Rabu, 24 Oktober 2012

Pengiktirafan Dunia Bukti Kejayaan Program Ekonomi


Penambahbaikan berterusan dalam penyampaian perkhidmatan awam serta kecekapan keseluruhan jentera kerajaan melalui Program Transformasi Ekonomi (ETP) dan Program Transformasi Kerajaan (GTP) kini terbukti berhasil. Bank Dunia mengiktiraf Malaysia sebagai negara ke-12 paling mudah menjalankan perniagaan di dunia. Menurut Laporan Menjalankan Perniagaan 2013, Malaysia meningkat enam anak tangga daripada kedudukan ke-18 pada tahun sebelumnya, sekali gus meletakkan negara pada kedudukan lebih tinggi mengatasi Sweden (ke-13), Taiwan (ke-16), Jerman (ke-20), Jepun (ke-24) dan Switzerland (ke-28).

Di rantau ASEAN pula, Malaysia menduduki tempat kedua selepas Singapura dan di hadapan Thailand, Indonesia, Vietnam, Brunei, Filipina, Kemboja dan Laos. Perkembangan memberangsangkan ini ekoran kejayaan memperbaiki kedudukan daya saing dalam lima bidang perniagaan, iaitu kemudahan bekalan elektrik (daripada kedudukan ke-59 kepada ke-28), pendaftaran hartanah (59 kepada 33), pembayaran cukai (41 kepada 15), perdagangan rentas sempadan (29 kepada 11) dan urusan permit pembinaan (113 kepada 96). Bank Dunia juga memperakui agenda pembaharuan kerajaan yang didorong oleh Pasukan Petugas Khas Pemudahcara Perniagaan (PEMUDAH) dan Unit Pengurusan dan Prestasi Pelaksanaan (PEMANDU) membantu perkembangan perniagaan. 

Kejayaan ini membuktikan dasar kerajaan yang mesra pelaburan membolehkan sektor kewangan dan ekonomi berkembang pesat, sekali gus menunjukkan haluan daya saing negara meningkat sejak empat tahun lalu. Malaysia beruntung kerana ditadbir secara cekap dan berhemah sejak 55 tahun lalu yang membantu daya saing negara setaraf pasaran global.

Dengan iklim pelaburan positif dan perkembangan politik yang stabil, Malaysia menjadi tumpuan perniagaan bertaraf dunia. Sejak dekad 80-an, usaha mempelajari rahsia kejayaan ekonomi Asia Timur, khususnya Jepun dan Korea Selatan, di samping menghalusi rahsia pentadbiran dan penyelidikan Barat dan Amerika Syarikat (AS) menjadikan Malaysia sebagai model ekonomi baru di Asia Tenggara. 

Kejayaan industri berat, termasuk menghasilkan kereta nasional membuktikan Malaysia di landasan tepat untuk meneroka pasaran antarabangsa. Kita yakin kejayaan negara adalah hasil sumbangan bersama rakyat dan pemimpin kini dan terdahulu. Bukan mudah Bank Dunia mengiktiraf kejayaan sesebuah negara membangun tanpa alasan kukuh. Malaysia membuktikan dasar properniagaan dan mesra pelaburan berjaya meningkatkan daya saing ketika persekitaran kewangan global yang tidak menentu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA