SYED MAHADZIR SYED IBRAHIM
UNTUK menjadikan perpustakaan sebagai komponen penting dalam menjana kecemerlangan akademik, sesebuah perpustakaan itu mestilah berperanan sebagai pusat penyebaran maklumat yang terbaik, mampu memberi perkhidmatan yang berkualiti, mampu mewujudkan budaya celik ilmu, mampu meningkatkan kadar literasi maklumat, mampu menjana budaya intelektualisme, mampu mewujudkan budaya menyanjungi ilmu dan pengetahuan, mampu merangsang konsep ‘mutual learning’, mampu mewujudkan budaya perkongsian maklumat dan lain-lain lagi dalam kalangan para pelajar.
Kita harus sedar bahawa usaha melestarikan
kecemerlangan sektor akademik bukan hanya memerlukan kewibawaan dalam
melahirkan golongan bijak pandai malah merangkumi kepelbagaian aspek lain. Ukuran
pencapaian bukan saja diukur melalui kejayaan mengeluarkan graduan berstatus
cemerlang, malah dinilai melalui aspek penghasilan bahan bacaan ilmiah.
Sayangnya, penghasilan bahan bacaan ilmiah yang
dianggap tulang belakang dalam proses pembudayaan ilmu itu masih gagal menepati
citarasa masyarakat yang lebih selesa dengan bahan bacaan ringan serta dianggap
mampu merehatkan minda.
Buku bacaan ilmiah mampu melestarikan proses
penjanaan ilmu menjadi lebih kritis dan profesional. Ini sekali gus bagai
membenarkan tanggapan bahawa bahan bacaan ini memang tidak mampu
dikomersialkan, namun dihasilkan bagi memenuhi tanggungjawab golongan tertentu
semata-mata.
Persoalannya, mengapakah sukar menembusi minat
masyarakat dan warga institusi pengajian tinggi, walhal kandungannya cukup
lengkap untuk memenuhi keperluan kepentingan wacana pengembangan ilmu
berteraskan pendidikan sepanjang hayat.
Kecenderungan mahasiswa dan generasi muda
memilih bahan bacaan ringan kerana terdedah dengan budaya generasi baru yang
dilahirkan dalam persekitaran mudah, mewah, pantas dan selesa. Menurutnya,
budaya ini menjadikan mereka generasi malas berfikir, kurang berilmu dan hanya
memberi fokus pada pendidikan berorentasikan akademik dan peperiksaan semata-mata.
Inilah timbal balas daripada arus kemodenan dan peralihan zaman yang
memperlihatkan semua aspek hanya ditangani secara mudah dan tanpa inisiatif.
Hasilnya, banyak perlu dikorbankan termasuk ilmu pengetahuan.
Berdasarkan kajian dilakukan Perpustakaan Negara
pada 2005, secara purata keseluruhan rakyat Malaysia membaca dua buku setahun
berbanding purata sebelum ini dua halaman buku setahun, terendah antara negara
di Asia. Dalam hal ini, rakyat India mendominasi dengan 35, Thailand (25) dan
Indonesia (18). Dari situ, kita dapat melihat bagaimana penerimaan masyarakat
terhadap aktiviti membaca. Jadi bagaimana ingin melonjakkan diri menjadi
masyarakat berilmu jika aktiviti mudah ini sukar dilaksanakan?
Bahan bacaan ilmiah bukanlah menjadi kegemaran
kerana fokus utama yang disasarkan lebih menjurus kepada keperluan pemprosesan
ilmu berbentuk serius dan terhad. Secara amnya, mereka lebih menggemari bahan
berbentuk ringan dan santai kerana proses pemahaman maklumat menjadi lebih
mudah, selain tidak memerlukan ketelitian mendalam bagi memahami fakta.
Tidak hairanlah, bahan ilmiah sukar menembusi
permintaan pasaran berbanding bahan bacaan lain kerana ‘sifatnya’ yang sangat
serius, padat serta banyak membabitkan fakta saintifik. Jika diberi pilihan,
ramai menolak bahan bacaan ilmiah kerana tidak mahu membebankan otak dengan
penjanaan maklumat sangat kompleks. Namun tidak boleh salahkan mereka kerana
pilihan di tangan individu. Cuma menyedihkan bahan ini seperti terpinggir jika
dibandingkan dengan bahan lain berbentuk picisan. Bahan bacaan ilmiah cukup menguji
kemampuan intelek seseorang selain menaikkan prestij pengetahuan ke tahap lebih
baik.
Lambakan bahan ilmiah di pasaran kian
membimbangkan golongan intelektual kerana bukan saja permintaan berkurangan
malah merencatkan industri penulisan subjek kritikal kerana tumpuan lebih
diberikan kepada bahan bacaan yang mampu menjana pulangan lumayan. Dengan kata
lain, bahan ilmiah sukar dikomersialkan, sekali gus menghadapi masalah lambakan
di pasaran mahupun pengeluaran terhad kerana permintaan yang sedikit.
Mengenai kelesuan minat dan permintaan, tiadanya
daya tarikan terhadap kandungan mahupun cara susun atur selain penggunaan
bahasa Inggeris sebagai antara faktor penyumbang terbesar. Bagaimanapun, faktor
itu sukar dielak kerana penghasilan bahan bercetak berkenaan dibuat atas
sasaran membudayakan peningkatan ilmu secara profesional, berilmiah dan fokus.
Buku ilmiah memang membosankan, terlalu
profesional dan korporat. Namun, itulah identitinya serta sukar dielak kerana
tujuan ia diterbitkan untuk membudaya wacana ilmu serta meningkatkan daya
intelek individu. Bagaimana boleh dikatakan ilmiah jika penyampaiannya
dilakukan secara santai? Itu tidak akan mencapai matlamat penulisannya selain
akan memporak-perandakan proses pengembangan ilmu yang berpaksikan fakta serta
penyelidikan.
Mesti ada perbezaan, cuma kehendak masyarakat
suka kepada buku berbentuk ringan mengehadkan penjualan dan permintaan biarpun
susun aturnya menarik. Budaya masyarakat tempatan yang sukar membaca menjadikan
bahan ilmiah semakin terpinggir, ditambah pula tanggapan hanya untuk golongan
‘pandai’. Kebanyakannya pula dalam bahasa Inggeris. Masyarakat menjadikannya
alasan untuk menolak sedangkan kini banyak bahan diterjemahkan ke bahasa
Melayu. Hakikatnya, kita belum terbuka berbanding masyarakat antarabangsa yang sentiasa
teruja dan terdedah dengan pelbagai bahan bacaan berat.
Namun, mengatakan kita langsung tidak suka, itu
tidak benar tetapi jumlahnya kecil. Bahan ilmiah berkaitan pertanian, tumbuhan
herba, landskap dan reka cipta dan perubatan sentiasa dicari. Mungkin kerana
mudah difahami, bergambar atau lama di pasaran menjadikannya diterima dalam
lingkungan masyarakat termasuk sebagai bahan rujukan. Usaha lebih padu perlu
dilakukan bagi menjadikan bahan ilmiah diterima selain mendidik masyarakat
jangan terlalu taksub pada bahan picisan.
Perangkaan 2005 mendapati hanya 10,310 judul
buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun berbanding 180,000 judul di
China, 116,000 (United Kingdom), 60,000 (Amerika Syarikat) dan 45,000 (India).
Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun itu, hanya 1,273 atau 32 peratus
bahan bacaan santai di samping buku teks akademik dan kanak-kanak.
Kini kebanyakan institusi pengajian tinggi awam
mempunyai bahagian penerbitannya sendiri selaras usaha memperkaya dan
memperbanyakkan lagi penerbitan bahan berbentuk ilmiah kepada masyarakat.
Antaranya Penerbit Universiti Putra Malaysia (UPM), Universiti Teknologi
Malaysia (UTM), Universiti Teknologi Mara (UiTM), Universiti Sains Malaysia
(USM) dan Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan