Rabu, 3 Januari 2024

TEPIAN AKAL LUBUK PEMBACAAN

SYED MAHADZIR SYED IBRAHIM

TABIAT membaca merupakan satu amalan yang baik untuk mendedahkan diri seseorang kepada ilmu pengetahuan dan sesuatu peristiwa. Tidak ramai mahu menerima fakta bahawa membaca itu boleh membina minda berilmu, saling tidak tumpah seperti peranan makanan untuk menghasilkan tubuh badan yang sihat. Samalah seperti pembacaan yang menjadi ‘makanan’ untuk menjadi katalis kepada minda seseorang.

Lord Bacon, ahli falsafah Inggeris ada berkata bahawa membaca akan menjadikan seseorang itu berisi. Maksudnya membaca ialah suatu aktiviti yang akan membangunkan intelek, membentuk pemikiran kreatif, kritis, proaktif, inovatif dan dinamis seterusnya boleh mengubah seseorang itu menjadi progresif. Masyarakat Jepun umpamanya, cemerlang dalam membangunkan negaranya dalam masa yang singkat setelah kemusnahan Nagasaki dan Hiroshima berkat suka membaca dan menimba ilmu.

Perubahan yang terdapat dalam diri masyarakat Jepun akibat pembacaan sudah cukup untuk membuktikan bahawa membaca itu boleh menjadi katalis minda seseorang khususnya pelajar. Pelajar sebenarnya mampu membentuk minda mereka menjadi insan yang lebih progresif melalui pembacaan.

Statistik terbaharu melalui NOP World Culture Score Index menunjukkan bahawa· India merupakan negara yang paling banyak menghabiskan masa dengan membaca, iaitu melebihi 10 jam seminggu. Diikuti dengan Thailand dan China yang rata-ratanya membaca selama 8 hingga 9 jam seminggu. Realiti yang agak menyedihkan ialah Malaysia tidak termasuk dalam senarai NOP World Culture Score Index, atau lebih tepatnya budaya membaca di Malaysia tidak melebihi 3 jam seminggu.

Menurut kajian Pasukan Analisis Picodi.com sebuah agensi kepenggunaan yang menjalankan kajian mengenai minat membaca dan membeli buku dalam kalangan rakyat Malaysia mendapati bahawa 76 peratus atau 18 juta rakyat Malaysia berusia 15 tahun ke atas boleh diklasifikasikan sebagai sasaran pembaca buku yang berdaya beli.

Sebaliknya 22 peratus (5.5 juta) pada kumpulan usia sama, menyatakan langsung tidak berminat dengan buku dan bahan bacaan. Angka 5.5 juta ini ialah purata responden yang dikaji dan menyatakan jawapan: ‘Tidak membeli walaupun sebuah buku sepanjang 2018.’
 
Katalis Minda
 
Membaca boleh menjadi katalis kepada minda kerana membaca ialah kaedah mencari, memiliki dan mengembangkan ilmu dalam diri seseorang. Budaya membaca dan budaya ilmu yang seiring akan memajukan seseorang individu. Perkara ini boleh menjadi katalis kepada minda kerana individu yang minat membaca akan memperoleh ilmu pengetahuan dan berupaya untuk maju dan cemerlang. Namun begitu, antara masalah untuk membaca ialah kerana:
 
  1. Belum wujud budaya membaca dalam masyarakat kita dan penumpuan lebih kepada budaya chatting dan lepak.
  1. Pengaruh kuat media elektronik atas budaya ingin membaca yang telah mengalih perhatian daripada membaca kepada ingin menonton.
  1. Sikap kebanyakkan masyarakat Malaysia sangat berkira jika hendak membeli bahan bacaan, tetapi tidak pula begitu semasa membeli bahan-bahan mewah.
  1. Membaca dianggap sebagai suatu proses yang terlalu intelektual khusus untuk satu golongan tertentu sahaja dan bukan untuk semua golongan.
  1. Mudah terpengaruh dengan rakan sebaya yang sentiasa membuang masa dengan berbual-bual kosong serta lain-lain aktiviti yang tidak bermanfaat.
  1. Kurangnya perpustakaan awam yang mudah dikunjungi.
  1. Harga buku yang mahal serta tidak meminati bahan bacaan yang serius.
  1. Cabaran era ICT mendedahkan ahli masyarakat terutama golongan remaja ke arah menonton televisyen, pergi ke supermarket, menggunakan telefon bimbit, menunggang motosikal serta melepak bersama-sama rakan-rakan.
Merdeka Minda
 
Kecemerlangan melalui membaca akan menjadikan seseorang itu merdeka mindanya. Sejarah Islam ada mencatatkan sikap orang Arab ketika berbicara tentang buku. Mereka menganggap amalan membaca seumpama sedang berbicara dengan seorang yang amat setia dan jujur, atau sedang berbual dengan sekumpulan ulama dan orang pintar. Pemikir tersohor, Descartes pula menekankan bahawa membaca buku bermutu itu ibarat berdialog dengan orang-orang hebat atau pemikir-pemikir besar.

Membaca akan membawa kita banyak berfikir dan apabila kita banyak berfikir minda kita dapat menerawang jauh dan membawa kita jauh dari kepompong malas dan mandom. Perkara ini bersesuaian sekali dengan minda individu terbabit yang semangatnya seringkali dibelenggu oleh sifat malas. Melalui pembacaan, seseorang itu sudah tentu akan dapat memecahkan ruang dan skop sempit yang memenjarakan mindanya selama ini.

Apabila minda telah merdeka, seseorang itu akan dapat menjana idea dengan berimaginasi untuk membina keupayaan sebenar dalam dirinya. Pada masa ini pembacaan akan dapat mengasah-tajamkan bakat dan potensi diri yang ada pada diri seseorang itu. Mereka akan lahir sebagai individu yang cemerlang. 

Ahli-ahli sains Barat yang mencipta telefon, kapal terbang, kapal angkasa atau kapal selam mengakseskan bakat dan potensi diri mereka melalui pembacaan. Melalui pembacaan inilah idea-idea di minda mereka mula tercetus untuk menghasilkan perkakasan dan alatan yang mampu menakluk dunia sehingga kini. Misalnya, tokoh Microsoft iaitu Bill Gates memanfaatkan ilmu yang diperolehinya melalui pembacaan untuk menjana pemikirannya sehingga lahirlah sebuah perisian komputer yang berjaya menakluk dunia dan masih digunakan sehingga ke hari ini.

Perkara ini sepatutnya diteladani oleh masyarakat kita terutamanya golongn pelajar kerana melalui pembacaan, akan lahir idea-idea kontemporari yang sekali gus menjadikan minda lebih kreatif, kritis, dan inovatif. Membaca juga akan menjadikan seseorang itu berfikiran global. Melalui pembacaan, seseorang itu akan dapat mengumpulkan pengalaman walaupun tidak mengalami sendiri sesuatu perkara atau peristiwa.

Membaca pengalaman dan perjalanan hidup orang lain, seperti juga kita yang mengalami dan menjalani sesuatu peristiwa tersebut. Hal ini secara langsung dapat mematangkan seseorang itu dengan lebih cepat. Mereka bakal menjadi seseorang yang lebih memahami permasalahan dan menyelesaikan masalah dengan lebih cepat. Mereka dengan lebih mudah akan melahirkan suatu tindakan dan idea yang bernas tanpa bersikap terburu-buru dalam sesuatu tindakan. 

Betapa hebatnya pengaruh pembacaan itu sehingga Voltaire menegaskan bahawa pembacaan buku mampu membakar semangat sesuatu bangsa dan mengubah dunia. Semuanya diasaskan oleh pembacaan. Golongan pelajar akan mampu berfikiran global sekiranya mempunyai minat terhadap amalan membaca.
 
Banyak Manfaat
 
Dr. Aidh Abdullah Al-Qarni, dalam bukunya yang berjudul La Tahzan telah mengungkapkan tentang banyaknya manfaat membaca, antaranya ialah:
 
  1. Membaca menghilangkan kecemasan dan kegundahan.
  1. Ketika sibuk membaca, seseorang itu akan terhalang terjerumus ke dalam kawah kebodohan.
  1. Kebiasaan membaca membuatkan seseorang itu terlalu sibuk untuk berhubungan dengan orang-orang yang malas dan tidak mahu bekerja.
  1. Dengan sering membaca, seseorang itu boleh mengembangkan keluwesan dan kefasihan dalam bertutur kata.
  1. Membaca membantu mengembangkan pemikiran dan menjernihkan cara berfikir.
  1. Membaca meningkatkan pengetahuan seseorang dan meningkatkan memori dan pemahaman.
  1. Dengan membaca, seseorang itu mengambil manfaat dari pengalaman orang lain: kearifan orang bijaksana dan pemahaman para sarjana.
  1. Dengan sering membaca, seseorang itu akan mengembangkan kemampuannya; baik untuk mendapat dan memproses ilmu pengetahuan mahupun untuk mempelajari berbagai disiplin ilmu dan aplikasinya dalam hidup.
  1. Membaca membantu seseorang itu untuk menyegarkan pemikirannya dari keruwetan dan menyelamatkan waktunya agar tidak sia-sia.
  1. Dengan sering membaca, seseorang itu boleh menguasai banyak perbendaharaan kata dan mempelajari berbagai jenis dan model kalimat; lebih lanjut lagi ia boleh meningkatkan kemampuannya untuk menyerap konsep dan untuk memahami apa yang tertulis di antara baris demi baris (memahami apa yang tersirat).
Membaca adalah perilaku positif. Perilaku yang harus dimulai dengan pembiasaan (conditioning) sebelum akhirnya mendarah-daging dalam keseharian kita. Ketika aktiviti membaca sudah menjadi kebiasaan, maka aktiviti membaca tersebut akan terus kita lakukan tanpa perlu dipaksa.

Kita mungkin merasa malas untuk menyelak lembaran demi lembaran buku. Entah sebab apa, kita seperti tidak memiliki semangat untuk melahap bahan-bahan bacaan. Kerap kali kita membaca hanya sekilas lalu alias tidak merampungkan bacaan sehingga selesai.

Apakah membaca harus berupa buku? Membaca tidak harus berupa buku. Banyak bahan bacaan yang boleh kita baca, misalnya surat khabar. Membaca surat khabar juga penting bagi kita kerana kita boleh terus mengikuti perkembangan-perkembangan aktual, baik dari dalam negeri mahupun dari luar negeri.

Ramai orang pintar dan cerdas disebabkan rajin membaca. Membaca juga boleh membuatkan orang lebih dewasa. Dewasa di sini ertinya memiliki pola fikir yang tidak lagi keanak-anakkan. Dengan membaca, seseorang itu boleh memandang setiap permasalahan hidup bukan sebagai beban, namun cabaran yang harus diselesaikan. Permasalahan dalam kehidupan tidak dipandang hanya dari satu sisi, tetapi dari berbagai aspek. Orang yang memandang permasalahan hidup dari berbagai aspek biasanya lebih bijaksana dan arif dalam menjalani kehidupan. 
Membaca dapat membantu mengembangkan pemikiran dan menjernihkan cara berfikir. Membaca juga dapat meningkatkan pengetahuan seseorang dan meningkatkan memori dan pemahaman. Dan dengan sering membaca, seseorang itu dapat mengembangkan kemampuannya; baik untuk mendapat dan memproses ilmu pengetahuan mahupun untuk mempelajari berbagai disiplin ilmu dan mengaplikasikannya dalam hidup.
 
Lebih Berakal
 
Ray Bradbury pernah menyebut: “Tidak perlu menghancurkan buku untuk meruntuhkan peradaban, sebaliknya hanya perlu memastikan orang berhenti membaca, runtuhlah segala-galanya.” Buya Hamka pula pernah berpesan: “Membaca buku-buku yang baik bererti memberi makanan rohani yang baik.” Manakala ahli falsafah tersohor, Rene Descartes pernah menyatakan: “Membaca buku yang hebat ibarat mengadakan dialog dengan para cendekiawan yang cemerlang daripada masa lampau. Pemikiran mereka terus hidup dan berpengaruh sehingga kini. Penulis menuangkan gagasan mereka yang terbaik semata-mata.” 
Hakikatnya, tepian akal itu lubuknya ialah pembacaan. Pembacaan akan menjadikan kita lebih berakal dan akal itu membolehkan kita berfikir serta meluaskan horizon ilmu. Apabila semua ini bergabung, akan lahirlah masyarakat yang cemerlang dalam segala aspek tidak kira aspek sahsiah, akademik, dan kokurikulum. Mereka akan menjadi manusia yang cemerlang dan dapat memajukan negaranya dari masa ke semasa.

Namun, tradisi membaca dan mendapatkan ilmu dalam kalangan masyarakat pada hari ini masih begitu jauh daripada hidup. Oleh itu, perkara ini perlu diambil perhatian oleh semua pihak. Hal ini kerana membaca itu penting untuk melahirkan masyarakat khususnya generasi belia yang mampu membangun dan memajukan negaranya sendiri agar negara kita Malaysia boleh berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan negara-negara maju yang lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA