Selasa, 18 Oktober 2011

Tsunami Nias

SMAHADZIR

PADA wang kertas 1,000 Rupiah Indonesia, ada lakaran aksi orang melompat batu di Bawomataluo, selatan Pulau Nias, Indonesia. Itu sebenarnya dianggap satu penghormatan besar kepada penduduk tempatan kerana ia dijadikan simbol tarikan pelancongan republik berkenaan. Asalnya, tradisi melompat batu itu adalah tempat latihan sebagai persediaan generasi muda menghadapi peperangan. Dulunya, jika sesiapa berjaya melompat melepasi batu itu, mereka dianggap matang dan layak untuk berjuang di medan perang.

Selepas perang tamat, batu setinggi dua meter itu masih kekal dan kini dijadikan tarikan utama pelancong. Tradisinya masih kekal dengan pelompat akan mengenakan pakaian tradisional mempamerkan aksi mereka di hadapan pelancong yang berkunjung. Aktiviti itu turut dipersembahkan bersama seni budaya Fataele dan Maluaya atau tarian perang, Ho Ho dan Mogaele.

Perkampungan budaya di Teluk Dalam, Pulau Nias.

Itu hanya satu daripada tarikan di Pulau Nias yang terletak di barat Pulau Sumatera. Tarikan utama pulau yang beribukotakan Gunung Sitoli dan menghadap Lautan Hindi itu adalah pantainya yang cantik serta ombak tinggi, cukup sesuai untuk aktiviti meluncur ombak. Mungkin ramai tidak tahu, keseronokan meluncur di Teluk Dalam, Pulau Nias sebenarnya sama taraf dengan kehebatan meluncur di Hawaii dan Bali, Indonesia. Dalam kalangan peluncur sendiri, mereka mengiktiraf Teluk Dalam adalah lokasi kedua terbaik dunia selepas Hawaii.

Teluk Dalam yang terletak di selatan Pulau Nias cukup beruntung mempunyai Pantai Sorake dan Lagundri yang sering menjadi pilihan lokasi pertandingan luncur antarabangsa. Ombak di Pantai Sorake boleh mencapai ketinggian 15 meter kerana kedudukannya menghadap Lautan Hindi, sekali gus menghasilkan ombak tinggi yang memang menjadi kegilaan peluncur. Kajian mendapati ombak yang terbentuk di situ mempunyai lima lapisan yang jarang ditemui di tempat lain.

Tradisi melompat batu di Bawomatalou, Pulau Nias untuk memilih pejuang.

Sebab itulah peluncur cukup gemarkan Teluk Dalam dan bagi peluncur baru, mereka mempunyai banyak pilihan. Bak kata penduduk tempatan, jika gagal di ombak lapisan pertama, peluncur masih mempunyai peluang menghadap empat lagi lapisan ombak. Hasil aktiviti itu, sepanjang kedua-dua pantai berkenaan dipenuhi pelbagai jenis penginapan dan kafe. Sudah pasti penduduk tempatan turut menerima tempias manfaatnya dengan mendirikan banyak inap desa yang dijadikan tempat penginapan murah pelancong.

Lebih meriah ketika berlangsungnya pertandingan luncur antarabangsa yang diadakan ketika musim ombak besar sepanjang Jun hingga Julai setiap tahun. Penulis yang berpeluang ke Teluk Dalam mendapati kawasan itu memang dilengkapi semua kemudahan pertandingan meluncur.

Ombak 5 lapis, cecah ketinggian 15 meter

Ketika tsunami melanda Aceh pada Disember 2004, kawasan Teluk Dalam turut dilanda musibah menyebabkan kemudahan dan rumah musnah. Kawasan itu dibangunkan semula tetapi diancam gempa bumi pada Mac 2005 menyebabkan penduduk takut tsunami menyusul lagi, namun tragedi itu tidak berulang.

Kini selepas empat tahun dilanda bencana alam yang menggemparkan, kawasan itu kembali aktif. Tidak hairanlah, ia sering menjadi tumpuan peluncur terutama dari Australia, Jepun dan Eropah yang menempuh perjalanan ribuan kilometer semata-mata untuk berhadapan ombak besar dan pulang dengan hati yang puas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA