.
Selain
itu seseorang peniaga juga perlu mengamalkan sikap adil dan saksama semasa menjalan
sebarang urusan. Beliau tidak boleh mengamalkan sikap berat sebelah dalam semua
tindakan yang diambil olehnya. Misalnya, harga kepada semua pembeli mesti sama
tidak kira saudara atau kawan. Seseorang peniaga yang mengamalkan penetapan
harga yang berbeza kepada pembeli yang berlaian adalah suatu tindakan yang
telah menyalahi etika perniagaan.
Cuba
bayangkan, jika tindakan peniaga tersebut diketahui oleh salah satu pembeli,
apakah tindakan yang akan lakukan oleh pembeli tersebut? Pembeli tersebut
mungkin akan memberitahu perkara tersebut kepada orang-orang di sekelilingnya.
Tindakan ini akan menyebabkan imej peniaga tersebut terjejas dan jika keadaan
ini berterusan, maka ia akan mengakibatkan perniagaannya mengalami kerugian.
Kuantiti dan kualiti barangan atau perkhidmatan untuk pembeli juga mestilah
betul dan baik.
Perbezaan
Bentuk Persaingan Di Pasaran
Pasaran ialah
mekanisme pertukaran yang menemukan penjual dan pengguna pada sebarang
perkhidmatan atau komoditi. Ia adalah transaksi yang mudah, iaitu pengguna
bersetuju untuk membayar harga barang yang telah dibeli daripada penjual.
Perbezaan
bentuk persaingan di pasaran boleh dikelaskan bergantung kepada ciri-ciri
struktur pasaran seperti bilangan penjual dan pengguna, jenis barang yang
dihasilkan, halangan kemasukan contohnya firma baru tidak dapat memasuki
pasaran dan sebagainya. Terdapat beberapa bentuk persaingan dalam pasaran dan
yang berkaitan dengannya iaitu:
1. Persaingan
Sempurna
Persaingan Sempurna
berlaku apabila wujud jumlah penjual yang sangat ramai, menghasilkan produk
yang serupa dan menyebabkan harga bagi produk tersebut adalah sama. Keunikan
harga terhasil daripada bentuk persaingan ini. Firma adalah penerima harga,
bukan penentu harga dan boleh menjual produk dengan sebarang kuantiti yang
mereka kehendaki pada harga pasaran yang telah sedia ada.
Pengusaha
individu yang mempunyai pengeluaran yang sangat kecil di pasaran tidak dapat
mempengaruhi pasaran. Tahap persaingan (harga atau bukan harga) adalah sangat
rendah dan boleh dikatakan persaingan hampir-hampir tiada. Di samping itu,
akaun masuk dan keluar menjadi semakin bebas dan mudah dalam pasaran. Firma
hanya membuat untung normal bagi jangka panjang (contohnya pulangan normal bagi
modal yang telah digunakan dibandingkan dengan yang telah diperolehi bagi
menyesuaikan dengan risiko pasaran dan tambahan bonus bagi risiko yang telah
diambil pengusaha).
Persaingan
sempurna adalah situasi yang ideal tetapi tidak wujud dalam pasaran. Paling
hampir dengan persaingan sempurna boleh dilihat dalam pasaran sayuran. Hampir
setiap tempat di dunia ini mempunyai pasaran sayuran, malah dengan bilangan
pengguna dan penjual yang besar. Pengguna mempunyai banyak maklumat dan tiada
penjual persendirian boleh mempengaruhi pasaran ini.
2. Persaingan Monopoli
Persaingan Monopoli
berlaku apabila penjual individu, pengguna yang ramai, tiada pengganti keluaran
yang terdekat dan sekatan kemasukan yang tinggi. Dalam bentuk pasaran ini,
pemonopoli (contohnya penjual tunggal) adalah penentu harga dan keluaran. Pemonopoli
boleh menetapkan harga dan boleh membenarkan permintaan untuk menentukan
pengeluaran atau boleh menentukan pengeluaran dan membenarkan permintaan untuk
menentukan harga. Mereka mungkin pengganti wajar yang memadai tetapi bukan
pengganti terdekat.
Sebagai
contoh, perkhidmatan pengangkutan (individu dan awam), penerbangan dan
sebagainya adalah pengganti wajar yang memadai untuk kereta api, tetapi bukan
pengganti terdekat. Kerana ketiadaan pengganti terdekat ini, persaingan tidak
wujud dalam sektor perkhidmatan kereta api.
3. Persaingan
Monopolistik
Persaingan
Monopolistik berlaku apabila bilangan yang besar bagi penjual dan pengguna,
kewujudan produk pengganti terdekat dan tiada sekatan kemasukan. Kewujudan
bilangan penjual dan pengguna yang besar menunjukkan bentuk persaingan ini
menyerupai persaingan sempurna. Kewujudan bilangan penjual dan pengguna yang
besar tidak bererti hanya satu harga yang menguasai pasaran. Beberapa harga
wujud dalam bentuk pasaran ini. Setiap firma bebas menetapkan harga bagi setiap
barang yang dijual kerana terdapat perbezaan. Firma tidak terikat dengan
persaingan harga dalam bentuk pasaran ini kerana kesan permintaan produk bagi
firma yang menawarkan harga yang murah adalah sedikit sahaja. Mereka terikat
dengan persaingan bukan harga, seperti keunikan produk, untuk menarik lebih
ramai pelanggan, bukan sebagai balasan terhadap keputusan yang dibuat oleh
firma lain.
Di
kebanyakan negara di dunia, pasaran barangan pelanggan yang bergerak pantas
seperti sabun, ubat gigi dan kelengkapan kebersihan diri yang lain, merupakan
contoh persaingan monopolistik yang mempunyai pengeluaran produk yang sama
dalam.
4. Persaingan
Oligopolistik
Persaingan
Oligopolistik berlaku apabila bilangan penjual sangat sedikit, bilangan
pengguna lebih ramai, lebih banyak produk berjenama dan sekatan kemasukan yang
tinggi. Jumlah penjual adalah sangat sedikit dan sedar mereka perlu saling
bergantung antara satu sama lain (dalam bentuk harga, produk atau promosi).
Mereka mengambil kira kemungkinan reaksi pesaing sewaktu mereka merancang
strategi.
Firma,
dalam bentuk pasaran ini, cenderung untuk menghasilkan barangan berjenama dalam
kuantiti yang banyak untuk mempelbagaikan pengeluaran produk dan yang bersaing
dalam terma bukan harga (seperti kesetiaan terhadap janama) dan menguatkannya
dengan bajet pengiklanan yang tinggi.
Bentuk
Persaingan Yang Memberi Manfaat Kepada Pengguna
Persaingan boleh
dibahagikan kepada dua jenis iaitu persaingan harga dan persaingan bukan harga.
Persaingan harga merupakan bentuk persaingan di antara pembekal untuk memenangi
hati pelanggan dengan cara menawarkan produk pada harga yang lebih rendah
daripada harga pesaing, iaitu menurunkan harga barang dengan mengharapkan untuk
meningkatkan pasaran.
Tetapi
strategi ini tidak berkesan terhadap pelanggan yang setia kepada mana-mana
jenama atau label dan tidak menghiraukan soal harga. Manakala persaingan bukan
harga adalah di antara pembekal bagi membolehkan mereka cuba untuk memenangi
hati pelanggan bukan dengan cara menurunkan harga barang, tetapi melalui
pengiklanan, menawarkan khidmat selepas jualan, menggunakan promosi jualan dan
sebagainya.
Manakala
persaingan yang sihat bererti semua peniaga perlu menjalankan urusan perniagaan
secara jujur dan adil. Dalam dunia perniagaan yang sihat, semua peniaga tidak
boleh mengkhianati peniaga yang lain dengan apa cara sekalipun. Misalnya
dilarang menjatuhkan pesaingnya dengan memburuk-burukkan pesaingnya,
mendapatkan maklumat penting peniaga lain dengan cara yang haram seperti
pemberian rasuah kepada kakitangan peniaga tersebut. Sebaliknya, mereka patut
berkongsi untuk mencari faedah bersama seperti mengamalkan perkongsian pintar
supaya sama-sama mendapat untung dalam perniagaan.
Persaingan
yang sihat adalah seperti menghasilkan produk berkualiti, kecekapan kos,
penggunaan sumber dengan optimum, aplikasi penggunaan teknologi yang maju,
pelaburan dalam kajian dan pembangunan dan sebagainya. Sementara persaingan
yang tidak sihat adalah seperti berpakat dengan pesaing lain untuk menetapkan harga,
meletakkan harga lebih rendah daripada kos supaya dapat menyingkirkan pesaing
daripada pasaran, memburuk-burukkan produk lain dalam iklan dan sebagainya.
Kajian
menunjukkan bahawa persaingan yang sihat dapat memberi manfaat kepada pengguna.
Apabila ini berlaku, kuasa pembelian pengguna akan meningkat apabila harga
barangan turun. Sebagai contoh, orang yang kurang berkemampuan mahu membeli
sehelai baju yang berharga RM25.00. Kesan daripada persaingan, harga baju
tersebut menurun kepada RM20.00. Maka, pengguna tersebut telah berjimat RM5.00,
yang mana boleh digunakan untuk membeli barangan lain.
Hakikatnya,
apabila ada persaingan antara para peniaga, secara tidak langsung pengguna akan
mendapat banyak manfaat. Pembeli atau pengguna mempunyai banyak pilihan dan
citarasa untuk memilih barangan yang mereka mahu. Pilihan pengguna tidak lagi
terhad kerana banyak jenis barangan di pasaran. Pengguna juga dapat menikmati
barang berkualiti tinggi pada tahap harga yang rendah. Di samping itu pengguna
juga terdedah kepada pelbagai pertukaran teknologi dan ilmu pengetahuan dari
negara lain.
Dalam
persaingan, harga merupakan satu aspek yang sangat penting yang sering
dititikberatkan oleh seseorang peniaga. Pelbagai strategi dilakukan bagi
memastikan produk dan perkhidmatan yang ditawarkan memenuhi keperluan dan
kehendak pengguna dan mendapatkan kelebihan bersaing. Antara strategi yang
biasa digunakan oleh peruncit ialah strategi harga rugi. Penggunaan strategi
ini adalah bertujuan sebagai satu promosi untuk menarik pelanggan datang ke
premis perniagaan. Biasanya, barangan yang ditawarkan dengan harga ini ialah
barang-barang yang popular di mana ia kerap digunakan oleh pengguna seperti
barang keperluan harian. Ini memberi banyak manfaat kepada pengguna kerana
pengguna dapat membeli sesuatu barangan dengan harga yang amat murah.
Sebenarnya,
harga memiliki dua peranan utama dalam proses pengambilan keputusan para
pembeli, iaitu peranan alokasi dan peranan maklumat. Peranan alokasi dari harga
adalah fungsi harga dalam membantu para pembeli untuk memutuskan cara
memperoleh manfaat atau utiliti tertinggi yang diharapkan berdasarkan kekuatan
membelinya.
Dengan
demikian adanya harga dapat membantu para pembeli untuk memutuskan cara
mengalokasikan kekuatan membelinya pada berbagai jenis barang dan perkhidmatan.
Pembeli membandingkan harga dari berbagai alternatif yang tersedia, kemudian
memutuskan alokasi dana yang dikehendaki. Peranan maklumat dari harga adalah
fungsi harga dalam ‘mendidik’ pengguna mengenai faktor produk, misalnya
kualiti. Perkara ini bermanfaat dalam situasi di mana pembeli mengalami
kesukaran untuk menilai faktor produk atau manfaatnya secara objektif. Persepsi
yang sering berlaku adalah bahawa harga yang mahal mencerminkan kualiti yang
tinggi.
Satu lagi
strategi yang digunakan dalam persaingan ialah strategi harga rendah. Strategi
ini digunakan ke atas barangan yang mempunyai permintaan yang tinggi dan
disukai ramai. Ia secara tidak langsung dapat melariskan barang-barang lain
yang menjadi barang penggenap kepada barang tersebut. Ini juga memberi banyak
manfaat kepada pengguna kerana pengguna dapat membeli sesuatu barangan yang
disukainya dengan harga yang rendah dan berpatutan.
Manakala satu
lagi strategi persaingan ialah strategi harga umpanan. Strategi ini digunakan
ke atas barangan yang kurang popular, tidak laris atau mempunyai harga yang
terlalu mahal atas sebab jenama atau kualitinya. Melalui strategi ini, barang
penggenap yang ditawarkan pada harga yang tinggi akan ditawarkan pada harga
yang rendah untuk dijadikan umpan dengan harapan pembelian barang penggenapnya
akan turut berlaku. Selain strategi peletakan harga di atas, terdapat beberapa
strategi harga yang lain yang digunakan oleh peruncit seperti potongan harga
mengikut kuantiti dan strategi harga ganjil. Ini juga memberi banyak manfaat
kepada pengguna kerana pengguna dapat membeli sesuatu barangan yang berjenama
dengan harga yang mampu dibelinya.
Dewasa ini
kita dapati ramai peniaga terutama syarikat-syarikat besar telah mengubah
bentuk perniagaan mereka kepada satu bentuk yang dapat memberi kemudahan dan
keselesaan kepada pengguna. Contohnya wujud pusat membeli-belah yang menjual
pelbagai barangan di satu tempat sahaja. Ini telah memberi keselesaan dan
kemudahan setempat kepada pengguna. Penggguna tidak perlu lagi pergi ke banyak
tempat untuk membeli pelbagai barangan keperluan. Di pusat membeli-belah ini
ada dijual pelbagai barangan keperluan pengguna dari sekecil sebatang jarum
hinggalah sebesar katil dua tingkat.
Pusat-pusat
membeli-belah ini juga didirikan di kawasan yang berhampiran dengan kawasan
perumahan. Akibatnya pengguna tidak perlu membuang kos petrol atau tambang
perjalanan yang untuk ke pusat membeli-belah yang jauh dari kediaman mereka.
Ini semua dapat menjimatkan pengguna.
Pada zaman moden
ini juga komplikasi membeli-belah semakin bertambah. Ia diasaskan kepada
kesukaran meletak kereta dalam bandar-bandar. Hakikatnya, pembeli lebih suka
membeli semua barang pada satu tempat di mana mereka dapat meletakkan kereta
mereka dengan mudah dan selamat. Ini menyebabkan para peniaga sentiasa bersaing
untuk menyediakan kawasan letak kereta yang selesa kepada para pengguna demi
memajukan lagi perniagaan mereka.
Persaingan
yang wujud antara para peniaga akibat perubahan corak membeli-belah pengguna secara
langsung telah membawa banyak manfaat kepada pengguna itu sendiri. Justeru
peningkatan pesat bilangan pasar raya dan hypermarket juga berlaku. Pengguna
pasar raya meningkat 1.5 kali manakala pelanggan hypermarket meningkat lebih
dua kali sejak tahun 1995. Pengguna biasanya lebih tertarik untuk membuat
pembelian di pusat-pusat membeli-belah yang lebih besar, moden dan menyediakan
pelbagai kemudahan dan keselesaan kepada mereka.
Realitinya,
kedudukan yang strategik dan kemudahan untuk mendapatkan barangan keperluan di
bawah satu bumbung merupakan antara faktor utama kejayaan beberapa buah
syarikat peruncitan luar negara yang melabur di negara ini. Pembinaan pasar
raya besar yang juga memiliki ciri-ciri moden dan rekabentuk yang menarik
membolehkan pengguna cukup selesa untuk membeli-belah di pasar raya berkenaan.
Pasar raya yang masih mengekalkan sistem peruncitan dan persekitaran
tradisional akan ‘tenggelam’ di zaman globalisasi ini. Inilah antara bentuk
persaingan yang banyak memberi manfaat kepada pengguna.
Kerana mahu
bersaing juga menyebabkan ramai peniaga senantiasa berusaha untuk menjual
produk yang berkualiti dan mempunyai nilai yang lebih dibandingkan dengan
produk pesaingnya. Contohnya, jika pesaingnya mengeluarkan motosikal yang
berenjin biasa, peniaga ini akan mengeluarkan motosikal yang berenjin turbo.
Selain itu mereka juga akan sentiasa bersaing dalam penciptaan dan rekabentuk
semata-mata untuk menarik hati pengguna. Akibatnya pengguna dapat membuat
pilihan yang banyak dalam berbelanja.
Kualiti
mempunyai makna yang sangat penting dalam keputusan pembelian pengguna. Apabila
kualiti produk yang dihasilkan baik maka pengguna cenderung melakukan pembelian
ulang sedangkan bila kualiti produk tidak sesuai dengan apa yang diharapkan
maka pengguna akan mengalihkan pembeliannya kepada produk sejenis lainnya.
Sering kali dibenak pengguna sudah terpateri bahawa produk syarikat tertentu
jauh lebih berkualiti daripada produk pesaing dan pengguna akan membeli produk
yang mereka yakini lebih berkualiti. Meskipun pengguna mempunyai persepsi yang
berbeza terhadap kualiti produk, tetapi setidak-tidaknya pengguna akan memilih
produk yang dapat memuaskan keperluannya.
Di samping
kualiti produk, harga juga amat penting, kerana setiap harga yang ditetapkan
oleh sesebuah syarikat perniagaan akan mengakibatkan tingkat permintaan
terhadap produk berbeza. Dalam sebahagian besar kes, biasanya permintaan dan
harga berbanding terbalik, yakni semakin tinggi harga, semakin rendah
permintaan terhadap produk. Begitu juga sebaliknya, semakin rendah harga,
semakin tinggi permintaan terhadap produk. Oleh kerana itu, para peniaga
sentiasa bersaing dalam aspek ini demi menarik lebih ramai pengguna. Dalam
situasi ini yang mendapat manfaat adalah pengguna kerana pengguna dapat membeli
sesuatu barangan atau produk impian mereka dengan harga yang mereka mampu.
Untuk bersaing
juga sesetengah peniaga, selain memberi potongan harga kepada barangan jualan,
mereka juga memberi hadiah sampingan sebagai daya tarik kepada pengguna.
Contohnya, hadiah sampingan berupa sebiji topi keledar dengan pembelian sebuah
motosikal, hadiah sampingan berupa sebuah tilam dengan pembelian sebuah katil
bersaiz keluarga. Ini semua merupakan antara manfaat yang dapat dinikmati oleh
pengguna akibat persaingan yang berlaku antara peniaga atau penjual.
Kegiatan
promosi juga merupakan suatu perkara penting dalam persaingan. Promosi
merupakan satu aktiviti yang dilakukan oleh sesebuah syarikat perniagaan untuk
menonjolkan keistimewaan-keistimewaan produk dan memujuk pengguna supaya
membeli. Strategi promosi menggabungkan pengiklanan, penjualan perseorangan,
promosi penjualan, hebahan maklumat dan publisiti menjadi suatu program berpadu
untuk berkomunikasi dengan pengguna yang pada akhirnya akan mempengaruhi
keputusan pembelian.
Aktiviti
promosi ini memberi manfaat kepada pengguna kerana dengan cara ini pengguna
mendapat maklumat yang terperinci tentang sesuatu produk. Dengan cara ini juga
pengguna boleh bertanya lebih lanjut tentang sesuatu barangan yang mereka tidak
ketahui terutama jika produk tersebut masih baru di pasaran. Ini akan menambah
pengetahuan pengguna tentang sesuatu produk.
Kesimpulannya, persaingan yang pelbagai berlaku akibat peniaga memahami
perilaku pengguna yang beragam. Persaingan wujud agar dapat mengembangkan
produk dan perkhidmatan yang sesuai dengan keperluan pengguna. Banyak faktor
yang mempengaruhi pengguna dalam mengambil keputusan akhir iaitu membeli
sesuatu produk, kerana pada umumnya manusia sangat rasional dan memanfaatkan
secara sistematik maklumat yang tersedia untuk mereka. Hakikatnya, persaingan
antara peniaga memang memberi banyak manfaat kepada pengguna kerana pengguna
sangat beragam dalam usia, pendapatan dan citarasa.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan