Rabu, 24 Oktober 2012

KPI Merealisasikan Pendidikan Bertaraf Tinggi



PETUNJUK Prestasi Utama (KPI) dalam pentadbiran kerajaan adalah amalan penting dalam pengurusan prestasi untuk menilai dan mengukur sasaran yang ditetapkan sesuatu organisasi secara objektif, sekali gus membolehkan rakyat menilai perkhidmatan secara menyeluruh dari aspek kuantitatif dan kualitatif. Di bawah kepemimpinan Datuk Seri Najib Razak, diperkenalkan pula Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) yang memberi tumpuan kepada enam bidang dengan satu daripadanya ialah meluaskan akses kepada pendidikan berkualiti dan berkemampuan. 

NKRA dijadikan antara teras dalam Program Transformasi Kerajaan (GTP) yang dilancarkan Perdana Menteri pada 28 Januari lalu dengan tujuan untuk memperkasakan sistem pencapaian kepada rakyat dan melaksanakan keputusan pantas dan berimpak bagi mencapai Wawasan 2020. 

Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata di bawah NKRA Pendidikan, empat sub NKRA diberi tumpuan Kementerian Pelajaran iaitu Prasekolah, Literasi dan Numerasi (LINUS), Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) dan Tawaran Baru Kepada Pengetua/Guru Besar. 

Bagi Prasekolah, sasaran ialah untuk meningkatkan penyertaan kanak-kanak lima dan enam tahun kepada 72 peratus menjelang 2010 dan 87 peratus menjelang 2012 serta meningkatkan kualiti pendidikan prasekolah dengan menjadikan prasekolah swasta dan agensi lain sebagai sebahagian daripada sistem pendidikan kebangsaan. Bagi memastikan sasaran berkenaan dicapai, katanya, kerajaan menetapkan tujuh strategi utama, iaitu; 

  1. Penubuhan Jawatankuasa Penyelarasan Prasekolah Kebangsaan; 
  2. Melaksanakan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan; 
  3. Menyeragamkan bantuan kepada murid prasekolah Kementerian Pelajaran, Kemas serta Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN); 
  4. Meningkatkan kualiti guru dan pembantu guru; 
  5. Menambah prasekolah di kawasan miskin bandar, luar bandar dan pedalaman; 
  6. Meningkatkan perkongsian pintar kerajaan-swasta; dan 
  7. Mewujudkan Sistem Maklumat Prasekolah Kebangsaan. 

Muhyiddin berkata, sejak NKRA Pendidikan dilancarkan pada Januari 2010, sebanyak 987 prasekolah beroperasi daripada 1,353 prasekolah yang dirancang untuk dibuka. Beliau berkata, Kementerian Pelajaran dan JPNIN masing-masing berjaya membuka 315 dan 50 kelas prasekolah seperti dirancang, manakala Kemas setakat ini memulakan 209 kelas daripada 500 yang disasarkan serta swasta sudah membuka 426 kelas daripada 488 yang dirancang. 

Bagi KEMAS, katanya, masalah utama bagi mencapai sasaran ialah kumpulan guru prasekolah agensi itu sedang mengikuti latihan, tetapi memberi jaminan ia akan diatasi Jun depan. Selain itu, sebanyak empat prasekolah (tambahan) akan dibina di rumah panjang di Sarawak dan empat lagi di Sabah. Muhyiddin berkata, sub NKRA ini memberi tumpuan kepada peluasan sasaran penyertaan prasekolah kepada kanak-kanak lima dan enam tahun serta meningkatkan kualiti pendidikan sedia ada dan penekanan kepada peningkatan penyertaan di kawasan luar bandar serta pedalaman. 

Dalam LINUS pula, katanya, sasaran ialah memastikan setiap kanak-kanak menguasai kemahiran asas literasi dan numerasi selepas mengikuti tiga tahun pendidikan rendah menjelang 2012. “Kementerian Pelajaran akan mewujudkan jawatan fasilitator LINUS (Fasilinus) pada semua Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) bagi memantau dan menyelaras pelaksanaan LINUS serta membantu guru LINUS dalam pengajaran dan pembelajaran,” katanya. 

LINUS ialah program pemulihan direka bentuk untuk memastikan murid menguasai kemahiran asas literasi (Bahasa Malaysia) dan numerasi dan disasar kepada murid bermasalah 3M, iaitu Membaca, Menulis dan Mengira. Sasarannya untuk melihat 90 peratus kanak-kanak menguasai aspek ini pada 2010. 

Bagi SBT, kerajaan akan mewujudkan SBT yang mempunyai etos, karakter dan identiti tersendiri yang kemudian akan melonjakkan kecemerlangan pelajar ke peringkat paling tinggi dengan sasaran 20 SBT menjelang 2010 sebelum meningkat sebanyak 100 SBT pada 2012. 

Muhyiddin berkata, sebanyak 20 SBT diumumkan pada 29 Januari lalu dan daripada jumlah itu, 14 buah adalah sekolah menengah, manakala enam lagi adalah sekolah rendah. 

Mengenai Tawaran Baru kepada Pengetua/Guru Besar (PGB), katanya, ia memperkenalkan penilaian berasaskan pencapaian untuk menilai PGB dengan menawarkan ganjaran menarik kepada mereka yang melepasi sasaran serta membantu PGB yang lemah. 

“Sasaran kerajaan ialah memastikan dua peratus guru mendapat ganjaran pada 2010, seterusnya meningkat kepada empat peratus pada 2012,” katanya. Hasil sub NKRA ini, beliau berkata, semua sekolah rendah disusun (ranking) kepada tujuh kumpulan (band) dengan Band 1 terdiri daripada sekolah cemerlang dan mencapai sasaran, manakala Band 5 hingga Band 7 membabitkan sekolah lemah atau berprestasi rendah. 

Daripada 7,616 sekolah rendah dalam ranking, hanya 718 buah didapati berada dalam Band 5 hingga Band 7, sekali gus mendorong Kementerian Pelajaran membangunkan Program Pembangunan Prestasi Sekolah (SIP) bagi membantu sekolah terbabit meningkatkan prestasi, manakala ranking sekolah menengah akan diumumkan pada Jun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA